Auto na drie maanden kapot

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Shakes

Auto na drie maanden kapot

Bericht door Shakes » 04 sep 2009, 10:05

Een kennis van me heeft een paar maanden terug een Polo gekocht met 170k op de teller. Handelaar, prijs 2500 euro.

Vorige week is de auto er mee gestopt (liep op 3 cylinders) en naar de handelaar teruggebracht door de ANWB. Handelaar zegt het probleem niet te kunnen achterhalen in de eigen werkplaats. De auto staat daar nu stil. De vraag is wat nu? Heb je recht op garantie etc. etc. Ik hoop dat een aantal mensen de juiste informatie kunnen geven.

gr,

Nandor

allen

Re: Auto na drie maanden kapot

Bericht door allen » 04 sep 2009, 10:07

Hangt ervan af of hij deze met garantie gekocht heeft :?:

Shakes

Bericht door Shakes » 04 sep 2009, 10:07

Mocht iemand een oorzaak weten is dat natuurlijk ook welkom.

Polo is van 97 zo uit het hoofd 8)

Shakes

Bericht door Shakes » 04 sep 2009, 10:09

Nee,

maar daar heb je recht op vanaf 4500? Bovag iig.

Maar dat een auto er na drie maanden mee stopt gaat er bij mij niet in. Lijkt me dat je als consument er van uit mag gaan dat een artikel een bepaalde levensduur heeft.

N.

Shakes

Bericht door Shakes » 04 sep 2009, 10:11

Even voor de duidelijkheid. Het gaat niet om iemand met 20k achter de hand op de rekening. Dit is echt een serieuze tegenvaller. :evil:

allen

Bericht door allen » 04 sep 2009, 10:13

Dat is imho even van ondergeschikt belang.
Ik heb bijv. een fikse korting bedongen omdat ik die garantie niet hoefde. Wat staat er op z'n koopcontract?

Michel P

Bericht door Michel P » 04 sep 2009, 10:18

Risico van in de prijsklasse shoppen, blijft verder erg lullig.

Wel vreemd dat men het probleem niet kan vinden :roll:

Michel

Rudie Kawa
Auto: A5 SB, 993, 330ci, Ducati 1098

Bericht door Rudie Kawa » 04 sep 2009, 10:38

Nandor schreef:Nee,

Maar dat een auto er na drie maanden mee stopt gaat er bij mij niet in. Lijkt me dat je als consument er van uit mag gaan dat een artikel een bepaalde levensduur heeft.

N.
Klopt, maar die termijn is na 12 jaar wel een keer voorbij ben ik bang.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 04 sep 2009, 10:55

Ik vind het niet zo gek dat een auto die 12 jaar oud is met 170.000 km kapot gaat.
Het is nog steeds een mechanisch ding en ik denk niet dat je een garage 3 maanden na verkoop er op aan kan spreken.
Wat is er allemaal gebeurd met de auto in die drie maanden, wordt er lomp mee gereden etc etc.
Ik kan me goed voorstellen dat een garage zijn handen er vanaf trekt en de schade vergoed.
Belangrijk is ook wat er nu eigenlijk kapot is aan de auto.

Grtz,Hans

RVV

Bericht door RVV » 04 sep 2009, 11:09

Erg vervelend en sneu, maar alles hangt af van de gemaakte afspraken, zijn die er niet, dan is het denk ik moeilijk om schadevergoeding/reparatie op kosten van de garage te eisen.

Roy

Bericht door Roy » 04 sep 2009, 13:29

Inderdaad, zat garages die je garantie geven tot aan hun eigen oprit :)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 04 sep 2009, 13:34

Hoe lang (in km's) liep deze Polo al op 3 cylinders? Hij doet het nu helemaal niet meer?
Benzine of diesel?

