Draadloos internet door het hele huis

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
M@rcel

Draadloos internet door het hele huis

Bericht door M@rcel » 20 aug 2009, 13:38

Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan ons nieuwe huis.
Schilders, tegelzetters, electriciens...allemaal zijn ze bezig om het voor 1 oktober klaar te krijgen, zelfs ons aller geliefde heer Hoekendijk komt voor die tijd een mooie houten vloer leggen. :wink:

Nu wil ik straks draadloos internet door het gehele huis plus de tuin hebben (3 etage's incl. zolder).
Waar we nu zitten hebben we op de 3e etage helemaal geen internet ontvangst (KPN router in de meterkast beneden), en hoop dus dat moderne technieken het in ons nieuwe huis wel mogelijk maken om overal een laptop te gebruiken.
Verder komt er op zolder een PS3 plus een versterker en mediabox die ook allemaal draadloos met internet in verbinding moeten komen.

Vraag is dus, kunnen moderne routers dit wel realiseren, en welke merken type's zijn aan te bevelen?
En internet via het stopcontact, is dat wat?

Ik hoor graag van jullie

Knot

Re: Draadloos internet door het hele huis

Bericht door Knot » 20 aug 2009, 13:42

Zet je toch een repeater neer, roaming tussen 2 of meer stations is mogelijk.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 20 aug 2009, 13:44

Marcel, hem goede ervaringen met routers van Linksys. Mogelijkheid voor betere broadcasting is een 'sterkere' antenne. Fijne weet ik daar niet van, maargoed zitten hier genoeg PC-geeks. :lol:

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 20 aug 2009, 13:50

Geen hoge pet van Lynksis. Draytek daarintegen wel, en de installateurs bij ons op de zaak ook...

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 20 aug 2009, 13:57

Draadloos internet is bagger wat mij betreft, op de laptop kapt de verbinding er regelmatig en soms meerdere keren achter elkaar mee en mijn pc doet het niet al te veel beter... oplossing: meer betalen voor een snellere verbinding of sterkere apparatuur aanschaffen?

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 20 aug 2009, 14:06

Als je de kans hebt bij nieuwbouw.... altijd vaste bekabeling. Beter is er niet. Maar goed, heb je die keus niet (gemaakt), dan kan draadloos. Heb zelf een omgebouwde WRT54G (met DD-WRT erop) van Linksys staan met grotere antennes en heb het zendvermogen opgevoerd naar 120 miliwatt. Echter ideaal is het nog niet, de WRT54G staat beneden en de PC op zolder. Signaal is zwak. Moet nog even een repeater tussen dus. Heb niet echt de mogelijkheid voor vaste bekabeling, zonder het halve huis te verbouwen. Daar heb ik geen zin in.

Internet via het stopcontact is tegenwoordig ook een optie maar de resultaten zijn nogal wisselend. Het schijnt dat je nooit meer dan 30 tot 40 mbit haalt, ondanks de beloftes. Nu kan het best dat je daar voldoende aan hebt maar het is vooral trial and error denk ik hiermee.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 20 aug 2009, 14:09

Een repeater? Weet even niet wat dat is, maar ga er eventjes op koekelen.

Zo'n Apple Airport Extreme, is dat wat?

Luco

Bericht door Luco » 20 aug 2009, 14:10

ik had alles draadloos, zwaar kut, heb alles bekabeld en is gewoon nog steeds beter :thumbup:

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 20 aug 2009, 14:11

Als repeater kun je bij Linksys gewoon een Linksys WAP54G (WiFi Accesspoint, geen router dus) pakken en deze in repeatermodus zetten.

Apple product ken ik niet goed. Het voordeel van Linksys vind ik altijd dat ze redelijk ver te tweaken zijn, eventueel met andere software zoals DD-WRT erop. Dan kun je alle kanten op. Bij de meeste standaard WiFi producten is het as-is. Of het werkt goed, of het werkt amper tot niet en dan valt er ook minder te verbeteren.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 20 aug 2009, 14:14

Is er iets bekend over gezondheids risico`s bij draadloos internetten, analoog het verhaal met mobiel telefoneren?

