Laura's zeilreis rondom de wereld

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
WJ

Re: Laura's zeilreis rondom de wereld (nog een kind onderwerp)

Bericht door WJ » 29 aug 2009, 13:09

lol, je kan zo de politiek in Rico. Daar is 'out of the box thinking' ook uit den boze.

Rico schreef:Allen zoiets word ook niet gedwongen, maar word aangestuurd..
Ook al zou dat zo zijn, is het nu zoveel beter dat een aantal instanties haar gaan 'sturen'?
Komt vast goed, die gaan zich een paar jaar met zo'n kind bemoeien en tegen de tijd dat ze zelf keuzes mag maken is het er al lang uitgedramt en zal ze een keurig regering vrezende loonslaaf worden.

oh snap.
Laatst gewijzigd door WJ op 29 aug 2009, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 29 aug 2009, 13:13

Allen, je snapt toch zelf ook wel dat het godvergeten makkelijk is als ouder bepaalde dingen bij het kind met de paplepel er in te gieten? Waar denk je dat al die 100.000 gezegdes over gaan dan?! "Zo vader zo zoon", nog zoeentje. En dat je de ouders uit het kind kunt halen is ook in 9 vd 10 gevallen waar.

Het is een beetje vechten tegen de bierkaai, want wat Rico zegt spreekt niet meer dan voor zich. Toen ik vroeger in een (te) hoge boom wilde klimmen kreeg ik ook op mn kop van mn ouders. Dat heeft me er echter niet van weerhouden om voor mezelf te beginnen (en mn grenzen te verleggen). Ik vind het een beetje gelul langzamerhand worden. Niemand stuurt zn kroost willens en wetens in een avontuur vol met gevaren, waarin de overlevingskans klein is. Dat ga jij straks met je kleintjes ook niet doen, ook al zeg je nu van niet....

Maus335i

Bericht door Maus335i » 29 aug 2009, 13:16

@WJ, nog meer van die onzin....

Ik ben redelijk "in the box" opgegroeid. Geen strafblad, geen loonslaaf en al helemaal geen ambitie kwijt. Misschien ben ik juist wel ambitieuzer geworden daardoor, omdat ik nu graag "de wereld wil ontdekken", op een verantwoorde leeftijd met een beetje bagage in ervaring.

"Out of the box denken uit den boze", echt waar heb je het over.

Edit: laat maar, ik ga er niet eens meer op in. Het feit dat -vrijwel- ELKE ouder roept dat ze dit niet zouden toestaan is voldoende. Of krijg ik nu weer als reactie dat dit allemaal mensen zijn die naar een blauwdruk van de overheid zijn gevormd? Come on :mrgreen:

allen

Bericht door allen » 29 aug 2009, 13:23

Overlevingskans klein... Als je niet weet wat je doet, ja. :please:

RVV

Bericht door RVV » 29 aug 2009, 13:23

out of the box.. .. wat een flauwekul opmerking..

RVV

Bericht door RVV » 29 aug 2009, 13:27

allen schreef:Overlevingskans klein... Als je niet weet wat je doet, ja. :please:

En Laura weet dat allemaal wel, vanwaar het grenzeloze vertrouwen in dit meisje :?:

WJ

Bericht door WJ » 29 aug 2009, 13:28

Want heel de wereld heeft idd dezelfde ambitie als jij/jullie, is op diezelfde verantwoorde leeftijd klaar voor whatever....

En wat nou flauwekul opmerking? Het is toch zo, zoals jullie al zeggen, de meeste ouders zouden er niet aan moeten denken hun kind op zo'n reis te sturen, de maatschappij is in paniek met al hun instanties, etc.
Deze man denkt anders en denkt dat zij het aankan, en ipv haar naar school te sturen zoals ieder ander zou doen, support die haar reis.

Dat noem ik out of the box., van vader en dochter.
Laatst gewijzigd door WJ op 29 aug 2009, 13:30, 2 keer totaal gewijzigd.

Joy

Bericht door Joy » 29 aug 2009, 13:29

Rico schreef:
allen schreef:Overlevingskans klein... Als je niet weet wat je doet, ja. :please:

En Laura weet dat allemaal wel, vanwaar het grenzeloze vertrouwen in dit meisje :?:
Allen weet ook niet wat ie doet met de Caterham, maar zie hij leeft nog steeds. :thumbup:

allen

Bericht door allen » 29 aug 2009, 13:35

Rico, ik wil de vraag ook wel omdraaien hoor. Waarom jij van mening bent dat zij het op zeker niet kan? Omdat kinderen van 13 dat niet zouden moeten kunnen?

