Lightweight cars en veiligheid..
- RVV
Lightweight cars en veiligheid..
Na de hybride trend op DF, lijkt iedereen over te stappen op een Lightweight... ultieme rijervaring en DF zijn de sleutelwoorden. We kunnen ons dat allemaal wel voorstellen. Maar hoe zit het eigenlijk met de veiligheid van deze categorie auto's ? Is dat überhaupt een issue voor de kopers/eigenaren ? Puur en ongefilterd.. lees je dan..dus geen vangnetjes als het fout gaat.. maar we zijn toch niet eens allemaal een Schumacher (oke niet het beste voorbeeld) geworden bij de aanschaf van een lightweight ?
Je kunt een auto ook kwijt raken.. juist op het moment dat je er niet van uitgaat.. en raak je hem kwijt.. hoe veilig zijn dit soort auto's dan ? vouwen ze als een natte krant in mekaar ? Zitten er nog iets van kreukelzone's of andere veiligheidsvoorzieningen in zoals airbags, gordelspanners..
Wat als je over de kop gaat ? Niet helemaal ondenkbaar zonder ESP achtige vangnetjes..
Nemen de kopers dit gewoon als een aanvaardbaar risico mee bij aanschaf ? Of is de instelling, ik kan zo goed rijden dus zoiets overkomt mij niet..
Ik ben niet echt een lightweight fan.. hoewel het concept me zeker wel aanspreekt..
Maar als elke racecircuit auto.. volgepompt word met rolkooien, 6 punts harnasgordels.. courreurs.. HANS systemen aan hun helm moet schroeven.. auto's zodanig worden gemaakt dat de courreur er altijd levend en veilig uit moeten kunnen stappen.. waarom is dit totaal geen punt van discussie in de lightweight trend ?
Ik ben zelf ooit een keer met 130 km/h meerdere keren over de kop geslagen (buiten mijn schuld om).. gelukkig in een stevige auto, met goede veiligheidskooi,, rondom de airbags..
Voor mij persoonlijk is de veiligheid, de veiligheidsvoorzieningen in een auto meer dan heel erg belangrijk.. persoonlijk zie ik die wensen niet zo terug in de lightweight trend..
Of zie ik iets over het hoofd ?
Je kunt een auto ook kwijt raken.. juist op het moment dat je er niet van uitgaat.. en raak je hem kwijt.. hoe veilig zijn dit soort auto's dan ? vouwen ze als een natte krant in mekaar ? Zitten er nog iets van kreukelzone's of andere veiligheidsvoorzieningen in zoals airbags, gordelspanners..
Wat als je over de kop gaat ? Niet helemaal ondenkbaar zonder ESP achtige vangnetjes..
Nemen de kopers dit gewoon als een aanvaardbaar risico mee bij aanschaf ? Of is de instelling, ik kan zo goed rijden dus zoiets overkomt mij niet..
Ik ben niet echt een lightweight fan.. hoewel het concept me zeker wel aanspreekt..
Maar als elke racecircuit auto.. volgepompt word met rolkooien, 6 punts harnasgordels.. courreurs.. HANS systemen aan hun helm moet schroeven.. auto's zodanig worden gemaakt dat de courreur er altijd levend en veilig uit moeten kunnen stappen.. waarom is dit totaal geen punt van discussie in de lightweight trend ?
