Laura's zeilreis rondom de wereld

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Maus335i

Re: Nog maar een kind onderwerp(en)

Bericht door Maus335i » 25 aug 2009, 16:22

Ik denk eerlijk gezegd niet dat de drang naar (meer) consumeren de oorzaak is van steeds meer asociaal gedrag en verpaupering van onze samenleving. Ik ben een jaar terug nog eens naar mijn oude middelbare school teruggegaan om wat leraren op te zoeken. En allen (!) spreken ze schande van het taalgebruik en de omgangsnormen van de hedendaagse jeugd daar. De directeur is opgestapt omdat hij grote muilen niet meer trok, met regelmaat worden uitgescholden. Een leraar zei dat mijn generatie nog "leuk" was en dan praten we over nog geen 10 jaar geleden, ik denk nog regelmatig terug aan die woorden als ik het zoveelste pubertje van 14 kankerjood en kankerlijer hoor roepen tegen zn "vriendjes" of een toevallige voorbijganger (willekeurige opa/oma).

Nu wil ik trouwens niet generaliseren, niet elk kroost wordt op dezelfde manier opgevoed, maar in de algemeniteit gaat het wel hard achteruit.

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 25 aug 2009, 16:32

En dat bedoel ik dus met "alles moet maar kunnen"
Als er in een school de helft van de leerlingen via het raam "ontsnapt" zonder dat de lerares dat in de gaten heeft, en iemand filmt dit met z'n telefoon en zet het vervolgens online, dan zijn er hele volksstammen die dit helemaal fantastisch vinden.

Media en ontwikkelingen zorgen er voor dat deze gebeurtenis snel onder ieders aandacht komt en weer is de grens van het toelaatbare een stukje opgeschoven.

Ik beken eerlijk dat ik me ook niet meer echt geroepen voel om anderen aan te spreken op voor mij ongewenst/associaal gedrag.
Wan tzijn het niet de pubers zelf die een mes trekken of op een onbewaakt moment even hun sleutel langs je auto halen, dan zijn het wel hun ouders die je even komen "vertellen" dat jouw gedrag hun niet zint.

Zonder een waarde oordeel te vellen, maar het gedrag van Paul richting de onverlaat die zijn auto in de fik heeft gezet keur ik aan de ene kant af, maar ik kan het me ergens toch ook wel goed voorstellen.
Als ik iemand aantref die bezig is om mijn wagen te mollen dan weet ik ook niet zeker of ik me in kan houden.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 25 aug 2009, 16:34

Ok ik begreep je verkeerd denk ik, de media heeft hier zeker ook zijn rol in.

RVV

Bericht door RVV » 25 aug 2009, 16:44

Hans ik ben geen jeugddroom misgelopen. Heb wel lekker alles kunnen doen op een ongedwongen manier, kon er achter komen wat ik leuk vond en vooral wat ik niet leuk vond. Ik hoef dus ook geen misgelopen jeugddroom projecteren op mijn eigen kinderen.

Eric je kunt het onzin vinden, maar het feit is gewoon dat dit gewoon heel veel en vooral heel vaak gebeurd, als ouder wil je graag dat je kind succesvol zal zijn in de maatschappij. De vader speelt een beetje de advocaat van de duivel in deze kwestie want doen voorkomen dat het allemaal het idee van zijn dochter is en hij er alles aan wil doen om zijn dochter de vrije speelruimte te geven diskwalificeert hij zich als een goed hoeder over zijn kroost.

De vader hoeft maar 1 ding te zeggen en dat is nee, dat gebeurd niet.

Zolang hij dat niet doet, zie ik vooral als zijn keuze. Want niet de dochter van 13 kiest er voor om 2 jaar de wereld rond te zeilen, hij als vader kiest er voor om zijn dochter op pad te sturen.

Mack

Bericht door Mack » 25 aug 2009, 16:49

Eric H schreef:Media en ontwikkelingen zorgen er voor dat deze gebeurtenis snel onder ieders aandacht komt en weer is de grens van het toelaatbare een stukje opgeschoven.
Kijk even op dit forum bij het draadje over het feestje in Hoek van Holland en tel hier het aantal reacties die zeggen "dit soort dingen kunnen gebeuren".

