Joint Strike Fighter

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
GTRene

Re: Joint Strike Fighter

Bericht door GTRene » 26 apr 2009, 13:28

als je het niet zelf hoeft te betalen dan is het makkelijk snoepen uit de "voorraadkast"...

als ik een leuke auto mocht kiezen weet ik er ook wel een paar...echter moet je ze zelf betalen ga je er wel anders over denken los staand of je het kan/wil betalen.

dus wat zekerheid ook over de totaal prijs e.d. is ook best belangrijk.

Shakes

Bericht door Shakes » 26 apr 2009, 15:55

:sealed:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 26 apr 2009, 16:10

GTRene schreef:als je het niet zelf hoeft te betalen dan is het makkelijk snoepen uit de "voorraadkast"...

als ik een leuke auto mocht kiezen weet ik er ook wel een paar...echter moet je ze zelf betalen ga je er wel anders over denken los staand of je het kan/wil betalen.

dus wat zekerheid ook over de totaal prijs e.d. is ook best belangrijk.

Wat een vergelijk weer, gaat compleet mank natuurlijk; het handelt hier niet om een persoonlijk pleziertje, maar om een collectief belang.
Het is simpel; je geeft het mensen het beste materiaal, of helemaal niet.............Das een politieke keuze, 1/2 werk bestaat niet IMHO, geen compromis tav de veiligheid...Nederland is daar wel koning, keizer admiraal in overigens met alle gevolgen van dien ( zie bv Screbeniza) (Politieke schuld, geen militaire schuld)

In WO II werden soldaten op pad gestuurd met munitiekisten die later met zand gevuld bleken............................Maar Nederland die niet 2 dagen terug kan kijken is dat uiteraard reeds vergeten als ware het collectieve dementie, cultuurloos als we zijn, maar wel met een belerende vinger naar de rest van de wereld schreeuwen, altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten...................................en achteraf maar lullen dat het anders had gemoeten en er weer een dure parlementaire enquete tegenaan gooien.........................hoe vaak moet de geschiedenis zich nog herhalen en ten koste van hoevelen?................

GTRene

Bericht door GTRene » 26 apr 2009, 16:17

:lol: nou maak je zelf ook vergelijken :roflol:

natuurlijk geen oude zooi, maar als je het beste noemt dat is dan toch ook niet zo? die F22 is toch beter die wat de amerikanen niet willen delen?
wat ik ook bedoel er is nog helemaal niet duidelijk wat ie echt gaat kosten...hoe vaak moet de geschiedenis in NL al niet herhaalt worden dat het veel duurder uitvalt dan wat ze voorhouden heer Romo :wink:
of dat nu betuwe lijn is of de noord zuid lijn, of dat nu viaducten zijn of oorlogstuig...en daar zit ook een groot iets bij het JSF veel is nog onbekend, en het beste houden ze zelf :hmmm: toch?
daarbij is NL niet eens zo heel groot en zouden we best snel hulp krijgen van omringende landen en zijn er best alternatieven ten opzichte van de JSF of ze moeten zeggen die JSF gaat max dat kosten dus duidelijk zaken op papier zetten zodat je weet waar je aan toe bent, en wordt het duurder is het hun probleem :hammer:

Zie het als jou M3 V8 je gebruikt hem helemaal niet voor wat ie kan :lol:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 26 apr 2009, 16:35

In de militaire luchtvaart wordt ie wel gebruikt met alle mogelijkheden, heeft niets met mijn persoonlijke situatie van doen.
Je zou het eerder met de F1 moeten vergelijken, daar wordt ook het maximum uit de kast getrokken

Ik maak alleen een vergelijk obv historische gronden.

We hebben een commitment aan de NAVO; wil je dat als politiek niet, dan moet je er uit stappen.

Er zullen geheid wat onduidelijkheden zijn, maar die zijn bij de concurent net zo onduidelijk, maar het partij politieke opportunisme is wederom belangrijker dan er gezamelijk de schouders er onder zetten.....................................
Laten we het budget op € 6 miljard zetten, stel het toestel gaat meer kosten. Dan schaffen we er maar minder van aan, simpel as that, die boodschap kan je natuurlijk duidelijk naar de fabrikant communiceren. Onderhandelen daar zijn die Dutchies toch zo goed in?

Veiligheid, vrijheid..............................dat kost geld..........................hoe men dit wil invullen is een politieke keuze en historisch gezien staat Nederland hier helaas niet al te best mee op de kaart. ( das mijn persoonlijke mening) Dit is geen vrijbrief om dan maar met geld te gaan strooien. Maar de €6 miljard moet even in perspectief gezien worden, tevens is het geld al lang gereserveerd en word pas uitgegeven in 2014.

Nogmaals; er wordt klakkeloos € 20 miljard door Bos in de economie gepompt ( waar niemand van weet hoe dit tov van de burger gaat uitpakken) en er rept geen mens over......................