Ik ben zelf ooit een keer met 130 km/h meerdere keren over de kop geslagen (buiten mijn schuld om).. gelukkig in een stevige auto, met goede veiligheidskooi,, rondom de airbags..
Voor mij persoonlijk is de veiligheid, de veiligheidsvoorzieningen in een auto meer dan heel erg belangrijk.. persoonlijk zie ik die wensen niet zo terug in de lightweight trend..
Of zie ik iets over het hoofd ?
- Stéphane
Re: Leightweight cars en veligiheid..
Ik denk dat je iets over het hoofd ziet. Lotus heeft in ieder geval genoeg veiligheidsvoorzieningen aan boord bij een aanrijding. Crash-structuur voor en achter, side-impact bars en roll bar achter de stoelen. En het hele chassis is een soort aluminium monocoque. Voor de meer sigaar-achtige light weights weet ik het niet eigenlijk, maar ik ben geneigd te zeggen dat die minder veilig zijn. Die zou ik zelf ook niet zo snel kopen, denk ik.
- wjn
Denk dat leightweight en veiligheidseisen weinig met elkaar van doen hebben. Schat dat een ABS/ESP ca. 20-30kg toevoegd aan een auto aan stuurunit, sensoren en bedrading.
(Sloop de elektromotoren uit je stoel en je bent evenveel gewicht kwijt.)
Sommige auto's als de KTM X-Bow hebben bewust geen veiligheidsvoorzieningen, wat ik overigens een stomme zet vind, dus daar kiest de koper voor.
(Sloop de elektromotoren uit je stoel en je bent evenveel gewicht kwijt.)
Sommige auto's als de KTM X-Bow hebben bewust geen veiligheidsvoorzieningen, wat ik overigens een stomme zet vind, dus daar kiest de koper voor.
- Hans R
- Auto: Jeep Rubicon
Hehe.. Lightweight is de toekomst idd 8)
Maar ik begrijp wat jij bedoelt, als dagelijkse auto zal ik nooit een Super Seven of Ariel Atom kopen.. (Lotus heeft meer body en is een stuk breder)
Je moet de lightweights meer zien als tweede of derde auto om er een hoop lol mee te hebben en misschien rij je er max 4000 tot 7000 kilometer per jaar mee.
Dus het risico blijft groter dat je een ongeluk krijgt in je M5 of andere dagelijkse tufmobiel.
Met de Dax Rush vond ik Bos Uit een linke bocht daar staat gelijk de muur dus je houd er wel rekening mee..
Maar ik begrijp wat jij bedoelt, als dagelijkse auto zal ik nooit een Super Seven of Ariel Atom kopen.. (Lotus heeft meer body en is een stuk breder)
Je moet de lightweights meer zien als tweede of derde auto om er een hoop lol mee te hebben en misschien rij je er max 4000 tot 7000 kilometer per jaar mee.
Dus het risico blijft groter dat je een ongeluk krijgt in je M5 of andere dagelijkse tufmobiel.
Met de Dax Rush vond ik Bos Uit een linke bocht daar staat gelijk de muur dus je houd er wel rekening mee..
- Geelhoed
Gordelspanners? Ja, zelfs in tweevoud uitgevoerd, HAND 1.0. (tm)Zitten er nog iets van kreukelzone's of andere veiligheidsvoorzieningen in zoals airbags, gordelspanners..
Kreukelzone is frontaal in een Seven vrij aardig, de motor schuift de tunnel in en je hebt zeeen van ruimte omdat je zover naar achter zit.
Kreukelzone achter is ook dik in orde, doet ook dienst als benzinetank.

