BMW M3 GT4 - Dutch Supercar Challenge 2014

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13427
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: E30 325i (E30 Cup) + E36 325i (Trackday)

Bericht door Tristan » 12 mei 2009, 15:18

Beetje bij beetje wil ik de E36 verder gaan modificeren. Zoals op onderstaande foto te zien is, rolt de auto naar mijn mening nog teveel:
Afbeelding

Dus heb een set dikkere H&R stabi's besteld (VA 28mm, AA 21mm). Verder zal er t.z.t. een veerpootbrug gemonteerd worden, achter is er al een brug gelast tussen de achterpoten. Verder wil ik nog een splitter van Rieger gaan monteren, die eerder gemonteerd is geweest:

Afbeelding

Ondertussen zal ik ook optisch gezien de auto een opknapbeurt geven, zoals het wegwerken van roestblaasje op achterscherm, spuiten van voorgrill + bumper en wegwerken van kleine parkeerdeukjes. Heb nu toch al behoorlijk wat uitgeven aan de auto dat ik besloten heb hem voorlopig maar te houden en dan maar goed aan te pakken.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: E30 325i (E30 Cup) + E36 325i (Trackday)

Bericht door Macboy » 15 mei 2009, 16:32

Gaaf man !

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13427
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: E30 325i (E30 Cup) + E36 325i (Trackday)

Bericht door Tristan » 06 aug 2009, 23:06

Even een kleine update:

A.s. donderdag mijn nieuwe op maat gemaakt Koni Motorsport dempers voor de E30 testen. Deze zijn meervoudig instelbaar en hebben een soort van blow-off klep ingebouwd. Dat wil zeggen dat als de ingaande slag van de demper erg groot en hard is, de blow-off klep ervoor zorgt dat de dempers geen harde uitgaande slag geeft. Voordeel is dat de auto neutraler blijft (springt minder omhoog) waardoor je nog harder over de curbs kan zonder veel snelheid te verliezen. Theoretisch zou ik tot 6 tiende kunnen winnen op CPZ. Dat zou betekenen dat een lage 2.05 erin moet gaan zitten. Of het gaat lukken ligt ook aan mezelf. :roll: :wink:

E36 ben ik nog steeds niet tevreden over de demping, dus ga eerst eens andere set (lees: stijvere) veren proberen. Mocht dat nog niet helpen dat zit er niks op dat voor een andere set te gaan. Dus besloten dat de E36 nog wel blijft.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E30 325i (E30 Cup) + E36 325i (Trackday)

Bericht door Bert ///M3 » 07 aug 2009, 00:16

Nice Tristan, 3 weg verstelbaar op de E30 dus neem ik aan. Beetje hetzelfde idee als wat Moton gebruikt :)

Voor E36 die voor hobby gebruik is zou ik het gewoon simpeler houden, setje AST Sportline 2 oid.

Ik neem aan dat alles bij jouw E36 alles nog in rubber gemonteerd zit, topmounts etc, daar kan je een hoop aan violen maar qua demping verlies je daar alleen al een hoop performance mee.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E30 325i (E30 Cup) + E36 325i (Trackday)

Bericht door Martin van der Zwaard » 07 aug 2009, 22:29

Hé Tris, dus de E30 ///M3 toch nog maar even niet? :wink:
Als het een beetje weer is volgende week donderdag dan kom ik denk wel ff kijken bij je.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13427
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: E30 325i (E30 Cup) + E36 325i (Trackday)

Bericht door Tristan » 19 aug 2009, 09:08

Zoals in het DNRT 15 Augustus draadje aangeven heeft onze dame in het team een crash gemaakt met mijn broertje z'n E30. Gisteren het bericht dat helaas de E30 niet meer te redden. Gaan nu proberen alle bruikbare onderdelen zoals motorblok, sperdiff, velgen, etc. de demonteren en deze te verkopen of als reserve voor mijn E30. We gaan geen nieuwe E30 opbouwen omdat we eigenlijk besloten hebben volgend seizoen geen E30 cup meer te rijden. Dit omdat we ten eerste een stap vooruit willen doen in de autosport en ten tweede er wordt in de E30 cup teveel gebeukt waardoor er elke race wel schade is. Dan al niet te spreken over de hoeveelheid code 60 die voorbij komt. Dus Yorick en ik gaan voor de rest van het seizoen de E30 ZEC (endurance) in mijn E30 rijden, dat is veel rijtijd tegen minder (schade)kosten.