Ondanks het politiek gedraai van de PvdA is er niets veranderd, er wordt gewoon geinvesteerd in testtoestellen............................

GTRene

Bericht door GTRene » 26 apr 2009, 17:01

zo zit er wel wat in wat je zegt...

echter dat over dat Bos geld stukje is en blijft vreemd...er was nergens geld voor en ineens crisis (dus nog minder geld in theorie...en ineens komen er vele miljarden voor banken e.d....(een groot spel lijkt het wel om meer van de staat te zijn (banken e.d.) maar dat vind ik ook wel een goed zaak, niet van dat vele "geld" wat het kost, maar wel dat de staat meer toezicht heeft nu in die verkapte witte boorden oplichterszaken wat banken/verzekeraars/aandelenhandelaars jarenlang konden doen.

geld kost het sowieso, maar betere afspraken maken moet de staat ook leren, keiharde zwart op wit deals als het ware, om niet weer het schip in te gaan en veel geld wat de burger moet ophoesten verloren te laten gaan om bij de "verkeerde" lui in de zakken te komen.
Grote projecten moeten beter afgerond worden zodat men weet wat men uiteindelijk kwijt is, of dat nu over bouwprojecten gaat of oorlogstuig.

sowieso toch benieuwd wat de toekomst brengt aan voorstuwings matteriaal 8)

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 26 apr 2009, 21:17

Waarom zijn de Eurofighter en de Dassault Rafale eigenlijk niet meegenomen in het selectietraject? Kan iemand me dat vertellen? Als die 2 geen optie zijn, dan begrijp ik eigenlijk niet zo goed waarom de Gripen nog wel (min of meer) in de running is.

GTRene

Bericht door GTRene » 26 apr 2009, 21:36

Lijkt wel leuk zo in dat filmpje, maar ook enorm onderhoudsgevoelig lijkt me....

Verder bij die anderen zie je vaak veel raketten/bommen zitten die er zo onder kunnen...hoe gaat dat bij die JSF? als ik al die bewegende delen zo zie lijkt me dat een hele klus...daarbij als die bommen eronder zouden zitten is de stealth waarde ook minder lijkt me?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0uBO68mA ... r_embedded[/youtube]

Luco

Bericht door Luco » 26 apr 2009, 21:39

Dat zijn ze vergeten Rene, ff apeldoorn bellen :mrgreen:

GTRene

Bericht door GTRene » 26 apr 2009, 21:51

luco hornsveld schreef:Dat zijn ze vergeten Rene, ff apeldoorn bellen :mrgreen:

:mrgreen:

:shithappens:

romo

Bericht door romo » 26 apr 2009, 22:17

Wouter81 schreef:Waarom zijn de Eurofighter en de Dassault Rafale eigenlijk niet meegenomen in het selectietraject? Kan iemand me dat vertellen? Als die 2 geen optie zijn, dan begrijp ik eigenlijk niet zo goed waarom de Gripen nog wel (min of meer) in de running is.

"Ook Nederland overwoog in 2001 de aanschaf van de Typhoon als vervanger voor de General Dynamics F-16 maar nam toch deel aan de ontwikkeling van de Amerikaanse Joint Strike Fighter (JSF). De belangrijkste argumenten tegen de Eurofighter zijn dat het toestel ontworpen is op een verouderd concept (het ontwerp stamt uit 1980) en dat het te duur is in onderhoud vanwege de twee motoren in plaats van een[1]. Bij een hernieuwde kandidaten vergelijking in 2008 trokken zowel Eurofigher Typhoon als Dassault Rafale zich terug uit de competitie."

Bron Wikipedia

De Grippen is ook relatief oud, maar het aanbod was waarschijnlijk politiek aantrekkelijk genoeg om het te evalueren ( of het is/was een politiek spel om de buitenwacht het idee te geven dat er wel "kritisch" beslist zou worden)

romo

Bericht door romo » 26 apr 2009, 22:19

GTRene schreef:Lijkt wel leuk zo in dat filmpje, maar ook enorm onderhoudsgevoelig lijkt me....

Verder bij die anderen zie je vaak veel raketten/bommen zitten die er zo onder kunnen...hoe gaat dat bij die JSF? als ik al die bewegende delen zo zie lijkt me dat een hele klus...daarbij als die bommen eronder zouden zitten is de stealth waarde ook minder lijkt me?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0uBO68mA ... r_embedded[/youtube]
De JSF heeft een interne opslagplaats voor wapens ( evenals de F-22 Raptor, en maakt deel uit van de Stealth eigenschappen)
Er zijn echter wel externe ophangpunten voor lichte wapens en external fual tanks

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 13 aug 2009, 09:23

De Nederlandse F-16's leggen het in een luchtgevecht af tegen de nieuwste Russische gevechtsvliegtuigen die vanaf 2015 in gebruik worden genomen.