Laatst gewijzigd door Geelhoed op 11 aug 2009, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- Linc (Bas)
Vaak ben je te bang 

- GTRene
soms moet je denken aan 50 jaar geleden ofzo en dan doel ik op hoe onveilig en onstabiel die auto's waren en ze toch raceden en dikke fun hadden en w je ook nog onbeperkt hard mocht in NL op de snelweg
afijn, toen waren we nog niet zo bang gemaakt en ook wel meer ongelukken/doden maar das dan je "keuze" nu uit angst (de angst regeert) nemen we 10- airbags en wat dan ook wat vaak gewicht en andere zaken in de weg staat e we het misschien ooit nodig hebben maar het ongeluk zeker niet opzoeken..dan denk ik...ff back to baisi, gewoon eengoede auto en veel oengefilterd plezier hebben...ongelukken moet je niet te veel bij stil staan althans niet je leven door laten beheersen....angst/millieu rekening houden met, maar je moet oo leven/genieten/voelen dat zijn ook veiligheids zelf ingebouwde zaken and keeps you alert.

- Tom van H.
Rico, dit is precies waarom ik geen lightweight heb gekozen. Een Elise zou ik nog wel overwegen, hoewel dit op de ring voor mij ook al twijfelachtig is (maarja die lage running costs he....), maar een sigaar zou ik niet zo snel doen (hoewel de cup-westfields ook gewoon een flinke kooi er omheen hebben).
- Dennis Cavallino
Voor mijzelf geldt vooral 't Gevoel van onveiligheid in zulke 7-achtige auto's, plus de hoge mate van afleiding die je hebt doordat je geen filters (ramen/dak etc.) hebt en alles veels te intens beleeft (ik dan, maar dat is zeer persoonlijk).
Zo'n X-bow bezit in de neus F1 technologie. Ik crash liever met een X-bow frontaal met 180 km/u de bandenstapels in, dan met een Opel Zafira. Bij wijze van spreken. De absorptiekwaliteiten van die auto moet je niet onderschatten.
Een auto kwijtraken op de limiet doe ik zelf niet zo snel, maar met een super-7-achtige met rare setups in 't onderstel en banden die niet echt geduld hebben en je direct afstraffen bij een stuurfoutje/inschattingsfoutje moet je echt goed opletten! Op de openbare weg vind ik ze gevaarlijker dan op een circuit en daar vond ik 't al niets. Gaaf hoor, maar niet mijn ding om te bezitten, het is de goden verzoeken. Die auto's moet je namelijk heel hard rijden, extreem zelfs, dan zijn ze op hun leukst. Langzaam rijden is niet gaaf en dan kun je beter een gewone open auto nemen.
Ik geloof wel in de kwaliteit van de gelaste koetsen. Tot nu toe altijd goeie kwaliteit gezien bij kitcars e.d., nooit slechte lasnaden zoals bij sommige rolkooibouwers.
Een elise/exige zou ik wel overwegen, een 7-achtig ding dus niet.
Zo'n X-bow bezit in de neus F1 technologie. Ik crash liever met een X-bow frontaal met 180 km/u de bandenstapels in, dan met een Opel Zafira. Bij wijze van spreken. De absorptiekwaliteiten van die auto moet je niet onderschatten.
Een auto kwijtraken op de limiet doe ik zelf niet zo snel, maar met een super-7-achtige met rare setups in 't onderstel en banden die niet echt geduld hebben en je direct afstraffen bij een stuurfoutje/inschattingsfoutje moet je echt goed opletten! Op de openbare weg vind ik ze gevaarlijker dan op een circuit en daar vond ik 't al niets. Gaaf hoor, maar niet mijn ding om te bezitten, het is de goden verzoeken. Die auto's moet je namelijk heel hard rijden, extreem zelfs, dan zijn ze op hun leukst. Langzaam rijden is niet gaaf en dan kun je beter een gewone open auto nemen.
Ik geloof wel in de kwaliteit van de gelaste koetsen. Tot nu toe altijd goeie kwaliteit gezien bij kitcars e.d., nooit slechte lasnaden zoals bij sommige rolkooibouwers.
Een elise/exige zou ik wel overwegen, een 7-achtig ding dus niet.
- GTRene
ik ook geen 7 achtige, al lijkt het soms tempting...die vind ik net te naked voor alles...maar Lotus Exige/Elise en soortgenoten prima 

- Tristan
Ik heb altijd liever een dak en raam boven/voor mijn hoofd. Gezien wat er bv. met die Surtees en Massa gebeurde...brrrr. 

- Hans R
Dit wordt het topic waar de mannen zich onderscheiden van de jongens..
Hoe vaak krijg je op de openbare weg een wiel op je hoofd? Eerder vogelstront..
ehne.. de rolkooi in de Westfield cup ziet er stukken beter uit dan in de Formule 3, Surtees had helaas domme pech, een vreselijk ongeluk

ehne.. de rolkooi in de Westfield cup ziet er stukken beter uit dan in de Formule 3, Surtees had helaas domme pech, een vreselijk ongeluk

