Anti Lag

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adje ///M3
Berichten: 3340
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:33
Locatie: Golfke

Anti Lag

Bericht door Adje ///M3 » 01 sep 2009, 19:57

Om maar met de deur in huis te vallen een bijbehorend filmpje:



Al snel kwam ik achter dat de term Anti Lag iets met de verbranding in de uitlaat te maken had.
Correct me if i'm wrong!

Puur uit nieuwsgierigheid:

Maar wat houdt dit nou precies is?
Wat is de Nederlandse benaming hiervoor?
Is het legaal in Nederland?
Heeft het consequenties voor slijtage aan de auto?
Zijn er forumleden met een zogenaamde "Anti lag"?




Echt stoer 8) :banaan:

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Re: Anti Lag

Bericht door duifjes.com » 01 sep 2009, 20:07

Iets van extra ontsteking in de uitlaat voor de onverbrandde gassen etc??? zoiets..lijkt me alleen schadelijk voor de uitlaat in de vorm van extra slijtage....maar wel mega stoer!!!!! ben echt gek op vlammen uit de pijp....

Gebruikersavatar
635csi
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 apr 2009, 20:16
Locatie: groningen

Re: Anti Lag

Bericht door 635csi » 01 sep 2009, 20:14

hier een omschrijving van het systeem

http://www.rallycars.com/Cars/bangbang.html" onclick="window.open(this.href);return false;

lekker knallen over straat :banaan:

Gebruikersavatar
Adje ///M3
Berichten: 3340
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:33
Locatie: Golfke

Re: Anti Lag

Bericht door Adje ///M3 » 01 sep 2009, 20:15

duifjes.com schreef:ben echt gek op vlammen uit de pijp....
+1


Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: Anti Lag

Bericht door RJay » 01 sep 2009, 20:21

Back- of Misfiring system wordt het inderdaad ook genoemd.

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: Anti Lag

Bericht door Tom V » 01 sep 2009, 20:21

De vlammen is meer een bijkomstigheid, antilag is eigenlijk het op spoel houden van de turbo om minder "lag" te krijgen ( vandaar de term ).

Gebruikersavatar
Ti-Tourist (Erik)
Berichten: 523
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:04
Locatie: 0348

Re: Anti Lag

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 01 sep 2009, 20:24

Onder het motto "Oude draadjesgraver":

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =11&t=3628" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: Anti Lag

Bericht door RJay » 01 sep 2009, 20:28

Tom V schreef:De vlammen is meer een bijkomstigheid, antilag is eigenlijk het op spoel houden van de turbo om minder "lag" te krijgen ( vandaar de term ).
Precies.
In de WRC rijden ze er tegenwoordig allemaal mee omdat dat allemaal 2000cc turbo's zijn, en tsja, dan moet je toch wel om geen seconden te verliezen :P

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Re: Anti Lag

Bericht door Casper » 01 sep 2009, 20:46

Nog 1 :)


Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Anti Lag

Bericht door G Kolkman » 01 sep 2009, 21:12

Schijnt overigens zeer overtuigend de levensduur van de turbo te verkorten (rally-auto's kunnen het daarom ook in of uitschakelen, tussen de proeven niet nodig = uit).

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Re: Anti Lag

Bericht door Mark Nauta » 01 sep 2009, 21:14

Gisteren liep ik bij mij de deur uit en toen kwam mij een Lancer Evo 7 voorbij, weet niet of het legaal is, maar hij had ook dat geknetter met vuur uit de uitlaat.

Gebruikersavatar
FrankvW
Berichten: 74
Lid geworden op: 18 jun 2009, 19:43
Locatie: CTC

Re: Anti Lag

Bericht door FrankvW » 01 sep 2009, 21:17

Casper schreef:Nog 1 :)


Dit is meer launch control :hmmm:

Voor je anti-lag goed hebt draaien(afgesteld) ben je ook een paar turbo`s verder :hammer: is idd nogal heftig voor de turbo

Maar wel vet :hosanna: :love:

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Re: Anti Lag

Bericht door Casper » 01 sep 2009, 21:22

FrankvW schreef:
Casper schreef:Nog 1 :)


Dit is meer launch control :hmmm:
Zou dat iets met anti-lag te maken hebben :hmmm:

Peter pwr
Berichten: 242
Lid geworden op: 26 apr 2008, 21:29
Locatie: arnhem

Re: Anti Lag

Bericht door Peter pwr » 01 sep 2009, 22:12

Anti Lag is niet echt geschikt voor een straat auto. Het zorgt ervoor als je stil staat dat of van gas af gaat je turbo wel gewoon blijft spoelen zodat je geen turbogat hebt. Maar dat gaat erg ten koste van je levensduur van de turbo.

