'Opvoeren lease-auto's aanpakken'

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

'Opvoeren lease-auto's aanpakken'

Bericht door Wouter81 » 19 aug 2009, 09:28

'Ze' hebben weer wat bedacht hoor:
Als uw lease-auto vanwege zijn lage CO2-uitstoot in een gunstige bijtellingcategorie valt, let niets u om naar een goede tuner te rijden en het motorvermogen flink op te voeren. Dat het verbruik dan stijgt, maakt niet uit: uw bijtelling blijft laag. Het ministerie van Financiën is hier niet blij mee en is bezig met maatregelen.
Had u deze truc al bedacht? U zoekt een leuke lease-auto uit die in een gunstig bijtellingtarief valt. Bijvoorbeeld een VW Golf 1.4 TSI met 160 pk en DSG-transmissie. Deze auto zit met een CO2-uitstoot van 139 gram per kilometer net 1 gram onder de beruchte 140-grens en komt dus voor het lage tarief in aanmerking. Scheelt bijna honderd euro per maand. Vervolgens rijdt u na ontvangst meteen naar een goede tuner en u voert het motorvermogen flink op naar bijvoorbeeld 200 pk. Het verbruik van de auto stijgt dan natuurlijk ook, maar uw bijtelling blijft lekker laag. Het klinkt misschien merkwaardig, maar dit is gewoon toegestaan. Voor het bepalen van het bijtellingstarief is alleen belangrijk wat de auto officieel uitstootte toen hij op kenteken werd gezet. Het mag geen verrassing heten dat men bij het Ministerie van Financiën niet blij is met deze ontsnappingsroute. Staatssecretaris De Jager werkt daarom aan nieuwe wetgeving om het opvoeren van leaseauto’s met lage bijtelling een halt toe te roepen, zo bevestigt een woordvoerder tegen AutoWeek . “De staatssecretaris is niet blij met deze ontwikkeling en wil daarom met nieuwe regels komen”, aldus een woordvoerder.

Nieuwe regelgeving
Tijdens Prinsjesdag zal bekend worden hoe de nieuwe regelgeving eruit komt te zien. Het is erg onwaarschijnlijk dat men daadwerkelijk zal verbieden dat (zakelijke) auto’s worden opgevoerd, maar een toevoeging aan de wet dat een eventuele lagere bijtelling alleen geldt als het motormanagement ongewijzigd is, is relatief gemakkelijk.
De overheid heeft vervolgens wel een ander probleem: de handhaving. Hoe controleer je of iemand zijn auto wel of niet heeft opgevoerd zonder heel leaserijdend Nederland op de rollerbank te zetten? Zelfs leasemaatschappijen hebben moeite met het betrappen van berijders die zonder toestemming hun lease-auto van wat extra pk voorzien. Dit zorgt meestal voor hogere kosten, denk aan extra slijtage van banden en versnellingsbak, en een hoger brandstofverbruik. Dit is daarom meestal verboden tenzij er toestemming is gevraagd aan de leasemaatschappij. Vervolgens krijg je de vraag wie verantwoordelijk is. Op dit moment is de werkgever verantwoordelijk voor het juist inhouden van de bewuste belasting. Stel dat een werknemer zijn auto opvoert: is de werkgever dan aansprakelijk? Financiën kon AutoWeek op deze vragen nog geen antwoord geven. “We zijn nog bezig met de exacte invulling van de regeling.” Met Prinsjesdag horen we ongetwijfeld meer.
Weer zo'n maatregel die met veel bombarie wordt gepresenteert maar in de praktijk natuurlijk volstrekt niet uitvoerbaar is. Valt amper te controleren natuurlijk en het nut voor het milieu is natuurlijk ook compleet verwaarloosbaar. Er zijn amper auto's in de 14% en 20% categorie die te chippen zijn, alleen de VW 1.4 TSI motor wellicht. Het percentage daarvan dat zijn auto inderdaad chipt zal ongetwijfeld zeer marginaal zijn dus de invloed op het milieu is helemaal te verwaarlozen.