2000USA

Bericht door 2000USA » 20 aug 2009, 14:15

Heb zelf ook volledig draadloos in mijn nieuwbouwhuis. Modem/router in de meterkast (Telfort). Zolang je op dezelfde verdieping blijft gaat het prima, wel af en toe het modem opnieuw opstarten als de connectie niet wil opstarten. Ga je naar boven dan is het bereik alweer slecht, daar zou ik wel vaste bekabeling willen hebben, of zo'n stekkeradapter, maar geen ervaringen met dit laatste.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 aug 2009, 14:15

Ik (=n00b) heb 't als volgt gedaan:

Beneden Tele2 Wifimodem aangesloten op ADSL lijn
LAN verbinding naar mijn WIFI router (snelste betaalbaare 300mbit wifi router die ik kon vinden, is van Sitecom geloof ik).
WIFI modem ingesteld als router.
WIFI router heb ik ingesteld als switch van de modem. Dus zowel beneden als boven staan 2 kastjes hetzelfde WIFI netwerksignaal te verspreiden, waardoor ik zowel beneden als boven, in de tuin en garage een prima en snel bereik heb.

't Voordeel van de LAN verbinding tussen modem beneden en router/switch boven is dat ik op zolder mijn vaste pc heb aangesloten, waardoor ik nu op volle snelheid films e.d. naar de TV beneden kan streamen als ik dat zou willen.

Kosten: +- 50 euro.
Tijd: afhankelijk van kabeldoorgang(en) trekken/boren: 30 minuten tot 3 uur om alles te verbinden en in te stellen.
Tevredenheid: Maximaal

M@rcel

Bericht door M@rcel » 20 aug 2009, 14:27

Heb geen benul van al die hardwaretermen, maar wil wel overal internet hebben...dus wat heb ik nu nodig? :D

Linksys 54G in de meterkast, of is het beter ergens anders in huis?
En dan, draadloos naar een repeater op bv de 1e etage?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 aug 2009, 14:32

Ok samengevat dan: Je krijgt een modem van je provider. Je hebt een router en vast wel ergens een kabeltje van modem naar router.
Ik heb zelf de router op zolder gezet. Die is ingesteld als switch (dus zelfde naam etc. als modem). Zodoende heb ik overal dekking in huis en heb ik maximale snelheid.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 20 aug 2009, 14:39

Ik maak waarschijnlijk een denkfout door een modem en router onder één noemer te plaatsen?

Dus van modem in de meterkast naar een router, bedraad?
In jouw geval moet ik dus wel een kabel richting zolder gaan leggen?

Thomas
Auto: Bmw 1-serie

Bericht door Thomas » 20 aug 2009, 15:01

Neem anders een Senao ap. Deze kun je eventueel instellen tot 400 miliwat. Dan kom je een aardig eind.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 aug 2009, 15:12

"Ik maak waarschijnlijk een denkfout door een modem en router onder één noemer te plaatsen?"
n00b beantwoordt n00b: het is volgens mij 't zelfde, maar de instellingen zijn anders, waardoor mijn oude router opeens niet meer als router fungeert, dat doet de Tele2 modem nu en de router is nu een 'switch' (= doorgever van 't zelfde wifi netwerksignaal, maar dan op zolder).

"Dus van modem in de meterkast naar een router, bedraad?"
Zou mijn advies zijn ja, op aanraden van een vriend van me die er meer verstand van heeft (streaming HD werkt niet via het trage WIFI netwerk volgens hem, gaat schokkend en met onderbrekingen... dat lijkt me niet wenselijk).

"In jouw geval moet ik dus wel een kabel richting zolder gaan leggen?"
Jep, hoogste punt (maar in mijn geval staat mijn PC daar, dus dat was wel zo handig. Zo blijven slaapkamers en badkamer lekker leeg, daar kan ik nu met mijn laptopje via wifi prima inloggen op mijn netwerk. Geen idee of 'ie 't signaal van de modem of 'switch' pakt, maar dat boeit me dus ook helemaal niet. Ik kan dus overal werken en dat is toch ook jouw doel?

M@rcel

Bericht door M@rcel » 20 aug 2009, 15:20

Dat is idd ook mijn doel, maar ik zie er zo tegenop om een kabel door al dat beton naar boven te laten leggen.
Op zolder worden straks idd wel de hoogste eisen gesteld mbt streaming video, online gamen etc.

Hoopte gewoon te horen dat het tegenwoordig prima draadloos kan, ook al zou daar dure hardware voor nodig zijn.

