Peugeot 207

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Werner207
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 mar 2009, 18:59

Peugeot 207

Bericht door Werner207 » 06 jul 2009, 23:03

Een dikke 8 maanden geleden was het weer tijd; na aanschaf van een nieuwe Swift Sport kwamen, na 11 maanden al, de kriebels voor een andere auto weer naar boven. Voornaamste reden is dat ik niet helemaal te spreken was over de lakkwaliteit van deze auto en ik hem niet vlot genoeg vind.
Langzaam maar zeker ga je rondkijken naar andere auto's en hierbij kwam ook een 207 feline aan bod. Ik wilde een nieuwe aanschaffen, totdat ik mijn Swift Sport particulier goed kon verkopen en ik wat sneller kon/wilde handelen.

De zoektocht naar een geschikte auto kon beginnen! Ik ben toen gaan kijken op internet wat ik wilde qua motor, kleur en opties en kwam al snel bij een 207 Feline uit. De rc zou ik liever hebben, maar vind ik het geld niet waard vanwege het feit dat mijn plannen met deze auto veel van die voordelen teniet zouden doen.
Op internet kwam ik bij een 1 jaar oude 207 1.6 Feline tegen met slechts 9000km op de teller met voor mij interessante opties (meegespoten bumperdelen, volledig leder, cd-wisselaar, etc) voor een gunstige prijs ten aanzien van de nieuwprijs. Gelijk maar een kijkje genomen en een uur later de auto gekocht!

Hierbij de foto's wat foto's van de auto toen ik hem kocht:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na een paar maanden is de 207 allereerst voorzien van andere software, afkomstig van Beek Autoracing. De auto is hierdoor totaal veranderd; niet alleen levert de auto meer vermogen en koppel, maar ook is het karakter veranderd van ietwat braaf naar agressief. Dit is vooral te merken wanneer je de auto doortrekt. Waar standaard de auto boven de 4500 toeren gevoelsmatig niet meer echt thuis geeft, gaat hij nu vrolijk door met het leveren van plezierige pk's tot ongeveer 6000tpm.

Ook het onderstel moest naar mijn mening aangepast worden (eibach veren) en hiervoor heb ik, tezamen met het monteren van een Milltek hi-flow metaalkat, een afspraak gemaakt bij Beek. Op dat moment ook een vermogensmeting laten doen, puur uit nieuwsgierigheid wat de metaalkat zou doen en om te zien wat mijn basis is.

Afbeelding
De nulmeting bij Beek: eens zien hoeveel vermogen er al in zit (185pk / 268Nm)

Afbeelding
Downpipe met op de achtergrond de Eibach veren in doos.

Afbeelding
Verlaging erop (-30mm)

Afbeelding
Op de testbank na het monteren van de downpipe en verlaging

Afbeelding
188pk / 285Nm

Het topvermogen is met 'slechts' 3pk toegenomen. Het max koppel met 17Nm. Echter, in het midden gebied (waar je in de praktijk toch meestal zit) zit verreweg de meeste behaalde winst; max 14pk en 31Nm.
In praktijk is dit zeer goed merkbaar, vooral aan het feit dat de auto nu nog gretiger oppakt en nog harder versnelt.

Echter, dit is nog maar het begin. De volgende stap is het monteren van de rest van het volledige Milltek uitlaatsysteem:
Afbeelding
Het volledige catback systeem (hier resonated, heb ook de non-resonated)

Afbeelding
Diameter binnen/buiten: standaard 47mm/50mm vs Milltek 60,5mm/63,5mm

Afbeelding
Afbeelding
De op maat gemaakte achterbumper door De Snelle Leeuw in Utrecht, tezamen met het Milltek systeem.

Tussendoor heb ik de koplampen van mijn Feline vervangen door die van een RC (noir chrome binnenwerk). Hiervan heb ik ook een paar foto's;
Standaard:
Afbeelding

RC:
Afbeelding

Na meer dan een maand wachten kwam vervolgens ook de Forge Intercooler binnen:
Afbeelding
Afbeelding

Feitelijk is nu het grootste deel van de noodzakelijke randvoorwaarden aanwezig om de laatste wijzigingen te gaan doorvoeren; in samenwerking met DP Engineering willen wij de standaard turbo aanpassen (lees upgraden met oa een groter compressorwiel), tezamen met software aanpassingen. Dit zal naar verwachting wat meer tijd in beslag nemen omdat met de nieuwe 1.6 motor nog niet zoveel gedaan is op dit vlak.

