Downforce Trailer betrokken bij kettingbotsing in Belgie

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
RVV

Re: Downforce Trailer betrokken bij kettingbotsing in Belgie

Bericht door RVV » 07 aug 2009, 22:52

Als ik in dit kader nog een tip mag geven... sluit je als automobilist achter aan in een file.. DRAAI altijd je wielen naar de vluchtstrook.. de beetje slimmerik gaat ook op de meest rechterstrook staan. Voet licht op het gaspedaal houden en als een jakhals je binnenspiegel in de gaten houden.. als er dan toch eentje achterin dreigt te jensen.. VOL OP HET GAS wegsturen naar de vluchtstrook,,, dan bespaar je jezelf een sandwich..

DownforceJan

Bericht door DownforceJan » 07 aug 2009, 23:15

Rico schreef:Als ik in dit kader nog een tip mag geven... sluit je als automobilist achter aan in een file.. DRAAI altijd je wielen naar de vluchtstrook.. de beetje slimmerik gaat ook op de meest rechterstrook staan. Voet licht op het gaspedaal houden en als een jakhals je binnenspiegel in de gaten houden.. als er dan toch eentje achterin dreigt te jensen.. VOL OP HET GAS wegsturen naar de vluchtstrook,,, dan bespaar je jezelf een sandwich..
Rico, VOL OP HET GAS met 40 ton aan je staart is wel een goeie tip.
:thumbup: :mrgreen:

Joop

Bericht door Joop » 07 aug 2009, 23:36

Jullie hebben ongelooflijk veel geluk gehad zie ik wel, nu ik het hele verhaal in één keer gelezen heb en onderstaand plaatje zie...:

Afbeelding

Heb zelf ook een aantal truckers in de familie en één die een eigen transportonderneming heeft dus ik krijg zelf ook nog veel mee van de heren. Zie veel te veel dat er over het algemeen respectloos richting de heren vrachtwagenchauffeurs (althans degene die hun vak werkelijk verstaan) wordt gereageerd, dus met het verhaal van Dennis kan ik volledig instemmen.

Geef de heren even de ruimte, je bent er als automobilist zo voorbij... Bovendien schiet je in NL toch met al die drukte niet snel op als je alleen maar door wil rijden...

Hoop dat jullie het snel weer voor elkaar hebben en dat de verzekering van de tegenpartij(en) wil meewerken.

The Doctor

Bericht door The Doctor » 08 aug 2009, 00:10

dit is erg, erg vervelend voor iedere betrokkene...
gelukkig niets ernstigs aan overgehouden...

ook nog even op het verhaal van Downforce Dennis, ik heb het helemaal gelezen, en ik probeerde altid al rekening te houden met de vrachtwagens, maar jou stukje heeft me nog meer bewust gemaakt.
Ik probeer zelf iig altijd een vrachtwagen de ruimte te geven, bij invoegen (ff een seintje geven, waarderen de meeste ook wel, tis altijd leuk om even 'teruggeknipperd' te worden :D) en soms als ik zie dat ze inlopen op een voorganger laat ik ze gewoon voor me invoegen met inhalen, boeit mij dat stukje nu dat ik 90 moet rijden op de snelweg...

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 08 aug 2009, 12:14

Rico schreef:Als ik in dit kader nog een tip mag geven... sluit je als automobilist achter aan in een file.. DRAAI altijd je wielen naar de vluchtstrook.. de beetje slimmerik gaat ook op de meest rechterstrook staan. Voet licht op het gaspedaal houden en als een jakhals je binnenspiegel in de gaten houden.. als er dan toch eentje achterin dreigt te jensen.. VOL OP HET GAS wegsturen naar de vluchtstrook,,, dan bespaar je jezelf een sandwich..
Kennis van me wist ooit z'n Golf 3 VR6 zo weg te sturen, om vervolgens een ouwe Mercedes zo op de vrachtwagen naast (eerst voor) hem te zien klappen... :shock:

Edit: Wat betreft invoegen: ik heb m'n rijbewijs in Duitsland gehaald, en moest van de instructeur altijd in de 3 tot de begrenzer doorhalen... "remmen kan altijd nog" :lol:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 08 aug 2009, 14:17

Ook es meegemaakt, bij m'n ouders in de auto. Achteraan aansluiten in de file, stromende regen. Stuurt m'n vader ineens snel de vluchtstrook op, kwam er ook iemand aangedenderd die dus niet zag dat het stilstond. Raakte ons nog net (onze Volvo was TL daarna) en klapte daarna op de auto voor ons. Die schoot ook weer door etc. Stuk of 5 auto's kapot. Zelf gelukkig geen letsel. Gelukkig zag die ouwe het op tijd, anders was het minder goed afgelopen.

