Peugeot 306 cabriolet met GTI6 blok (nu RDW goedgekeurd)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Dennis Orgers
Berichten: 207
Lid geworden op: 11 aug 2007, 23:41

Peugeot 306 cabriolet met GTI6 blok (nu RDW goedgekeurd)

Bericht door Dennis Orgers » 25 jul 2009, 09:50

Hallo Allemaal,

Ik zag dat ik hier op het forum nog geen eigen topic had van mijn dagelijkse/ hobby wagen.

Ik mijn voorstel topic heb ik er wel eens over gehad, maar ik denk dat hij inmiddels al wel een eigen topic verdient

Het begin;

Ik heb dus altijd snelle peugeotjes gehad en nog steeds, maar eind 2006 had ik wel zin in iets anders en ik heb de 306 altijd erg mooi gevonden, die is ontworpen door pininfarina en is een van de weinige wagens die zowel open als dicht mooi zijn en natuurlijk peugeot.

Ik ben toen mijn zoektocht begonnen en vond er 1 in november 2006, de wagen kwam oorspronkelijk uit zwitserland en had bijna alle opties die destijds leverbaar waren, alleen stoelverwarming ontbreekt,

Vol leer
airco
electrische kap
electrische ramen
ABS

En natuurlijk de snelste motor die destijds te leveren was de 2.0 8v met 123pk

Deze heb ik toen gekocht en mijn vrouw plechtig beloofd om deze origineel te laten want deze was om te cruisen
:police:

Zo als het voor vele van jullie wel te herkennen is bleef dit niet lang goedgaan,

Als snel zag ik op een forum een paar hele mooie 18 inch velgen die een speciale maat hadden speciaal voor kleinere peugeots 18 inch 7 j en een ET van 19 dus perfect voor mijn cabrio

Nadat ik deze had gekocht en er mooie falkens onder had gezet moest hij natuurlijk ook verlaagd worden want anders ziet het er niet uit.

Zo zag dat er toen uit;

Afbeelding

Daarna heb ik met een tijdje kunnen inhouden, maar het begon toch te kriebelen, ik wilde wat snellers;
Na heel veel gelezen te hebben had ik mijn zinnen gezet op een V6 24v uit en 406 coupe.

Om een heel lang verhaal kort te maken;

Door oa een brand en toch niet helemaal haalbaar heb ik helaas het V6 blok moeten skippen omdat het niet zo paste zoals ik het wilde en ik geen consessies wil doen met de veiligheid.

daarna moest er toch wat anders komen want ik had mijn oude blok al gebruikt om een andere 306 op te knappen en die was inmiddels verkocht.

Toen kwam ik heel toevallig een 306 GTI6 tegen op internet en ik kan gelukkig heel veel zelf doen en als ik er niet uit kom heeft een hele goede vriend van me een peugeot garage waar ik alles aan kan vragen en zelfs zelf mag sleutelen.

Dus gti gekocht en opgehaald, snel bleek dat het hele blok kapot was en dat ik een andere onderblok nodig had,

Hier staan beide wagen in de sleutelloods de rode in de donor GTI

Afbeelding

Hier kan je het probleem al een beetje zien, blok was warm gelopen en had geen compressie meer op 3 cilinders

Afbeelding

Daarna een ander onderblok gekocht en de kop laten reviseren en alles netjes gemaakt en weer terug gemonteerd
dan ziet een kaal blok er zo uit;

Afbeelding

Deze motor levert standaard 167 pk en lekker veel koppel en heeft een 6 versnellingsbak die ik ook ga overnemen in de cabrio,
Je kan natuurlijk wel bijna 40 % vermogen meer in je wagen gooien, maar je moet het ook wel tot stoppen kunnen brengen. Ik had van mijn V6 project ook nog de brembo remklauwen overgehouden en deze had ik al eens gemonteerd met 290 mm schijven maar deze piepte zo erg dat ik er gek van werd.
Gelukkig hadden meer mensen daar last van en iemand in Engeland heeft toen een kit ontwikkeld met grotere schijven en een spacer, deze 330 mm 2 delige schijven en kit heb ik toen gekocht en gemonteerd. Dit vult de velgen wat beter op en piept helemaal niet meer :hosanna:

Afbeelding

De inbouw zelf is niet zo heel erg spectaculair want de 306 motorruimtes zijn gelijk, ik heb wel alles over gebouwt van de gti; Dus subframe, nieuwe draagarmen en stabilisatiestangetjes, stabilisatiestang van de gti (dikker) stuurhuis van de gti begrenst de stuuruitslag ivm de 6 bak.