Weer symboolpolitiek dit, angst aanjagen. Ik vermoed dat er net wat teveel mensen een 14% of 20% auto leasen op dit moment en dat de bijtellings-inkomsten nu een beetje in gevaar komen. :fy:

Geelhoed

Re: 'Opvoeren lease-auto's aanpakken'

Bericht door Geelhoed » 19 aug 2009, 09:30

Aangezien de Prii en IMA's 25% meer verbruiken in de lease dan opgegeven zal daar ook wel een "regeling" voor komen zeker?

Niall

Bericht door Niall » 19 aug 2009, 09:34

Bij VW is het redelijk makkelijk na te gaan, in de software veranderen er een paar instellingen welke een goede garage zo opgespoord wordt. Maar dan is de jager weer afhankelijk van de garage's welke dan als de gestapo moeten opereren :goodnight:

Michel P

Bericht door Michel P » 19 aug 2009, 09:41

Geelhoed schreef:Aangezien de Prii en IMA's 25% meer verbruiken in de lease dan opgegeven zal daar ook wel een "regeling" voor komen zeker?
Prii niet hoor, verbaas me over het lage verbruik!

Michel

Shakes

Bericht door Shakes » 19 aug 2009, 09:42

+1 vorige hele tank was 4.2 op 100 km.

FCUK DH

wjn

Bericht door wjn » 19 aug 2009, 09:42

“De staatssecretaris is niet blij met deze ontwikkeling en wil daarom met nieuwe regels komen”
Toont weer aan hoeveel decennia de overheid achter loopt :'(

DownforceJan

Bericht door DownforceJan » 19 aug 2009, 09:46

Mooi weer, zo'n topic over Den Haag.
Zijn we het lekker met elkaar eens.
:df: :wink: :df:

Shakes

Bericht door Shakes » 19 aug 2009, 09:47

:mrgreen:

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 19 aug 2009, 09:48

Michel P schreef:
Geelhoed schreef:Aangezien de Prii en IMA's 25% meer verbruiken in de lease dan opgegeven zal daar ook wel een "regeling" voor komen zeker?
Prii niet hoor, verbaas me over het lage verbruik!

Michel
Oh god ja, vergeten dat DF een broeinest van Prii is.

kijk hier: http://www.automotive-online.nl/downloa ... ndstof.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Snipe

Bericht door Snipe » 19 aug 2009, 09:50

autoweek.nl schreef: Had u deze truc al bedacht? U zoekt een leuke lease-auto uit die in een gunstig bijtellingtarief valt. Bijvoorbeeld een VW Golf 1.4 TSI met 160 pk en DSG-transmissie. Deze auto zit met een CO2-uitstoot van 139 gram per kilometer net 1 gram onder de beruchte 140-grens en komt dus voor het lage tarief in aanmerking. Scheelt bijna honderd euro per maand. Vervolgens rijdt u na ontvangst meteen naar een goede tuner en u voert het motorvermogen flink op naar bijvoorbeeld 200 pk. Het verbruik van de auto stijgt dan natuurlijk ook, maar uw bijtelling blijft lekker laag. Het klinkt misschien merkwaardig, maar dit is gewoon toegestaan.
Het klinkt misschien merkwaardig, maar ik vind het heel logisch dat jij met jouw auto mag doen wat jij wil.

En dat is dan nog even los van de claim van veel chiptuners dat je auto er zuiniger van zou worden. Dat is wat anders dan de bewering van Autoweek dat het verbruik van de auto natuurlijk ook stijgt.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 19 aug 2009, 09:56

Snipe schreef: Het klinkt misschien merkwaardig, maar ik vind het heel logisch dat jij met jouw auto mag doen wat jij wil.
Over jouw auto betaal je dan ook geen bijtelling.

2000USA

Bericht door 2000USA » 19 aug 2009, 09:57

Level II: En naast het opvoeren van je auto, mag je dan zeker ook geen andere wielen of banden die geen lage rolweerstand hebben monteren, want daar gaat het verbruik ook weer van omhoog. Daar gaan alle gepimpte civivc's!

