Langzaam maar zeker ga je rondkijken naar andere auto's en hierbij kwam ook een 207 feline aan bod. Ik wilde een nieuwe aanschaffen, totdat ik mijn Swift Sport particulier goed kon verkopen en ik wat sneller kon/wilde handelen.
De zoektocht naar een geschikte auto kon beginnen! Ik ben toen gaan kijken op internet wat ik wilde qua motor, kleur en opties en kwam al snel bij een 207 Feline uit. De rc zou ik liever hebben, maar vind ik het geld niet waard vanwege het feit dat mijn plannen met deze auto veel van die voordelen teniet zouden doen.
Op internet kwam ik bij een 1 jaar oude 207 1.6 Feline tegen met slechts 9000km op de teller met voor mij interessante opties (meegespoten bumperdelen, volledig leder, cd-wisselaar, etc) voor een gunstige prijs ten aanzien van de nieuwprijs. Gelijk maar een kijkje genomen en een uur later de auto gekocht!
Hierbij de foto's wat foto's van de auto toen ik hem kocht:
Na een paar maanden is de 207 allereerst voorzien van andere software, afkomstig van Beek Autoracing. De auto is hierdoor totaal veranderd; niet alleen levert de auto meer vermogen en koppel, maar ook is het karakter veranderd van ietwat braaf naar agressief. Dit is vooral te merken wanneer je de auto doortrekt. Waar standaard de auto boven de 4500 toeren gevoelsmatig niet meer echt thuis geeft, gaat hij nu vrolijk door met het leveren van plezierige pk's tot ongeveer 6000tpm.
Ook het onderstel moest naar mijn mening aangepast worden (eibach veren) en hiervoor heb ik, tezamen met het monteren van een Milltek hi-flow metaalkat, een afspraak gemaakt bij Beek. Op dat moment ook een vermogensmeting laten doen, puur uit nieuwsgierigheid wat de metaalkat zou doen en om te zien wat mijn basis is.
De nulmeting bij Beek: eens zien hoeveel vermogen er al in zit (185pk / 268Nm)
Downpipe met op de achtergrond de Eibach veren in doos.
Verlaging erop (-30mm)
Op de testbank na het monteren van de downpipe en verlaging
188pk / 285Nm
Het topvermogen is met 'slechts' 3pk toegenomen. Het max koppel met 17Nm. Echter, in het midden gebied (waar je in de praktijk toch meestal zit) zit verreweg de meeste behaalde winst; max 14pk en 31Nm.
In praktijk is dit zeer goed merkbaar, vooral aan het feit dat de auto nu nog gretiger oppakt en nog harder versnelt.
Echter, dit is nog maar het begin. De volgende stap is het monteren van de rest van het volledige Milltek uitlaatsysteem:
Het volledige catback systeem (hier resonated, heb ook de non-resonated)
Diameter binnen/buiten: standaard 47mm/50mm vs Milltek 60,5mm/63,5mm
De op maat gemaakte achterbumper door De Snelle Leeuw in Utrecht, tezamen met het Milltek systeem.
Tussendoor heb ik de koplampen van mijn Feline vervangen door die van een RC (noir chrome binnenwerk). Hiervan heb ik ook een paar foto's;
Standaard:
RC:
Na meer dan een maand wachten kwam vervolgens ook de Forge Intercooler binnen:
Feitelijk is nu het grootste deel van de noodzakelijke randvoorwaarden aanwezig om de laatste wijzigingen te gaan doorvoeren; in samenwerking met DP Engineering willen wij de standaard turbo aanpassen (lees upgraden met oa een groter compressorwiel), tezamen met software aanpassingen. Dit zal naar verwachting wat meer tijd in beslag nemen omdat met de nieuwe 1.6 motor nog niet zoveel gedaan is op dit vlak.
Greetz,
Werner