Greetz,
Werner

Werner207
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 mar 2009, 18:59

Re: Peugeot 207

Bericht door Werner207 » 06 jul 2009, 23:06

Vandaag voor de tweede keer naar DP geweest en we zijn weer heel wat wijzer geworden.
De software is uitgelezen (ze kunnen nu ieder type software uitlezen met hun nieuw aangeschafte apparatuur) en gaat grondig bestudeerd worden.
Daarnaast is er een "nul-meting" gedaan op hun bank zodat we kunnen zien hoe de auto zich niet gedraagt en wat ons startpunt is. Daarnaast zijn enkele kritieke waarden uitgelezen (turbodruk, timing, afr, temperatuur van water en inlaat, etc).
Er zijn een aantal verschillen ten aanzien van de meetmethode van DP ten opzichte van die van Beek. Allereerst gebruikt DP een veel modernere 'bank' die direct aan de assen meet ipv met rollen. Deze bank heeft de eigenschap veel betrouwbaarder te meten (en dat is vaak lager dan andere banken).
Daarnaast corrigeert Beek autoracing het wielvermogen met 22% en doet DP dit met 'slechts' 15%. Kortom; ik was voorbereid op een forse teleurstelling (ondanks dat er een Milltek catback uitlaatsysteem en Forge intercooler bij is gekomen na de laatste meting).

De meting werd gestart en uit de meting is gebleken dat de Forge intercooler haar werk goed doet; de inlaattemperatuur is bij stationair toerental 21graden(omgevingstemperatuur) en bij vollast steeg deze naar 24 graden. Dit is absoluut zeer netjes te noemen. Uit de meting bleek ook dat de turbo onderin slechts 0,9bar levert en bovenin afzakt naar 0,6 bar. Dit viel mij eerlijk gezegt tegen, ik had overall 0.25bar meer verwacht.

De resultaten:
165,8 pk aan de wielen,
190,7 pk aan de krukas,
292,7 Nm aan de krukas

Ter vergelijking wat dit bij Beek zou betekenen (om het in de context van voorgaande cijfers te kunnen plaatsen):
minimaal 165,8 pk aan de wielen
202,3 pk aan de krukas
305,3 Nm aan de krukas

Winst ten opzichte van de vorige meting, welke grofweg toe te schrijven is aan de uitlaat en de intercooler:
14,7 pk aan de krukas
21,7 Nm aan de krukas

Ik zal echter in de toekomst verder borduren op de vandaag gemeten cijfers bij DP-engineering.

Werner207
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 mar 2009, 18:59

Re: Peugeot 207

Bericht door Werner207 » 06 jul 2009, 23:08

Na zoveel zonneschijn is het onmogelijk geweest mijzelf te bedwingen foto's te maken van mijn 207. Heb hem even goed opgepoetst en een paar leuke shots gemaakt die ik jullie niet wilde onthouden:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Greetz,
Werner

Werner207
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 mar 2009, 18:59

Re: Peugeot 207

Bericht door Werner207 » 06 jul 2009, 23:08

De schroefset zit eronder:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wielen en banden zijn besteld, dus asap rijd ik op 18inch. Helaas geen lichtgewicht, maar dat moet het vermogen in dit geval maar compenseren ;)

Werner207
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 mar 2009, 18:59

Re: Peugeot 207

Bericht door Werner207 » 06 jul 2009, 23:09

Nog een paar foto's, gemaakt op Battle of the Small, gisteren.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Werner207
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 mar 2009, 18:59

Re: Peugeot 207

Bericht door Werner207 » 06 jul 2009, 23:09

Vandaag weer een update, waarschijnlijk de laatste voor wat betreft het optische (gsm-kwaliteit);

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Werner207
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 mar 2009, 18:59

Re: Peugeot 207

Bericht door Werner207 » 06 jul 2009, 23:09

Heb vandaag even een kleine fotoshoot gedaan @ de Radboud Universiteit in Nijmegen. Hieronder een paar kiekjes:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Re: Peugeot 207

Bericht door Casper » 06 jul 2009, 23:33

Ziet er goed uit! :thumbup: Al zou ik 'm net een heel klein tikkie hoger leggen...

