Na 40 jaar gaan we de A4 verlengen!

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Chris van S.

Na 40 jaar gaan we de A4 verlengen!

Bericht door Chris van S. » 03 sep 2009, 15:43

Jawel, het gaat gebeuren, het kabinet heeft zojuist besloten de A4 door te trekken van Delft naar Schiedam (door Midden-Delfland). Deze weg moet het dagelijkse verkeersinfarct tussen Den Haag en Rotterdam mede helpen oplossen. Let wel: over de verlenging van de A4 wordt al meer dan veertig jaar gepraat!
Vandaag hebben minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat, CDA) en minister Cramer (Milieu en Ruimte, PvdA) samen met de regionale bestuurders de knoop doorgehakt, zo heeft Eurlings vanmiddag in Den Haag bekendgemaakt. Vanwege de eisen op het gebied van tunnelveiligheid kost de zeven kilometer extra een dikke 880 miljoen euro. Dat is 225 miljoen meer dan eerder was voorzien… dat was dus 655 miljoen euro. Met zo’n budget wordt de A4 Midden-Delfland het duurste stukje snelweg uit de Nederlandse geschiedenis!
De zeven kilometer snelweg van de A4 zal „op enkele honderden meters na” half verdiept of als tunnel worden aangelegd, om het gebied Midden-Delfland te sparen. Bij Schiedam zal de weg als „landtunnel” worden gebouwd om pas weer bij knooppunt Kethelplein op de bestaande A4 aan te sluiten. De snelweg is vanaf het maaiveld „niet zichtbaar” en moet „geluidsarm” worden. Bovendien willen de ministers in de omgeving honderd hectare nieuwe natuur inrichten. We gokken dat dit nog 40 jaar extra gaat duren… volgens de overheid moeten de eerste automobilisten in 2015 over de nieuwe weg kunnen rijden. Halleluja!
Bron: http://www.autoblog.nl/archive/2009/09/ ... -verlengen" onclick="window.open(this.href);return false;

Gaat het dan toch echt gebeuren...........................
................................ OVER 6 JAAR!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Femme

Re: Na 40 jaar gaan we de A4 verlengen!

Bericht door Femme » 03 sep 2009, 16:21

En dit is dat befaamde stuk natuur dat bescherming geniet?

Afbeelding

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 03 sep 2009, 16:23

Dat zie je toch Femme.....is een Golfbaan, dat is toch logisch :P ;).

RutgerK

Bericht door RutgerK » 03 sep 2009, 16:39

In de Randstad moet je tegenwoordig zo efficient mogelijk bouwen en dat betekent tegenwoordig driedimensionaal de grond in. Het is nog de enige manier om wegen, bebouwing en aaneengesloten natuur in juiste verhouding bij elkaar te krijgen.

Snipe

Bericht door Snipe » 03 sep 2009, 18:46

Inderdaad zonde dat zo'n schitterend stuk natuur moet worden geofferd aan het asfalt. Ach ach ach, wat zullen we dat grasveld met uitzicht op kantoorflats gaan missen.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 03 sep 2009, 18:53

RutgerK schreef:In de Randstad moet je tegenwoordig zo efficient mogelijk bouwen en dat betekent tegenwoordig driedimensionaal de grond in. Het is nog de enige manier om wegen, bebouwing en aaneengesloten natuur in juiste verhouding bij elkaar te krijgen.
Dat is wat ik al jaren denk. We moeten de hoogte in. Dubbeldeks wegen. Onder afslagen zoals nu, daarboven alleen afslagen bij de grote steden en vrachtwagens verbieden. Snelheid kan daardoor omhoog wat de reistijd aanzienlijk verkort.

Zal nooit gebeuren, horizonvervuiling... :bag:

Hans

Bericht door Hans » 03 sep 2009, 19:02

Ik geloof er niks van, verschillende gemeenten zijn al weer bezig met bezwaarschriften.

WJ

Bericht door WJ » 04 sep 2009, 08:27

Hans schreef:Ik geloof er niks van, verschillende gemeenten zijn al weer bezig met bezwaarschriften.
Hoorde vanochtend alweer op de radio een of andere schiedamse wethouder die er wel even een stukje voor ging steken of het jaren ging laten duren............op naar de rechter.