Iedereen spreekt er schande van en o, wat is het erg, maar aan de andere kant vindt iedereen het normaal. Mensen die schieten op een strandfeest: "tsja dat kan gebeuren, de organisatie had het anders moeten doen!"

En talloze voorbeelden. Laatst was ik op een markt waar een klant een standhouder k.o had geslagen over een paar Euro. De standhouder er tegenover "tsja dat gebeurt nou eenmaal".

Als het gebeurt, blaten alle schapen "wat e-e-e-e-erg" maar uiteindelijk kan het niemand wat schelen. Tsja, kan gebeuren. No big deal.

Aan de ene kant denk ik "dat meisje moet op school zitten" maar aan de andere kant denk ik dat ze eenzaam en alleen op zee beter af is dan wij allemaal. En er een beter mens van wordt dan 2 jaar mavo.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 25 aug 2009, 16:51

RutgerK schreef:Ik lees het al voor een tweede keer. Wat is er dan zo erg aan een tienermoeder?

Het is niet zozeer per definitie erg (lichamelijk kan het immers) maar je kunt je afvragen of iemand van 13-14 in staat is alle beslissingen zoals bv. Eric hierboven (inschatten kan ze het, mag ze het etc.) correct te maken voor een kind. Denk dat er op basis van die inschattingen ook maar heel weinig ouders tegen hun 13-jarige dochter zeggen 'jij wil een kind? Doe je ding 8) , worden we opa en oma, leuk :D '. Daarnaast zijn er maar heel weinig papa's van die kinderen die in staat zijn mee te helpen met de opvoeding want ook nog heel jong. Zo'n kind (generaliserend) komt daardoor al bijna per definitie in een achterstandssituatie op deze aardbol. Kan nog steeds wel goed uitwerken though maar een ideale startsituatie wil ik het toch ook niet noemen.

Over de verharding van de jeugdige samenleving kun je boeken vol schrijven volgens mij. Ik verwacht dat er een generatie de werkvloer op komt die nog heeeeel veeeeel moet leren (of het na 2x een week opgeeft en op straat beland). Ken zelf geen enkel bedrijf waar ongefundeerde scheld- en afblafpraktijken erg lang getolereerd worden :protest: .

RVV

Bericht door RVV » 25 aug 2009, 16:53

Als internet (nog) niet bestaan had.. zou die vader dan ook zijn dochter de wijde wereld in hebben gestuurd ? Word er niet een beetje letterlijk "te blind" gevaren op de moderne communicatiemiddelen ?

Leuk als je kunt bloggen en twitteren ergens midden in de grote oceaan.. maar golven van 20 meter hoog die bootjes opvreten hou je er niet mee tegen...

allen

Bericht door allen » 25 aug 2009, 16:57

Rico, dat vind ik zelf klinkklare bullshit. Sorry daarvoor.

De dochter wil iets. Het is aan de vader en moeder te bepalen of zij hun dochter daar goed genoeg voor achten. Zij, en niet jij of welke overheidsinstantie, psycholoog, whatever kan daar beter over oordelen. Beetje roepen wat wel of niet kan terwijl je haar nooit of amper hebt gezien, is ronduit belachelijk in mijn ogen. Eric H meld hiervoor dat ouders hun kinderen niet zomaar even in gevaar brengen. Dat zal hier ook zo zijn.
Als jij je kinderen hier niet goed genoeg voor acht, dan heb ik geen reden daar aan te twijfelen. Jij ziet ze dagelijks en ik ken ze niet. Maar ga op jouw beurt dan niet projecteren op andere kinderen. De één is de ander niet. Een welpje in de wildernis van Afrika vind al snel haar eigen voedsel. Die uit een dierentuin heeft deels dezelfde trekken, maar komt te overlijden als je haar plotsklaps in diezelfde wildernis loslaat. :idea:

SvB

Bericht door SvB » 25 aug 2009, 16:57

RutgerK schreef:Wat vind je daar dan verschrikkelijk aan?
Je hebt het niet gezien begrijp ik, maar moedertjes van 13 (bewust of niet) vind ik niet normaal.
Maar ja dat is mijn mening.