Zijn een aantal opties. Sowieso hou ik mijn E30 omdat het zonde is om nog weg te doen. Tevens kan ik hier en daar nog een wedstrijd pakken. Zit eraan te denken om mijn B+E te halen en dan E30 ook te gebruiken met trackdays. Dan zou ik evt. de E36 kunnen verkopen en dan bv. een E30 M3 ernaast te kopen voor het weekend (geen trackdays). Andere kant vind ik de E36 ook een fijne auto en lekker makkelijk met kenteken. Ideeën voor volgend jaar zijn:

- TDC (Diesel Cup, A evenement)
- Golf Endurance Cup (B evenement)
- Sport klasse in de DNRT (B evenement)

We gaan hier goed over brainstormen wat de beste optie is. Mijn keuze/liefde ligt nog steeds bij achterwielaangedreven auto's.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: E30 325i (E30 Cup) + E36 325i (Trackday)

Bericht door Rupie » 19 aug 2009, 09:15

Ben benieuwd Tristan, zonde van de e30 in ieder geval.

Als jij nou de e36 helemaal tot in de puntjes prepareert, neem ik 'm straks voor een prikkie over. :thumbup:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13427
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: E30 325i (E30 Cup) + E36 325i (Trackday)

Bericht door Tristan » 19 aug 2009, 09:17

E36 is tot de puntjes geprepareerd, alleen ik wil altijd beter. :wink:

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: E30 325i (E30 Cup) + E36 325i (Trackday)

Bericht door indobesar » 19 aug 2009, 10:50

DSC geen optie, in een Downforce 130i? ;)

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13427
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: E30 325i (E30 Cup) + E36 325i (Trackday)

Bericht door Tristan » 19 aug 2009, 11:01

Misschien, maar willen raceteam in eigen beheer houden i.s.m. MDM Motorsport. En we willen met 1 auto gaan rijden met 2 rijders (rijderswissel).

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: E30 325i (E30 Cup) + E36 325i (Trackday)

Bericht door indobesar » 19 aug 2009, 11:14

Wat je natuurlijk ook zou kunnen doen, is de E30 + E36 + E30 broertje de deur uit doen, en de geprepte 130i kopen van die Belg. 8)

Emiel
Berichten: 4209
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: E30 325i (E30 Cup) + E36 325i (Trackday)

Bericht door Emiel » 19 aug 2009, 11:45

Ben erg benieuwd!

Jammer dat het zo'n gebeuk is in de E30 cup..

JeroenT
Berichten: 2233
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Re: E30 325i (E30 Cup) + E36 325i (Trackday)

Bericht door JeroenT » 19 aug 2009, 12:21

Tristan schreef: - TDC (Diesel Cup, A evenement)
Wat zijn de eisen/beperkingen in de TDC?

Kan je het benzine blok van je E36 eruit halen en er een mooi diesel blok in stoppen?
Lijkt me sowieso al een mooie basis, kenteken schorsen, even sleutelen en gaan.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13427
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: E30 325i (E30 Cup) + E36 325i (Trackday)

Bericht door Tristan » 19 aug 2009, 12:45

Volgens mij is het een eis dat het af-fabriek een dieselauto moet zijn.

E36 wil ik op kenteken houden, puur als tracktool. Maar zometeen heb ik ook nog een E30 Cup auto waarmee ik trackdays kan gaan rijden. Alleen heb ik wel een trailer nodig om te vervoeren, ene kant een nadeel maar de auto is wel sneller als de E36. Dus om 2 trackday auto's te hebben is een beetje te gek. Dus zit eraan te denken om de E36 te verkopen en dan een E30 M3 te kopen voor de weekenden. Andere kant is het wel zonde van de E36 nadat ik er behoorlijk veel geld in heb gestoken om technisch 100% te krijgen.

