Ik denk dat je de mensheid overschatJurriuit schreef:http://www.nu.nl/algemeen/2058483/recla ... dend-.html
Serieus....Dat er mensen zijn die dat niet begrijpen
Staatsloterij
- Stéphane
Re: Staatsloterij
-
allen
Eindcijfer 1 was goed voor 5 euro. Volgens de staatsloterij heb ik gewonnen, maar het voelt toch echt als verloren... 
- GTRene
Mike R32 schreef:Helemaal niets gewonnen
- Geelhoed
Ik vraag me af wat ze dan willen, nog een trekking voor de 21,5 miljoen? Dus eigenlijk nog een gratis kans op de jackpot?Jurriuit schreef:http://www.nu.nl/algemeen/2058483/recla ... dend-.html
Serieus....Dat er mensen zijn die dat niet begrijpen
Koop volgende maand weer een lot, dan wrijven wij rekenvaardigen no eens in de handen met de opbrengst van de discaculici belasting.
En maar klagen over boetes als melkkoe.....
- Snipe
Ik las in de Telegraaf dat veel klagers willen dat als de jackpot op een 1/5 lot valt de overige 4/5 vervolgens ook wordt verdeeld.
@Geelhoed: volgens mijn eenvoudige wiskundige inzichten kan dat dus alleen onder andere kopers van 1/5 lot, waarmee de winkans van 1/5 lot-kopers significant vergroot wordt t.o.v. hele loten. Maar hoeveel groter wordt die kans?„Ik voel me belazerd", in de woorden van talloze teleurgestelde loterijdeelnemers. Terwijl dat zo simpel te voorkomen was geweest: valt de prijs op een 1/5e lot, dan moeten daar gewoon nog vier van worden bij getrokken.
- GTRene
ja je wordt een beetje belazerd, immers ze zeiden de jackpot gaat gegarandeerd vallen de 27.5 miljoen of wat was het moet eruit...wat schets men verbazing..1/5 de lot en de rest gaat naar de volgende pot, oftewel hoe lokken we kopers...toch een soort lekker maken...ze bestraffen anderen maar doen zelf ook mee zo lijkt het. 
- Snipe
Dus als die 27,5 miljoen eruit moet, dan moet 'ie er volgens jou ook uit? Dan heeft het toch geen zin om 1/5 lot te kopen? Die 27,5 miljoen kan immers alleen op een heel lot vallen.
- Fernando
Wat een boevenbende met klote website. Als ik naar laatste trekking ga kom ik bij de trekking van juli uit en dan had ik €20 gewonnen. Nu helemaal niks....
Scheisse....
Scheisse....
- Joop
'k Ben niet zo thuis in deze loterij: maar kan dat andere (resterende) deel van 1/5 lot ook niet verkocht worden, of blijft dit lotnummer uniek voor enkel het 1/5 deel van het lot???
Anders zou je zeggen dat de andere mensen ook het andere (resterende) deel hadden moeten kopen. Dit is nu niet verkocht dus is de prijs dan ook maar 1/5 deel. Lijkt mij logisch...
(hetzelfde geldt dan voor de halve loten...)
Anders zou je zeggen dat de andere mensen ook het andere (resterende) deel hadden moeten kopen. Dit is nu niet verkocht dus is de prijs dan ook maar 1/5 deel. Lijkt mij logisch...
- Jurriuit
Een vijfde lot heeft een uniek lotnummer, je wint het volle bedrag alleen houdt de staatsloterij de resterende 4/5 lekker in eigen beheer.Joop schreef:'k Ben niet zo thuis in deze loterij: maar kan dat andere (resterende) deel van 1/5 lot ook niet verkocht worden, of blijft dit lotnummer uniek voor enkel het 1/5 deel van het lot???
- Geelhoed
Ligt aan de verhouding 1/5e loten versus hele loten.Snipe schreef: @Geelhoed: volgens mijn eenvoudige wiskundige inzichten kan dat dus alleen onder andere kopers van 1/5 lot, waarmee de winkans van 1/5 lot-kopers significant vergroot wordt t.o.v. hele loten. Maar hoeveel groter wordt die kans?
Deed ie toch ook? Wat staat er in de voorwaarden?GTRene schreef:ja je wordt een beetje belazerd, immers ze zeiden de jackpot gaat gegarandeerd vallen
Snap niet dat mensen vinden dat, als een ander zijn gokverslaving beter in de hand heeft en een klein lot koopt en een navenante prijs wint, zij een extra kans moeten krijgen op geld.
- Geelhoed
Belgisch cafe doet jaren lang mee met de zelfde lottonummers, op de dag dat die valt heeft de kroegbaas net andere getallen ingevuld. Cafebezoekers spannen zaak aan waarin ze toch de hoofdprijs claimen....