S.

Fernando

Bericht door Fernando » 25 aug 2009, 16:57

Enkele quotes van ervaren solozeilers:
Ik zat zo dicht bij de kust dat ik de mensen op het strand kon horen. Maar ik kwam geen meter vooruit. Het duurde dagen. Ik dreef zes uur de ene kant op, en dan weer zes uur de andere kant op. Elke keer kwam ik weer op dezelfde plek uit. Ik werd er gek van.’

Bezemer wil maar zeggen: de grootste gevaren voor de 13-jarige Laura Dekker die binnenkort solo de wereld over wil zeilen, zijn níet de stormen. ‘Je kunt nog zo ervaren zijn, als je drie dagen geen wind hebt gehad, zit je wel te janken. Ik ook. Ik ken een geval van een jongen die zo lang bleef dobberen voor een eiland, dat hij op het laatst zijn boot in brand stak – om gered te worden.

Maar het gebeurt regelmatig dat solozeilers niet terugkeren. Daar hoor je niet veel over, maar er wordt niet veel over gepraat. Een boot komt gewoon niet meer aan.

Ik heb door slaapgebrek wel eens mensen aan boord van mijn boot gezien die er echt niet waren.’

En het wordt verergerd door stress. Het kan zo erg zijn dat je jezelf dood wenst. Dat heb ik ook wel gehad. Er zijn voorbeelden van solozeilers die dat niet aan hebben gekund en overboord zijn gestapt. Als je het kunt delen met een ander, is het minder erg. Maar in je eentje voel je je op zo’n moment diep en diep ellendig.’

‘Als je tussendoor steeds aan land gaat, en dat doet Laura, heb je er vaker last van.

Ook kunnen stormen voor grote ongelukken zorgen. ‘Het stormde, ik had geen spat geslapen, en er kwam een enorme windhoos’, vertelt Bezemer. ‘Ik stond in de kajuit en ik viel. Vier uur later werd ik wakker in een enorme plas bloed en met een gat in mijn hoofd.

k vind de havens in derdewereldlanden gevaarlijker dan de zee’, zegt Bezemer. ‘Ze moet bijvoorbeeld langs Colón, in Panama. Dat is een stad waar je ’s avonds de schoten van de bendes hoort. En Indonesië en Singapore vallen ook niet mee. Als ze in de commerciële havens, de marina’s komt, dan valt het mee. Maar daar heeft ze waarschijnlijk geen geld voor.’

De piraten bij Somalië, maar ook in andere werelddelen, ziet hij wel als probleem. ‘Toen wij bij de Golf van Aden lagen, was het ineens geen theoretisch verhaal meer.’

Tot haar 18de zou ik over mijn dochter beslissen.’ En Bezemer is gemengd. ‘Het heilige moeten van zo’n record vind ik niets. Maar het is wel erg moedig en leuk wat ze doet.’ Hij vindt dat de media te veel benadrukken dat het allemaal wel meevalt. ‘Dat is niet zo. De oceaan blijft ongastvrij. Het is niet onze natuurlijke omgeving. Een collega van me kreeg tijdens een solorace een giek tegen zijn hoofd en werd naast de boot gevonden. Hij had zijn overlevingspak aan. Maar hij was wel dood.’
Maar ze is natuurlijk al 13 en weet waar ze aan begint.... :bag:

allen

Bericht door allen » 25 aug 2009, 17:00

Rico schreef:Als internet (nog) niet bestaan had.. zou die vader dan ook zijn dochter de wijde wereld in hebben gestuurd ? Word er niet een beetje letterlijk "te blind" gevaren op de moderne communicatiemiddelen ?

Leuk als je kunt bloggen en twitteren ergens midden in de grote oceaan.. maar golven van 20 meter hoog die bootjes opvreten hou je er niet mee tegen...
Die mensen leven in een hele andere levensomgeving met hele andere levensopvattingen dan jij (waarbij het een niet slechter is dan het ander hoop ik). Ik geloof stellig dat ze dan ook was vertrokken.

Fernando

Bericht door Fernando » 25 aug 2009, 17:01

allen schreef:. Een welpje in de wildernis van Afrika vind al snel haar eigen voedsel.
Nou in de natuurdocumantaires die ik zie komen die welpen om van de honger meestal....