Eens met WJ

WJ

Bericht door WJ » 29 aug 2009, 13:37

Maus335i schreef:
Ik

oh en dat, fout.

Het gaat niet over jou, of welke andere jij en ik op dit forum.

Het gaat hier over imo een bijzonder meisje van 13 jaar dat waarschijnlijk nu al meer zeilevaring heeft dan jij, ik en heel de rest van dit forum bij elkaar.
En blijkbaar vond de rechter dat ook, want als het goed is laat die dat nu toch bekijken?

RutgerK

Bericht door RutgerK » 29 aug 2009, 13:45

Ik denk dat wel wordt onderschat hoe sterk de invloed is van ouders op de vrijwillige keuze van een kind. Ik vind het een goede zaak dat nu bekeken wordt welke rol de opvoeding heeft gespeeld in deze 'vrijwillige' keuze van Laura.

Met een vader die alleen maar met zeilen bezig is, en het wonen op een boot, is het op zich wel verklaarbaar dat zij een drang heeft naar het water. Het opwerpen van barrieres voor Laura, zoals wordt gezegd, is weer wat anders dan het stimuleren van andere interesses en het verbreden van de horizon van een kind. Wie weet heeft Laura wel nog meer talent voor golf of tennis als zij dit zou proberen. School zou in dit geval een duidelijke bijdrage kunnen leveren aan het verbreden van die horizon. Als Laura twee jaar lang op en rond het water zit zal zij natuurlijk andere kinderen tegenkomen in havens. Ik vind het alleen wat naief om te denken dat Laura dan met onbekenden over jongens, muziek, nieuwsberichtjes, school, familie issues of over andere dingen zal praten dan haar recordpoging en zeilen in het algemeen.

allen

Bericht door allen » 29 aug 2009, 13:49

Dat er gekeken wordt of ze ertoe in staat zou zijn vind ik ook geen enkel bezwaar hoor Rutger. Ik kan goed leven met de stand zoals het nu staat.

Tom

Bericht door Tom » 29 aug 2009, 16:27

Maus335i schreef: Het feit dat -vrijwel- ELKE ouder roept dat ze dit niet zouden toestaan is voldoende.
Voldoende voor wat? Het verbieden dat een andere ouder wel het kind op zo'n reis laat gaan?

Het gaat er hier toch niet om dat je je eigen kind zoiets zou laten doen. 99% van de ouders zouden het waarschijnlijk verbieden. Ik vind het ook heel wat om zo'n kind twee jaar de wereld over te laten sturen, zou dus ook goed tot die 99% kunnen behoren. Maar in dit geval gaat het om iemand anders z'n kind en ik vind dat ze die vrijheid zelf moeten hebben. Of dat meisje moet echt niet in staat zijn zo'n reis te maken of op een onverantwoorde manier gepushed worden door d'r ouders. Daarover kan alleen niemand hier oordelen.

RVV

Bericht door RVV » 30 aug 2009, 23:01

Het is eenzaam en riskant, daar op zee
Laura Dekker moet rekenen op chronisch slaaptekort; één misstap kan fataal zijn
Gepubliceerd: 26 augustus 2009 13:39 | Gewijzigd: 26 augustus 2009 14:07
Laura Dekker (13) wil de jongste zeiler ooit worden die alleen de wereld rond zeilt. Is het mogelijk verbreken van een record zoveel waard, vraagt solozeiler Lucas Schröder.

Door Lucas Schröder
Discussie - Moet de rechter voorkomen dat de 13-jarige Laura alleen de wereld rond gaat zeilen?
Is het verantwoord van de 13-jarige Laura Dekker om een poging te wagen de jongste zeilster ooit te worden die alleen rond de wereld zeilt? Het lijkt het gesprek van de dag te zijn, en de meningen zijn net zo talrijk als de mensen die ze verkondigen. Hoewel ik als offshore-wedstrijdzeiler meevoel met haar ambitie, heb ik zo mijn bedenkingen.

