E36 eet remblokken...

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Dries
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 aug 2009, 14:15

E36 eet remblokken...

Bericht door Dries » 04 aug 2009, 13:00

Een tijd geleden heb ik Brembo MAX schijven vooraan op mijn e36 320i coupé gemonteerd, samen met DS2500 rondom. Na 500km rustig ermee te remmen heb ik enkele keren kort na elkaar van 100 naar 20 geremd met circa 90% remdruk.

Direct daarna vond ik mijn pedaal veel zachter aanvoelen (ik vond ze in die 500km al niet echt denderend vergeleken met OEM schijven en blokken, voelden niet echt zo hard aan) en toen ik thuis mijn blokken vooraan bekeek, zag ik dat ze aan de randen, vooral op de kleinste diameter “opengeplet” waren, verder waren ze in de dikte wel nog als nieuw.

Blokken vooraan weggegooid, en een setje standaard PAGID’s erop gezet. Deze voelden vanaf het eerste moment veel zuiverder, harder aan. 350km ingereden, en de dag erna, met weinig vertrouwen in de remmen(misschien lag het toch aan de schijven) een trackday op Francorchamps gaan rijden. Toen niet echt op de limiet geremd, wielen ook nooit geblokkeerd, maar eens ik thuis was, was er alweer een merkelijk verschil in pedaalgevoel, ook weer zachter, maar de blokken zagen er wel niet opengeplet uit.

Zo nog een 1500 tal km gereden in het gewone verkeer, de blokken bleven hetzelfde gevoel behouden, daarna weer een trackday op Francorchamps gereden, na een stint van 25min was mijn pedaal alweer zachter, en in de tweede stint na 1 lap ineens enorme trillingen op mijn stuur vanaf de busstop, rembalans naar achter, ik mocht nog niet kijken naar mijn rempedaal of mijn stuur daverde uit mijn handen.

Daar heb ik op de parking gezien dat de rechtse remblokken in één klap maar een 2tal mm dik meer waren, weer dat opengeplette zicht, en vast frictiemateriaal in de groeven van mijn brembo max’en. De derde stint dan maar eerder beginnen remmen, de trillingen verminderden ook weer.

Zo naar huis gereden, de trillingen zijn nu wel weer weg, maar ik vraag me nu af of die schijven nu niks waard zijn, of dat die ds2500’s niks waard zijn, en ofdat die standaard pagid’s gewoon niet tegen de temperatuur kunnen. Ik heb nog gehoord van verglazen, maar dit “openpletten” vind ik toch maar vreemd.

De BMW specialist stelt voor om eens te proberen met sportievere pagid’s, echter zou ik mijn studentenbudget niet in de vuilbak willen werpen.
Ik vroeg me ook af of het niet interessant zou zijn om te denken aan m3 3.2 remmen.

Graag wat ervaringen/advies…
Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E36 eet remblokken...

Bericht door Knot » 04 aug 2009, 13:11

Kijk hier eens:

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... lit=ds2500" onclick="window.open(this.href);return false;

Ben nog bezig DS2500 op ATE in te remmen maar volgens mij ben ik alweer onvoorzichtig geweest in de eerste 500km. Heb nu al het idee als ik iets harder trap bij en boven de 100km/u dat de boel gaat trillen...

Volgens mij moet je toch wel langer inremmen met mindere blokken, gewoon dikke 1000km echt mak aan.

Voor agressieve blokken als pagid geel, ds3000, hawk ht10 etc kan het misschien in 200km.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E36 eet remblokken...

Bericht door Bert ///M3 » 04 aug 2009, 13:45

Met standaard blokken op een circuit gaan rijden werkt gewoon niet, ook niet met micky mouse spul ala DS2500. Die gaan op je schijven smeren en daar komen die trillingen vandaan.

Beter even een setje race remblokken kopen voor op een circuit, carbon lorraine of performance friction.

Luco

Re: E36 eet remblokken...

Bericht door Luco » 04 aug 2009, 14:03

Ik heb ook ds 2500, bevallen prima voor op straat en af en toe een trackday, met standaardschijven, al moet ik wel zeggen dat het een lichte auto betreft.
Ik vind die brembo max echt shitschijven, die zou ik eraf gooien.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: E36 eet remblokken...

Bericht door Rupie » 04 aug 2009, 14:26

DS is shit imo. Ik hoef het niet meer. Carbone Lorraine RC6 voor op het circuit all the way!

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: E36 eet remblokken...

Bericht door Tristan » 04 aug 2009, 14:59

Heb Hawk blokken op M3 3.2 schijven en remt prima en heeft een aantal circuitdagen overleeft.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E36 eet remblokken...

Bericht door Knot » 04 aug 2009, 15:18

Bert ///M3 schreef:Met standaard blokken op een circuit gaan rijden werkt gewoon niet, ook niet met micky mouse spul ala DS2500. Die gaan op je schijven smeren en daar komen die trillingen vandaan.
Grote kans dat ik dat ook weer krijg met straatgebruik.... op straat volgens mij gewoon beter origineel/standaard nemen...

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: E36 eet remblokken...

