Bijtelling ik ben er helemaal klaar mee.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Andre

Bericht door Andre » 06 nov 2006, 13:47

ik zie net even mijn bijtelling in 2005 over de m3. Ik ben er klaar mee. Das toch niet meer van deze planeet. Gelukkig zat ik op een stoel met leuningen anders lag ik nu op de grond.

Ben nu definitief klaar met zakelijk rijden met dure kneiters. Het werkt de bijtelling meteen van je loon afhalen.

Marcelvv

Bericht door Marcelvv » 06 nov 2006, 14:41

Paar weken geleden bij onze boekhouder 2005 afgesloten, toen hebben we het er nog over gehad, gaat idd nergens over.
Eerst een berg BPM in de schatkist storten, en dan weer bijtelling betalen.
Zet je aan het denken...

Maar ja, hobby zal ik maar zeggen.

Andre

Bericht door Andre » 06 nov 2006, 18:32

Geen m3 meer zakelijk dat weet ik inmiddels wel.

Dit soort bedragen kan ik niet meer wegschrijven onder hobby marcel.

RVV

Bericht door RVV » 06 nov 2006, 19:01

Op die lijn zit ik nu ook. we hebben het allemaal over een paar flitsbonnen maar de fiscus neukt 100 keer harder. alles privé en dan maar niet om de 2 jaar een nieuwe auto.

Marcelvv

Bericht door Marcelvv » 06 nov 2006, 19:02

Nee dat is duidelijk, een M3 is dan te zout.

Maar ik bedoel, de auto's die ik tot nu toe op de zaak heb gereden kon ik voor me zelf nog net onder het mom van hobby wegschrijven.
Met mijn laatste 330i was dat al minder, maar het ging in mijn ogen nog net.
Nog duurder is dan idd geen doen meer, iig niet meer voor mij.

Andre

Bericht door Andre » 06 nov 2006, 20:15

eigenlijk is mijn 130i me al te zout op de zaak. Iedere keer zie je die bijtelling weer voorbij komen.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 06 nov 2006, 21:03

Andre schreef:eigenlijk is mijn 130i me al te zout op de zaak. Iedere keer zie je die bijtelling weer voorbij komen.
Maar waarom wordt er dan toch nog zakelijk gereden; dat snap ik dan niet goed, er moet toch iets zijn wat het aantrekkelijk maakt, anders doet geen hond het meer.............................wie kan dat uitleggen/toelichten?

Uiteraard walg ik ook van die bijtelling, als je betaald hebt moet het klaar zijn IMO, niet nog eens 22% ophoesten.....................................je voelt je toch wel genaaid.................daarom ben ik er nog steeds niet uit.

RVV

Bericht door RVV » 06 nov 2006, 23:06

Het word gedaan omdat het mogelijk is om een auto te kopen die privé buiten het bereik ligt. een grote fout die wij maken is om een zakelijke auto als hobby te zien. pas als je met een zakelijke auto je geld moet verdienen is het te verantwoorden en dan bedoel ik voordeel van de hobbymatige kant.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 07 nov 2006, 03:03

Rico, Romo,

Het is toch zo dat het zakelijk kopen/ rijden van een auto gezien wordt als loon.
Daarom wordt die bijtelling toch geheven.
Zelfde als de leaseauto's.
En met die zakelijke auto's kun je toch weer wat wegschrijven onder het mom van minder winst, declaraties etc.?
Ik heb het ook nooit helemaal gesnapt, en nu nog niet eigenlijk.
Iemand met een EIGEN bedrijf, die een auto leased bv. Dat snap ik ook niet.
Eerst moet de leaseprijs betaald worden en vervolgens de bijtelling, mij lijkt dat dan een hele dure auto te worden.

Wie kan dat eens in "Jip en Janneke" taal uitleggen hoe dat nu zit.

RVV

Bericht door RVV » 07 nov 2006, 07:36

Arthur een zakelijke auto is pas verantwoord als het een investering is in je bedrijf net als een PC of inventaris. een auto moet je zien als een noodzakelijk zakelijk transport middel niet als een hobby die door de zaak gesponsord word. in het laatste geval heeft de overheid alles goed dicht getimmerd.