Natuurlijk zijn records er om gebroken te worden. Die ambitie drijft mens en techniek naar de top, ook op zeilgebied. De Bretonse zeiler Francis Joyon zeilde in 2008 zijn 30 meter lange trimaran in minder dan 60 dagen solo non-stop rond de wereld. Hij is een van mijn helden.

En nu is er Laura. Wat een ambitie! Maar ik ken de uitdagingen en gevaren van solozeilen uit ervaring. En dan heb ik het niet alleen over hevige stormen of het gevaar van de scheepvaart, maar over de uitdaging die je met jezelf aangaat.

Laura moet haar zeilboot over de golven, door stormen en langs de scheepvaart veilig rond de wereld loodsen. Dat vergt mentaal en fysiek een enorme inspanning.

De eenzaamheid is al een uitdaging op zich. Het is bijna onvoorstelbaar voor de meeste mensen hoe het is om dagen achtereen geen ander mens te zien. Die eenzaamheid versterkt je zintuigen en gevoelens in goede, maar zeker ook in slechte tijden. Acute problemen, heimwee, zeeziekte en natuurlijk de eenzaamheid zelf moet je de baas blijven. Want de boot moet blijven zeilen.

Naast de mentale uitdaging is er de fysieke uitdaging van uitputting en slaapgebrek. Zoals in de discussie rond Laura al eerder is opgemerkt: als solozeiler kun je er geen normaal wachtschema op na houden. Om de vrachtschepen op een veilige afstand te houden moet je constant opletten en ben je veroordeeld tot hazenslaapjes van 20 tot 40 minuten per keer. Je ontkomt dus niet aan een chronisch slaaptekort. En dat wreekt zich fysiek en mentaal.

Chronisch slaapgebrek kan je de motoriek en het inschattingsvermogen verlenen van iemand die dronken is.Chronisch slaapgebrek kan je de motoriek en het inschattingsvermogen verlenen van iemand die dronken is. Slaapgebrek kan zelfs leiden tot hevige visuele hallucinaties. Zo begon ik tijdens een trans-Atlantische solozeilrace in 2007 te denken dat er mensen bij mij over het dek liepen. Naast mij zag ik een schip varen dat er helemaal niet was.

Onder invloed van de vermoeidheid wordt het ook steeds moeilijker je over de boot te bewegen. En een – voor een getrainde zeezeiler – simpele weersvoorspelling kan ineens een onoplosbare puzzel worden. ‘s Nachts kun je zomaar ineens een groot vrachtschip over het hoofd zien waardoor je te laat bent om uit te wijken. En een navigatiefout is zo gemaakt, soms met grote gevolgen. Zelfs mijn Bretonse held Joyon voer met zijn trimaran op de rotsen van de Franse kust, simpelweg omdat hij vanwege uitputting door zijn wekker sliep. De rotsen vernietigden zijn boot. Hoe Joyon het ongeluk overleefde, mag een raadsel heten.

Problemen met de boot of jezelf horen erbij, net als moeilijkheden die ontstaan in omstandigheden als zwaar weer en heftige zeeën. Zo is het uitvallen van navigatie-, radar- en communicatieapparatuur door accuproblemen op zee eerder regel dan uitzondering. Ook al ben je uitgeput, je moet toch in staat zijn om de belangrijkste systemen weer in de lucht te krijgen. Of je moet een plan B kunnen bedenken om veilig aan land te komen. Het wisselen van een kapot zeil wordt tijdens een zware storm ineens een enorme fysieke inspanning die je volledig uitput.

En als je moe bent is een fout snel gemaakt. Zelfs al zit je met een veiligheidslijn aan de boot vast, één misstap is genoeg om jezelf ernstig te verwonden, of nog erger, van boord te vallen, achter de boot aan gesleurd te worden en te verdrinken. Ervaring en training zijn juist op moeilijke momenten van levensbelang. Eén misstap is genoeg om jezelf ernstig te verwonden
.

Ook in noodsituaties bepaalt training voor een groot deel of je ergens zonder kleerscheuren uitkomt. Na onderzoek naar de door storm geteisterde Fastnet Race van 1979, waarbij vijftien ervaren zeilers verdronken, bleek dat er veel slachtoffers zijn gevallen door gebrek aan overlevingskennis en training. Men wist niet hoe het veiligheidsmateriaal moest worden gebruikt en wat de juiste procedures waren om hulp in te roepen.