Daarna alles aangesloten en dan ziet de motorruimte er zo ongeveer uit;

Afbeelding
het is natuurlijk nog niet af, maar je krijgt een idee.

Ook heb ik nog het uitlaatsysteem moeten aanpassen want de bodemplaat van een cabrio is wel anders dus de uitlaat van de gti paste niet helemaal, deze heb ik de aangepast met een stuk van de originele uitlaat en een mooie remus ovale einddemper die mooi in mijn uitsparing van de bumper past

Afbeelding

De wagen is inmiddels weer terug op de weg na 14 maanden sleutelen en passen en nu moet ik nog een paar dingen maken en of aanpassen zodat hij naar de rdw kan om deze motor op kenteken te krijgen.

Dan van de winter gaat hij weer helemaal uit elkaar om overgespoten te worden en dan komt er ook gelijk een subtiele bodykit van de franse fabrikant Esquisse op.

Dit was het dan al weer, sorry voor het lange verhaal, ik hoop dat jullie het leuk vinden tussen al het extreme pk geweld van al die mooie wagen op het forum.

MVG Dennis Orgers :blabla:
Laatst gewijzigd door Dennis Orgers op 25 aug 2009, 08:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: Peugeot 306 cabriolet met snellere motor

Bericht door frank de jonge » 25 jul 2009, 23:23

Whahahaa mooi project Dennis!!!!!

Gaaf om te volgen. Ben benieuwd als ie weer uit mekaar gaat en naar de spuiter. Graag dan ook ff foto's posten :)

Ziet er goed uit!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Peugeot 306 cabriolet met snellere motor

Bericht door Niels » 26 jul 2009, 13:21

Leuk project :thumbup: Lijkt me ook een lekkere GTI trouwens :hmmm:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3092
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Peugeot 306 cabriolet met snellere motor

Bericht door Ferdi » 26 jul 2009, 14:53

Mooi project Dennis, zal hem wel een keer tijdens een toertocht zien 8)

Dennis Orgers
Berichten: 207
Lid geworden op: 11 aug 2007, 23:41

Re: Peugeot 306 cabriolet met snellere motor

Bericht door Dennis Orgers » 25 aug 2009, 08:26

YESSSSSSSSSSSSSS,


vanochtend was de grote dag, de keuring bij de RDW in roosendaal.
Na een toch wel onrustig nachtje heb ik om 7 uur vertrokken, alles moest goed zijn maar je weet het maar nooit natuurlijk.

Na 1,5 uur gewacht te hebben was de cabrio eindelijk aan de beurt en kon ik de brug op rijden,
leuk gesprek gehad met de keurmeester en hij vertelde dat er door de nieuwe regels als rare voertuigen voorbij waren gekomen (mini met hayabusablok achterin en een eend met v8 blok)
dit hebben ze beide met lede ogen moeten goedkeuren, dit gaf voor mij wat geruststellen om dat mijn ombouw dan een stuk normaler is.

Ik moest alleen mijn lampen iets terugstellen omdat ik mijn schorefset nog iets hoger had gezet en een rondje gereden te hebben met de keurmeester aan het stuur was het goed, hij vroeg welke garage de ombouw had gedaan, toen ik vertelde dat ik het zelf had gedaan was hij wel verbaasd en zei; " Dan ben je lekker aan het sleutelen geweest, want alles ziet er netjes uit)

Dat geeft je toch wel een gaaf gevoel moet ik zeggen ik was zo trotsen als een hond met 7 lullen 8-)

Daarna moest ik gaan zitten en wachten op mijn papieren, helaas kwam hij toen uit zijn kantoortje omdat hij nog de wagen moest wegen, ik was al blij dat hij dat niet eerst deed want aangezien ik een full optie cabrio heb zal dat wel flink wat wegen en hij stond nog op het standaard gewicht van 1208 kg. DUs toch maar de weegbrug op en helaas was mijn vermoeden terrecht, de topless lady weegt nu met een kwart tank bezine gewoon 1330 kg!!
:o

Dus helaas een klasse hoger in de wegenbelasting maar dat heb ik er graag voor over om alles nu echt netjes te hebben geregeld inclusief de zegen van de RDW en dus straks ook gewoon goed verzekerd

Op de papieren zelf wordt niets veranderd, alleen de online gegevens worden aangepast,
ook de type benaming wordt niet aangepast helaas want anders was dit de eerste 306 CTI6 ter wereld geworden denk ik

Maar al met al ben ik een happy Dennis op dit moment

MVG Dennis Orgers

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: Peugeot 306 cabriolet met GTI6 blok (nu RDW goedgekeurd)