Daniel

Bericht door Daniel » 07 nov 2006, 08:05

Als je een auto zakelijk koopt kun je ten eerste de BTW in aftrek brengen en bovendien komen de kosten ten laste van de winst over dat jaar. Het belastingtarief over die winst is (nu nog) 29% dus als je bijvoorbeeld een ton aan een auto uitgeeft hoef je 29.000 euro minder winstbelasting te betalen (gespreid over een aantal jaren). Daarnaast hoef je 19.000 euro minder BTW te betalen. Een auto met een consumentenprijs van een ton 'kost' je dan ineens nog maar 52.000 euro. Dat zijn toch wel serieuze verschillen. Verder kun je onderhouds- en brandstofkosten ten laste van het bedrijf laten komen (om daarmee weg te komen moet de auto dan wel voor een belangrijk deel zakelijk gebruikt worden)

Een bijtelling van 22% over de consumentenprijs komt, zelfs in het 52%-tarief, bij een auto van een ton uit op 11.440 euro per jaar. Doe je drie jaar met een auto dan kom je toch wel aanzienlijk voordeliger uit. Althans, zo lijkt het :) Er zijn wel wat aandachtspuntjes:

De vlieger gaat sowieso alleen op als je ook daadwerkelijk voldoende winst en BTW hebt om van de aftrek te kunnen profiteren, maar met een beetje serieus bedrijf red je dat wel.
Verder gaat bij eventuele verkoop de opbrengst natuurlijk weer ten koste van je eerdere winst- en BTWvoordeel. In feite is het het gunstigst om een nieuwe auto te kopen die snel afschrijft. De bijtelling is toch in alle gevallen gelijk en wordt over de nieuwwaarde berekend (wat een belachelijke regeling is overigens...) waardoor gebruikt zakelijk kopen totaal niet interessant is.

Tenslotte drukken de lasten van je bijtelling direct in prive terwijl de kostenvoordelen van zakelijk rijden in het bedrijf zitten. Als je dat voordeel naar prive wilt halen (bijv. door jezelf een compensatie voor de bijtelling uit te betalen) betaal je weer 25% dividendbelasting daarover.

Marcelvv

Bericht door Marcelvv » 07 nov 2006, 11:30

Precies Daniel.
Ik heb de meeste auto's ook zakelijk gereden, alleen mijn M3 niet.
Toch gebruik ik hem (als ik eerlijk ben) zelden zakelijk, puur voor de lol/hobby.
Voor mij is het simpel, het is goedkoper en ik betaal volle bak bijtelling, dus ik hoef geen KM te registreren.

Andre

Bericht door Andre » 07 nov 2006, 11:53

Je denkt dat het goedkoper is.

Maar de zowel de zaak als prive is je eigen geld dat vergeten de meesten even.

Fiscus lacht zich kapot dat jij een dikke kneiter rijdt.

BTW voordeel is niet veel want bij verkoop moet je weer afdragen. Verschil is dan je opbrengst.

Zakelijk rijden zal voordeel opleveren. Maar de maandelijkse herinnering van de bijtelling die van je loon af gaat voelt ook niet lekker.

En als je de auto 1 maal betaald hebt prive is het klaar geen extra belasting/bijtelling meer per maand.

Macboy

Bericht door Macboy » 07 nov 2006, 11:55

Inderdaad. Het is volkomen logisch. Zakelijke auto moet je zakelijk gebruiken. Doe je dat, dan heb je geen bijtelling.

Doe je dat niet, dan is het een verkapte vorm van loon. Over je loon, betaal je belasting, dus over je auto (als verkapte vorm van loon) ook.

Het enige onlogische - wat gewoon te bespottelijk voor woorden is - is dat je de bijtelling betaalt over de WAARDE van de auto. Dit slaat natuurlijk nergens op.

Je zou belasting moeten betalen over het gedeelte wat de werkgever aan autoleasekosten betaalt. Immers, dát gedeelte zou eventueel als verkapt loon kunnen worden gezien en niet de waarde van de leaseauto.

Als een auto immers EUR 1000 per maand kost, waarom moet Freddy (met een Hyundai Sonata) dan meer bijtelling betalen dan Jantje (met een Audi A8 obv 15.000km)?

