Hoe snel schade na te weing olie (druk)?
- Arthur
- Auto: Nr.51
Hoe snel schade na te weing olie (druk)?
Buurman heeft z'n auto kapot. Olielampje begon te knipperen, direct gestopt. Gepeild, bijgevuld (0,5l was genoeg) en weer verder gereden. Na 500m weer het lampje en toen direkt weer gestopt en af laten slepen. Conclusie garage: oliepomp stuk. Nieuwe erin, proefrijden en gegier en geen vermogen. Conclusie garage: turbo stuk. Inmiddels dus al heel wat euro's verder. Wat staat hem nog meer te wachten? Maw: hoe snel is er (motor) schade na te weing olie (druk)? Het betreft een 2004 Opel Astra 1.7CDTI 

- GTRene
Re: Hoe snel schade na te weing olie (druk)?
als je hele goede olie er in had kon ie wat meer hebben...
maar omdat de oliepomp dood was en dus in theorie niet rondpompte...kan alles wat boven aan zit beschadigd zijn, dus nokkeas en klepgeleiders dat soort spul kan dan inslijten...echter met echt goede olie kan de motor wel 500 meter hebben...als het dat echt was....en het oliedruk lampje goed werkte.
maar omdat de oliepomp dood was en dus in theorie niet rondpompte...kan alles wat boven aan zit beschadigd zijn, dus nokkeas en klepgeleiders dat soort spul kan dan inslijten...echter met echt goede olie kan de motor wel 500 meter hebben...als het dat echt was....en het oliedruk lampje goed werkte.
- Eric H
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Oliegekoelde turbo kan niet echt tegen olie gebrek.
Een turbo kan al kapot gaan door een luchtbel in de olieleiding.
Turbo wordt dan heel even niet gesmeerd en dat kan al voldoende zijn om de lagers te laten vastlopen.
De huidige generatie turbo's kunnen tot zo'n 220.000 toeren per minuut draaien, als je dat afzet tegen de rotoren van een vliegtuig ( ca. 7000 per minuut ) kun je je wel voorstellen dat het allemaal vrij nauw luistert.
Verdere motorschade is lastig in te schatten.
Ik weet niet hoe het rijgedrag is geweest van de betreffende chauffeur.
Als hij rustig aan heeft gedaan zal het meevallen, als hij voor en na het oliebijvullen de motor vol belast heeft kan de schade groter zijn....
Een turbo kan al kapot gaan door een luchtbel in de olieleiding.
Turbo wordt dan heel even niet gesmeerd en dat kan al voldoende zijn om de lagers te laten vastlopen.
De huidige generatie turbo's kunnen tot zo'n 220.000 toeren per minuut draaien, als je dat afzet tegen de rotoren van een vliegtuig ( ca. 7000 per minuut ) kun je je wel voorstellen dat het allemaal vrij nauw luistert.
Verdere motorschade is lastig in te schatten.
Ik weet niet hoe het rijgedrag is geweest van de betreffende chauffeur.
Als hij rustig aan heeft gedaan zal het meevallen, als hij voor en na het oliebijvullen de motor vol belast heeft kan de schade groter zijn....
- Arthur
Hopelijk leest hij niet mee
Hij rijdt als een oud wijf. 
Tja, wat olie betreft geen id. Hij gaat trouw naar de dealer...

Tja, wat olie betreft geen id. Hij gaat trouw naar de dealer...
- Niall
Zitten altijd wat vaste smeerstoffen in de olie welke zich afzetten op de bewegende delen, deze kunnen kortstondig een gebrek aan olie opvangen. Maar of er geen schade ontstaan is, tijd zal het leren. Is het trouwens geen garantie, oliepomp moet in pricipe levenslang meegaan
- Geelhoed
http://www.motorup.com/main2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Arthur
Zal het tegen hem zeggen mbt de garantie. Ik snap dat de tijd het zal leren maar hij is nu al 2300,- verder (zit ook onderhoud bij met nwe distributieriem) en heeft geen zin in straks weer een vette rekening. Maar normaal gesproken zal een goed onderhouden motor wel effies zonder olie kunnen? Die 500m waar ik het over had zonder volle belasting.
-
bij een delta kan ik kort zijn:
Turbo, nokkenassen, drijfstanglagers, krukaslagers.
Dan oliekoeler, slangen naar oliekoeler.
eventueel carter leeghalen.
Uiteraard nieuwe olie en oliefilter en dan na 1500 km nog eens.
Dan heb je kans dat het weer goed komt

