Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Wereldwijde recessie is een feit.

Bericht door romo » 11 aug 2009, 12:56

Buco schreef:
romo schreef: Ik geloof zelf niet zo in het deflatie spook, mensen zullen hun aankopen niet uitstellen om dat het vervolgens nog minder gaat kosten. Heel veel aankopen kan je niet eens uitstellen ( een auto, ja dat kan, maar je inruil wordt ook niet hoger door langer te wachten), gaat je koelkast stuk, dan heb je een nieuwe nodig, en wel direct, enz enz................en eten moet je ook, dus ook boodschappen doen..................
Bangmakerij het deflatie spook....................en spoken bestaan niet zoals een ieder weet........

Ik vind dat de inflatie juist veel te hoog is geweest, mede dankzij de invoering van de € uiteraard, het is nu eerder tijd voor wat gezonde correcties IMHO.
Het is toch van de zotte dat een huis € 450.000 moet kosten, omgerekend Fl 1.000.000,-- ( 1 miljoen Hollandse Guldens).................dat had 10 jaar geleden geen hond geloofd, en geen hond betaald..............................

Een als maar stijgende waarde van goederen en diensten gekoppeld aan als maar hogere lonen is IMHO veel schadelijker voor de lange termijn, een soort van onbeheersbare Pavlov..........
In Japan is onlangs anders ook jarenlang sprake geweest van deflatie en was daar de rente tijden lang 0%, mensen stelden inderdaad hun aankopen uit. Wellicht de reden waarom Japan er nu sterker voor staat, zij hebben die crisis net achter de rug. Crisis zit hem met name in het westen. Met aankopen uitstellen wordt in de regel luxe- en/of duurzame-kapitaalgoederen bedoeld. Heel veel zaken kan je inderdaad uitstellen, ook een wasmachine of koelkast etc. hoor, je laat hem repareren bij 'beun' of koopt een 2e handsje eventueel en dat kan met heel veel zaken. Alleen dat hoefden we (uit luxe)nooit te doen!
Er treedt dan een verschuiving van de economie op, maar dat is niet per defenitie slechter, de 1 zijn dood is de ander zijn brood......................
Er wordt niet uitgesteld om dat het goedkoper wordt, er wordt uitgesteld om dat het "slecht" gaat en iedereen pas op de plaats maakt...............

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 aug 2009, 12:57

Rico schreef:Dennis.. waarom zouden die ambtenaar willen worden voor 1 miljoen als de in het bedrijfleven/bankwezen 3 miljoen kunnen verdienen ?
Betere secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden? BPM vrije Maserati Hybrid van de staat met tankpas. Huis zonder overdrachtsbelasting. Geen hondenbelasting. :D

Nee als een topmanager kan kiezen tussen 1 en 3 miljoen is 't de vraag of 'ie kiest voor de staat...
maar nu gaat 't in bepaalde functies binnen het ambtelijke stelsel om wannabe topmanagers die net een tonnetje binnenharken en lekker blijven zitten waar ze zitten en daar gelukkig mee zijn. Niemand die ze ontslaat als ze de boel verkwisten.

Overigens kunnen topmanager ook verkwisten, laat daarover geen illusies bestaan. En er zal meer moeten worden geboden dan alleen salaris. Maar zolang je de salarissen inkapt, dan zul je talent en ervaring die ECHT nodig is, nooit aantrekken.

wjn

Bericht door wjn » 11 aug 2009, 12:58

Kan me wel vinden in de tekst van Kelder.

Ik had ook liever een minister van financiën die een miljoen per jaar verdiende, en die de nu weggegooide miljarden in z'n zak gehouden had. De "working class" krijgt immers ook geen miljarden subsidie.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 aug 2009, 13:01

romo schreef:..Er treedt dan een verschuiving van de economie op, maar dat is niet per defenitie slechter, de 1 zijn dood is de ander zijn brood......................
Er wordt niet uitgesteld om dat het goedkoper wordt, er wordt uitgesteld om dat het "slecht" gaat en iedereen pas op de plaats maakt...............
Klopt, maar er wordt ook uitgesteld omdat mensen opeens beseffen dat ze niet 't nieuwste van 't nieuwste meer nodig hebben. Hetgeen ze reeds hebben, is vaak nog lang niet oud, uit de tijd, of versleten. Denk aan telefoons, laptops, auto's, wasmachines etc. De inflatie vaart wel bij het alsmaar nieuwer dan nieuw willen hebben. Deflatie doet 't goed als die vernieuwingsdrang opeens achterwege blijft. Ik denk dat dat laatste op dit moment op hele grote schaal gebeurt, of staat te gebeuren. Zodra bedrijven zichzelf dan ook nog eens schuldig maken aan het stoppen van innovatie (gebeurt nu ook), is deflatie snel aan de gang.