GarreTT

Bericht door GarreTT » 20 aug 2009, 20:05

Met een standaard Telfort router was het draadloos streamen van HD geen succes bij mij. Ik heb er dus weer een kabel tussen gehangen.
Jammer dat er bij de bouw niet meteen netwerk kabels getrokken zijn, beter (en veiliger) is er niet. Maar zoals hierboven genoemd: probeer aan spullen te komen die een sterker signaal uitsturen. Het meeste spul is 30 mW, officieel mag je tot 100 mW gaan.
Op http://www.wifishop.nl" onclick="window.open(this.href);return false; vind je wel een leuk overzicht van allerlei minder standaard spul.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 20 aug 2009, 21:26

Hoeveel snelheid en betrouwbaarheid wil je, ofwel wat wil je er mee gaan doen?
In jou geval is draadloos misschien niet betrouwbaar/snel genoeg.

Ben zelf net afgestapt van mijn Linksys WRT54G omdat ik die, met name wireless, wat te traag vond en overgegaan naar een D-Link DIR-855 router.
http://tweakers.net/pricewatch/165750/d ... outer.html
Deze werkt via draad op een snelheid van 1Gb/s ofwel 1000Mb/s en Wireless maximaal 300Mb/s via de N-technologie.
Die 300 redt je uiteraard alleen als de ontvangst optimaal is en je ook een wireless netwerkkaart/stick o.i.d. hebt die de N-technologie aan kan.

RJay

Bericht door RJay » 20 aug 2009, 21:34

En mocht je toch via stopcontact willen.... Dataplugs zijn werkelijk IDEAAL.
Heb beneden een draadloos modem staan, met een klein kabeltje naar een dataplugje in een contact daar in een hoekje.
Heb hier een dataplug in de stekkerdoos van m'n pc zitten, eveneens met een klein kabeltje naar de pc. (Kan na introductie van dataplug in netwerk dus ook naar ps3 oid.)
nooit verbindingsproblemen, snelheid maximaal (downloadspeed 1.1 mb/s met een 12 mbit verbinding).

In feite is dit dus een bekabelde verbinding..... zonder 15m aan kabel.

Heb nog een tijdje via een dongeltje draadloos gezeten, drama op drama.
Mijn laptop(Lenovo/IBM thinkpad T60) met ingebouwde wifi doet dat al een stuk beter.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 20 aug 2009, 21:40

Meen dat de max snelheid via stopcontact op 60~80Mbit zit?
Oftwel +/-7MB/s?

RJay

Bericht door RJay » 20 aug 2009, 21:44

Erik K. schreef:Meen dat de max snelheid via stopcontact op 60~80Mbit zit?
Oftwel +/-7MB/s?
Dat is alweer een tijdje geleden hoor. Heb een set van inmiddels anderhalf - 2 jaar oud liggen, en dat is al 85 mbs, maar er zijn inmiddels ook 100 en meer.
Alecto heeft tegenwoordig ook een 200 mbps set.

Ed. niet alleen alecto, lol
Zie alternate [<-klik]

Joop

Bericht door Joop » 20 aug 2009, 22:57

Uiteindelijk gaat er niets boven een bekabelde aansluiting... Als ik het van te voren had geweten; had ik alles in mijn appartement ook bekabeld (heb immers toch het hele appartement gestript gehad...).

Heb zelf ook een 300Mbpswireless router van NetGear (WPN824). Tevens v.v. RangeMax voor een sterker signaal dan de G-routers: WPN824; uiteraard moet daar ook een N-adapter (WPN111) bij gebruikt worden wil je de volledige 300Mbps kunnen benutten. Een 54Mbps G-adapter kan overigens ook, echter wel ten koste van de snelheid.

Had eerst een Linksys (WRT160N) router, ook voor draadloos 300Mbps; In het begin werkte het apparaat super. Alleen liep die op een gegeven moment niet zo heel lekker meer. Veel te traag...; nog trager dan de tradioelere G-routers. Kan wellicht zijn dat ondanks de beveiligingen extern gebruik van werd gemaakt; maar heb 'm aan de kant gegooid.

Collin Bello

Bericht door Collin Bello » 20 aug 2009, 23:54

Heb zelf netwerk door hele huis en in tuin. Apple Airport Extreme en paar Airport Expresses. Klaar is kees.

Plaats reactie