'Onze' Nick Catsburg wint GT4 race

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

'Onze' Nick Catsburg wint GT4 race

Bericht door Dennis Cavallino » 04 aug 2009, 10:38

http://www.autosport.nl/klasse/dutch_gt ... _gt4_.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Met een prachtige overwinning in race één heeft Nicky Catsburg Match Racing en Ginetta de eerste zege bezorgd in het prestigieuze Dutch GT4 Championship. In race twee was er opnieuw succes, nu voor Mathijs Bakker die in de regen naar een fantastische zege reed in de Gentleman Cup. “We hebben de juiste set-up gevonden voor de reglementair aangepaste wagenhoogte. Het is de beloning voor de inspanningen die het team de afgelopen weken heeft geleverd’, aldus teameigenaar Martin de Weerd.

“Tijdens de laatste races in Spa hebben we veel geleerd over de afstellingen van de Ginetta. Daar was onze auto al een seconde sneller dan de Ginetta’s die meedoen aan het Europees Kampioenschap. De lange rechte stukken van Spa waren voor de Ginetta’s, die het vooral van hun wegligging moeten hebben, minder geschikt, maar op Zandvoort kwam het er dit weekend uit”, aldus de terecht trotse Martin de Weerd.

Zo werd de eerste race volledig gedomineerd door Nicky Catsburg met de Match Racing Ginetta G50. Catsburg verving net als in Spa de verhinderde vaste rijder van het team Mark Kroes. Vanaf de tweede startpositie nam de 21-jarige rijder die ooit als 15-jarige bij Match Racing zijn carrière startte in de eerste ronde de leiding om uiteindelijk met een voorsprong van 6,3 seconden als winnaar de finish te passeren. Daarmee was de eerste zege van een Ginetta in het prestigieuze Dutch GT4 Championship een feit. Een dolgelukkige Catsburg na het in ontvangst nemen van de champagne: “Het team heeft een superauto neergezet. In het begin wilde ik het verschil maken en dat lukte perfect. De auto was zoveel sneller. Aan de leiding rijden lijkt gemakkelijk maar je mag geen fout maken. Een superrace en geweldig voor het hele team.” Menno Kuus was minder gelukkig en moest voortijdig opgeven nadat een bout van het differentieel afbrak.

Race twee werd onder natte omstandigheden verreden en opnieuw toonde de Match Racing Ginetta zijn snelheid. Mathijs Bakker wist in één ronde op te rukken van plaats 17 naar negen om uiteindelijk als elfde de finish te passeren. Daarmee was Bakker met afstand de snelste in de Gentleman Cup en mocht als tweede Match Racing-rijder in het weekend de hoogste trede van het podium beklimmen. “Er gebeurde in die eerste ronde zoveel, maar ik kon overal omheen. Na dat eerste rondje had ik meteen het vertrouwen en ben ondanks een paar momentjes op de gladde baan safe naar de finish gereden.” De andere Match Racing Ginetta werd met Quint Engel achter het stuur slachtoffer van een tweetal crashende tegenstanders en moest daardoor met een beschadigde voorkant, radiateur en oliekoeler opgeven.

In de race over 50 minuten was Catsburg opnieuw in gevecht om de podiumposities. Even lag de Match Racing-rijder zelfs tweede maar moest na verloop van een aantal ronden op het rechte stuk enkele plaatsen toegeven op auto’s met een hogere topsnelheid. Bakker nam het tweede deel van de race voor zijn rekening maar door een communicatiestoring kwam hij op een zesde plaats liggend een keer extra naar de pits en viel terug naar plaats 15. Engel en Kuus bewandelden de omgekeerde weg. Vanaf de tiende startplaats rukte hun Ginetta steeds verder op en leek op weg naar een podiumklassering. Kuus: “Ik ging absoluut voor de derde plek en liep in op Simon Knap. Net toen ik hem te pakken dacht te nemen begon er olie op de achterbanden te lekken waardoor de auto begon te glijden. De vijfde plaats waar ik op dat moment reed was toen nog het hoogst haalbare. Best balen want na de pech bij de eerste twee races was het een mooie beloning geweest. De Ginetta is nu weer volledig competitief en dan wil je dat graag in hoge klasseringen omgezet hebben’, aldus een strijdlustige Kuus.