DownforceJan

Bericht door DownforceJan » 19 aug 2009, 10:00

En dat is dan nog even los van de claim van veel chiptuners dat je auto er zuiniger van zou worden. Dat is wat anders dan de bewering van Autoweek dat het verbruik van de auto natuurlijk ook stijgt.[/quote]

Een claim die nog klopt ook, weet ik inmiddels uit eigen ervaring.
Autoweek=Den Haag? :hmmm:

M@rcel

Bericht door M@rcel » 19 aug 2009, 10:01

Nu gaat het nog om een enkel model die goed te chiptunen is. Kleine motoren met drukvulling maken echter een grote opmars, straks rijden er zelfs 3-serie's met 3 cilinder turbomotoren op onze wegen die met gemak in de 20% regeling zullen vallen.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 19 aug 2009, 10:04

Ja klopt maar ik zie Den Haag dan eerder in staat om die 140g grens gewoon naar beneden te trekken, als er teveel auto's in die 20% schijf terechtkomen.

Het gaat allemaal om de centen.

Hans

Bericht door Hans » 19 aug 2009, 10:06

Snipe schreef:
Het klinkt misschien merkwaardig, maar ik vind het heel logisch dat jij met jouw auto mag doen wat jij wil.

Een brommer mag je ook niet opvoeren, en dat is ook geen eigendom van de staat. Krijgen we straks rollenbank controles voor auto's. :police: Bezopen land met al hun regeltjes. :bag:

RVV

Bericht door RVV » 19 aug 2009, 10:14

Snipe schreef:
autoweek.nl schreef: Had u deze truc al bedacht? U zoekt een leuke lease-auto uit die in een gunstig bijtellingtarief valt. Bijvoorbeeld een VW Golf 1.4 TSI met 160 pk en DSG-transmissie. Deze auto zit met een CO2-uitstoot van 139 gram per kilometer net 1 gram onder de beruchte 140-grens en komt dus voor het lage tarief in aanmerking. Scheelt bijna honderd euro per maand. Vervolgens rijdt u na ontvangst meteen naar een goede tuner en u voert het motorvermogen flink op naar bijvoorbeeld 200 pk. Het verbruik van de auto stijgt dan natuurlijk ook, maar uw bijtelling blijft lekker laag. Het klinkt misschien merkwaardig, maar dit is gewoon toegestaan.

En dat is dan nog even los van de claim van veel chiptuners dat je auto er zuiniger van zou worden. Dat is wat anders dan de bewering van Autoweek dat het verbruik van de auto natuurlijk ook stijgt.
Strikt genomen, niet natuurlijk.. typegoedkeuring is afgeven op het opgegeven vermogen.

Niet dat mij dat mij dat boeit, maar het is wel een stok om mee te slaan vanuit Den Haag.

Snipe

Bericht door Snipe » 19 aug 2009, 10:15

Geelhoed schreef:
Snipe schreef: Het klinkt misschien merkwaardig, maar ik vind het heel logisch dat jij met jouw auto mag doen wat jij wil.
Over jouw auto betaal je dan ook geen bijtelling.
Als het bedrijf van jou is en de auto in eigendom heeft etc.
Ik word een beetje moe van al die regelzucht in Den Haag. Om de bekende vragen te stellen: hoeveel mensen doen dit, hoeveel extra vervuiling levert dit op, wie heeft er onderzoek naar gedaan, was het onderzoek representatief en wegen de kosten van het veranderen van de wetgeving op tegen de extra opbrengsten? Daarnaast vraag ik me af wie het gaat controleren en handhaven. Het bedrijfsleven niet, lijkt me, want Den Haag zegt al jaren dat de regeldruk voor ondernemers omlaag moet. Komen er dan RDW-chiptuningcontroleurs op bezoek?

M@rcel

Bericht door M@rcel » 19 aug 2009, 10:27

Die 20% procent regeling is er gekomen om de aanschaf van relatief zuinige auto's te bevorderen.
Voordeel is dus minder maandelijkse kosten voor de "eigenaar" en een schonere lucht voor ons allen.
Nogmaals, nu gaat het misschien enkel om de 1.4 TSI blokken, maar starks rijdt half zakelijk NL met die kleine turbomotoren.
Is het nu echt zo gek, dat ze er een stokje voor willen steken dat die motoren massaal richting de chipboeren gaan?
Lijkt me een betere aanpak dan de hele 20% regeling weer op de schop te gooien, dan zou je immers de verkeerde groep automobilisten aanpakken.

