Leven in Irak

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Leven in Irak

Bericht door Dennis Cavallino » 07 aug 2009, 20:48

Zit afgelopen uur op national geographic een goeie docu te kijken over het leven in Irak. Echt vol eye-openers. Zou iedereen even moeten zien. Ff zoeken of 'ie ook online is te vinden.

Niels
Auto: Prius+

Re: Leven in Irak

Bericht door Niels » 07 aug 2009, 21:35

Heb er ook ff een stukje van gezien. Onvoorstelbare verschillen zijn er toch in de wereld :?

Michel P

Bericht door Michel P » 09 aug 2009, 13:09

Dennis Cavallino schreef:Zit afgelopen uur op national geographic een goeie docu te kijken over het leven in Irak. Echt vol eye-openers. Zou iedereen even moeten zien. Ff zoeken of 'ie ook online is te vinden.
Dennis, niet zo lui, google ff voor je maten en plaats de URL!

Michel

Matthijs

Bericht door Matthijs » 09 aug 2009, 13:33

Ging deze docu over oa een metal band en trouwerij? zoiets kan ik mij nog herinneren van een docu die ik gezien had.
Eigenlijk weet je dat daar het leven ook redelijk normaal kan zijn (gezien de omstandigheden) maar omdat je alleen maar veel ellende ziet uitgelicht worden in de media creëer jezelf ook weer een
misvormd beeld, terwijl er in Irak gezien het regime en ander misplaatste wetten en regels er ook wel goede dingen zijn of helaas waren :

UNESCO reports that prior to the first Gulf War in 1991 Iraq had one of the best educational performances in the region. Primary school Gross Enrollment Rate was 100% and literacy levels were high. Since that time education has suffered as a result of war, sanctions, and instability.

Maar de hoogopgeleiden zijn waarschijnlijk na verloop van tijd geïmmigreerd en zodoende wordt de neerwaartse spiraal van het land versterkt .

2000USA

Bericht door 2000USA » 09 aug 2009, 14:00

Op Radio1 had je voorheen (misschien nog steeds wel) een docu-collum "Leven in Bagdad", ook altijd wel interessant.

http://www.nos.nl/nosjournaal/columns/b ... _2007.html

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 aug 2009, 14:56

@Matthijs: Die was het inderdaad. Deze docu maakte op mij meer indruk dan al die oorlogsfilmpjes. Simpelweg omdat je ziet dat er heel veel liberale mensen rondlopen, maar ook ouderwets gelovigen die best open minded zijn naar westerse journalisten toe en zelfs grappig. En gewoon even wat verrassende zaken zoals die mega trouwerij (met geld van de gouverneur net voor de verkiezingen), omdat 't trouwen heel duur is geworden. Of die dranksmokkelaars, die net als wij belgen belachelijk maken, zij de iraniers belachelijk maken die wel gelovig zijn en je kop eraf hakken als je een slok alcohol nuttigt, maar zelf toch stiekem drinken. Hehehe, heerlijk om zulke relativerende dingen te mogen zien uit een land dat nog altijd een beetje een oorlogssfeertje heeft hangen.

Matthijs

Bericht door Matthijs » 10 aug 2009, 20:35

volgens mij was hier ook een stuk in dat hij op een soort oude eer/begraafplaats liep en dat je kleine jochies met hun bmx overal doorheen zag scheuren, dat beeld was voor mij zo vergelijkend met mijn eigen jeugd, was erg mooi om te zien en geeft vooral hoop dat het nog wel goed kan komen in Irak na alle ellende.

Inderdaad grappig met die drank opslag in de bergen, had ook gehoord dat er een hotel was in Iran dat als je daar stiekem bier bestelde je 5 minuten moest wachten en dat als je het blikje kreeg er modder op zat omdat het uit de tuin opgegraven moest worden.

Xave30

Bericht door Xave30 » 10 aug 2009, 20:52

.

Plaats reactie