Tristan

Bericht door Tristan » 04 sep 2009, 09:04

Asfalteren die bende. Of al die files goed is voor het milieu..... :x

Hans

Bericht door Hans » 04 sep 2009, 09:28

WJ schreef:
Hans schreef:Ik geloof er niks van, verschillende gemeenten zijn al weer bezig met bezwaarschriften.
Hoorde vanochtend alweer op de radio een of andere schiedamse wethouder die er wel even een stukje voor ging steken of het jaren ging laten duren............op naar de rechter.
Nederland is wat dat betreft echt een derde wereld land, moet je eens elders in de wereld (China, Dubai) gaan kijken hoe ze dat aanpakken.

Snipe

Bericht door Snipe » 04 sep 2009, 09:31

WJ schreef:
Kennelijk staan Schiedammers juichend van vreugde in de file.

steven(stk)

Bericht door steven(stk) » 04 sep 2009, 10:12

WJ schreef:

ach dat is een sp `er die zijn overal op tegen dus wat daar nog uitkomt is ook de vraag ...

*je kunt tegenwoordig ook wel redelijk om de a13 heenrijden, vanmiddag weer :P

allen

Bericht door allen » 04 sep 2009, 10:18

Iedereen aan de Landrover als die snelweg niet verlengd wordt. 8)

M@rcel

Bericht door M@rcel » 04 sep 2009, 10:22

Hans schreef:
WJ schreef:
Nederland is wat dat betreft echt een derde wereld land, moet je eens elders in de wereld (China, Dubai) gaan kijken hoe ze dat aanpakken.
Als of dat alles is?
Mijn ervaringen met bv Azië is, dat ze echt heel eenvoudig bepalen dat er vanaf morgen een dubbeldeks snelweg door je voortuin heen loopt. Reken maar niet dat ze je tegemoet komen.
Hier in NL slaan we natuurlijk weer helemaal door de andere kant op. Woon zelf vlak bij bovenstaande foto, en kan jullie vertellen dat er hier idd een prachtig stukje natuur ligt. Ik loop en fiets er graag.
Maar goed, verlenging A4 lijkt mij van enorm belang.

Snipe

Bericht door Snipe » 04 sep 2009, 10:26

M@rcel schreef: Woon zelf vlak bij bovenstaande foto, en kan jullie vertellen dat er hier idd een prachtig stukje natuur ligt. Ik loop en fiets er graag.
Jij woont er, dus je zult het beter weten dan ik. Als ik echter op die foto kijk, zie ik niks waar mijn hart sneller van gaat kloppen. Als ik in Google Earth kijk, zie ik eigenlijk alleen wat weilanden. Een weiland is gewoon een ouderwetse vorm van een bedrijventerrein. Verder zie ik een golfbaan. Het ontgaat me echt even wat er zo belangrijk is aan de natuur daar.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 04 sep 2009, 10:44

Het zijn niet zozeer de weilanden die letterlijk op de plek van de toekomstige A4 liggen, meer het gebied wat er heel erg dicht aan weerzijde omheen ligt.
Voor Randstad begrippen is het daar heerlijk stil, kan je er prachtig wandelen en zijn er prachtige plekjes aan het water.

allen

Bericht door allen » 04 sep 2009, 10:47

Marcel, stel dat het uiteindelijk een soort van Westerscheldetunnel onder de natuur wordt, zonder tolheffing, dan zijn we er toch ook? Jij je stukje natuur en wij onze snelweg.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 04 sep 2009, 10:50

Voor veel randstedelingen is het bijna niet mogelijk om stilte te ervaren in hun omgeving. Waar je ook bent, en op welk tijdstip altijd hoor je op de achtergrond het geluid van verkeer. Ook grotere stukken natuur worden steeds schaarser.

