Nekband; waar op letten bij aanschaf?

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
SteV6

Nekband; waar op letten bij aanschaf?

Bericht door SteV6 » 02 sep 2009, 22:18

Beste DF'ers,

Aangezien ik al jaren last heb van mijn nek als gevolg van een ongeluk kan ik niet erg goed tegen het extra gewicht van een helm op mijn hoofd. Daarom wil ik een nekkraag gaan aanschaffen. Op de diverse websites is te zien dat er een redelijk aanbod is vanaf € 30,- tot ongeveer € 75,-

Afbeelding

Maar ik heb geen idee waar ik op moet letten. Is zo'n kraag bijvoorbeeld geschikt om je helm op te laten afsteunen, of vangt zo'n kraag alleen een klein beetje van de (extreme) beweging weg op het moment dat je een klapper maakt?

H.A.N.S.systeem is geen optie omdat ik slechts zelden het circuit bezoek en dan ook nog met een straatauto zonder kooi en zonder 4- of meerpuntsgordels.

Wie heeft tips of kan me advies geven?

Stephan

Remmie

Re: Nekband; waar op letten bij aanschaf?

Bericht door Remmie » 03 sep 2009, 15:05

Geloof dat er in de vorm niet zoveel verschillen zitten.
Heb er zelf 1 van QSP, deze vangt ietwat beweging op. Als ik me gordels eronderdoor laat lopen (gordels met pads)
Dan drukt de Nekband redelijk tegen de helm waardoor de bewegingen op me nek minder worden.

Heb hierdoor gister uur lang achter elkaar kunnen sturen op Zolder.
Vandaag zo goed als geen last van me nek.

Gr, Remmie

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 03 sep 2009, 15:07

Kun je niet beter wachten tot je nek helemaal is hersteld? Of is 't een 'oud letsel'?

Een nekband droeg Marnix (Soebaroegoeroe) altijd. Die is volgens mij niet actief op DF. Tomaz droeg er volgens mij ook regelmatig één, maar ik kan me vergissen. Die zit hier wel.

Zelf heb ik een paar keer met nekband gekart. Net als met handschoenen vind ik 't prettig als de naden aan de buitenzijde zitten. Dat het gebruikte materiaal niet gaat schuren (als je geen balaclava draagt) is ook wel prettig.

SteV6

Bericht door SteV6 » 03 sep 2009, 18:43

Dennis Cavallino schreef:Kun je niet beter wachten tot je nek helemaal is hersteld? Of is 't een 'oud letsel'?
Ik ben al 5 jaar aan het herstellen Dennis. Het gaat heel erg langzaam en zal waarschijnlijk nooit helemaal genezen.
Dennis Cavallino schreef:Zelf heb ik een paar keer met nekband gekart. Net als met handschoenen vind ik 't prettig als de naden aan de buitenzijde zitten. Dat het gebruikte materiaal niet gaat schuren (als je geen balaclava draagt) is ook wel prettig.
Dat is handige info. Is nomex een prettige stof om tegen je huid te hebben? Of is katoen, ondanks het brandrisico, prettiger?

Stephan

Tom V

Bericht door Tom V » 03 sep 2009, 18:50

SteV6 schreef:Dat is handige info. Is nomex een prettige stof om tegen je huid te hebben? Of is katoen, ondanks het brandrisico, prettiger?

Stephan
Vind ik wel, nomex is erg zacht.

Plaats reactie