Het grappige is, vind ik, dat iedereen altijd 'doorgaande' lijnen wil zien. Of, voor het gevoel, vertrouwde verhoudingen moet zien. Leonardo da Vinci heeft er van alles over geschreven en gezegd. Ontwerpers weten dat, en hebben - naast allerlei restricties over veiligheid, afmetingen, kosten, etc. - ook te maken met dit algemene massa fenomeen over smaak. 't Is ook niet erg, en begrijpelijk, dat men daarmee rekening houdt, de auto moet immers verkocht worden. De afgelopen jaren zijner daardoor talloze 'lijnen' auto's ontworpen als een soort van eenheidsworsten.
Het grappige was dat dezelfde opmerkingen ook over de 1 serie Coupe kwamen (gaat dit draadje toch weer over de 1 sere

). Men vond 'm lelijk en de ontwerpsuggesties waren altijd dat het bolletje wat verder naar achteren moet en achterraam verder naar achteren, etc. (zoiets) want dan heb je betere lijnen. Kortom, men boetseerde de 1 Coupe terug naar het vertrouwde - veilige en wat beperkte - 'lijnen' beeld. En je ziet nu bij deze Mini Coupe weer precies hetzelfde, over de wensen van 'verandering'. De vormgeving is onconventioneel, wat gedrongen misschien (weet ik veel, geef het een naampje). In ieder geval wordt het traditionele lijnenspel (zij het maar heel voorzichtg hoor) wat doorbroken. En wat hoor je: achterraam wat hoger, doorgetrokken lijn handhaven in het dak, nu is deze onderbroken. etc. Kortom, men zoekt weer naar veranderingen zodat 'ie weer wat meer op de oude Mini lijkt en de verhoudingen weer 'kloppen'. Bah, het hele idee al van 'de verhoudingen kloppen niet'. Wat is dat dan? Tegen Stravinski en Sjostakovitsj werd ook gezegd: je noten kloppen niet, die zijn we niet gewend, da's raar wat julie doen.
Wat ik niet wil zeggen dat ieder afwijkend ontwerp goed is. Helemaal niet. Maar de ontwerper had bijv. met kleur, natuurlijk vertrouwde lijnenspel kunnen nastreven, maar dat heeft 'ie niet gedaan. Deze concept is lekker gek, een Mini met een raar grijs petje op. Dat de spoiler geintegreerd is, en echt Mini is, zal mij een zorg zijn, ook was 'ie er aan geplakt, alles is goed. Lekker gek, goed gedaan dus voor mij geen enkele reden om aan dit ontwerp te schafen. Maar, ben bang, dat het produktiemodel wel weer een compromis zal zijn. En dat is de doodsteek, want dan krijg je een soort compromis, een gevalletje van 'net niet'.
.