Kim

Bericht door Kim » 25 aug 2009, 17:03

13 jarigen vinden zichzelf... uh ik bedoel zíjn natuurlijk ook erg volwassen

maar met 13 jaar ben je nog een kind, hou je dan ook niet met volwassen zaken bezig. maar goed, misschien ben ik wel te bekrompen

RVV

Bericht door RVV » 25 aug 2009, 17:07

Fernando schreef:
allen schreef:. Een welpje in de wildernis van Afrika vind al snel haar eigen voedsel.
Nou in de natuurdocumantaires die ik zie komen die welpen om van de honger meestal....
Als ze niet opgevreten worden door een geile leeuw die moeder leeuwin even opnieuw zal helpen..

Even serieus.. wie stuurt zijn 13 jarig kind zulke avonturen in ?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tfEo6E6n ... re=related[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=iMGPniLU ... re=related[/youtube]

Hielke

Bericht door Hielke » 25 aug 2009, 17:08

Ongelooflijk dat er in Nederland op deze manier over gediscussieerd wordt.

Die ouders van dat meisje zijn zo mediageil als de pest. Het gaat allemaal om aandacht. Zit de wereld nou te wachten op een 13 jarige die de wereld omzeilt?

In Nederland hebben we een leerplicht. Enerzijds om jonge mensen iets bij te brengen en anderzijds om ze op het rechte pad te houden. Kunnen ze daar niet mee leven dan emigreren ze maar mooi naar een bananenrepubliek waar zaken aan de orde van de dag zijn waar wij in nachtmerries nog niet eens mee te maken krijgen.

Ik zie het al voor me. Straks gebeurt er iets met die snotaap (verdrinkt, wordt verkracht, raakt zoek) en dan is de wereld hier te klein. "Hoe het nou kon dat ze het toestonden etc. etc." Gewoon afkappen die discussie of die lui laten vertrekken.

Fernando

Bericht door Fernando » 25 aug 2009, 17:09

@Rico

hier op DF zitten er genoeg.... :stom:

alleen 90% daarvan heeft geen kids

allen

Bericht door allen » 25 aug 2009, 17:14

Rico, ik ben serieus :?

Eric H

Bericht door Eric H » 25 aug 2009, 17:16

Sommige 13-jarigen zijn volwassener dan de mensen ( volwassenen ) waar ik dagelijks mee werk.
En nee, ik werk niet op een sociale werkplaats :wink:
Hoewel er daar ook mensen zitten die ik verstandiger acht dan menig volwassene die geacht wordt verstandig te zijn.

Dit soort zaken zijn door ons als buitenstaanders niet te beoordelen.
Nogmaals ik ga er vanuit dat haar ouders zelf echt wel in staat zijn om te bepalen of ze het aankan.
Of zijn er hier mensen die echt denken dat de ouders haar de boot inlullen om kansen die ze zelf niet gehad hebben toen ze jonger waren.

"Toe maar meisje, ga maar varen, je bent maar onze dochter, en verder dus van ondergeschikt belang voor de projectie van onze eigen mislukkingen....."

RVV

Bericht door RVV » 25 aug 2009, 17:19

allen schreef:Rico, ik ben serieus :?
Allen die opmerking sloeg op mijn eigen zin over die geile leeuw die welpjes opvreet.

Eric H

Bericht door Eric H » 25 aug 2009, 17:20

Hielke schreef:
In Nederland hebben we een leerplicht. Enerzijds om jonge mensen iets bij te brengen en anderzijds om ze op het rechte pad te houden. Kunnen ze daar niet mee leven dan emigreren ze maar mooi naar een bananenrepubliek waar zaken aan de orde van de dag zijn waar wij in nachtmerries nog niet eens mee te maken krijgen.
Nou, en alle mensen die zich wel aan die leerplicht houden ( om ze iets bij te brengen en op het rechte pad te houden ) die komen wel goed terecht hè :roll: :wink:
Als dat zo zou zijn dan kan de helft van de gevangenissen wel dicht, want de leerplicht zorgt er toch wel voor dat de jeugd niet ontspoort.....

