facts:
Hyundai lantra
1.6 gls
1996
235.000km
Wanneer de motor stationair draait schommelt het toerental, zakt naar ruim onder de 1000 en schiet dan weer omhoog, soms is het zo erg dat de motor zelfs afslaat. Ook tijdens het rijden gebeurt dit soms bij het intrappen van de koppeling. Wat echt eng is. Het gekke is dat dit niet consequent gaat, soms loopt hij nagenoeg normaal.
Ik kan geen verband ontdekken tussen het weer/temeraturen en het gedrag van de motor, het wordt ook niet minder naar mate de motor warmer is. Ik heb de hele electriek vorig jaar als eens door laten meten bij de dealer, maar toen liep hij uiteraard normaal. nadat ik mijn verhaal had gedaan aan die kerel daar werd ik echt aangekeken of hij water zag branden, hij had nog nooit zoiets gehoord, maar ze zouden hun best doen. Beestje hele dag daar gehad, niets gevonden, alles was normaal. Waar ik opzich blij mee ben, want ik zou hij fijn vinden als hij nog een paar k mee kan. Máár problem not fixed.
Nou las ik pas iemand die hetzelfde had met een Focus, en daar hielp het reinigen van de gasklep. Daar heb ik me dus laatst op toegelegd. Hij stotterde toen erg extreem. Nou ding netjes schoon gemaakt (en hij was vieeeees), motor gestart, helemaal normaal lopen. Stukkie rijden, testen op waar het normaal tijdens het rijden niet lekker ging (in een te hoge versnelling rijden, bij een constant tempo koppeling intrappen, afremmen en koppeling intrappen. helemaal normaal.) Mijn vriend rijdt dus altijd in deze auto. naar zijn zeggen is het 3 dagen helemaal goed geweest en toen begon het tóch weer, maar wel belangrijk minder. Aanvullend heb ik van die züt in de benzine tank gedaan die de inspuiting schoonmaakt (baat het niet...)
Maar ja, hoewel het al beter gaat is het dus nog niet normaal. heeft íemand hier nog een suggestie waar ik het liefst zelf naar kan kijken?
Stotterende motor/toerental
- Hans
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59
Re: Stotterende motor/toerental
Krukas sensor?
- Niels v D
- Berichten: 1945
- Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
- Locatie: Sønderborg(DK)
Re: Stotterende motor/toerental
Dat zou direct een foutcode moeten opleveren.. ik denk eerder aan de stationairregelaar op je gasklep. Deze kan kapot zijn of vastzitten door vervuiling.
- Kim
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 10 apr 2009, 18:19
Re: Stotterende motor/toerental
waar zit die unit? Ik heb namelijk het hele gasklephuis eraf gehad en schoongemaakt was er zichtbaar vies was.
-
- Berichten: 1320
- Lid geworden op: 16 jun 2009, 10:10
Re: Stotterende motor/toerental
Stationairsensor
MAF slang verstopt?
Denk hierbij wel aan een (vacuum) sensor of evt gaskleppositiesensor oid.
MAF slang verstopt?
Denk hierbij wel aan een (vacuum) sensor of evt gaskleppositiesensor oid.
-
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: Stotterende motor/toerental
Ik weet het niet uit mijn hoofd, maar vaak wordt er bij deze motor het stationair toerental niet door de gasklep zelf geregeld (wat vaak bij moderne motoren wel zo is) maar vaak via een bypass om de gasklep heen d.m.v een stelmotor deze gaat regelmatig kapot of zit verstopt/vast door vuil.
Even kijken of er tussen het luchtfilter en gasklep nog een slang zit die richting het spruitstuk gaat met een regelklep er tussen 9 van de 10x zit daar de fout.
Ander probleem zou evt. een vacuum lekkage kunnen zijn, maar meestal loopt hij dan constant niet goed.
Even kijken of er tussen het luchtfilter en gasklep nog een slang zit die richting het spruitstuk gaat met een regelklep er tussen 9 van de 10x zit daar de fout.
Ander probleem zou evt. een vacuum lekkage kunnen zijn, maar meestal loopt hij dan constant niet goed.
- Kim
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 10 apr 2009, 18:19
Re: Stotterende motor/toerental
die slang heb ik wel gezien, maar geen aandacht aangeschonken omdat ik niet wist wat het was, zal daar van de week ook eens naar kijken dan.erwin20vt schreef:Ik weet het niet uit mijn hoofd, maar vaak wordt er bij deze motor het stationair toerental niet door de gasklep zelf geregeld (wat vaak bij moderne motoren wel zo is) maar vaak via een bypass om de gasklep heen d.m.v een stelmotor deze gaat regelmatig kapot of zit verstopt/vast door vuil.
Even kijken of er tussen het luchtfilter en gasklep nog een slang zit die richting het spruitstuk gaat met een regelklep er tussen 9 van de 10x zit daar de fout.
Ander probleem zou evt. een vacuum lekkage kunnen zijn, maar meestal loopt hij dan constant niet goed.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 3 gasten