Gebruikersavatar
FrankvW
Berichten: 74
Lid geworden op: 18 jun 2009, 19:43
Locatie: CTC

Re: Peugeot 207

Bericht door FrankvW » 06 jul 2009, 23:44

Aardig dik apparaat zo :shock: :shock: :love:

FrankS
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 jun 2009, 10:10

Re: Peugeot 207

Bericht door FrankS » 07 jul 2009, 06:41

Gaaf! Doe je netjes

Ik las je eerste alinea... (dat je je oude auto niet vlot vond) en je een 1.6 feline ging kopen... HUH?

Ik wist niet dat die pugjes ook turbo hadden :lol:

Werner207
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 mar 2009, 18:59

Re: Peugeot 207

Bericht door Werner207 » 07 jul 2009, 08:20

Klopt, de turbo was voor mij juist de reden om deze wagen aan te schaffen; het biedt (veel) meer potentie voor tunen. Eind augustus gaat een nieuwe fohn geinstalleerd worden, benieuwd wat dat op gaat leveren :shakeit:

Gebruikersavatar
Tim R
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52

Re: Peugeot 207

Bericht door Tim R » 07 jul 2009, 10:50

Werner,

Leuk om je hier weer te zien. Gaaf project ook, dat verwacht je niet als er zo'n auto naast je staat. Bedoel, ziet er erg mooi en sportief uit, maar de vermogens die jij er straks uit gaat halen dat verwacht niemand! :df: Ik hou het in de gaten! Zou leuk zijn als Ring afspraak zou lukken.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3092
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Peugeot 207

Bericht door Ferdi » 07 jul 2009, 19:26

Die staat er lekker bij zeg :shock:
Lekkere plannen ook, ben erg benieuwd wat het straks aan vermogen gaat leveren

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Re: Peugeot 207

Bericht door Roy » 07 jul 2009, 20:28

Leuke auto zo hoor. Echter die spiegels, wat heeft Peugeot toch gedaan :'(

Gebruikersavatar
Gijzer
Berichten: 1339
Lid geworden op: 28 mar 2006, 20:51
Locatie: Elke bocht is een uitdaging.

Re: Peugeot 207

Bericht door Gijzer » 07 jul 2009, 20:47

Staat er nu strak bij.

Je maakt wel overal foto's. Utrecht, Nijmegen, Doetinchem.

Gebruikersavatar
Tim R
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52

Re: Peugeot 207

Bericht door Tim R » 07 jul 2009, 23:01

@ Roy: ik vind die spiegels juist erg gaaf standaard - zowiezo mooi ontwerp. Ieder zijn smaak, dat blijkt wel weer.

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Re: Peugeot 207

Bericht door Roy » 07 jul 2009, 23:08

Oh zeker. Gelukkig heeft ieder een andere smaak, anders werd het ook maar zo saai he? :mrgreen:

Ik persoonlijk vond de Peugeots van een aantal jaren terug gewoon veel mooier qua design.

Gebruikersavatar
Buco
Berichten: 161
Lid geworden op: 04 mei 2008, 22:44
Locatie: Impreza WRX STi (my05) & FIAT 500 Sport

Re: Peugeot 207

Bericht door Buco » 16 aug 2009, 23:43

Super mooi bakkie heb je Werner. Je bent ook serieus bezig al die updates.

Ik reed vandaag voorbij de lokale Peug-boer en zag (volgens mij) een witte RC in de showroom staan, met zo'n rode leeuwekop bestickering en rode strepen overde motorkap en de cijfers 207 schuin op de deuren :love: Dacht daarnet eens even kijken hoe en wat er in zo'n 207 RC zit. Wist eerlijk gezegd ook niet dat er een turbo op zat. Daarna natuurlijk hier eens gezocht of er zoiets al hier rond rijdt.

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Re: Peugeot 207

Bericht door duifjes.com » 16 aug 2009, 23:47

Ding ziet erg gaaf uit...lekker laag super hou ik van!

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Peugeot 207

Bericht door MartijnGizmo » 23 aug 2009, 13:28

Ik ben niet zo'n 207-fan, maar dit vind ik toch wel een erg geslaagde auto!

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: Peugeot 207

Bericht door Kasteel » 23 aug 2009, 13:34

Net ding Werner, gaat ook goed vooruit, volgende keer weer hetzelfde weggetje of toch maar Ring? :P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bombadil, Mathieue30, ron36 en 2 gasten