Laatst las ik het boek Into thin air van Jon Krakauer, een ooggetuigeverslag van een expeditie in 1996 naar de top van de Mount Everest, waarbij acht mensen omkwamen. Het is een klassiek voorbeeld van hoe een combinatie van een slechte voorbereiding, onervarenheid, zelfoverschatting, prestatiedruk, fysieke uitputting en noodweer meerdere klimmers fataal werd.

Volgens mij zijn dat precies de gevaren die schuilen in een solozeilrace of recordpoging en waarvoor je moet waken.

Geldt dit voor Laura en haar recordpoging? Dat weet ik niet. Maar ik vraag me wel af waarom zij en haar vader het risico willen nemen. Is het mogelijk verbreken van een record zoveel waard? Laura heeft nog genoeg jaren voor zich om zich rustig voor te bereiden op een heel mooie zeiltocht alleen rond de wereld. En dat zal een ongelofelijke ervaring blijven, met of zonder record.

Lucas Schröder (34) is solozeiler. In 2007 finishte hij als snelste Nederlander ooit in de Transat 650, een nonstop-solozeilrace van Frankrijk naar Brazilië. Hij begon op zijn 30ste met het deelnemen aan solozeilracen op de oceaan.

Luco

Bericht door Luco » 30 aug 2009, 23:24

Rico schreef:Allen zoiets word ook niet gedwongen, maar word aangestuurd.. in dit geval is het, maar ook in andere gevallen een proces wat al jaren aan de gang is.

Je kunt je kind alles maar dan ook alles laten doen. Een kind maakt geen onderscheid tussen, dat is wel of niet goed voor mij. Die conclussie trekken ze pas als ze volwassen zijn.

De voorwaarden waar je het over hebt worden ook aangestuurd door een ouder. Elke ouder maakt hier heel handig gebruik van om het kind dingen te laten doen waarvan je acht dat het goed is of verstandig is.

De vader speelt m.i. de belangrijkste sleutelrol in dit hele gebeuren, hij doet voorkomen dat het allemaal bij Laura vandaan komt, eigen wil blablabla.. maar zo is het natuurlijk niet.. neem nou de boot waar Laura mee vaart.. ik zit zelf niet zo in de botenprijzen, maar een eenvoudige sloep, kost al snel 60000 euro.. de boot waar Laura op vaart zal snel een 100000 euro of nog veel meer kosten..

Die boot heeft Laura echt niet met een krantenwijkje bij mekaar gefietst. Begrijp me niet verkeerd ik gun dat meisje zo'n prachtige boot, maar de realiteit is wel dat die boot door Pa is betaald.. en niet zonder doel.. Pa betaald, Pa bepaald. En zo is Laura zonder zich dat te realiseren in een "gedwongen" positie gemanoeuvreerd om bepaalde dromen te realiseren.

Aangestuurd door Pa.

Ik vind het gewoon naïef om te denken dat dit allemaal uit het willetje van de 13 jarige Laura naar voren komt.
Nogal logisch dat het aangestuurd wordt door de ouders.
Daar is niks mis mee zolang het niet echt tegen de wil van de kinderen in gaat.
Jij stuurt bewust/onbewust ook jouw kinderen aan en daarmee heb je nu een grote invloed op hun toekomst
Dus denk goed na wat je vooral NIET toesta, misschien beperk je je kinderen daar wel mee.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 31 aug 2009, 10:38

Wat ik van Solozeilen niet snap is dat men probeert om zo snel mogelijk rond de wereld te varen. Waarom varen ze niet van haven naar haven? Lijkt mij veel gaver, zo zie je nog eens wat van de wereld. Ik zou 't wel gaaf vinden als iemand 't record zou hebben van meest bezochte havens en landen ter wereld en die daar vervolgens tijdens '1' tocht zo lang mogelijk over heeft gedaan. Zeg maar de 'Bourgondische Solozeilcup around the Globe'. Een slogan heb ik ook maar meteen bedacht: 'Eat what you need, drink till you sink, and fuck for your own good luck'.

Eigenlijk is zo snel mogelijk rond de wereld gewoon alleen een uitdaging voor de eenzame kanslozen.

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 31 aug 2009, 12:11

Volgens mij is het Laura ook niet te doen om het zo snel mogelijk te doen.
Ze trekt er TWEE jaar voor uit.