Tommy

Bericht door Tommy » 19 aug 2009, 10:27

goede ontwikkeling, einde van al die cafeborrelpraat over hoeveel vagnewtonteedeeIEmeters en turbochippeekaa's je hebt met het leasehok. Voor een priverijder maakt het niet uit. Blijft alleen gek dat ze vergeten dat veel zakelijke rijders hun auto niet leasen, maar kopen en alsnog bijtelling betalen.

Snipe

Bericht door Snipe » 19 aug 2009, 10:29

M@rcel schreef:Is het nu echt zo gek, dat ze er een stokje voor willen steken dat die motoren massaal richting de chipboeren gaan?
Gezien de claim dat die auto's zuiniger worden - zie ook de post van Jan - is dat gek. Ook al omdat er bij mijn weten geen onderzoek naar het extra verbruik en de extra vervuiling gedaan is. Dit is gewoon een staatssecretaris die terug is van vakantie en weer even in het nieuws wil komen met een onnozel proefballonnetje.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 19 aug 2009, 10:38

Ja ja, mooie praat, m'n auto wordt zuiniger na een chipkuur.
Vandaar dat de meeste leasemaatschappijen het dan ook verbieden?

Maar goed, misschien een tax verzinnen waar ons rechtervoetje direct invloed op kan uitoefenen?

Stéphane

Bericht door Stéphane » 19 aug 2009, 10:40

Wat Wouter al zegt, dit is in de praktijk toch niet te handhaven en te controleren. Dus ik moet altijd een beetje lachen om dit soort fantasmes. En dat de overheid zo dom is om hybrides met 14% bijtelling te belasten terwijl ze in feite niet zo zuinig zijn en in feite helemaal ook niet zo milieuvriendelijk zijn: whatever! Dat is niet mijn fout en ook zeker niet mijn idee. Ik profiteer alleen maar van de domheid van onze overheid.

Die discussie hierboven over verbruik zus-en-zo is volstrekt irrelevant omdat het toch niet op feitelijke zaken gebaseerd is. Het is allemaal gebaseerd op politiek: verkopen van ideeën die niet waar zijn.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 19 aug 2009, 10:40

Ik vind het niet onlogisch dat deze discussie naar boven komt. Auto's met milieulabel A en B krijgen een 'subsidie' van de overheid bij aanschaf en een fikse korting op de bijtelling. Het doel van deze subsidies en regeling is om het feitelijk verbruik en uitstoot van het Nederlandse wagenpark te verminderen.
Ik vind het logisch dat in ieder geval duidelijk moet zijn of chiptuning effect heeft op verbruik en uitstoot om de regeling van de overheid effectief te laten zijn. Als chiptuning geen negatief effect heeft dan moet de overheid met zijn handen van alles afblijven. Als een auto met 1 mgr/km onder een bijtellingsgrenzen blijft en door chiptuning 5 mgr/km dan vind ik het opzich wel logisch dat een overheid zich niet geroepen voelt om de subidies te verstrekken.

Ik heb deze mogelijke discussie ergens medio 2008 al eens aangekaart. Op basis van de opmerking bij de chiptuning bij Abt dat de auto in dezelfde milieuklasse blijft. ("Abgasprüfung: Das Fahrzeug bleibt in der bisherigen Schadstoffklasse").

Ik heb wel eens een mail naar een tuner gestuurd over deze aanstaande ontwikkeling. Ik vrees eerlijk gezegd dat de regeling voor leaserijders (milieulabel A en B met name) er vrij makkelijk door heen zal komen. Aan tuners de opgave om hun producten van 'officiële' milieulabels te gaan voorzien.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 19 aug 2009, 10:42

@Rutger: Dus ook het label 'lease-auto' is hierin dan onterecht, want de subsidie (BPM?) die mensen bij particuliere aanschaf krijgen is dan ook onterecht. Dan moeten ze dat ook gaan controleren.

Of zou het weer een geval inconsequentie is my middle name zijn, zoals vaker bij onze overheid.

Plaats reactie