Mogelijke oorzaken, die ik zou proberen uit te zoeken als 't mijn auto is:
- Accu goed aangesloten?
- Accu op spanning?
- Vloeistoffen controleren op bijv. interne lekkage of andere ellende
- Nog brandstof in tank (klinkt suf, maar anwb vraagt en controleert het ook altijd. En dat is niet voor niets).
- Brandstofpomp defect (zal anwb wel hebben getest)?
- Brandstofmengsel in orde (bougies uitdraaien en kleur bekijken)?
- Compressie meten (geen compressie = bijv. kapotte koppakking kan zorgen voor slecht lopende motor in eerste instantie en vast/warmloper als je ermee doorrijdt, zonder koelvloeistof bij te vullen).
- Electronische Ontsteking defect (vonken alle bougies? en vonkt de bobinekabel)? Heeft zo'n Polo niet toevallig 4 bobines? Gaan vaak stuk bij modernere auto's dan de mijne.
- Motormanagement overleden? (in mijn geval pak ik dan een andere, als resetten niet werkt, maar een goede garage kan dat uitlezen natuurlijk bij modernere auto)
- Sensor kaduuk (lastig op te sporen zelf, soms ook lastig met uitleesapparatuur heb ik mij laten vertellen)
- Bougies + kabels niet op tijd vervangen?
- Verdelerkap/rotor oid controleren
- Injector verstopt/kapot?
- Lamda sonde kapot?
- Koude start problemen gehad?
- Liep de motor slecht als 'ie warm of koud was? Of altijd?
- Viel de motor uit als je tijdens 't rijden de koppeling intrapte? Of gewoon tijdens het rijden met de voet op gaspedaal? Wat was toen de temperatuur van de koelvloeistof?
- Etc. etc.

Uit je post haal ik niet voldoende informatie om op basis van mijn ervaringen iets nuttigs te kunnen concluderen.

Een combinatie van een aantal dingen hierboven is mogelijk. In ieder geval is 't ruk als 't gebeurt, maar soms kan een klein goedkoop onderdeeltje grote problemen opleveren. Heeft die handelaar er alles aan gedaan om het probleem op te sporen, zodat je een juiste diagnose hebt?

Garantie kun je naar fluiten denk ik. Coulance kun je om vragen (maar dan moeten ze eerst een diagnose hebben, om afspraken te kunnen maken over de prijs voor herstel).

Succes!

ErikS

Bericht door ErikS » 04 sep 2009, 14:43

Nandor schreef:Even voor de duidelijkheid. Het gaat niet om iemand met 20k achter de hand op de rekening. Dit is echt een serieuze tegenvaller. :evil:

Jammerlijke situatie, N.

Maar; een polo SDI met 170K op de klok, voor nog geen 3K aan euro's......
Is er een aankoop keuring gedaan? Het is natuurlijk in die prijsklasse altijd 'hopen' op iets goed kopen....
Maar de prijzen liggen niet voor niks zo laag..

Weet eventueel nog wel een goeikope corsa diesel voor net 1000 euro!

Kgroot.nl
Auto: Volkswagen ID4 & Golf MK2

Bericht door Kgroot.nl » 04 sep 2009, 14:45

Als verkoper zijnde krijg ik vaak met deze vraag te maken..
Als je geen garantie hebt is het niet helemaal waar dat je geen poot hebt om op te staan.
Het comformiteitsbeginsel is vaak van kracht.
Oftewel een auto hoort een deugdelijke levensduur te hebben na aankoop..
Nu werken wij niet met auto's met die km-standen en zijn wij een Bovag bedrijf
Je kan het via een rechtsbijstand proberen

Casper

Bericht door Casper » 04 sep 2009, 15:05

Nandor schreef:Nee,

N.
Voor een bakkie van €2500 krijg je geen garantie tenzij dat expliciet in het koopcontract staat. Een garagehouder kan redelijkerwijs niet vermoeden dat een motor er na 3 maanden mee ophoudt, doordat er bijv een draaiend deel is versleten.
Je mag als consument inderdaad ervanuit gaan dat een bepaald product een bepaalde levensduur heeft. Daarom geven producenten garanties e.d. Bij deze Polo zijn die waarschijnlijk allemaal verlopen. Dat deze auto daarna een keer van eigenaar wisselt activeert deze garanties natuurlijk niet. Je hebt dus helaas nergens recht op, maar misschien wil de garagehouder enige coulance bieden...

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 04 sep 2009, 15:11

Vaak worden dat soort auto's goedkoop verkocht, zonder beurtje. Als je dat als koper dan ook niet doet, zoals zovelen, dan is er volgens mij ook weinig kans op coulance. Laten we hopen dat 't hier allemaal meevalt.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 04 sep 2009, 15:13

Nandor,

Is de auto gekocht bij een handelaar die bij de Bovag is aangesloten? dan zou je op basis van consumentbescherming iets kunnen proberen maar geef je weinig kans. auto's van 2500euro hebben over het algemeen geen garantie en zul je ook geen aanspraak kunnen maken op coulance ed. heel vervelend maar helaas....