Zo krom als wat. Auto behoort namelijk niet tot het privé-vermogen van de betreffende persoon.

Hans

Bericht door Hans » 07 nov 2006, 12:00

Een dikke auto dient in Nederland bestraft te worden. Daarom betaal Jantje in de Audi A8 meer.

Daniel

Bericht door Daniel » 07 nov 2006, 13:05

We dwalen af :)

De fiscus redeneert dat hoe duurder de auto, hoe groter het privé-voordeel dat je ervan hebt. In zekere zekere zin is dat ook wel zo, maar ik vind het te krom voor woorden dat er geen leeftijdskorting is.

Macboy: het systeem is gebaseerd op het feit dat de werkgever een auto aanschaft. Overigens is over het algemeen de jaarlijkse leasetermijn van een auto niet zo veel anders dan de bijtelling over de nieuwwaarde.

Om een voorbeeld te nemen: een populair leasevehikel als de Volvo V50 2.0D Kinetic kost op basis van 25k per jaar en 48 maanden ongeveer 760 euro per maand. Per jaar is dat 9120 euro. De bijtelling wordt berekend over 22% van de nieuwwaarde van € 35.870. Dat is 7891 euro. Als over die bedragen dezelfde belasting wordt geheven ben je met het huidige systeem zelfs nog voordeliger uit.

Een op daadwerkelijke kosten gebaseerd systeem is in die zin eerlijker dat je zwaarder wordt belast op het moment dat je meer kilometers maakt. Ik vind het totaal belachelijk dat het keurige progressieve systeem van een aantal jaren geleden (staffels van 500, 2000 en 7000 km prive per jaar) is vervangen door een systeem waarbij het geen donder uitmaakt of je nu 1000 of 100.000 kilometer privé rijdt.

Maar goed, één van de redenen dat ik uberhaupt een privé auto heb is om de bijtelling te ontlopen, wat tot nu toe lukt. Er kan nog best veel Ikea spul in de kofferbak van een 645 :P

RVV

Bericht door RVV » 07 nov 2006, 17:04

Daniel schreef:We dwalen af :)
Daarom heb ik ook even de topic opgesplitst en verplaatst naar forum algemeen :wink:

Tom

Bericht door Tom » 07 nov 2006, 17:08

Mijn Alfa 147 is nu ook 4 jaar oud. Dat is geen lease maar gekocht door de zaak. Ik vind het nog steeds een mooie en fijne auto, niet snel maar heb wel fijne stoelen, cruise control, climate control, armsteun en goede audio. En dat voor een consumentenprijs van 21.500,-. Als ik hierna een auto mocht kiezen weet ik nog niet of ik veel duurder ga rijden (als dat kan), opzich bevalt het prima, wat ik nu betaal aan bijtelling is goed te doen. Daarvoor kun je niet gaan aankloten met kilometerstanden bijhouden.

RVV

Bericht door RVV » 07 nov 2006, 17:47

Tom ziet het scherp, jaarin jaar uit kocht ik makkelijk dikke auto's op de zaak, maar de dikste durfde ik nooit te kopen alleen om de bijtelling.

Ik heb de cirkel voor mezelf doorbroken en heb gewoon een punt gezet achter het veel te duur zakelijk rijden, dan maar een keer heel diep door de privé kniëen.

Verhalen van Daniel zijn mooi natuurlijk, theorie zal allemaal wel kloppen, maar de praktijk is gewoon dik prive betalen in de vorm van bijtelling. En wat Andre zegt, zo ervaar ik het ook, ik ben mijn zaak. oke is mischien belastingtechnisch, economisch niet zo (BV) Maar in de praktijk betaal je alles gewoon zelf voor je gevoel. Kijk als je voor een baas werkt en je krijgt een leasebak dan liggen de zaken iets anders. De baas betaald de auto jij de bijtelling.

In mijn geval betaal ik de auto en ik betaal de bijtelling.

En verhalen over kosten aftrekken ed, zal allemaal kloppen, maar face it, niemand tikt ineens zomaar 100000 euro uit de boekhouding weg voor een nieuwe auto. De praktijk is dat je daar heengroeid, eerst een karretje van 20K daneen van 50K dan 1 van 70K en dan 1 van 80 K en dan 1 van 100K, die zogenaamde 19% BTW voordeel bespaar je niet in een keer, maar word inruil op inruil gecompenseerd.