Blijft goed opletten idd, achteraan in een file aansluiten.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 09 aug 2009, 14:00

Afbeelding

:shock:

Ben blij dat jullie het zo kunnen navertellen, had een klein stukje naar links of naar rechts gezeten en 1 stijl had alles op moeten vangen en dan had e.e.a. écht niet zo mooi gewerkt :shock: . Succes met het zoeken naar een opvolger. Naloopassers zijn inderdaad behoorlijk zeldzaam (ik schat 1 op de 1000 rondrijdende vrachtwaggels).

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 09 aug 2009, 14:24

Komt natuurlijk ook omdat zo'n 1-serie zoveel kan hebben... ;)

Snipe

Bericht door Snipe » 09 aug 2009, 14:30

Ik lees het topic nu pas. Goed dat het allemaal goed is afgelopen, al blijft het natuurlijk zonde van de trailer.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 09 aug 2009, 15:27

Nou, alle reacties hierboven ten spijt, ik probeer een vrachtwagen altijd achter mij te houden. Dus een vrachtwagen zal ook wel eens een hekel hebben aan mij zoals ik aan hen, het zij zo. Ik heb het niet zo op vrachtwagenchauffeurs, in het algemeen, maar ook hier zal opgaan dat de slechten het voor de goeden verzieken. Nu lijkt het hierboven net alsof iedereen het ineens snapt en poeslief is voor vrachtwagens. Dat strookt niet met wat ik op de weg zie. Verder een goed verhaal van Dennis en het is goed om er weer eens over na te denken maar we zijn toch niet heiliger dan de paus? We doen vast wel eens iets fout, ook tov vrachtwagens :wink:

Deze reactie staat verder los van het "Downforce" ongeval.

Snipe

Bericht door Snipe » 09 aug 2009, 15:38

In aanvulling op wat Arthur zegt: wat dacht je van vrachtwagenchauffeurs die gewoon fullspeed langs een file denderen? Neem bijvoorbeeld de oprit van de A10 naar de A1; daar staat nogal vaak file voor de uitvoegstrook. Ligt het aan mij of moeten ze gewoon het rijbewijs doorknippen van vrachtwagenchauffeurs die luid toeterend met 90 daar langs razen?

DownforceJan

Bericht door DownforceJan » 09 aug 2009, 15:46

Arthur schreef:Nou, alle reacties hierboven ten spijt, ik probeer een vrachtwagen altijd achter mij te houden. Dus een vrachtwagen zal ook wel eens een hekel hebben aan mij zoals ik aan hen, het zij zo. Ik heb het niet zo op vrachtwagenchauffeurs, in het algemeen, maar ook hier zal opgaan dat de slechten het voor de goeden verzieken. Nu lijkt het hierboven net alsof iedereen het ineens snapt en poeslief is voor vrachtwagens. Dat strookt niet met wat ik op de weg zie. Verder een goed verhaal van Dennis en het is goed om er weer eens over na te denken maar we zijn toch niet heiliger dan de paus? We doen vast wel eens iets fout, ook tov vrachtwagens :wink:

Deze reactie staat verder los van het "Downforce" ongeval.

+1.
Eerlijkheid duurt het langst. Ik wordt ook regelmatig doodziek van betweterige chauffeurtjes die zo nodig de linker baan moeten versperren, omdat alleen hun belang telt. Ik heb er een paar weken geleden een ruim 10 km zien doen over een inhaalactie. Toen ik er voorbij mocht (!), ben ik meteen voor hem gaan rijden met nog geen 80 km/uur. Stoom uit zijn oren en agressief bumperkleven was het gevolg. Toen begreep hij het dus blijkbaar wel. Ik begrijp dat dit ook niet goed is, maar ik was die malloot ook wel helemaal zat. hij had geluk dat ik dit al na 5 km zat was. :wink:
Neemt niet weg dat "onbekend maakt onbemind" hier ook van toepassing is. Als je weet hoe het voor een vrachtwagenchauffeur kan uitpakken moet dat je inzicht toch wel beinvloeden, lijkt me. :hmmm:

Snipe

Bericht door Snipe » 09 aug 2009, 15:51

Daar heb ik me ook wel eens schuldig aan gemaakt.