GTRene

Bericht door GTRene » 11 aug 2009, 13:02

Ik vind die belachelijke bedragen gewoon niet kunnen...

als je als bv hard werkende stratenman maar zeg 2000,-euro verdient en als ambtenaar 1 miljoen dan vind ik dat schandalig...je mag als goed beleid werkende best meer verdienen, maar er is ook nog zoiets als "ik doe graag goed werk en doe het voor de mensen" en niet zo voor het geld...en dus snel rijk worden en dan de boel laten barsten want zoveel geld verdienen??? verdienen vind ik het niet, maar goed zoveel geld krijgen vraagt naar meer enmeer en meer en...je snapt het al, hoe kun jij dat verantwoorde tegenover nog harder werkende vaklui die huizen bouwen of je straatje maken of je huis onderhouden of je brood bakken enz enz...think about that...scahnadlig vind ik die graaiers.
kijk als je het eerlijk verdient door stenen te verkopen die je hebt gemaakt oke...maar niet door vriendjespolitiek en uitbuiterij en graaierij enz...

zo dat moest ik f kwijt :mrgreen: :bag:

wjn

Bericht door wjn » 11 aug 2009, 13:03

Dennis Cavallino schreef:Nee als een topmanager kan kiezen tussen 1 en 3 miljoen is 't de vraag of 'ie kiest voor de staat...
De stap van 1 naar 3 miljoen is kleiner dan van een ton naar een miljoen.

En gelukkig kiest niet iedereen voor het grote geld.

Buco

Bericht door Buco » 11 aug 2009, 13:05

@Romo

Volgens mij is de werkelijkheid anders!

Maar goed om even door te gaan op jouw stelling;

De bank ontvangt ca. 5% op de hypotheek en betaalt ca. 1% door het te lenen bij de centrale bank, daarnaast betaalt de bank op al die spaar-miljarden ook nog ca. 4% aan spaarrente. Waar zit dan de winst?

Als men geld leent bij de centrale banken en uitleent aan klanten, wat doen ze dan met de spaargelden waar ze die 4% op betalen?

wjn

Bericht door wjn » 11 aug 2009, 13:08

GTRene schreef:Ik vind die belachelijke bedragen gewoon niet kunnen...

als je als bv hard werkende stratenman maar zeg 2000,-euro verdient en als ambtenaar 1 miljoen dan vind ik dat schandalig...je mag als goed beleid werkende best meer verdienen, maar er is ook nog zoiets als "ik doe graag goed werk en doe het voor de mensen" en niet zo voor het geld...en dus snel rijk worden en dan de boel laten barsten want zoveel geld verdienen??? verdienen vind ik het niet, maar goed zoveel geld krijgen vraagt naar meer enmeer en meer en...je snapt het al, hoe kun jij dat verantwoorde tegenover nog harder werkende vaklui die huizen bouwen of je straatje maken of je huis onderhouden of je brood bakken enz enz...think about that...scahnadlig vind ik die graaiers.
kijk als je het eerlijk verdient door stenen te verkopen die je hebt gemaakt oke...maar niet door vriendjespolitiek en uitbuiterij en graaierij enz...

zo dat moest ik f kwijt :mrgreen: :bag:
Zo dacht ik ook.

Maar die "hardwerkende startenman" doet om half 4 de deur dicht en is klaar, heeft geen zorgen meer, ambieert ook niet meer?? De druk op top ambtenaren/managers is groter dan de meeste mensen denken.

Als je wat wilt verdienen, moet je ervoor werken. Dat wordt vaak vergeten in NL.

Christoph

Bericht door Christoph » 11 aug 2009, 13:11

wjn schreef:
Dennis Cavallino schreef:Nee als een topmanager kan kiezen tussen 1 en 3 miljoen is 't de vraag of 'ie kiest voor de staat...
De stap van 1 naar 3 miljoen is kleiner dan van een ton naar een miljoen.