Buren van mevrouw winnen wel in de postcode loterij, zij deed niet mee en wil ook geld zien.
Weet je nog hoe we daarover krom gelegen hebben? Juist....
Buren van mevrouw winnen wel in de postcode loterij, zij deed niet mee en wil ook geld zien.
Weet je nog hoe we daarover krom gelegen hebben? Juist....
- Joop
Dan is het toch simpel... Koop je gewoon 5 1/5 loten; 5 keer kans voor hetzelfde geld als een heel lot. Uitgekeerde bedrag is weliswaar 5x kleiner, maar dat je bij een loterij genaaid wordt staat sowieso al jaren vast. Daar hoef je volgens mij geen raketgeleerde voor te zijn.Jurriuit schreef:Een vijfde lot heeft een uniek lotnummer, je wint het volle bedrag alleen houdt de staatsloterij de resterende 4/5 lekker in eigen beheer.Joop schreef:'k Ben niet zo thuis in deze loterij: maar kan dat andere (resterende) deel van 1/5 lot ook niet verkocht worden, of blijft dit lotnummer uniek voor enkel het 1/5 deel van het lot???
Deed ie toch ook? Wat staat er in de voorwaarden?GTRene schreef:ja je wordt een beetje belazerd, immers ze zeiden de jackpot gaat gegarandeerd vallen
Snap niet dat mensen vinden dat, als een ander zijn gokverslaving beter in de hand heeft en een klein lot koopt en een navenante prijs wint, zij een extra kans moeten krijgen op geld.[/quote]
Juist: kijk het reglement er maar op na. Bij het vallen van een prijs op een deellot, gaat het resterende deel mee naar de volgende trekking...
Beetje flauwekul om dan op te gaan merken dat ie nou juist op een 1/5 lot is gevallen. De jackpot is gevallen en nu heelas (en wellicht wel gestuurd) op een 1/5 lot. Klaar... En nu ophouden met mauwen...
- Snipe
Die kon ik nergens vinden 8)Geelhoed schreef: Ligt aan de verhouding 1/5e loten versus hele loten.
- Geelhoed
Volgens mij is de verwachtingswaarde (het verwachtte verlies per ingelegde euro) voor beide manieren even groot.Koop je gewoon 5 1/5 loten; 5 keer kans voor hetzelfde geld als een heel lot. Uitgekeerde bedrag is weliswaar 5x kleiner
- Maus335i
Ik had begrepen dat de verhouding tussen verkochte 1/5 loten en volle loten een beetje rond 50/50 lagen. Vrij aanzienlijke kans datie dan op een 1/5e lot valt..
En Geelhoed, de kans dat je de jackpot wint is groter. De hoeveelheid winst tov verwacht verlies blijft in procenten natuurlijk inderdaad gelijk. Je kan 1 lot van de 8 miljoen loten hebben of 5 loten van 8.000.004 loten.
Btw, ik word wel echt schijt en schijtziek van reclame van de Staatsloterij op tv, op de radio, de krant, in het bushokje om de hoek, banners op internet, filmpjes vooraf op internet enz. enz. enz.
En Geelhoed, de kans dat je de jackpot wint is groter. De hoeveelheid winst tov verwacht verlies blijft in procenten natuurlijk inderdaad gelijk. Je kan 1 lot van de 8 miljoen loten hebben of 5 loten van 8.000.004 loten.
Btw, ik word wel echt schijt en schijtziek van reclame van de Staatsloterij op tv, op de radio, de krant, in het bushokje om de hoek, banners op internet, filmpjes vooraf op internet enz. enz. enz.
- Joop
Dat lijkt mij ook ja... Maar zoals Maurice al aangeeft zal op het winnen van een prijs wel groter worden.Geelhoed schreef:Volgens mij is de verwachtingswaarde (het verwachtte verlies per ingelegde euro) voor beide manieren even groot.Koop je gewoon 5 1/5 loten; 5 keer kans voor hetzelfde geld als een heel lot. Uitgekeerde bedrag is weliswaar 5x kleiner
- duifjes.com
Tsja...duibbel verhaal maar de jackpot is eruit gegaan alleen heeft de winnaar een 1/5lot..zo lees ik het.
- RutgerK
Wat wordt bedoeld met een uniek nummer op een 1/5 staatslot? Is dit een extra getal achter het standaard serienummer? Ik dacht dat er bij 1/5 deelloten er 5 loten met hetzelfde serienummer/trekkingsnummer verkocht konden worden. Volgens mij was er jaren geleden eens een zoektocht naar de laatste van 5 winnaars van een grote prijs in de Staatsloterij.
- Joop
Blijkbaar niet, zie hierboven...
- RutgerK
Ik kan het nog niet uit hierboven herleiden. Het kan natuurlijk zijn dat er maar 1 van de 5 1/5 loten is verkocht...of in ieder geval verkocht is met een Jackpot.