- G Kolkman
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Hierbij ga je er vanuit dat er delen van de turbo elders terecht gekomen zijn I suppose?FrankS schreef:bij een delta kan ik kort zijn:
Anyhow, in feite hebben alle lagers maar zeker de glijlagers (nokkenas, krukas, drijfstangen) oliedruk nodig om uberhaupt te functioneren, en in deze dus ook de turbo. Worst case is dus dat er bij al het bovenstaande op de korte, middellange of lange termijn een failure gaat optreden...
-
G Kolkman schreef:Hierbij ga je er vanuit dat er delen van de turbo elders terecht gekomen zijn I suppose?FrankS schreef:bij een delta kan ik kort zijn:
Anyhow, in feite hebben alle lagers maar zeker de glijlagers (nokkenas, krukas, drijfstangen) oliedruk nodig om uberhaupt te functioneren, en in deze dus ook de turbo. Worst case is dus dat er bij al het bovenstaande op de korte, middellange of lange termijn een failure gaat optreden...
Eerder delen van de glijlagers.... Ik heb inmiddels een aantal van deze zaken gezien, ook blokken met 60000 km op de teller... Je moet het écht goed oppakken anders kan je na een paar 1000 km dag zeggen tegen je blok.
- Arthur
Okay, Frank. En dat is ook echt al het geval na een paar honderd meter rijden? Dacht dat dat eigenlijk wel mee zou vallen...
-
Dat weet ik niet, de blokken waar ik het over heb zijn wel een stuk gevoeliger dan een gemiddeld Opel blok...
Ik zou zo niet durven zeggen hoeveel schade er opgelopen is, dat blijft giswerk.
Ik zou die turbo laten vervangen of reviseren en dan een keer olie 'spoelen' na 1000 km ofzo.
Mjin 1600 heeft ook ooit eens zonder olie gelopen, nieuw carter eronder en gewoon gaan met die banaan. nog 40k mee gereden zonder debiel veel olieverbruik (~1/7000 km)
Ik zou zo niet durven zeggen hoeveel schade er opgelopen is, dat blijft giswerk.
Ik zou die turbo laten vervangen of reviseren en dan een keer olie 'spoelen' na 1000 km ofzo.
Mjin 1600 heeft ook ooit eens zonder olie gelopen, nieuw carter eronder en gewoon gaan met die banaan. nog 40k mee gereden zonder debiel veel olieverbruik (~1/7000 km)
- Arthur
Ik geef iig de bevindingen hier door en hij kijkt maar wat 'ie ermee doet. Een keer olie verversen na 1000km zijn de kosten ook niet, lijkt me. Hij toch al 2,3k verder 

-
OnlineFabian
Oliepomp is een bekend probleem bij de 1.7-tjes.......
- Arthur
Hey Fabian. En weet je ook iets van vervolgschade? En de geopperde garantie (post Niall) ivm levensduur. Hij heeft 160kkm gelopen.
-
Bij oliegebrek bij Toyota's gaan meestal de drijfstanglagers als eerste kaduuk. Kunnen ze bij de dealer het carter er niet afhalen en kijken hoe de krukas etc eruit ziet?
- Knot
Die 1.7 isuzu shit moet je niet hebben, Opel 1.7dti vroeger, inmiddels 1.7cdti... zat ook in de Civic vorige model 1.7cdti..... gewoon de 2.2dti of de 1.9cdti die van alfa kwam.
-
Mosterd na de maaltijd
: 

-
Mijn pa heeft dat ook gehad 2 jaar terug met een (gechipte) Opel Combo 1.7 DTi van 2003, tijdens de wintersport de laatste helling naar boven (500 meter) volgas en vol bepakt omhoog met het oliedruklampje aan (en ook niet stoppen he..
)
Bleek dat de oliepomp er mee opgehouden was.. nieuwe pomp gemonteerd, en hij heeft het daarna in ieder geval nog 25.000 km probleemloos gedaan.. daarna verkocht

Bleek dat de oliepomp er mee opgehouden was.. nieuwe pomp gemonteerd, en hij heeft het daarna in ieder geval nog 25.000 km probleemloos gedaan.. daarna verkocht