Wat ook knallen en vlammen geeft is een Bee*R rev limiter. Dan wordt in de RPM begrenser niet de brandstof stop gezet maar de onsteking. Dat geeft ook enorme knallen en vlammen. Veel show; zie je ook veel bij het driften omdat de motor in de begrenser niet arm gaat lopen maar het nadeel is hiermee weer dat je sneller kans hebt op roet afzetting door de onverbrande benzine..

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: Anti Lag

Bericht door Kasteel » 01 sep 2009, 22:17

Je hebt volgens mij verschillende stadia van ALS, er zijn wel redelijk wat evo's in NL die er mee rijden. 2 Toms van het forum hebben het ook op hun Evo 6.

Gebruikersavatar
Jeroen van Emmerik
Berichten: 665
Lid geworden op: 15 apr 2008, 17:09
Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992

Re: Anti Lag

Bericht door Jeroen van Emmerik » 01 sep 2009, 23:06

tijdelijk je ontsteking zo ver verlaten dat het ontbranding-moment van je brandstof, via de kleppen je turbo ingaat, nog steeds verbrandend.
dit heeft als gevolg dat de uitzetting, welke normaal in je cilinder gebeurt, nu in je turbo zit en daarmee spoel je de turbo sneller op.
of iets met kleppen...

jarno trulli
Berichten: 327
Lid geworden op: 26 aug 2008, 22:13

Re: Anti Lag

Bericht door jarno trulli » 01 sep 2009, 23:08

dit systeem werkt toch gewoon door voor de turbo brandstof in te spuiten en te ontsteken zodat de turbo op gang blijft, heeft verder toch niets met de uitlaat te maken? Dat systeem van die revlimeter bestaat al heel erg lang voor motorfietsen(heet een quikshifter) heb het op assen een paar keer mogen horen op een motor fiets klinkt erg gaaf.

Gebruikersavatar
Maus
Berichten: 565
Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
Locatie: Onder de rook van R'dam

Re: Anti Lag

Bericht door Maus » 01 sep 2009, 23:16

Ben (Booh) heeft 't als ik me niet vergis ook op z'n evo.

kamerplant
Berichten: 115
Lid geworden op: 21 aug 2008, 20:11
Locatie: pijnacker

Re: Anti Lag

Bericht door kamerplant » 02 sep 2009, 19:40

Casper schreef:
FrankvW schreef:
Casper schreef:Nog 1 :)


Dit is meer launch control :hmmm:
Zou dat iets met anti-lag te maken hebben :hmmm:
Nope :clap:

Gebruikersavatar
FrankvW
Berichten: 74
Lid geworden op: 18 jun 2009, 19:43
Locatie: CTC

Re: Anti Lag

Bericht door FrankvW » 02 sep 2009, 19:54

Niet echt idd.....

Launch control vervroegt de toerenbregrenzing zodat je bij het ideale krachtmoment van je motor weg kan zonder dat je moet gaan zitten pielen om het toerental vast te houden (Launch control aan,poot op de vloer even wachten en gaan)

ALS houdt de turbo op druk door de hier boven genoemde punten zodat je tijdens je schakel moment altijd turbodruk hebt en niet dat de turbo eerst weer druk op moet gaan bouwen

Grtz

Frank

Gebruikersavatar
FrankvW
Berichten: 74
Lid geworden op: 18 jun 2009, 19:43
Locatie: CTC

Re: Anti Lag

Bericht door FrankvW » 02 sep 2009, 20:03

Nog een mooi filmpje trouwens van anti lag




En hier kan je goed de warmte ontwikkeling zien in de turbo :clap:


Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3534
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Anti Lag

Bericht door Booooh » 02 sep 2009, 22:38

Maus schreef:Ben (Booh) heeft 't als ik me niet vergis ook op z'n evo.
Ik had het schakelbaar op de auto (vorige setup) en was een milde instelling van ALS, de grotere GT3076 turbokit die ik nu heb is er minder geschikt voor, ook is het inderdaad niet erg goed voor de levensduur van de turbo, je hebt inderdaad geen turbogat meer, maar als je een beetje op toeren rijdt dan is dat gat ook nihil. Geeft wel hele leuke knallen en vlammen, op den duur gebruikte ik het alleen nog maar in tunnels :D ...

Filmpje onder andere van het afstellen:


Ben

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot], Herr Erik en 8 gasten