Joop schreef:Blijkbaar niet, zie hierboven...
- Fernando
Ik dacht ook dat je 5 1/5 loten had met hetzelfde serienummer. Blijkbaar niet, je hebt schijnbaar 1 1/5 lot.
Jurriuit schreef:Een vijfde lot heeft een uniek lotnummer, je wint het volle bedrag alleen houdt de staatsloterij de resterende 4/5 lekker in eigen beheer.
- Jurriuit
Ff een kleine nuance aanbrengen, hetgeen ik schreef is wat ik gisteren begreep uit eenzelfde discussie over hele,halve en vijfde loten die ik op de radio hoorde.Fernando schreef:Ik dacht ook dat je 5 1/5 loten had met hetzelfde serienummer. Blijkbaar niet, je hebt schijnbaar 1 1/5 lot.Jurriuit schreef:Een vijfde lot heeft een uniek lotnummer, je wint het volle bedrag alleen houdt de staatsloterij de resterende 4/5 lekker in eigen beheer.
- RutgerK
Dat van Jurriuit had ik wel gelezen maar het is mij nog niet duidelijk het gaat om een uniek lotnummer (getallen rechtsonder) of uniek trekkingsnummer.
In dat laatste geval kan ik mij wel voorstellen dat er vraagtekens bij het prijzenpakket worden gezet. Als de kans dat de jackpot op één 1/5-lot valt net zo groot is als kans dat de jackpot op één heel lot valt dan is de winstkans van deze trekking voor de spelers met een heel lot veel kleiner dan voor 1/5-lot spelers.
Ik laat mij graag verbeteren, maar voor de Staatsloterij is de hoogte op uitbetaling van de Jackpot bij een 50-50 verdeling statisch 16,3 miljoen.

In dat laatste geval kan ik mij wel voorstellen dat er vraagtekens bij het prijzenpakket worden gezet. Als de kans dat de jackpot op één 1/5-lot valt net zo groot is als kans dat de jackpot op één heel lot valt dan is de winstkans van deze trekking voor de spelers met een heel lot veel kleiner dan voor 1/5-lot spelers.
Ik laat mij graag verbeteren, maar voor de Staatsloterij is de hoogte op uitbetaling van de Jackpot bij een 50-50 verdeling statisch 16,3 miljoen.
Fernando schreef:Ik dacht ook dat je 5 1/5 loten had met hetzelfde serienummer. Blijkbaar niet, je hebt schijnbaar 1 1/5 lot.Jurriuit schreef:Een vijfde lot heeft een uniek lotnummer, je wint het volle bedrag alleen houdt de staatsloterij de resterende 4/5 lekker in eigen beheer.
- Snipe
Wtf?!?
http://www.adformatie.nl/nieuws/bericht ... misleidend" onclick="window.open(this.href);return false;
RCC: Reclame Staatsloterij misleidend
donderdag 13 augustus 2009, 16:27
De Reclame Code Commissie verklaart de klachten over de reclame voor de recordjackpot van de Staatsloterij gegrond.
De commissie heeft meer dan 60 klachten gekregen over de reclame, die misleidend zou zijn omdat er niet op de mogelijkheid wordt gewezen dat de prijs op eenvijfde lot valt. De Staatsloterij stelt in de reclame dat de jackpot van 27,5 miljoen euro gegarandeerd valt.
Maar de kans dat die prijs valt, is kleiner dan 50 pct omdat er meer mensen zijn met eenvijfde lot dan met een heel lot. Maandagavond viel het winnende nummer op een zogeheten eenvijfde lot. De winnaar krijgt niet de hele jackpot, maar eenvijfde deel: 5,5 miljoen euro.
Bron: NOS.
http://www.adformatie.nl/nieuws/bericht ... misleidend" onclick="window.open(this.href);return false;
RCC: Reclame Staatsloterij misleidend
donderdag 13 augustus 2009, 16:27
De Reclame Code Commissie verklaart de klachten over de reclame voor de recordjackpot van de Staatsloterij gegrond.
De commissie heeft meer dan 60 klachten gekregen over de reclame, die misleidend zou zijn omdat er niet op de mogelijkheid wordt gewezen dat de prijs op eenvijfde lot valt. De Staatsloterij stelt in de reclame dat de jackpot van 27,5 miljoen euro gegarandeerd valt.
Maar de kans dat die prijs valt, is kleiner dan 50 pct omdat er meer mensen zijn met eenvijfde lot dan met een heel lot. Maandagavond viel het winnende nummer op een zogeheten eenvijfde lot. De winnaar krijgt niet de hele jackpot, maar eenvijfde deel: 5,5 miljoen euro.
Bron: NOS.