In het kampioenschap is Kuus nu 14de terwijl Catsburg de 17de plaats inneemt. In de Gentleman Cup worden twee van de drie topposities ingenomen door rijders van Match Racing. Engel heeft de leiding terwijl Bakker met zijn zege is opgerukt naar plaats drie. De volgende races in het Dutch GT4 worden op 5 en 6 september verreden, eveneens op Circuit Park Zandvoort. In de nu getoonde vorm behoren de Match Racing Ginetta’s ook dan weer tot de kanshebbers op de overwinning.

Match Racing was op Circuit Park Zandvoort ook in andere raceklassen actief. In de Dunlop SportMaxx Clio Cup werd Ronald Morien tot tweemaal toe achtervolgd door pech en zag de finish niet. In de Toerwagen Diesel Cup eiste de Match Racing VW Golf van Ronald Morien en Dennis de Groot in race één de zevende en in race twee de vijfde plaats voor zich op.
---

Goed gedaan Nick!! Goeie keuze om die formule auto's aan de wilgen te hangen. Het is je gegund!

RVV

Re: 'Onze' Nick Catsburg wint GT4 race

Bericht door RVV » 04 aug 2009, 10:51

Van harte gefeliciteerd met je overwinning.

Hielke

Bericht door Hielke » 04 aug 2009, 11:32

Keurig Dennis, deze overwinning was het vermelden zeker waard.

Heb in de streaming de lange zondagse race bekeken. Zat tijdens het kijken via MSN met een drietal anderen te chatten en had al gewed dat Nick het op de wijze waarop ie reed geen 5 ronden vol zou houden alvorens ie eraf zou gaan. Ik zat er gelukkig naast. Zijn durf en agressiviteit tussen de mannen van naam en faam was heerlijk om te bekijken. Was er een gaatje dan prikte hij hem ertussen, ongeacht wie het met welke auto was. En daarbij ook nog altijd fair. Juist omdat ie nog geen "incrowd" is ging ik ervan uit dat ze hem met minder respect zouden bejegenen. Maar ik zat er aldus naast. Het scheelde ook dat ie na een rondje of 5 wat lucht achter zich kreeg. Zijn controle over de Ginetta is ook voorbeeldig. Hij gooit en smijt ermee waar andere rijders moeite hebben deze lichte auto op de baan te houden. Prachtig.

Als je meeleest Nick, hoe heb je die eerste ronden in de lange race zelf ervaren?

Joost H.

Bericht door Joost H. » 04 aug 2009, 11:35

Goede prestatie in de koningsklasse van de Nederlanden 8)

NickC

Bericht door NickC » 04 aug 2009, 11:50

Dankje Dennis!

De race op zaterdag was gewoon perfect voor mij. Met de Ginetta moet je gewoon voorop rijden vanaf het begin, wil je kunnen winnen. In de eerste paar ronden is de auto heel sterk en daarna wordt de grip snel minder.

De lange race op zondag vond ik eigenlijk leuker dan de overwinning op zaterdag ( alhoewel winnen natuurlijk altijd super is ). Bij de start verloor ik wat plaatsen maar die had ik al redelijk snel weer goed gemaakt. Binnendoor bij Danny van Dongen in bosuit. Hij gooide wel de deur dicht toen ik er al naast zat, dus raakte we elkaar even. Daarna driedik door de tarzan waar Huisman mij heeeel weinig ruimte gaf. ( Hij zat zelf ook in sandwich natuurlijk ). Daarna nog iets een tikje van Huisman bij het ingaan van de Gerlach. Toen kwam, op puur PK's, Zumbrink buitenom in de Slotemaker. Daarbij raakte ik de cerbs aan de binnenkant waardoor ik naar buiten werd "geduwd" en raakte ik helaas Zumbrink. Gelukkig ging dat allemaal goed.

