Op de een of andere manier is de breuk met Mrecedes gewoon goed geweest.. want er gaat niets boven een pure Mclaren.
Hans schreef:http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/4 ... tml?p=10,2" onclick="window.open(this.href);return false;Startschot voor McLaren MP4-12C
AMSTERDAM - Formule 1-renstal McLaren gaat een nieuwe poging ondernemen om een langgekoesterde droom weer in vervulling te laten gaan. Vanaf 2011 moet McLaren ook op de openbare weg de strijd aan binden met de sportwagens van Ferrari. Als eerste komt deze MP4 12C. Later volgen nog twee straatversies.
Alweer veertig jaar geleden ondernam McLaren de eerste poging om een straat-legale racewagen te ontwikkelen. Het project M6GT strandde, maar werd door de nieuwe eigenaren eind jaren tachtig opgepakt. In 1993 verscheen de driepersoons F1, een nu nog altijd beruchte supersportwagen met een gemeten top van 386 km/h. Na zes jaar en 100 stuks ging de bolide op aandringen van Mercedes, dat een aandeel van 40% in het F1-bedrijf verwierf, uit productie. De Britten kregen een forse afkoopsom (ter grootte van de winst van 200 F1-auto’s!) en ontwikkelden samen met Mercedes de SLR. Tot eind dit jaar bouwt Mercedes de SLR McLaren. Meer dan 2.200 exemplaren verlieten de fabriek te Woking.
De MP4-12C is geen eenmalige exercitie. De Britse renstal heeft een speciale autodivisie opgericht. Onafhankelijk qua organisatie, niet gelieerd aan een bestaande fabrikant. De wagen is van ventieldop tot dak in eigen beheer ontwikkeld. Alleen voor de krachtbron, die onder een glazen motorkap hangt, doet McLaren een beroep op de know-how van een autofabrikant. Mercedes-Benz levert de 3,8 liter V8-motor met dubbele turbo en 600 pk/600 Nm aan McLaren, dat de enige gebruiker van het blok is. McLaren zou McLaren niet zijn als de MP4-12C is gebouwd met de F1-technologie. De Engelsen hebben echter niet gekozen voor een hardcore sportwagen. Hij is bedoeld voor dagelijks gebruik en aan comfortverhogende zaken is gedacht. De schokdempers zijn instelbaar, zodat de bestuurder op zowel op de openbare weg als op het circuit het gewenste rijkarakter kan instellen. Zelfs de aandrijflijn is volledig instelbaar. Middels een knop op de middenconsole zijn de gaspedaalrespons, schakelsnelheid en het schakelgevoel geheel naar eigen keuze te bepalen.
Voor de sportwagens zal McLaren wereldwijd dealers aanstellen. De verwachting is dat 25% van de productie in Groot-Brittannië blijft. Ook een kwart zal naar de Verenigde Staten gaan. Het restant wordt verdeeld over Europa en het Midden-Oosten. In het eerste jaar dienen 1.000 stuks de fabriek te verlaten. Op termijn, als het gamma compleet is, moet de output op 4.000 stuks liggen. Het bedrijf gaat ervan uit dat het sportwagensegment 28.000 units groot is.