Bericht door Kasteel » 04 aug 2009, 15:22

Tristan schreef:Heb Hawk blokken op M3 3.2 schijven en remt prima en heeft een aantal circuitdagen overleeft.
HT10 gok ik? Schijnt wel een echt circuitblok te zijn.
Een goede compromis is vaak lastig te vinden, hangt ook echt af van welk deel je op circuit/straat gaat rijden. Indien je toch redelijk wat straat km's maakt, zou ik gewoon op straat een straatblok (std/DS2500 etc) en voor circuit een circuitblok (HT10/RC6 etc), wel ff inremmen, maar als je zelf naar de circuits toe rijdt, komt dat vaak wel goed :).

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: E36 eet remblokken...

Bericht door Tristan » 04 aug 2009, 15:25

Vind de Hawk HT10 blokken ook op de weg goed doen. Heb ze zowel op de E30 als de E36 en met de E36 rij ik toch ook wel op de openbare weg maar heb nooit het gevoel gehad dat ik ze eerst heel warm moet maken om pas goed te remmen. De 'byte' is er vrijwel meteen als ze koud zijn. Wel kunnen ze je schijven redelijk opvreten. :wink:

Dries
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 aug 2009, 14:15

Re: E36 eet remblokken...

Bericht door Dries » 04 aug 2009, 17:19

Bedankt voor de reacties.

Ik was oorspronkelijk eigenlijk gaan shoppen voor std remschijven, maar kreeg vermeld dat die max’en een betere staalsoort zouden hebben, heb die dan besteld, ik wist wel niet dat ze gegroefd zouden zijn.
Het hogere koolstofgehalte is er waarschijnlijk om i.c.m. remblokken op koolstofbasis een grotere frictiewaarde te bekomen neem ik aan(?) Dan zou ik me afvragen of keramische blokken zoals pagid rs-14 en rs-15 (BMW specialist is een pagid man) wel goed zouden werken.

Ik ga me even informeren i.v.m. de blokken die jullie voorstellen.

Als ik keek op het instructiebriefje van de remblokken stond er 25-30 keer 4seconden op 50% druk remmen, ik dacht daarmee, +500km meer dan ruimschoots aan voldaan te hebben, papiertje is niet veel waard zo blijkt :hmmm:

De wagen rijdt ergens 6000km in een jaar, dus slijtage kan me niks schelen, zolang het DEFTIG werkt.

Verder wilde ik nog vragen hoe dat in de keuring verloopt als ze M3 3.2 schijven zien.
Het zou kunnen dat er in de toekomst een M52 B28 oid in komt, stel dat ik eerst begin met daarop std blokken, en dan verder kijk, wat is jullie mening daarvan? Of zou ik beter toch bij mijn 286mm’s blijven?
(Ik zou wel nog een setje M3 3.2 moeten vinden)

Zijn er btw toevallig nog mensen die slechte ervaringen met Brembo MAX hebben, details?

Gebruikersavatar
Ampair
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 okt 2007, 09:10
Locatie: Breda

Re: E36 eet remblokken...

Bericht door Ampair » 04 aug 2009, 19:02

heb zelf wel goede ervaring met me brembo max schijven.
rijdt er alleen mee op straat en moet wel om de 10000km me blokken vervangen. deze zijn van jurid. remt wel netjes vind ik.

ChrisA
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 jul 2009, 20:32

Re: E36 eet remblokken...

Bericht door ChrisA » 04 aug 2009, 21:30

Persoonlijk zou ik standaard schijven monteren en geen gegroefde meuk, is goedkoper en is volgens mij gewoon voldoende voor straat en af en toe een trackday. Echte goede gegroefde schijven zijn ook nog eens goed aan de prijs.
Een setje fatsoenlijke blokken erop geeft het meeste resultaat, heb zelf ook HT10 en ook op straat remt dat gewoon prima. Slijtage valt (nog) reuze mee, piept en krijst alleen een beetje.

Effe checken hoor maar ik lees in je eerste berichtje ook dat je pedaal zachter wordt, toch geen 10 jaar oude remvloeistof aan het gebruiken of de remmen niet ontlucht??

Jeroen E21
Berichten: 543
Lid geworden op: 24 okt 2008, 10:24
Locatie: Woerden

Re: E36 eet remblokken...

Bericht door Jeroen E21 » 05 aug 2009, 01:05

Dat idee krijg ik ook een beetje, zorg dat dat ook op orde is. Goede remslangen, klauwen ff uit elkaar voor een revisie, verse DOT 5.1 erin en het zal al een heel ander verhaal zijn.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E36 eet remblokken...

Bericht door Bert ///M3 » 05 aug 2009, 02:25

Die stofplaten achter de schijven weghalen helpt ook een hoop trouwens. Bij mij werd het pedaal ook zacht ondanks AP klauwen en SRF vloeistof en dat is nu helemaal weg. Plus is ook dat de blokken veel minder hard slijten.

Als dat nog niet genoeg is dan is het ook nog mogelijk om koelslangen naar de remmen te leggen.

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: E36 eet remblokken...