En gelukkig kiest niet iedereen voor het grote geld.
Het grote geld is wel vaak een vertaling van prestatie, verantwoordelijkheid en uitdaging. Niemand die ik ken uit mijn Master BA en MBA traject zie ik eindigen in een overheidsfunctie omdat werkklimaat + politiek daar gewoon niet te vertalen valt in de prestatiedrang van de persoon. En hoe meer ze dit klimaat willen opdringen, hoe meer er vertrekken.

Buco

Bericht door Buco » 11 aug 2009, 13:34

romo schreef:Er treedt dan een verschuiving van de economie op, maar dat is niet per defenitie slechter, de 1 zijn dood is de ander zijn brood......................
Waarom denk je dat het nu zo slecht gaat in de economie? Volgens mij toch omdat er een verslechtering plaats vind/vond in de economie, omdat er minder nieuwe producten gekocht worden, personeel tijdelijk thuis/op straat, fabrieken gesloten, toeleveranciers failliet...etc.etc.

2e punt ben ik wel deels met je eens inderdaad, ik denk dat dat voor particulieren wel opgaat, maar voor een stuk van het bedrijfsleven minder :wink:

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 11 aug 2009, 13:53

Buco schreef:@Romo

De bank ontvangt ca. 5% op de hypotheek en betaalt ca. 1% door het te lenen bij de centrale bank, daarnaast betaalt de bank op al die spaar-miljarden ook nog ca. 4% aan spaarrente. Waar zit dan de winst?

Als men geld leent bij de centrale banken en uitleent aan klanten, wat doen ze dan met de spaargelden waar ze die 4% op betalen?
Beleggen waarmee gemiddeld een hogere winst wordt gehaald.

RVV

Bericht door RVV » 11 aug 2009, 14:08

wjn schreef:Kan me wel vinden in de tekst van Kelder.

Ik had ook liever een minister van financiën die een miljoen per jaar verdiende, en die de nu weggegooide miljarden in z'n zak gehouden had. De "working class" krijgt immers ook geen miljarden subsidie.

Ook wel mee eens, ik snap dat gezeur over het verdienen van ministers ed nooit zo..

Aan de andere kant.. deze groep mensen een miljoen geven, inclusief de topambtenaren is geen enkele garantie voor een beter bestuur van dit land.

De basis is gewoon te verschillend.. OF je word/bent politicus.. of je word/bent.. een commercieel ingestelde manager/ondernemer.. die laatste groep.. paai je echt niet een miljoen hier en daar.

Managers/ondernemers die vanuit de bedrijfsleven de politiek instappen... zijn het ook net niet, heeft het verleden wel bewezen.

Waarom zou een goede manager uit het bedrijfleven de kop van jut willen spelen in de politiek ?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 aug 2009, 14:16

Macht en/of idealen.

Carter deed 't mooi, die wilde president worden, zodat hij daarna iets kon betekenen voor de vele goeie doelen waar hij achter stond. And so he did. Hulde daarvoor.

RVV

Bericht door RVV » 11 aug 2009, 14:21

Dus geen garantie voor een beter bestuur.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 11 aug 2009, 14:31

De meeste banken maken ( in elk geval tot voor kort) toch winst, en niet zo`n beetje ook.............
Het uitgeleende geld tegen interest levert dus meer op dan de kosten op ingekomen spaarcenten tegen een x interest %.
Das ook logisch; immers elke ingelegde euro (lees; spaargeld) kan, mag en wordt 9 voudig uitgeleend (das dus fictief geld, maar zo werkt het).............................tegen 5%......... juist.................of nog meer bij Becam of lenen.nl
Nou tel uit de winst.........................das niet zo`n moeilijk reken sommetje..............

Kortom; bankieren in optima forma.........................met schulden ( lees; niet bestaand geld uitlenen), forse winst maken................................
Laatst gewijzigd door romo op 11 aug 2009, 14:48, 5 keer totaal gewijzigd.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 aug 2009, 14:38

Rico schreef:Dus geen garantie voor een beter bestuur.
Nee, maar dan heb je tenminste iets te kiezen als hoofd P&O van N.V. De Overheid.