De in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw ontwikkelde jachttoestellen van de Koninklijke Luchtmacht kunnen straks niet in de schaduw staan van de nieuwe Russische Sukhoi PAK-FA-kisten. De vele miljoenen euro's kostende moderniseringen van de afgelopen jaren kunnen niets aan de achterstand van de F-16 veranderen.

Hiervoor waarschuwt de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD) in een antwoord op vragen uit de Tweede Kamer. "Het meest geavanceerde Russische gevechtsvliegtuig dat nu in ontwikkeling is, wordt gerekend tot de nieuwste generatie gevechtsvliegtuigen. Hij is daarmee naar verwachting superieur aan de F-16", zo rapporteert de geheime dienst van de krijgsmacht.

Toch hoeft ons land niet acuut in een stuip te schieten over mogelijk snode plannen van voormalig staatsvijand nummer één. "Rusland wil de Sukhoi vanaf 2015 in gebruik nemen, maar het is onzeker of het land daarin slaagt", zo meldt de MIVD geruststellend.

De inlichtingendienst voorziet dat geldtekorten in Moskou en gebrekkige productiecapaciteit voor vertraging zorgen bij de introductie van het nieuwe jachtvliegtuig. "Voor zover bekend heeft het prototype van dit toestel nog geen testvlucht gemaakt", aldus de militaire 007's van ons land.

Overigens zijn er in Afrika, Azië en Zuid-Amerika nu al toestellen waartegen de Nederlandse piloten naar verwachting het onderspit delven. Volgens de MIVD gaat het om ver doorontwikkelde generatiegenoten van de F-16.

De MIVD wijst erop dat de Amerikaanse Joint Strike Fighter (JSF), waarvan ons land een proeftoestel heeft aangeschaft, tot dezelfde categorie jachtvliegtuigen behoort als de nieuwste Russische Sukhoi.
Wat een argumenten ook weer om 'ons' te overtuigen. Logisch dat een jager uit 2015 beter is dan één uit 1975. De Formule 1 wagen van Alonso is ook sneller dan het ding van Jackie Stewart.

Vraag is of dat boeit. De oorlogen vanaf nu zijn vooral tegen terroristen in onherbergzame gebieden. Die hebben geen Sukhoi's.

Hans

Bericht door Hans » 13 aug 2009, 09:42

De MIVD wijst erop dat de Amerikaanse Joint Strike Fighter (JSF), waarvan ons land een proeftoestel heeft aangeschaft, tot dezelfde categorie jachtvliegtuigen behoort als de nieuwste Russische Sukhoi.
Wat kost zo'n Sukhoi? Mischien is het voordeliger om die te bestellen.

wjn

Bericht door wjn » 13 aug 2009, 10:15

Mediapropaganda.

De F16 legt het ook af tegen de eurofighter en andere modernere toestellen.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 13 aug 2009, 15:10

Wouter81 schreef:

Vraag is of dat boeit. De oorlogen vanaf nu zijn vooral tegen terroristen in onherbergzame gebieden. Die hebben geen Sukhoi's.
De werkelijke vraag is of welke luchtmacht dan ook in de toekomst nog bemande toestellen heeft als de ontwikkeling van onbemande toestellen (denk aan bijvoorbeeld de Predator) die veel langer in de lucht kunnen blijven een steeds grotere vlucht gaat nemen. Ik kan me in ieder geval niet voorstellen hoe het na de JSF en Raptor nóg beter zou moeten behalve dat radars, bommen en raketten een nog groter bereik en/of een nóg grotere precisie krijgen dan ze nu al hebben?

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 13 aug 2009, 15:21

Goed punt idd. Onlangs weer een Taliban leider afgemaakt dankzij zo'n onbemande drone. Die dingen zijn behoorlijk effectief en kosten maar een fractie van een straaljager. Bovendien amper te detecteren. Beter een partij van die dingen aanschaffen als je toch wat wilt.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 13 aug 2009, 16:06

romo schreef:
Wouter81 schreef:Waarom zijn de Eurofighter en de Dassault Rafale eigenlijk niet meegenomen in het selectietraject? Kan iemand me dat vertellen? Als die 2 geen optie zijn, dan begrijp ik eigenlijk niet zo goed waarom de Gripen nog wel (min of meer) in de running is.
( of het is/was een politiek spel om de buitenwacht het idee te geven dat er wel "kritisch" beslist zou worden)
Antwoord op quote 1 is heel simpel: MDAP (Mutual Defense Aid Program)

http://nl.wikipedia.org/wiki/MDAP" onclick="window.open(this.href);return false;

Met andere woorden: dit hulpmiddeltje mag officieel dan wel afgebouwd zijn, maar sindsdien heeft er nooit meer iets anders als Amerikaans gevlogen wat vliegtuigen betreft. Daarbij is het na het ronduit schoftige schandaal rond de British Aircraft Corporation TSR 2 (http://nl.wikipedia.org/wiki/BAC_TSR-2" onclick="window.open(this.href);return false;) nooit meer wat geworden met Engelse toestellen.

Plaats reactie