Ik blijf erbij, dure hobby auto's door de zaak, is gewoon niet verstandig.

Daniel

Bericht door Daniel » 07 nov 2006, 18:32

Ik ben ook mijn eigen zaak hoor, heb ook serieus overwogen om mijn 6 zakelijk aan te schaffen. Kwestie van een paar Excel sheets maken en daar alle kosten met fiscale gevolgen in meenemen. Dan zie je toch dat de bijtelling zodanig is dat het allemaal vreselijk ongunstig uitpakt, zeker als je gebruikt wilt kopen. Nieuw is relatief gunstiger maar dan zit je weer met de forse afschrijving op de dikke modellen die wij hier allemaal leuk vinden.

Ik vind het raar dat er voor mensen met een eigen zaak geen verzachtende regeling is voor de bijtelling. Het feit dat die de autokosten door de zaak laten dragen is nauwelijks een voordeel, uiteindelijk komt het toch uit hun eigen zak.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 07 nov 2006, 18:47

Het gaat idd om hoeveel je eruit haalt om te bepalen of het teveel is of niet; veel is het natuurlijk altijd. Maar als je ECHT veel km's rijdt, je kan alle kosten daarvan zakelijk opvoeren ->btw voordeel + lagere winst; dan zou je er beter op uit kunnen komen. Maar als je een m3 zakelijk gaat rijden en je rijdt er alleen zo nu en dan fun mee en maakt niet te gek veel km's, dan is het idd de fiscus die je er blij mee maakt.

Zelf ben ik dan ook voorstander van een auto gewoon zakelijk lease en deze helemaal op knallen en optimaal gebruiken :P. Scheelt je ook weer de discussie/gezeik na 2 jaar over de afschrijving waar je toch wel heel erg schijtziet van wordt. De dealer die je wel geld voor geeft, heeft geen auto's die je wilt en waar je wilt inruilen willen ze je niks teruggeven voor je hok :(.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 07 nov 2006, 18:51

Het slaat eigenlijk ook compleet nergens op.. leuk verzonnen door hun.
Kleine berekening:

Een M3 competition kost je zeker bijna 9000 euro per jaar in de bijtelling?
Ervanuitgaand dat je 42% belasting betaalt over het laatste deel.

Fors bedrag!

Dick

Bericht door Dick » 07 nov 2006, 19:43

Als je een auto terbeschikking gesteld krijgt van de werkgever en je gebruikt hem privé, tja dat is voordeel uit dienstbetrekking en dus loon in natura en daarom belast. Lijkt me niks mis mee. Het bezwaar zit hem meer in het forfaitaire percentage en de waarde waarover deze wordt berekend.

Een juiste benadering zou mijns inziens zijn om een benadering van de werkelijke kosten per jaar te maken. Deze bestaan uit afschrijving, wegenbelasting, verzekering, onderhoud en brandstof. Verder dient de werknemer een kilometeradministratie bij te houden waaruit het percentage van de bijtelling kan worden berekend. Zo'n benadering heeft echter als nadeel dat het heel veel administratie en controle vereist. Ik ben overigens wel benieuwd of mensen hier met een dure nieuwe auto en die rekensom eerlijk maken er werkelijk zo slecht vanaf komen.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 07 nov 2006, 20:04

Op die lijn zit ik nu ook. we hebben het allemaal over een paar flitsbonnen maar de fiscus neukt 100 keer harder. alles privé en dan maar niet om de 2 jaar een nieuwe auto.
Zo ist,

Een 'oudere' auto kan ook lol geven en dat er nog ook best pit in kan zitten is duidelijk ;)

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 07 nov 2006, 20:08

Maar een oudere wagen is niet altijd even representatief...

Ik heb nu een diesel op naam van de zaak, maar twijvel ook om deze naar prive over te schrijven. Ik betaal nu geen bijtelling, maar rij er ook niet prive mee.

Nadeel: al die ritjes noteren (wordt je gek van), en prive kan je er niet (teveel, 500km:S) mee rijden.

Plaats reactie