Helaas kon ik na de eerste paar ronden geen vuist meer maken. Huisman kon ik er wel achter houden. Na de wissel ging er wat mis met de communicatie en mijn teamgenoot kwam zonder reden binnen daardoor. Overigens heb ik mijn teamgenoot wel het hele weekend stappen zien maken. Wat echt top was.

Een hele positieve ervaring zo in het Dutch GT4. Het racen ging opzich best netjes allemaal. En ik heb aardig wat positieve reacties gehad van een aantal rijders.

Nu op naar de Nurburgring met de Megane.

Luco

Bericht door Luco » 04 aug 2009, 11:52

Gefeliciteerd :thumbup: :thumbup:
Ik heb de race via de pc zitten volgen met drie dik door tarzan enzo.
Zag er echt erg mooi uit :banaan: :banaan:

GTRene

Bericht door GTRene » 04 aug 2009, 11:58

Gefeliciteerd...en een mooie opsteker voor een (h)eerlijk merk als Ginetta :clap:

edit linkie :mrgreen:

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 20&t=15435" onclick="window.open(this.href);return false;

maar daar moet nog heel veel over Ginetta bij komen natuurlijk.
Laatst gewijzigd door GTRene op 04 aug 2009, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.

ErikS

Bericht door ErikS » 04 aug 2009, 11:59

Nick, waar kom je eigenlijk precies vandaan?

(Mag ook per PB;))

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 04 aug 2009, 12:26

Heb de zondag race ook op de streaming zitten kijken, vooral de start van de race vond ik mooi.

Gefeliciteerd Nick, prima resultaten :thumbup:

Marc R

Bericht door Marc R » 04 aug 2009, 13:05

NickC schreef:Dankje Dennis!

De race op zaterdag was gewoon perfect voor mij. Met de Ginetta moet je gewoon voorop rijden vanaf het begin, wil je kunnen winnen. In de eerste paar ronden is de auto heel sterk en daarna wordt de grip snel minder.

De lange race op zondag vond ik eigenlijk leuker dan de overwinning op zaterdag ( alhoewel winnen natuurlijk altijd super is ). Bij de start verloor ik wat plaatsen maar die had ik al redelijk snel weer goed gemaakt. Binnendoor bij Danny van Dongen in bosuit. Hij gooide wel de deur dicht toen ik er al naast zat, dus raakte we elkaar even. Daarna driedik door de tarzan waar Huisman mij heeeel weinig ruimte gaf. ( Hij zat zelf ook in sandwich natuurlijk ). Daarna nog iets een tikje van Huisman bij het ingaan van de Gerlach. Toen kwam, op puur PK's, Zumbrink buitenom in de Slotemaker. Daarbij raakte ik de cerbs aan de binnenkant waardoor ik naar buiten werd "geduwd" en raakte ik helaas Zumbrink. Gelukkig ging dat allemaal goed.

Helaas kon ik na de eerste paar ronden geen vuist meer maken. Huisman kon ik er wel achter houden. Na de wissel ging er wat mis met de communicatie en mijn teamgenoot kwam zonder reden binnen daardoor. Overigens heb ik mijn teamgenoot wel het hele weekend stappen zien maken. Wat echt top was.

Een hele positieve ervaring zo in het Dutch GT4. Het racen ging opzich best netjes allemaal. En ik heb aardig wat positieve reacties gehad van een aantal rijders.

Nu op naar de Nurburgring met de Megane.