Enigszins aangezet natuurlijk, maar je snapt me wel hopelijk

allen

Bericht door allen » 25 aug 2009, 17:22

:bag:

JoostSchouten

Bericht door JoostSchouten » 25 aug 2009, 17:25

Ik heb gisterenavond Knevel & vd Brink zitten kijken en daar kwam dit punt ook ter discussie.
Een aantal dingen die daar door een vriend van het gezin verteld werden geven toch wel een andere blik op de zaak.
- Ze reist met een groep van ± 80 andere zeilers, die al dan niet in het zicht dezelfde route afleggen.
- Ze gaat de 'veilige' route zeilen, dit wil zeggen niet door het ruige gebied bij de zuidpool (of zoiets), de kans op storm/slecht weer is dus veel kleiner.
- Ze beschikt over alle mogelijke communicatie-apparatuur, sat.telefoon, waterdichte laptop, etc.. (een jongen van 17 is het op dit moment ook aan het doen, die belt voor en nadat hij een hoge mast in moet klimmen voor reparaties even naar huis :D )
- Ze is maximaal 25 dagen aan één stuk aan het zeilen, tussendoor kan ze lange pauzes houden op het vaste land.

Natuurlijk blijft het een risico, maar dit zijn wel een aantal zaken die mee moeten wegen in het oordeel.

RVV

Bericht door RVV » 25 aug 2009, 17:26

We hoeven maar een avondje NG of discovery te kijken om te snappen dat mother nature.. zich niets maar dan ook niet aantrekt van de nietigheid van de mens, laat staan van een 13 jarig meisje.. laten we alsjeblieft ophouden met het zogenaamd de situatie van aan kunnen, in te schatten..

Heel simpel er valt geen enkele situatie in te schatten.

Stel het anders..

Kan een 13 jarige meisje een 2 jarige voettocht door de amazonejungel maken ?

Kan een 13 jarig meisje zelfstandig de mount everest beklimmen ?

Kan een 13 jarig meisje de wereld rondfietsen in haar eentje in 2 jaar ?

etc.. er zijn zo wel 100 dingen te bedenken...

Kan, kan kan.. wil, wil, wil, wil..

allen

Bericht door allen » 25 aug 2009, 17:29

Snap het dan eens. Ik zei in het begin al dat ze in haar eentje in haar eigen tobbe zat. Dat heel 'solo'. Er hangt nog wel een meuk overheen :!:

zucht... :'(

RVV

Bericht door RVV » 25 aug 2009, 17:32

JoostSchouten schreef:Ik heb gisterenavond Knevel & vd Brink zitten kijken en daar kwam dit punt ook ter discussie.
Een aantal dingen die daar door een vriend van het gezin verteld werden geven toch wel een andere blik op de zaak.
- Ze reist met een groep van ± 80 andere zeilers, die al dan niet in het zicht dezelfde route afleggen.
- Ze gaat de 'veilige' route zeilen, dit wil zeggen niet door het ruige gebied bij de zuidpool (of zoiets), de kans op storm/slecht weer is dus veel kleiner.
- Ze beschikt over alle mogelijke communicatie-apparatuur, sat.telefoon, waterdichte laptop, etc.. (een jongen van 17 is het op dit moment ook aan het doen, die belt voor en nadat hij een hoge mast in moet klimmen voor reparaties even naar huis :D )
- Ze is maximaal 25 dagen aan één stuk aan het zeilen, tussendoor kan ze lange pauzes houden op het vaste land.

Natuurlijk blijft het een risico, maar dit zijn wel een aantal zaken die mee moeten wegen in het oordeel.
Ze heeft dus 80 oppassers, onfeilbare apparatuur, zeilen als het mooi weer is, en ze kan heel lang pauze houden op het vaste land.. denk niet dat die 80 oppassers daar op gaan wachten..

En 5 december legt ze in Spanje aan.. om er achter te komen dat Sinterklaas dan in Nederland is..

Nouja.. laat haar lekker naar Nieuw Zeeland gaan zou ik zeggen.. die zijn niet zo moeilijk.. maar niet terugkomen als het tegen zit of het in Nederland toch beter uitkomt..

Plaats reactie