- Tristan
Voorbeeld: Er valt lading van de vrachtwagen af. Sorry, maar ik voel me gewoon prettiger in een 'normale' auto.Hans GP schreef:Dit wordt het topic waar de mannen zich onderscheiden van de jongens..![]()
- Peric
Hoe vaak is je dat al overkomen Tristan? Of iemand van hier..Tristan schreef:Voorbeeld: Er valt lading van de vrachtwagen af. Sorry, maar ik voel me gewoon prettiger in een 'normale' auto.Hans GP schreef:Dit wordt het topic waar de mannen zich onderscheiden van de jongens..![]()
Denk dat het allemaal wel meevalt. Ongelukken zitten altijd in een klein hoekje. Als ik het geld er voor zou hebben zou ik ook een Seven-achtige hebben.
- Tommy
Laat allen even de foto plaatsen van de neus waar een new Mini een parkeerkusje aan gegeven heeft. Dan denk je wel dat er full speed op gereden is. Niet dus.
Arm buiten boord heeft ook weinig impact protection. Nee qua veiligheid denk ik dat je dat woord niet eens moet gebruiken in combinatie met een caterham achtige. Een straat caterham heeft bovendien ook niet die race kooi, maar alleen een rollbar. Als je hem ook als daily gebruikt kom je eerder een oops moment tegen met je lightweight die ook op nat gewoon niet in z'n element is(wieldruk op water kan allen je ook wel wat over vertellen) en als je nat gaat, gaat het goed mis.Dat laatste hoop ik echt dat Allen dat niet een keer zal vertellen.
Een lotus schrijft zichzelf wel af ter bescherming van de bestuurder, veiligheid in die badkuip van lotus geloof ik wel. Geeft alleen een puinhoop bij schade, maar da's gewoon de auto, die moet zich ook op offeren voor de eigenaar als het mis gaat.
Arm buiten boord heeft ook weinig impact protection. Nee qua veiligheid denk ik dat je dat woord niet eens moet gebruiken in combinatie met een caterham achtige. Een straat caterham heeft bovendien ook niet die race kooi, maar alleen een rollbar. Als je hem ook als daily gebruikt kom je eerder een oops moment tegen met je lightweight die ook op nat gewoon niet in z'n element is(wieldruk op water kan allen je ook wel wat over vertellen) en als je nat gaat, gaat het goed mis.Dat laatste hoop ik echt dat Allen dat niet een keer zal vertellen.
Een lotus schrijft zichzelf wel af ter bescherming van de bestuurder, veiligheid in die badkuip van lotus geloof ik wel. Geeft alleen een puinhoop bij schade, maar da's gewoon de auto, die moet zich ook op offeren voor de eigenaar als het mis gaat.
- Michel P
De EURO NCAP campagne heeft al vele mensen gehersenspoeld ze voelen zich in hun 5 sterren NCAp auto volledig bullit proof en dat zie je in hun manier van rijden. Ook de regering met al haar beleid is bezig alles en iedereen bang te maken, met 60kmh gebieden, inhaalverboden op provinciale wegen, drempelcircussen, alles om het boeren verstand van de verkeersdeelnemer uit te schakelen.
Dit terwijl we vroeger, zonder gordels reden, bij pa en ma tussen de stoelen stonden, auto's met stumperhulpjes niet bestonden, en zoveel doden vielen er echt niet meer als nu. Angst verkoopt en alle hulpmiddeltjes zijn hier door te vermarkten, uiteraard met steun van de overheden.
Maar draai het eens om, zijn grote zware loge auto's niet een veel groter gevaar voor andere verkeersdeelnemers? Het king of the road superioriteitsgevoel laat ons schijt hebben aan anderen, en dat maakt de zwakkere nog kwetbaarder. Zie het gedrag van menig leaseauto rijder!
Een Elise/Exige geeft genoeg veiligheid duur het pure gevoel, en ja bij grenzen opzoeken kan het fout gaan, maar dat geld voor elke auto.
Ik heb genoeg aan het ABS, andere hulpjes zijn niet aan mij besteed, en wekken eerder ergenis op, omdat ze de baas over je willen spelen.
Michel
Dit terwijl we vroeger, zonder gordels reden, bij pa en ma tussen de stoelen stonden, auto's met stumperhulpjes niet bestonden, en zoveel doden vielen er echt niet meer als nu. Angst verkoopt en alle hulpmiddeltjes zijn hier door te vermarkten, uiteraard met steun van de overheden.
Maar draai het eens om, zijn grote zware loge auto's niet een veel groter gevaar voor andere verkeersdeelnemers? Het king of the road superioriteitsgevoel laat ons schijt hebben aan anderen, en dat maakt de zwakkere nog kwetbaarder. Zie het gedrag van menig leaseauto rijder!
Een Elise/Exige geeft genoeg veiligheid duur het pure gevoel, en ja bij grenzen opzoeken kan het fout gaan, maar dat geld voor elke auto.
Ik heb genoeg aan het ABS, andere hulpjes zijn niet aan mij besteed, en wekken eerder ergenis op, omdat ze de baas over je willen spelen.
Michel
- Tristan
Niet overkomen, wel 2x gezien.Peric schreef:
Hoe vaak is je dat al overkomen Tristan? Of iemand van hier..