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 04 sep 2009, 15:33

duifjes.com schreef:Nandor,

Is de auto gekocht bij een handelaar die bij de Bovag is aangesloten? dan zou je op basis van consumentbescherming iets kunnen proberen maar geef je weinig kans. auto's van 2500euro hebben over het algemeen geen garantie en zul je ook geen aanspraak kunnen maken op coulance ed. heel vervelend maar helaas....
Heb jij nog een beetje garantie op die ouwe duracel batterijen in dat hok van je........... :?:
Dat ding was toch ook iets van 2500 in de aanbieding :?: :mrgreen:

Kgroot.nl

Bericht door Kgroot.nl » 04 sep 2009, 16:26

duifjes.com schreef:Nandor,

lees ff mijn post...

Shakes

Bericht door Shakes » 04 sep 2009, 17:19

Even nog wat extra info:

Het gaat om een benzine uitvoering. ANWB kon hem niet op 4 cylinders krijgen. Reden dus nog onbekend...........

Hopen op coulance is wellicht de enige uitweg. Anders komt er inderdaad wat anders. Ga er dan zelf achter aan.

N.

Niall

Bericht door Niall » 04 sep 2009, 17:23

Ga er vanuit dat ze de onsteking gecontroleerd hebben, is altijd een zwak punt bij VAG

Peric

Bericht door Peric » 04 sep 2009, 17:46

Tsja, you get what you pay for...
Denk niet dat je op garantie kan rekenen als je een auto koopt voor 2500,- EU.
Je kan geluk of ongeluk hebben met een auto.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 04 sep 2009, 17:59

Via de rechtbijstand een poging doen kan maar dan gaat het er vervolgens om of de verkoper een slechte auto heeft verkocht en dan kom je bij de vraag waarom het ding op 3 cilinders loopt.

a) motor verrot, geen compressie op een cilinder => de verkoper heeft een slecht product geleverd en dan zou je een poging kunnen doen via je rechtsbijstand. Doe een compressie test en je weet het.
b) een ander defect zoals ontsteking of koppakking => niet aan te tonen dat dit bij de aflevering ook al zo was en dan heeft het imho geen zin om er werk van te maken.

Eerst compressie testen en dan weet je meer. Is de compressie goed dan de koppakking checken. Als beide goed zijn dan zit het ergens in de ontsteking en een Polo van 97 (1.4 8V?) is geen hogere wiskunde en er zijn genoeg onderdelen in omloop :wink:

Succes!

markk

Bericht door markk » 04 sep 2009, 18:35

Garantie is garantie
En alles kan stuk.

Geen garantie en stuk is dikke pech. Als er morgen bij mij een blok ploft is het ook dikke pech. Kan na 10 jaar gebeuren kan na 1 dag gebeuren. Kan ook met een gloednieuwe gebeuren. Enkel dan heb je garantie.

Kortom is de auto met garantie gekocht of niet... ?

Mark.

Kgroot.nl

Bericht door Kgroot.nl » 04 sep 2009, 19:28

markk schreef:Garantie is garantie
En alles kan stuk.

Geen garantie en stuk is dikke pech. Als er morgen bij mij een blok ploft is het ook dikke pech. Kan na 10 jaar gebeuren kan na 1 dag gebeuren. Kan ook met een gloednieuwe gebeuren. Enkel dan heb je garantie.

Kortom is de auto met garantie gekocht of niet... ?

Mark.
Dat ben ik niet met je eens..
Zoals ik al zei is het comformiteitsbeginsel op de verkoop van een auto van kracht.
Indien het een Bovag bedrijf betreft..
Zo heb ik vorige maand een Chrysler Stratus verkocht voor 1500 zonder garantie.
De beste man kwam vorige week terug met een gebroken Multiriem..
Je bent dan als Bovag bedrijf gewoon verplicht om die auto te repareren..
Doe je dit niet en spant de client een rechtzaak aan verlies je die als autobedrijf zijnde

Plaats reactie