Dus ga hier maar eens rustig over nadenken. :goodnight:

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Re: E30 325i (E30 Cup) + E36 325i (Trackday)

Bericht door Jelmer850i » 19 aug 2009, 13:40

Volgens mij is het een eis dat het af-fabriek een dieselauto moet zijn.
Volgensmij niet, aangezien ik ook 325tds coupe's heb zien rijden in NL die standaard niet leverbaar waren.
Kortom een ombouwproject, als dit correct vermeld is bij de rdw weet ik dan weer niet, maar ik ga daar wel vanuit.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13427
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: E30 325i (E30 Cup) + E36 325i (Trackday)

Bericht door Tristan » 19 aug 2009, 13:50

Heb niet de illusie om mijn E36 om te bouwen naar diesel. :hammer:

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Re: E30 325i (E30 Cup) + E36 325i (Trackday)

Bericht door Jelmer850i » 19 aug 2009, 14:10

:'( :mrgreen:

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: E30 325i (E30 Cup) + E36 325i (Trackday)

Bericht door indobesar » 19 aug 2009, 15:20

Tristan schreef:Heb niet de illusie om mijn E36 om te bouwen naar diesel. :hammer:
Blok zoals in je 1-Serie zou geen straf zijn.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13427
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: E30 325i (E30 Cup) + E36 325i (Trackday)

Bericht door Tristan » 19 aug 2009, 15:40

Er rijdt een 123d 3-drs in de TDC die het erg goed doet. Voordeel is dat de motor niet gechipt hoeft te worden waarbij de andere auto's allemaal een chip hebben naar ca. 200pk. Dus betrouwbaarheid is goed en schijnt op rechte stuk veruit de snelste te zijn. Alleen het kopen + ombouwen naar circuitauto kost ca. 50K (25K aanschaf ex. BTW en BPM en 25K aan ombouwkosten).

Joost H.
Berichten: 1938
Lid geworden op: 18 nov 2006, 14:58
Locatie: Rosmalen

Re: E30 325i (E30 Cup) + E36 325i (Trackday)

Bericht door Joost H. » 19 aug 2009, 16:39

Tristan schreef: - Golf Endurance Cup (B evenement)
We gaan hier goed over brainstormen wat de beste optie is. Mijn keuze/liefde ligt nog steeds bij achterwielaangedreven auto's.
.

Dan wil ik weleens (ik betaal) gastrijder zijn tijdens een 6 uurs race. Ik ben het zat om door die gasten ingehaald te worden :wtf:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13427
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: E30 325i (E30 Cup) + E36 325i (Trackday)

Bericht door Tristan » 19 aug 2009, 16:47

:mrgreen:

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07

Re: E30 325i (E30 Cup) + E36 325i (Trackday)

Bericht door RutgerK » 19 aug 2009, 17:16

Tristan schreef:Er rijdt een 123d 3-drs in de TDC die het erg goed doet. Voordeel is dat de motor niet gechipt hoeft te worden waarbij de andere auto's allemaal een chip hebben naar ca. 200pk. Dus betrouwbaarheid is goed en schijnt op rechte stuk veruit de snelste te zijn. Alleen het kopen + ombouwen naar circuitauto kost ca. 50K (25K aanschaf ex. BTW en BPM en 25K aan ombouwkosten).
Daar ligt een 2.5 6-clinder diesel in toch? De C30 rijdt met een 2.4 D5 motor. Er hoorde wat gemorrel over de motoren omdat van origine het motor tot 2 liter zou betreffen met 200pk. Ik begin even te twijfelen aan de motor in de 123d. Vergeet trouwens nog de 2.2 van de Civic en de 2.2 van de Auris.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13427
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: E30 325i (E30 Cup) + E36 325i (Trackday)

Bericht door Tristan » 19 aug 2009, 17:31

123d is een 2.0 diesel met 2 turbo's (kleine + grote in serie).

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07

Re: E30 325i (E30 Cup) + E36 325i (Trackday)

Bericht door RutgerK » 19 aug 2009, 17:44

Er werd mij vertaald dat er een 2.5 6 cilinder onder de motorkap lag van de 123d. Maar toen ik het tikte begon ik al wat te twijfelen of het niet gewoon de biturbo was.
Tristan schreef:123d is een 2.0 diesel met 2 turbo's (kleine + grote in serie).

Paul

Re: E30 325i (E30 Cup) + E36 325i (Trackday)

Bericht door Paul » 19 aug 2009, 17:57

Tristan schreef:Heb niet de illusie om mijn E36 om te bouwen naar diesel. :hammer:

gechipte 535D motor erin lepelen en je hoeft niet eens meer te starten... gegarandeerd winner ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], Opa, Wout309t en 18 gasten