- RVV
Michel ik wilde het eigenlijk niet omdraaienMaar draai het eens om, zijn grote zware loge auto's niet een veel groter gevaar voor andere verkeersdeelnemers? Het king of the road superioriteitsgevoel laat ons schijt hebben aan anderen, en dat maakt de zwakkere nog kwetbaarder. Zie het gedrag van menig leaseauto rijder!

Want wat als je nou zo'n grote zware loge auto met een king of the road superioriteitsgevoel tegen komt met je lightweight.. en er is geen houden meer aan.. hoe liggen dan de kansen ?
Ik bedoel dit verder niet lullig ofzo..
Maar ik was gewoon benieuwd in hoeverre dit gegeven een rol speelt bij aanschaf. Nu heb jij een Exige. Die schat ik ook wel weer hoger in dan een Donkervoort achtig iets als het op auto's of bomen koppen gaat.
Hou je dit ook in je achterhoofd dan ? Met rijden ed.. Ik snap best dat de stumperhulpjes in de weg zitten.. aan de andere kant.. er zijn altijd momenten dat je ze toch had willen hebben als het achteraf mis ging.
Toevallig mijn moeder 2 weken terug ofzo met de twingo.. niet normaal wat een schadeNiet overkomen, wel 2x gezien.
- Peric
Kom op jongens, niet van dat benauwde..
Beetje leven in de brouwerij. Durf te leven.. :playcar:

Beetje leven in de brouwerij. Durf te leven.. :playcar:
- Hans R
Idd! +1
Als iedereen nu in een Lightweight gaat rijden hebben we dat probleem ook niet meer.. dus Rico wanneer zet je boot aan wal?

Als iedereen nu in een Lightweight gaat rijden hebben we dat probleem ook niet meer.. dus Rico wanneer zet je boot aan wal?

- Tristan
Mwa, over leven in de brouwerij. Rij in de E30 cup met 50 oude gebakkies.... 

-
Dat NCAP circus vind ik ook overrated, maar een moderne personenauto is gewoon veilig. Veiliger dan een leightweight lijkt mij. Net als bij motorrijders (naar verhouding) meer doden vallen. Is verder een afweging die je zelf moet maken. Ik zou een lightweight er niet om laten staan, maar dan wel een Elise/Exige achtige.
- Michel P
@Rico,
Je rijd gewoon defensiever in een lightweight jegens lease horken. Exige geeft door het direkte gevoel veel info en dat bied voor mij veiligheid. De crashbox van een lotus schat ik erg hoog in.
http://www.dailymotion.com/video/xzw0b_ ... crash_auto" onclick="window.open(this.href);return false;
Michel
Je rijd gewoon defensiever in een lightweight jegens lease horken. Exige geeft door het direkte gevoel veel info en dat bied voor mij veiligheid. De crashbox van een lotus schat ik erg hoog in.
http://www.dailymotion.com/video/xzw0b_ ... crash_auto" onclick="window.open(this.href);return false;
Michel
- GTRene
Hans GP schreef:Idd! +1![]()

- wjn
Geen van allen motorrijders 
Alle "veiligheids" zaken helpen ook niets als je met een auto met 80 km/h tegen een boom aan komt, dan moet je gewoon geluk hebben en met de goede hoek raken.
O ja, dissels van onverlicht geparkeerde vrachtwagenaanhangers zijn ook leuke om tegen te komen. Heeft een kennis van mij heel erg veel geluk bij gehad.

Alle "veiligheids" zaken helpen ook niets als je met een auto met 80 km/h tegen een boom aan komt, dan moet je gewoon geluk hebben en met de goede hoek raken.
O ja, dissels van onverlicht geparkeerde vrachtwagenaanhangers zijn ook leuke om tegen te komen. Heeft een kennis van mij heel erg veel geluk bij gehad.