Hoe snel schade na te weing olie (druk)?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43129
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Hoe snel schade na te weing olie (druk)?

Bericht door Arthur » 26 aug 2009, 09:37

Buurman heeft z'n auto kapot. Olielampje begon te knipperen, direct gestopt. Gepeild, bijgevuld (0,5l was genoeg) en weer verder gereden. Na 500m weer het lampje en toen direkt weer gestopt en af laten slepen. Conclusie garage: oliepomp stuk. Nieuwe erin, proefrijden en gegier en geen vermogen. Conclusie garage: turbo stuk. Inmiddels dus al heel wat euro's verder. Wat staat hem nog meer te wachten? Maw: hoe snel is er (motor) schade na te weing olie (druk)? Het betreft een 2004 Opel Astra 1.7CDTI :|

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Hoe snel schade na te weing olie (druk)?

Bericht door GTRene » 26 aug 2009, 09:53

als je hele goede olie er in had kon ie wat meer hebben...

maar omdat de oliepomp dood was en dus in theorie niet rondpompte...kan alles wat boven aan zit beschadigd zijn, dus nokkeas en klepgeleiders dat soort spul kan dan inslijten...echter met echt goede olie kan de motor wel 500 meter hebben...als het dat echt was....en het oliedruk lampje goed werkte.

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer

Re: Hoe snel schade na te weing olie (druk)?

Bericht door Eric H » 26 aug 2009, 10:10

Oliegekoelde turbo kan niet echt tegen olie gebrek.

Een turbo kan al kapot gaan door een luchtbel in de olieleiding.
Turbo wordt dan heel even niet gesmeerd en dat kan al voldoende zijn om de lagers te laten vastlopen.

De huidige generatie turbo's kunnen tot zo'n 220.000 toeren per minuut draaien, als je dat afzet tegen de rotoren van een vliegtuig ( ca. 7000 per minuut ) kun je je wel voorstellen dat het allemaal vrij nauw luistert.

Verdere motorschade is lastig in te schatten.
Ik weet niet hoe het rijgedrag is geweest van de betreffende chauffeur.
Als hij rustig aan heeft gedaan zal het meevallen, als hij voor en na het oliebijvullen de motor vol belast heeft kan de schade groter zijn....

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43129
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Hoe snel schade na te weing olie (druk)?

Bericht door Arthur » 26 aug 2009, 10:23

Hopelijk leest hij niet mee :wink: Hij rijdt als een oud wijf. :wink:

Tja, wat olie betreft geen id. Hij gaat trouw naar de dealer...

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Re: Hoe snel schade na te weing olie (druk)?

Bericht door Niall » 26 aug 2009, 10:27

Zitten altijd wat vaste smeerstoffen in de olie welke zich afzetten op de bewegende delen, deze kunnen kortstondig een gebrek aan olie opvangen. Maar of er geen schade ontstaan is, tijd zal het leren. Is het trouwens geen garantie, oliepomp moet in pricipe levenslang meegaan

Gebruikersavatar
Geelhoed
Berichten: 1476
Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51

Re: Hoe snel schade na te weing olie (druk)?

Bericht door Geelhoed » 26 aug 2009, 10:48

http://www.motorup.com/main2.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43129
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Hoe snel schade na te weing olie (druk)?

Bericht door Arthur » 26 aug 2009, 10:49

Zal het tegen hem zeggen mbt de garantie. Ik snap dat de tijd het zal leren maar hij is nu al 2300,- verder (zit ook onderhoud bij met nwe distributieriem) en heeft geen zin in straks weer een vette rekening. Maar normaal gesproken zal een goed onderhouden motor wel effies zonder olie kunnen? Die 500m waar ik het over had zonder volle belasting.

FrankS
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 jun 2009, 10:10

Re: Hoe snel schade na te weing olie (druk)?

Bericht door FrankS » 26 aug 2009, 13:40

bij een delta kan ik kort zijn:

Turbo, nokkenassen, drijfstanglagers, krukaslagers.

Dan oliekoeler, slangen naar oliekoeler.

eventueel carter leeghalen.

Uiteraard nieuwe olie en oliefilter en dan na 1500 km nog eens.

Dan heb je kans dat het weer goed komt :)

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe snel schade na te weing olie (druk)?

Bericht door G Kolkman » 26 aug 2009, 13:48

FrankS schreef:bij een delta kan ik kort zijn:

Turbo, nokkenassen, drijfstanglagers, krukaslagers.

Dan oliekoeler, slangen naar oliekoeler.

eventueel carter leeghalen.

Uiteraard nieuwe olie en oliefilter en dan na 1500 km nog eens.

Dan heb je kans dat het weer goed komt :)
Hierbij ga je er vanuit dat er delen van de turbo elders terecht gekomen zijn I suppose?