Gefeliciteerd Gozer! Grote klasse!! :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Tristan

Bericht door Tristan » 04 aug 2009, 13:17

En ik heb de race langs de baan gevolgd en vond het zeer vermakelijk om naar te kijken. Top resultaat! :clap:

RJay

Bericht door RJay » 04 aug 2009, 16:33

Dang, ik heb er niets van gezien want ik was toen voor mezelf wat aan het regelen, maar zo te lezen heb ik echt wat gemist :bag:

Nick Gefeliciteerd :thumbup:

Jeroen van Emmerik
Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992

Bericht door Jeroen van Emmerik » 04 aug 2009, 18:03

ik heb de wedstrijd 'live' gezien op zandvoort (was er toch) en dat 3 dik door tarzan is machtig om te zien. ik vind die gt4 klasse echt geweldig!
enne... gefeliciteerd!

jullie gingen ook ongelovelijk hard met de regen! :clap:

Hubert D

Bericht door Hubert D » 04 aug 2009, 21:17

Gefeliciteerd Nick.
Helaas volledig gemist.

Peter-Paul

Bericht door Peter-Paul » 04 aug 2009, 23:33

Hubert Duijzer schreef:Gefeliciteerd Nick.
Helaas volledig gemist.
Ook gemist, maar bij een #1 hoort een feestje :banaan:

gijzbed-opc

Bericht door gijzbed-opc » 08 aug 2009, 20:54

:df: Ben er zowel Vrijdag als Zaterdag geweest van heel dicht bij en ik vond je prestatie geweldig! :thumbup:
Zondag alles online gezien.
Maarja toen was ik weer blij met Simon. :lol:

Luco

Bericht door Luco » 09 aug 2009, 12:46

Nou zie ik ook nog dat je 4e werd met de megane trophy in Le mans
Erg mooi zeg :thumbup: :thumbup:
Hoe krijg je het toch voor elkaar :banaan: :banaan: Lijkt me super om een keer in zon megane te rijden.
Is mijn droomrace auto zeg maar. :thumbup:

Andre

Bericht door Andre » 09 aug 2009, 13:25

mooi resultaat echt mega die renault megane race klasse.

Die mike verschuur is die nou echt zo snel of heeft ie net even beter materiaal dan jou nick.

NickC

Bericht door NickC » 09 aug 2009, 17:58

De Mégane klasse is inderdaad echt heel leuk ja!

Deze overwinning was overigens in de GT4.

Even antwoord op jouw vraag André. Mike Verschuur is sowieso een erg goede rijder. Wat wel een feit is dat sinds de komst van de nieuwe auto Tech1 er even wat minder bij zit. Het gehele team zeg maar. In Le Mans had ik de race eigenlijk ( voor het eerst echt een kans ) kunnen winnen. Het gaat eigenlijk steeds beter. Maar Equipe Verschuur & TDS hebben zeker iets wat wij niet hebben. Tenminste dat idee heb ik.

Ik hoop dat ik volgend jaar weer in deze klasse kan rijden. Daar ziet het wel naar uit. Misschien weer bij Tech1 misschien ergens anders. Na dit weekend in de GT4 zijn er ook wel wat leuke dingen voor volgend jaar ( GT4 ) naar boven gekomen. Ik weet het dus nog niet.

André niets voor jou die Megane?

Andre

Bericht door Andre » 09 aug 2009, 22:34

Wat zijn de jaar budgetten?

NickC

Bericht door NickC » 09 aug 2009, 23:56

Doe ik wel even via PM

Hielke

Bericht door Hielke » 10 aug 2009, 00:19

Meer dan de 1000 euro die ik als budget had gereserveerd dus.

Bummer.

:lol:

Luco

Bericht door Luco » 10 aug 2009, 08:39

Hielke schreef:Meer dan de 1000 euro die ik als budget had gereserveerd dus.

Bummer.

:lol:
Ik denk dat je voor dat bedrag er 30 sec in mag zitten zonder ook maar iets aan te raken :mrgreen: :mrgreen:

Andre

Bericht door Andre » 10 aug 2009, 16:57

Hielke ik denk dat je het net haalt als je je huis verkoopt. :)

NickC

Bericht door NickC » 10 aug 2009, 17:59

Opzich valt het nog wel mee. Als je het vergelijkt met andere klassen dan.

Dutch GT4 is volgens mij helemaal erg.

Plaats reactie