Bericht door frank de jonge » 25 aug 2009, 08:40

Erg Nice :banaan:

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: Peugeot 306 cabriolet met GTI6 blok (nu RDW goedgekeurd)

Bericht door indobesar » 25 aug 2009, 08:44

Goed bezig Dennis! :thumbup:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Peugeot 306 cabriolet met GTI6 blok (nu RDW goedgekeurd)

Bericht door MartijnGizmo » 25 aug 2009, 09:04

Gaaf, moet wel een ardig stukje voldoening geven lijkt me! :D

Gebruikersavatar
Kevin20v
Berichten: 599
Lid geworden op: 05 nov 2008, 20:48

Re: Peugeot 306 cabriolet met GTI6 blok (nu RDW goedgekeurd)

Bericht door Kevin20v » 25 aug 2009, 09:59

Gefeliciteerd Dennis!! Mooi dat je nou alles op papier hebt staan!

Vervelend he dat lange wachten na de keuring... Ik hield het niet meer :clap:

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3802
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: Peugeot 306 cabriolet met snellere motor

Bericht door Paskal » 25 aug 2009, 10:56

Dennis Orgers schreef: Op de papieren zelf wordt niets veranderd, alleen de online gegevens worden aangepast,
ook de type benaming wordt niet aangepast helaas want anders was dit de eerste 306 CTI6 ter wereld geworden denk ik
Dennis,

Gaaf dat e.e.a. nu geregeld is :banaan:
Enig idee waarom bij jou op de papieren niks aangepast wordt? Zoals je wellicht in deze topic hebt gelezen, werd bij Walter wel het e.e.a op de papieren aangepast....

Gebruikersavatar
Kevin20v
Berichten: 599
Lid geworden op: 05 nov 2008, 20:48

Re: Peugeot 306 cabriolet met GTI6 blok (nu RDW goedgekeurd)

Bericht door Kevin20v » 25 aug 2009, 10:59

Nou je het zegt, dat is wel vreemd.

Bij mij is er ook vanalles aangepast, en hebben ze dan ook alle oude papieren ingenomen.

Hiervoor heb ik 2 weken later gloednieuwe papieren gekregen, met aangepast vermogen, gewicht en in mijn geval ook de kleur...

Dennis Orgers
Berichten: 207
Lid geworden op: 11 aug 2007, 23:41

Re: Peugeot 306 cabriolet met GTI6 blok (nu RDW goedgekeurd)

Bericht door Dennis Orgers » 25 aug 2009, 12:00

Nou misschien heb ik het verkeerd geformuleerd,

Mijn papieren zijn uiteraard wel ingenomen en ik krijg ook nieuwe,

maar op mijn kenteken staat alleen 2.0, en dat blijft.
Het vermogen wordt niet op het kenteken gemeld volgend mij,

Als je digitaal alles bekijkt dan kan je straks wel zien dat ik 120 kw heb gekregen ipv 89

En ik heb zowel met kevin en walter druk ge PB-ed voor dat ik zelf naar de keuring ging dus bij deze ook heel erg bedankt voor deze heren.
Dit gaf toch een beetje zekerheid bij zo iets "onzekers". zeker vroeger hoorde je wel horrorverhalen dat ze dan gelijk je papieren innamen als het niet goed was en dan moest je alles terug bouwen.

Dit was ook een beetje de reden dat ik gestopt was met mijn V6 project en voor de rfs ben gegaan.

Maarja ik heb de V6 nog staan dus misschien :shocking: (laat me vrouw het maar niet horen)

Maar als iemand nog een chassis van een 306 heeft staan mag me een berichtje geven

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3802
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: Peugeot 306 cabriolet met GTI6 blok (nu RDW goedgekeurd)

Bericht door Paskal » 25 aug 2009, 12:41

Dennis Orgers schreef:Het vermogen wordt niet op het kenteken gemeld volgend mij,
Zie de topic waarnaar ik hierboven verwees. Vermogen is bij Walter wel degelijk aangepast op kenteken :)

Dennis Orgers
Berichten: 207
Lid geworden op: 11 aug 2007, 23:41

Re: Peugeot 306 cabriolet met GTI6 blok (nu RDW goedgekeurd)

Bericht door Dennis Orgers » 25 aug 2009, 12:47

Je hebt gelijk paskal,

Dat zal dan inderdaad ook aangepast worden,

Ik bedoelde ook eigenlijk op de typeaanduiding, deze mocht ik niet laten veranderen.

Maar goed we wachten de papieren netjes af en dan is het echt officieel en kan ik met een gerust hart gaan toeren

MVG Dennis

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Bokkepoot, Godspeed en 3 gasten