Anyhow, in feite hebben alle lagers maar zeker de glijlagers (nokkenas, krukas, drijfstangen) oliedruk nodig om uberhaupt te functioneren, en in deze dus ook de turbo. Worst case is dus dat er bij al het bovenstaande op de korte, middellange of lange termijn een failure gaat optreden...

FrankS
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 jun 2009, 10:10

Re: Hoe snel schade na te weing olie (druk)?

Bericht door FrankS » 26 aug 2009, 14:16

G Kolkman schreef:
FrankS schreef:bij een delta kan ik kort zijn:

Turbo, nokkenassen, drijfstanglagers, krukaslagers.

Dan oliekoeler, slangen naar oliekoeler.

eventueel carter leeghalen.

Uiteraard nieuwe olie en oliefilter en dan na 1500 km nog eens.

Dan heb je kans dat het weer goed komt :)
Hierbij ga je er vanuit dat er delen van de turbo elders terecht gekomen zijn I suppose?

Anyhow, in feite hebben alle lagers maar zeker de glijlagers (nokkenas, krukas, drijfstangen) oliedruk nodig om uberhaupt te functioneren, en in deze dus ook de turbo. Worst case is dus dat er bij al het bovenstaande op de korte, middellange of lange termijn een failure gaat optreden...

Eerder delen van de glijlagers.... Ik heb inmiddels een aantal van deze zaken gezien, ook blokken met 60000 km op de teller... Je moet het écht goed oppakken anders kan je na een paar 1000 km dag zeggen tegen je blok.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43129
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Hoe snel schade na te weing olie (druk)?

Bericht door Arthur » 26 aug 2009, 14:19

Okay, Frank. En dat is ook echt al het geval na een paar honderd meter rijden? Dacht dat dat eigenlijk wel mee zou vallen...

FrankS
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 jun 2009, 10:10

Re: Hoe snel schade na te weing olie (druk)?

Bericht door FrankS » 26 aug 2009, 14:49

Dat weet ik niet, de blokken waar ik het over heb zijn wel een stuk gevoeliger dan een gemiddeld Opel blok...


Ik zou zo niet durven zeggen hoeveel schade er opgelopen is, dat blijft giswerk.

Ik zou die turbo laten vervangen of reviseren en dan een keer olie 'spoelen' na 1000 km ofzo.


Mjin 1600 heeft ook ooit eens zonder olie gelopen, nieuw carter eronder en gewoon gaan met die banaan. nog 40k mee gereden zonder debiel veel olieverbruik (~1/7000 km)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43129
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Hoe snel schade na te weing olie (druk)?

Bericht door Arthur » 26 aug 2009, 14:56

Ik geef iig de bevindingen hier door en hij kijkt maar wat 'ie ermee doet. Een keer olie verversen na 1000km zijn de kosten ook niet, lijkt me. Hij toch al 2,3k verder :wink:

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7241
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: Hoe snel schade na te weing olie (druk)?

Bericht door Fabian » 26 aug 2009, 15:38

Oliepomp is een bekend probleem bij de 1.7-tjes.......

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43129
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Hoe snel schade na te weing olie (druk)?

Bericht door Arthur » 26 aug 2009, 19:51

Hey Fabian. En weet je ook iets van vervolgschade? En de geopperde garantie (post Niall) ivm levensduur. Hij heeft 160kkm gelopen.

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: Hoe snel schade na te weing olie (druk)?

Bericht door Marco R. » 26 aug 2009, 19:55

Bij oliegebrek bij Toyota's gaan meestal de drijfstanglagers als eerste kaduuk. Kunnen ze bij de dealer het carter er niet afhalen en kijken hoe de krukas etc eruit ziet?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40212
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Hoe snel schade na te weing olie (druk)?

Bericht door Knot » 26 aug 2009, 20:06

Die 1.7 isuzu shit moet je niet hebben, Opel 1.7dti vroeger, inmiddels 1.7cdti... zat ook in de Civic vorige model 1.7cdti..... gewoon de 2.2dti of de 1.9cdti die van alfa kwam.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Hoe snel schade na te weing olie (druk)?

Bericht door Rupie » 26 aug 2009, 20:42

Mosterd na de maaltijd :?: :lol:

Ronald Middendorp
Berichten: 63
Lid geworden op: 27 dec 2008, 15:08

Re: Hoe snel schade na te weing olie (druk)?

Bericht door Ronald Middendorp » 26 aug 2009, 20:47

Mijn pa heeft dat ook gehad 2 jaar terug met een (gechipte) Opel Combo 1.7 DTi van 2003, tijdens de wintersport de laatste helling naar boven (500 meter) volgas en vol bepakt omhoog met het oliedruklampje aan (en ook niet stoppen he.. :roll: )

Bleek dat de oliepomp er mee opgehouden was.. nieuwe pomp gemonteerd, en hij heeft het daarna in ieder geval nog 25.000 km probleemloos gedaan.. daarna verkocht :whistle:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Rogerb en 6 gasten