Bericht door ErikS » 10 aug 2009, 21:00

Kasteel schreef:
Tristan schreef:Heb Hawk blokken op M3 3.2 schijven en remt prima en heeft een aantal circuitdagen overleeft.
HT10 gok ik? Schijnt wel een echt circuitblok te zijn.
Een goede compromis is vaak lastig te vinden, hangt ook echt af van welk deel je op circuit/straat gaat rijden. Indien je toch redelijk wat straat km's maakt, zou ik gewoon op straat een straatblok (std/DS2500 etc) en voor circuit een circuitblok (HT10/RC6 etc), wel ff inremmen, maar als je zelf naar de circuits toe rijdt, komt dat vaak wel goed :).
Ik had ook HT10 eronder in La France,

HEERLIJK!

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 996
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: E36 eet remblokken...

Bericht door yorick » 11 aug 2009, 23:08

@ Bert

Dus de stofplaten gewoon weghalen zeg jij. Ik rij met CL06 en heb vorig seizoen gedaan met 1 set. Laatst bij Dick een setje nieuwe besteld rondom. Na 1 dagje ringen meer als de helft weg :shock: Denk niet dat ik in no-time zoveel sneller ben geworden, of opeens helemaal verkeerd rem. Waarschijnlijk heb ik de vorige keer perongeluk de RC08 (enduranceblok) mee gekregen. :hmmm: Toch eens even op de oude blokken kijken.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E36 eet remblokken...

Bericht door Bert ///M3 » 11 aug 2009, 23:15

Bij mij scheelde het flink qua temperatuur en blokkenslijtage die stofplaten er af. Ik kreeg gemiddeld 6-8 uur op de baan uit een set voorblokken maar dat lijkt nu beter te zijn.

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Re: E36 eet remblokken...

Bericht door Sjef » 12 aug 2009, 17:07

Idd stofplaten weghalen, geeft ook een gelijkmatiger slijtagepatroon aan beide kanten zeker in combinatie met airducts

Dries
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 aug 2009, 14:15

Re: E36 eet remblokken...

Bericht door Dries » 12 aug 2009, 20:56

Nieuwe originele remleidingen rondom, remleidingen verschillende keren ontlucht, geen verschil merkbaar...

Zal dat eens testen met die stofplaten, maar kan dat geen problemen geven in de regen voor de schijven?.

De auto moet binnen een maand gekeurd worden, eigenlijk had ik tegen dan graag andere remmerij gevonden.
Ik werd een plaats in Oudehaske aanbevolen, heb naar hun gemaild voor een setje M3 3.2, hadden ze liggen en ze vroegen €300 (ik weet niet in hoeverre dat een gankelijke prijs is).
Mijn probleem is wel dat het 2x 400km rijden is, ben van België. en verzenden is niet mogelijk zo blijkt.
Ik zelf ben van Vlaanderen, maar zowat al mijn materiaal komt ofwel van Limburg, ofwel uit Nederland :bag: :roll:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: E36 eet remblokken...

Bericht door Joy » 12 aug 2009, 21:01

Ik heb bij de BMW-dealer 160 euro per schijf betaald. Dat lijkt me handiger dan zo een eind te moeten rijden.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E36 eet remblokken...

Bericht door Knot » 31 aug 2009, 22:35

Lijkt me dat er bij rijden door plassen wel meer water op komt trouwens, vind een schijf niet lekker natuurlijk.

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Re: E36 eet remblokken...

Bericht door Sjef » 31 aug 2009, 23:13

Daar heb je gelijk in maar be dit jaar toch al paar keer ook door wat plassen gedoken met de remmerij en tot heden nergens last van (2e set schijven, 4e paar blokken). In de praktijk pak je toch niet zo snel water tussen de wielen tenzij je sideways een plas induikt met kokende remmen. Het wiel drukt het water aan beide kanten eigenlijk toch weg he.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E36 eet remblokken...

Bericht door Knot » 31 aug 2009, 23:19

Ik zat te denken met 1 wiel aan de bermkant door plassen in geval straatgebruik en dat wiel wat water op de andere schijf gooit.. maargoed, moet proefondervindelijk vastgesteld worden.... liefst met ds2500 zonder stofplaten :)

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Re: E36 eet remblokken...

Bericht door Sjef » 01 sep 2009, 10:18

Knot schreef:Ik zat te denken met 1 wiel aan de bermkant door plassen in geval straatgebruik en dat wiel wat water op de andere schijf gooit.. maargoed, moet proefondervindelijk vastgesteld worden.... liefst met ds2500 zonder stofplaten :)
Ja heb ik ook wel eens aan gedacht maar er hangt gelukkig nog een blok tussen. in het geval van de bmwtjes hangt ook het carter mooi in de weg en ik heb zelf een dikke bodemplaat ter bescherming onder de auto dus die blokkeert ook veel. misschien in oktober ff full-wet lap nordschleife en dan ff oversteken bij AF door het gras en de plassen ;).

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E36 eet remblokken...

Bericht door Knot » 01 sep 2009, 11:42

Dan gaat het alleen erom dat de wielen nog viezer worden dus dat die plaat er zit?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast