Pech... Maar wie is er in fout?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
B2theJ

Pech... Maar wie is er in fout?

Bericht door B2theJ » 28 aug 2009, 00:28

Heb weer wat pech met de bmw... Deze keer met de verkoop van de bmw.
Kandidaat koper doet tijdens de testrit van de wagen een ongeluk.

3 wagens betrokken in het ongeluk en enkel die van mij heeft schade :(

Nu mijn vraag waar zelfs de politie niet op kon antwoorden.

Wagen A rijdt door rood licht, Persoon B die groen heeft moet abrupt remmen en persoon met mijn wagen rijd achteraan op de trekhaak.
Wie is er in fout? Persoon met mijn wagen omdat die altijd moet kunnen stoppen of wagen A omdat deze door het rood rijd en hierdoor het ongeluk veroorzaakt.

Wagen A en B hebben niks van schade. Die van mij zit naar mijn mening serieus bij elkaar rechtsvooraan zoals te zien is op de foto's
Bijlagen
CIMG0731.JPG
CIMG0731.JPG (234.66 KiB) 1335 keer bekeken
CIMG0728.JPG
CIMG0728.JPG (175.92 KiB) 1333 keer bekeken

Casper

Re: Pech... Maar wie is er in fout?

Bericht door Casper » 28 aug 2009, 00:34

Balen!

Ik denk dat jij gewoon aansprakelijk bent, omdat je idd te alle tijde op tijd moet kunnen stoppen...

Ik neem aan dat de potentiële koper inmiddels de definitieve koper is? Slopen=kopen...

B2theJ

Bericht door B2theJ » 28 aug 2009, 00:38

Casper schreef:Balen!

Ik denk dat jij gewoon aansprakelijk bent, omdat je idd te alle tijde op tijd moet kunnen stoppen...

Ik neem aan dat de potentiële koper inmiddels de definitieve koper is? Slopen=kopen...
hij wil eventueel wel opdraaien voor alle kosten die er aan de wagen zijn, ook al is hij ervan overtuigd dat hij niet in fout is.
maar over kopen van de wagen heeft de persoon in kwestie niet meer gesproken :(
met als resultaat dat ik nu met een wagen zit die niet meer ongevalvrij is :s

Jeroen E21

Bericht door Jeroen E21 » 28 aug 2009, 09:05

Je kunt proberen de roodlichtrijder aansprakelijk te stellen wegens het veroorzaken van een gevaarlijke en niet te voorziene verkeerssituatie. Maar in beginsel rijd jij (ok die vervloekte proefrijder) ergens achterop en dat is idd een situatie van dat je op tijd moet kunnen stoppen.

Daarnaast kun je uitzoeken of een proefrit niet te verhalen valt op een WA verzekering van de proefrijder maar die kans lijkt me klein.

Voer voor rechtsbijstandsverzekering en autoverzekering, met name de eerste omdat de tweede daar niet zo heel veel belang bij heeft, moeten ze tenslotte veel moeite in steken voor een gering schadebedrag. Een stevige schadetaxatie en mogelijk waardeverlies wil misschien helpen.

Knot

Bericht door Knot » 28 aug 2009, 09:15

Dat is altijd kut zeg. Ik ga zelf altijd mee tijdens een proefrit, maar eigenlijk zou je op papier moeten zetten dan bij schade/ongeluk de koper de auto voor de vraagprijs neemt, al is dan de vraag in hoeverre het papiertje rechtsgeldig is omdat het nergens bij een instantie geregistreert en gecontroleerd is.

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 28 aug 2009, 09:26

Achterop rijdende auto is altijd aansprakelijk.
Jammer maar helaas......

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 28 aug 2009, 11:27

Eric h. idd. dat is het enige en goede antwoord....er staat zoiets in de wet volgens mij dat als je achterop rijdt je ten allertijde voldoende afstand moet nemen om te kunnen stoppen blablabla etc.

Tommy

Bericht door Tommy » 28 aug 2009, 12:39

Maare, waarom koopt die gast de auto niet? Proefrijden en slopen is gewoon kopen, voor de vraagprijs. Eigenlijk moet je ook gewoon een voorlopig koopcontract tekenen voor dit soort dingen. Als hij de schade alleen wil betalen, dan wordt het gewoon schadebedrag bij de dealer. Niks minder. Volgens de kreten van de dealer, bij dealer schadeherstel mag de schade geen waardedaling tot gevolg hebben. Zo te zien valt te schade overigens redelijk mee. Heeft de volgende eigenaar gewoon een strakke steenslagvrije neus straks met originele verf op nieuwe panelen.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 28 aug 2009, 13:38

duifjes.com schreef:Eric h. idd. dat is het enige en goede antwoord....er staat zoiets in de wet volgens mij dat als je achterop rijdt je ten allertijde voldoende afstand moet nemen om te kunnen stoppen blablabla etc.
+1

Bij een ketting botsing van bijvoorbeeld 4 auto's is dat ook zo. de verzekering van de eerste auto verhaalt de schade op die van auto 2, de verzekeraar van auto verhaalt het op auto 3 enz.

Hoewel er volgens mij jurispidentie is van gevallen van een brake test, waarbij de eerste auto aansprakelijk gesteld is vanwege veel te hard remmen zonder reden. Maar in principe is de achterligger altijd de sigaar.

RJay

Bericht door RJay » 28 aug 2009, 14:19

Knot schreef:Dat is altijd kut zeg. Ik ga zelf altijd mee tijdens een proefrit, maar eigenlijk zou je op papier moeten zetten dan bij schade/ongeluk de koper de auto voor de vraagprijs neemt, al is dan de vraag in hoeverre het papiertje rechtsgeldig is omdat het nergens bij een instantie geregistreert en gecontroleerd is.
Als je met elkaar iets afspreekt is dit altijd rechtsgeldig, tenzij een van de personen niet toerekenings vatbaar is, onder curatele staat, e.d.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 28 aug 2009, 19:30

R.J schreef:
Knot schreef:Dat is altijd kut zeg. Ik ga zelf altijd mee tijdens een proefrit, maar eigenlijk zou je op papier moeten zetten dan bij schade/ongeluk de koper de auto voor de vraagprijs neemt, al is dan de vraag in hoeverre het papiertje rechtsgeldig is omdat het nergens bij een instantie geregistreert en gecontroleerd is.
Als je met elkaar iets afspreekt is dit altijd rechtsgeldig, tenzij een van de personen niet toerekenings vatbaar is, onder curatele staat, e.d.
Ja maar wat moet je er mee :P Zijn woord tegen het jouwe.

Auke M535i

Bericht door Auke M535i » 29 aug 2009, 17:09

Eric H schreef:Achterop rijdende auto is altijd aansprakelijk.
Jammer maar helaas......
Idd jammer maar helaas, dan had de bestuurder meer afstand moeten houden.
Wellicht een wijze les voor evt. toekomstige verkoop, laat nooit iemand in je wagen rijden!

Downforce Bjorn

Bericht door Downforce Bjorn » 31 aug 2009, 12:12

Auke M535i schreef:
Jammer maar helaas......
Idd jammer maar helaas, dan had de bestuurder meer afstand moeten houden.
Wellicht een wijze les voor evt. toekomstige verkoop, laat nooit iemand in je wagen rijden!
Dit is volgens mij niet per definitie zo, achterop onze truck zijn 2 vrachtwagens ingereden en de voorlaatste, dus niet de laatste, wordt momenteel als schuldige aangewezen. Maar goed, is wel een andere situatie.

In jou situatie lijkt het me inderdaad vrij duidelijk dat de testpiloot schuldig is. Desalniettemin kan je altijd proberen om je gelijk te halen mbt de roodlichtrijder, mits je hiervoor bewijzen oid in handen hebt.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 31 aug 2009, 12:55

Niet altijd, bij optrekken bij groen mag je verwachten dat de auto niet in de ankers gaat.
Maar schuld en verzekering hebben niet zoveel met elkaar te maken.

Rupie

Bericht door Rupie » 31 aug 2009, 13:12

Dat heb ik meegemaakt, maar reken maar niet dat je iets vergoed krijgt.

frankv

Bericht door frankv » 31 aug 2009, 15:11

voor dit soort situaties is het erg handig om een rechtsbijstandsverzekering te hebben, dan neemt de verzekeraar je een deel van de sores uit handen, je bent vast niet de eerste die dit overkomt en ik kan me niet voorstellen dat er geen aansprakelijkheid te halen is bij de "roodrijder"

alleen de afspraak met de proefrijder is hier natuurlijk wel een probleem

Plaats reactie