Het valt me sowieso op dat vrachtwagenchauffeurs altijd nogal dicht op elkaar rijden. Laatst was er ook een kilometerslang aan het inhalen. Aangezien er op de rechterbaan een heel rijtje strak bumperklevende vrachtwagens zat, was het resultaat dat ik m'n afslag miste. (A1 bij Apeldoorn, daar rijden er nogal veel.)

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 09 aug 2009, 18:05

@ Arthur

Ik snap je reactie voor de volle 100% en je hebt gelijk. Heel veel mensen hebben geen hoge pet op van vrachtwagenchauffeurs. Ik ben er in mijn leven al heel wat tegen gekomen en er zijn er idd een hele hoop die niet erg veel verstand hebben of bezig zijn met de gevolgen van hun soms associaal gedrag. Ook heb ik de indruk dat heel veel chauffeurs niet goed begrijpen hoe zo'n gevaarte zich fysisch anders gedraagt op de weg dan een personenauto. Vooral Volvo bijvoorbeeld, de zitpositie, comfortgehalte en lichtvoetigheid waar alles mee gebeurt geeft je een hele valse indruk en brengt je in de waan dat je in een oogwenk stilstaat of alles ontweken bent.

@ Snipe

Heel juist! Dat is ook een van de hoofdoorzaken van mijn ongeval geweest. De truck achter me heeft zichzelf verblind door te kort op me te rijden, en zo diens achterligger ook in gevaar te brengen. Nu, vooral de logistieke wereld staat onder zo'n enorme tijdsdruk dat als je baas op de sateliet ziet dat je al 35 min 83 rijdt ipv 86, je gegarandeert een boos telefoontje krijgt en maar eens moet opschieten.

@ Jan

Snap ik, maar zoals hier al eerder gepost is gebeurt dit ook onder voorbeeldige automobilisten die het vertikken om harder te gaan rijden dan 120 en toch een andere auto voorbij willen steken die 119 km/u rijdt. DIt vind ik nog een graad erger omdat een auto gewoon harder kan, een vrachtwagen niet.

De combinatie wordt morgen afgesleept en dan zorgvuldig gecontroleerd op schade bij de Scania dealer hier in Hasselt. Dus om Steve's vraag even te beantwoorden: De trailer is er erg aan toe, maar voor we iets gaan beslissen willen we de precieze schade weten. De dealer gaat de trailer dus zorgvuldig opmeten en een schaderapport opstellen voor de expert die aan de hand van dit document een juist vonnis kan vellen. De auto's zijn allemaal losgekomen dus eerst moet ik in de trailer wat gaan klussen om het spul veilig tot in Hasselt te krijgen :?

Marc R

Bericht door Marc R » 10 aug 2009, 06:59

Arthur schreef: ik probeer een vrachtwagen altijd achter mij te houden.

Dat is DE klassieke denkfout Arthur,hou een vrachtwagen als t om dit soort dingen gaat altijd VOOR je.....als je bv nog even snel invoegd tussen 1 vrachtwagen die ruimte houd voor zijn remweg,en er komt ineens een file aan dan kunnen ze je tussen de macaroni vandaan halen.

Geen enkele kans dat je het dan kan navertellen.

Tuurlijk kan je achterop ook tegen de laadklep schuiven maar dan heb je meer kans dan dat je tussen 2 vrachtagens in komt.

Daarom mijn"tip" als ex sjauffeur,niet tussen 2 vachtwagens in gaan voegen welke die ruimte gebruiken als "remweg"...

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 aug 2009, 10:35

Precies. Ooit foto's gezien van een Subaru tussen 2 trucks... die vent kon 't wonderbaarlijk navertellen, nog net voor zijn auto werd afgevoerd naar de oud ijzerboer. Want niemand had verwacht dat je uit een pakketje koudverwrongen staal van 30x100 cm heelhuids uit kon stappen. Zal even zoeken of ik 't nog kan vinden.
Moraal van dat verhaal: de achterste truck kwam 5 meter te kort aan remafstand. Je zal d'r net staan met je auto van 4.50 meter.
Gevonden: http://www.subie.tv/index.php/article/s ... iver_lived" onclick="window.open(this.href);return false;

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 10 aug 2009, 13:09

Marc RS4 schreef:
Arthur schreef: ik probeer een vrachtwagen altijd achter mij te houden.