Buco

Bericht door Buco » 11 aug 2009, 14:54

romo schreef:

De meeste banken maken ( in elk geval tot voor kort) toch winst, en niet zo`n beetje ook.............
Het uitgeleende geld tegen interest levert dus meer op dan de kosten op ingekomen spaarcenten tegen een x interest %.
Das ook logisch; immers elke ingelegde euro (lees; spaargeld) kan, mag en wordt 9 voudig uitgeleend (das dus fictief geld, maar zo werkt het).............................tegen 5%......... juist.................of nog meer bij Becam of lenen.nl
Nou tel uit de winst.........................das niet zo`n moeilijk reken sommetje..............

Kortom; bankieren in optima forma.........................met schulden ( lees; niet bestaand geld uitlenen), forse winst maken................................
Van iedere ontvangen euro op de spaarrekening, mag door de bank maar een beperkt deel worden gebruikt om uit te lenen en niet negenvoudig! Dit om de solvabiliteit van een bank te kunnen waarborgen.

romo

Bericht door romo » 11 aug 2009, 15:00

Voor zo ver mijn info strekt is het 9 voudig, als het anders is hoor ik het graag.................hoe wil je anders de mega winsten van banken verklaren?

Anders gezegd; laat het 3-4-5 keer zijn dat je elke ingelegde Euro mag uitlenen, dan nog is de winst verhouding duidelijk t.ov. de kosten op ingelegd spaargeld. Dat is wat ik wilde aantonen.......................

De winsten zijn zo hoog dat de solvabiliteit never nooit niet in gevaar komt........................tenzij Ice save..........................

Als puntje bij paaltje komt is elke bank continu in solvabliteit en liquiditeit problemen.....................

romo

Bericht door romo » 11 aug 2009, 15:24

Even beetje google-en;

Cijfers 2008;

Nationale spaartegoed €246 Miljard
Nationale hypotheekschuld; €589 Miljard

Dus exclusief andere schulden, geen 1 op 9 idd, maar natuurlijk dikke winst.

Gemiddeld 3% rente uitkeren op €246 miljard en 5% rente ontvangen op €589 miljard.............

Luco

Bericht door Luco » 11 aug 2009, 15:55

Opeens weet je het.

Je begint een Bank :mrgreen:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 aug 2009, 16:51

Luco, noem het de BVS-bank N.V.

De Bank voor Snorren. Agenten, Arabische vrouwen en werknemers zoals jezelf krijgen dan 1% extra spaarrente. Je kunt daarmee Scheringa de loef afsteken Luco.

wjn

Bericht door wjn » 11 aug 2009, 17:06

Buco schreef:
romo schreef:Er treedt dan een verschuiving van de economie op, maar dat is niet per defenitie slechter, de 1 zijn dood is de ander zijn brood......................
Waarom denk je dat het nu zo slecht gaat in de economie? :
Omdat een altijd groeiende/stijgende economie niet bestaat, zie ook het geschiedenisboek**.

** Waarbij een hoop mensen menen, dat de geschiedenis leert dat men niets leert van de geschiedenis.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 11 aug 2009, 17:09

Die hypotheken lopen voor 30 jaar, daar wordt zat geld op termijn op verdiend. De kleinere korte termijn consumptiekredieten, dáár gaat het om. Die worden weggezet tegen een procent of 8 tot 11 (betaal nu zelfs nog 10,9% bij de Rabo). Of de creditcards, tegen zo'n 16 tot 18%.

Niall

Bericht door Niall » 11 aug 2009, 17:15

Maus335i schreef: Die hypotheken lopen voor 30 jaar, daar wordt zat geld op termijn op verdiend. De kleinere korte termijn consumptiekredieten, dáár gaat het om. Die worden weggezet tegen een procent of 8 tot 11 (betaal nu zelfs nog 10,9% bij de Rabo). Of de creditcards, tegen zo'n 16 tot 18%.
Alleen jammer dat bv in engeland er op grote schaal nu gedefault wordt. In de goede tijden een goudmijn , nu meer een blok aan het been :mrgreen:

Buco

Bericht door Buco » 11 aug 2009, 17:58

Inderdaad en dat gaat hier ook nog komen!

Debetrente op Creditcard bij Rabo is trouwens 13,2%.
Hypotheken lopen wellicht voor 30 jaar,maar de leningen lopen meestal korter zoals 10-15-20 jaar of zelfs op variabele basis!!!

Plaats reactie