Vraag me dus ook af in welk licht ik het verhaal van Lucas Schröder moet zien.

GTRene

Bericht door GTRene » 31 aug 2009, 12:16

klopt, eigenlijk gaat het redelijk veilig, in elke haven wordt ze goed opgevangen en rust e.d. dus elke keer ben je niet zolang op zee, daarbij wordt ze overal gevolgd...in dat daglicht stelt het niet zo heel veel voor en zeg ik, laat maar gaan :mrgreen:
Als je in Jemen al met 10 jaar mag trouwen en misbruikt mag worden is het leuker/safer op zee op die manier wat ze plannen...tis zo goed verzorgd en heel anders adn 20 jaar geleden zonder goede apparatuur en media aandacht..kortom, waar maken we ons dan nog druk over met dat wat we nu weten...

allen

Bericht door allen » 31 aug 2009, 12:19

Dennis Cavallino schreef:Eigenlijk is zo snel mogelijk rond de wereld gewoon alleen een uitdaging voor de eenzame kanslozen.
Bij de 100 meter sprint snap ik ook nooit waarom mensen zo hard rennen. Rustig de tijd nemen imho. Dan geniet je tenminste van de toeschouwers om je heen! :bag: :mrgreen: :wink:
Serieus gezegd, ben ik het er overigens niet helemaal mee eens hoor. Zolang ze het daarna maar een keer herhalen op jouw manier.

Wederom een +1 voor Eric. Er worden dingen aangehaald die gewoon totaal anders zijn dan de reis die Laura schetst.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 31 aug 2009, 13:49

Lol@Allen, ja ontkracht even lekker mijn verhaal man. :)

Ook +1 trouwens.

Eric H

Bericht door Eric H » 04 sep 2009, 08:47

Euhhhhhhh heren en dames van de kinderbescherming en jeugdzorg......letten jullie even op.......

http://www.nuvideo.nl/opmerkelijk/30410 ... eruit.html

Er vallen wellicht weer wat zieltjes te winnen, want dit is natuurlijk onverantwoord......... :bag:

Fernando

Bericht door Fernando » 04 sep 2009, 08:50

Ook zij is idd 2 jaar alleen, reizend over de wereld in d'r kart.... :angel:

Eric H

Bericht door Eric H » 04 sep 2009, 09:24

Fernando schreef:Ook zij is idd 2 jaar alleen, reizend over de wereld in d'r kart.... :angel:
Nee dat niet, maar een kind van 9 jaar met zulke snelheden over een circuit laten rijden is toch onverantwoord.
Wat voor ouder ben je dan..weet je wel wat er allemaal kan gebeuren ?

En ik zie een duidelijke paralel met Laura.
De vader vindt het fantastisch, en de moeder gaat er in mee om de goede vrede te bewaren.....oh oh oh, hoe lang zal dit goed gaan

allen

Bericht door allen » 04 sep 2009, 09:59

Eens. Bij karten kun je wellicht nog weleens een wieltje op je kneiter krijgen als je collega hem niet goed vast heeft. Je kartje kan onfortuinlijk over de kop slaan en als je remmen dienst weigeren ga je hard de bandenmuur in? Maar goed, omdat dat geen 2 jaar duurt, is het risico op overleiden verantwoord. :bag:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 04 sep 2009, 10:18

Eric H schreef:
Fernando schreef:Ook zij is idd 2 jaar alleen, reizend over de wereld in d'r kart.... :angel:
Nee dat niet, maar een kind van 9 jaar met zulke snelheden over een circuit laten rijden is toch onverantwoord.
Wat voor ouder ben je dan..weet je wel wat er allemaal kan gebeuren ?

En ik zie een duidelijke paralel met Laura.
De vader vindt het fantastisch, en de moeder gaat er in mee om de goede vrede te bewaren.....oh oh oh, hoe lang zal dit goed gaan

Je mist het hele punt..............

2 jaar weg, en maar beperkt of helemaal niet naar school/leren

Dit verhaal staat er volledig los van......................

Het gaat ook niet over kansen op overlijden..................nee dat zal me worst zijn, iemand piept hem er 2 jaar tussen uit, op een leeftijd dat je normaal op school hoort te zijn, das het hele punt van discussie.............

Plaats reactie