Dubbeldekswegen zouden veel problemen kunnen oplossen maar geven inderdaad veel horizonvervuiling. Ondergronds of verdiept lijkt dan ook een goede oplossing maar is wel een prijzige oplossing. Daar komt bij dat verdiept aanleggen van snelweg ook beperkingen kent. Bij verdiepte of ondertunnelde wegen gelden maximaal toelaatbare stijgings- en dalingspercentage waardoor een aanloop naar een tunnel al gauw een minimale lengte kent van 400m (twee laatste tunnels in Den Haag bijvoorbeeld) en Nederland kent een Tunnelwet die voorschrijft op welke afstand van de tunnel afslagen mogen komen en volgens mij inmiddels verbiedt dat er afslagen in tunnels mogen komen. Dat laatste is vooral voor stedelijke ondertunneling zeer nadelig.

Ik vind persoonlijk dat Nederland op dit gebied zwaar moet innoveren en daarvoor de buidel moet trekken. Ruimte wordt niet minder schaars in druk bevolkte gebieden overal in de wereld en nieuwe technieken (zeker in zachte bodems) hebben een groot export potentieel volgens mij.

Christoph

Bericht door Christoph » 04 sep 2009, 10:52

Hoe komt de afslag naar de parkeergarage voor Rotterdam Centraal er dan? Is die tunnel zo kort dat er dan andere regels gelden?

Snipe

Bericht door Snipe » 04 sep 2009, 10:53

Ik snap wel dat het er stil kan zijn en dat het er prettig fietsen en wandelen is, maar ik had altijd begrepen dat er een soort natuurgebied of zo zou zijn daar. Vandaar mijn verbazing toen ik het eens goed bekeek.

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 04 sep 2009, 10:55

Wat je volgens mij heel goed op google earth kan zien is de voorbereidingen voor het neerleggen van een paar plakken asfalt.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 04 sep 2009, 10:58

Christoph, besluitvorming daarover was net voor de nieuwe Tunnelwet. Net als de tunnel onder Den Haag CS.

In Leiden wordt gewerkt aan een ontwerp van een stadstunnel als alternatief voor een RijnlandRoute door een gebied dat officieel behoorlijk tot de Ecologische Hoofdstructuur van Nederland. Een zeer groot bijkomend voordeel van deze stadstunnel is dat op minimaal twee plaatsen een afslag gemaakt zou kunnen worden naar half ondergrondse parkeergarages aan de rand van het centrum. Hierbdoor kunnen meerdere vliegen in één klap worden geslagen. De Tunnelwet verbiedt dergelijke afslagen echter.
Christoph schreef:Hoe komt de afslag naar de parkeergarage voor Rotterdam Centraal er dan? Is die tunnel zo kort dat er dan andere regels gelden?

RutgerK

Bericht door RutgerK » 04 sep 2009, 11:00

Snipe schreef:Ik snap wel dat het er stil kan zijn en dat het er prettig fietsen en wandelen is, maar ik had altijd begrepen dat er een soort natuurgebied of zo zou zijn daar. Vandaar mijn verbazing toen ik het eens goed bekeek.
Weiland zijn ook natuurgebied omdat weilanden broedplaatsen vormen en verblijfplaatsen voor trekvogels.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 04 sep 2009, 11:05

Snipe schreef:Ik snap wel dat het er stil kan zijn en dat het er prettig fietsen en wandelen is, maar ik had altijd begrepen dat er een soort natuurgebied of zo zou zijn daar. Vandaar mijn verbazing toen ik het eens goed bekeek.
@Snipe,
Wat versta jij onder een natuurgebied?

@Allen,
Van mij mag die weg er gewoon komen hoor, probeer alleen aan te geven dat het wel degelijk een leuk stukje natuur (a la het Groene Hart) is, en dat ik kan begrijpen dat er genoeg mensen zijn die dat willen behouden.
Ondertunneling lijkt me een prima oplossing.

Snipe

Bericht door Snipe » 04 sep 2009, 14:02

Natuurgebied? Bossen, delen van de Veluwe, delen van Drenthe, dat soort dingen. Een weiland is gewoon een stuk grond van een boer waar hij koeien op laat lopen en met tractoren doorheen baggert om geld te verdienen. En dat daar dan vogels zitten, ja, dat maakt het nog geen natuurgebied. In mijn achtertuin en in het Vondelpark zitten ook vogels, maar dat maakt het nog niet tot natuurgebied.

Plaats reactie