Reactietijd verplicht testen bij afnemen rijtest?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Reactietijd verplicht testen bij afnemen rijtest?

Bericht door Dennis Cavallino » 21 aug 2009, 14:20

Iedere keer in 't verkeer valt 't mij weer op dat mensen te laat reageren in situaties op de weg.

Van iets sufs als te laat wegrijden als 't verkeerslicht groen wordt, tot te laat remmen en anticiperen. De reactietijd verschilt per mens. Ik vind dat mensen die zakken voor een reactietijd test niet aan 't verkeer deel mogen nemen. Wat vind je, reactietijd verplicht meten?

Geelhoed

Re: Reactietijd verplicht testen bij afnemen rijtest?

Bericht door Geelhoed » 21 aug 2009, 14:26

Nee, want dat heeft niets te maken met de reactietijd op de weg.
Opletten verplichten, dat lijkt me zinvoller.

RVV

Bericht door RVV » 21 aug 2009, 14:26

Ik moet gelijk hier aan denken :mrgreen:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Q81BWNyz ... L&index=20[/youtube]

Remmie

Bericht door Remmie » 21 aug 2009, 14:28

Op zich goed idee, alleen heb ik het idee dat op het moment dat de mensen puur op reactiesnelheid "getest" worden wel optijd reageren.
(uitzonderingen daar gelaten :wink: )

Denk dat het meer een "Inzichts-test" zou moeten worden waar dan indirect reactievermogen ook zichtbaar wordt.
Het verkeer veranderd in de jaren, alleen zijn er nog een hoop mensen die rijden alsof het 10tallen jaren terug is.
(minder druk, mensen nog niet zo gehaast, auto's met minder vermogen etc)

Gr, Remmie 8)

Linc (Bas)

Bericht door Linc (Bas) » 21 aug 2009, 14:28

Opletten is inderdaad veel belangerijker, ik merk het bij mijn eigen ook als ik in gesprek ben met iemand bijvoorbeeld. Dan let ik veel minder goed op. En dan doe je wel eens wat stoms, wat je normaal nooit zou doen.

RVV

Bericht door RVV » 21 aug 2009, 14:35

Remmie schreef:Op zich goed idee, alleen heb ik het idee dat op het moment dat de mensen puur op reactiesnelheid "getest" worden wel optijd reageren.
(uitzonderingen daar gelaten :wink: )

Denk dat het meer een "Inzichts-test" zou moeten worden waar dan indirect reactievermogen ook zichtbaar wordt.
Het verkeer veranderd in de jaren, alleen zijn er nog een hoop mensen die rijden alsof het 10tallen jaren terug is.
(minder druk, mensen nog niet zo gehaast, auto's met minder vermogen etc)

Gr, Remmie 8)
Het kan natuurlijk ook zijn dat veel mensen "bang" zijn in het verkeer. Omdat het veel anders is dan 10tallen jaren terug..

Mark

Bericht door Mark » 21 aug 2009, 14:37

Volgens mij kan in de rijopleiding meer worden gefocust op het "vooruit kijken". Veel mensen kijken niet verder dan de bumper van de voorligger en hebben daarmee een te korte reactietijd.

Remmie

Bericht door Remmie » 21 aug 2009, 14:40

Rico schreef:Het kan natuurlijk ook zijn dat veel mensen "bang" zijn in het verkeer. Omdat het veel anders is dan 10tallen jaren terug..

Zo had ik het nog niet bekeken maar klopt natuurlijk wel. :thumbup:

M@rcel

Bericht door M@rcel » 21 aug 2009, 14:56

Als je tijdens zo'n test er echt voor gaat zitten, dan slagen de meeste wel denk ik.
Volgende test, concentratietest......30 minuten naar een wit puntje op een zwart beeldscherm kijken die telkens verspringt. Op enig moment versprint het stipje iets anders...mag je op een knopje drukken 8)

Bart-K

Bericht door Bart-K » 21 aug 2009, 15:06

De een heeft nu eenmaal meer verkeersinzicht of een beter reactievermogen als de ander, dat hou je altijd.
Om deze mensen nu meteen van de weg te halen gaat wel erg ver.
Mss is het een idee om dit wel te testen en mensen die niet goed genoeg scoren een sticker achterop de auto laten plakken, dan kunnen wij er rekening mee houden dat ze niet zo goed kunnen rijden :mrgreen:

Beetje net als in Engeland en Frankrijk, daar krijgen beginnende bestuurders een 'L' op hun auto geplakt zodat je er rekening mee kunt houden dat ze nog niet zo goed rijden.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 21 aug 2009, 15:13

Je kunt er beter vanuit gaan dat helemaal niemand kan autorijden, behalve jij zelf.
Leren om gevaren te zien die er nog helemaal niet zijn kan je een hoop ellende besparen.

los daarvan, iedereen maakt fouten

Maarten Godschalk

Bericht door Maarten Godschalk » 21 aug 2009, 21:34

Mark schreef:Volgens mij kan in de rijopleiding meer worden gefocust op het "vooruit kijken". Veel mensen kijken niet verder dan de bumper van de voorligger en hebben daarmee een te korte reactietijd.
Ik heb relatief, vrij recent rijexamen gedaan (2007) en toen werd er heel veel gefocust op vooruit kijken. Meer dan voldoende naar mijn mening. Jammer genoeg lag de nadruk wel meer op 'wat gaat die fietser doen' dan op 'wanneer gaat die auto voor je remmen'..

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 22 aug 2009, 09:56

M@rcel schreef:Je kunt er beter vanuit gaan dat helemaal niemand kan autorijden, behalve jij zelf.
Leren om gevaren te zien die er nog helemaal niet zijn kan je een hoop ellende besparen.

los daarvan, iedereen maakt fouten
Zoiets dacht ik ook. Er rekening mee houden dat de ander niet zo goed als jezelf
:wink: Wordt wel lastig voor de meesten :mrgreen:

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 22 aug 2009, 12:28

Reactietijd of oplettend vermogen verplicht testen is leuk en aardig, maar als mensen een druk en gejaagd leven hebben of iets meemaken wat tijdelijk meer aandacht vergt zit hun hoofd te vol om op te letten en is het slechts een vorm van symptoombestrijding.

Plaats reactie