Dat is DE klassieke denkfout Arthur,hou een vrachtwagen als t om dit soort dingen gaat altijd VOOR je.....als je bv nog even snel invoegd tussen 1 vrachtwagen die ruimte houd voor zijn remweg,en er komt ineens een file aan dan kunnen ze je tussen de macaroni vandaan halen.

Geen enkele kans dat je het dan kan navertellen.

Tuurlijk kan je achterop ook tegen de laadklep schuiven maar dan heb je meer kans dan dat je tussen 2 vrachtagens in komt.

Daarom mijn"tip" als ex sjauffeur,niet tussen 2 vachtwagens in gaan voegen welke die ruimte gebruiken als "remweg"...
Het gaat mij niet om dit soort dingen maar om het algemeen. Ik denk dat je me wel snapt, en ik jouw betoog ook hoor :wink: Je kunt overal een uitzondering op verzinnen waarbij het tegen zit of niet zo loopt als gedacht. Maar de strekking is wel duidelijk neem ik aan.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 11 aug 2009, 07:32

Dennis Cavallino schreef:Geelhoed mode on: Niet helemaal Dutch, de impact bij 140-110 verschilt enorm per situatie. Als de voorste auto remt en 110 rijdt op 't moment van de allereerste impact, dan rijdt 'ie een milliseconde later al minder dan die 110 en is de impact nog groter. Als de achterste auto remt van een hoge snelheid en op 't moment van impact 140 rijdt, rijdt 'ie een millisecondelater veel minder dan 140 en wordt de impact kleiner. En dan zijn er nog tal van andere scenario's te verzinnen (beide auto's remmen, maar achterste komt remweg te kort). Met een botsproef kun je zoiets nooit simuleren, in de praktijk sturen mensen wellicht nog wat, de neus van de achterste auto duikt op 't asfalt. Alleen in theorie zullen de auto's op 't moment van impact zonder rempraktijken elkaar precies rechtuit zonder duikneigingen raken. Door de impact op snelheid, en 't feit dat beide auto's rollen en de voorste dus ook (in tegenstellen tot de situatie bij Black Magic) zal de botsenergie worden omgezet in een versnelling van de voorste en vertraging van de achterste auto, waardoor je dus een fractie van een seconde die bewuste impact hebt, daarna is 't niet meer te berekenen, omdat er teveel toevalligheden staan te gebeuren.
Geelhoed mode off, je krijgt er koppijn van als je er allemaal aan denkt. Een bestuurder (voor of achter) die aan 't stuur trekt.... dan vliegt er minimaal 1 auto de weg af.
Schandelijk misbruik van Geelhoed mode, hier klopt werkelijk geen bal van. Hebben we niets van Einstein geleerd?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 aug 2009, 09:41

Het klopt wel, alleen staat het nog niet in de theorieboeken die jij hebt geleerd. Tijd voor nieuwe theorien en daar hoef je geen Einstein voor te heten, gewoon logisch nadenken. Think about it, 2 door de mens voortbewogen objecten die elkaar met een bepaalde snelheidsverschil raken. Dat 'bepaalde' is nu net 't sleutelwoord, want je kunt dat niet vergelijken met hetzelfde snelheidsverschil als slechts 1 object zich voortbeweegd. Dan is het in theorie uit te rekenen, anders ben je teveel afhankelijk van allerlei factoren die je niet kunt beredeneren, than it's all about luck and faith.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 11 aug 2009, 11:13

OK dus als ik stilsta en jij raakt me, met 30 km/h is dat anders dan dat ik met 1674 km/h ga en jij met 1704 km/h? (rotatiesnelheid aarde)

Of als ik met 107000km/h en jij met 107030km/h? (snelheid aarde rond de zon)

De klap is hetzelfde hoor.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 aug 2009, 11:23

Geelhoed schreef:OK dus als ik stilsta en jij raakt me, met 30 km/h is dat anders dan dat ik met 1674 km/h ga en jij met 1704 km/h? (rotatiesnelheid aarde)

Of als ik met 107000km/h en jij met 107030km/h? (snelheid aarde rond de zon)

De klap is hetzelfde hoor.
Je hebt mijn post niet goed gelezen. Als t voorste voertuig aan t vertragen of versnellen is (om een op stapel staande impact te voorkomen of verminderen), dan heb je niets aan die theorie. That's my point.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 11 aug 2009, 11:25

Met versnelling of vertraging heeft het niets van doen, versnelling heeft geen behoudswet en kan instantaan veranderen.
Als je de impactsnelheid weet weet je alles.

Edit, Nou vooruit als een botsing bv 40 ms duurt zou je dus aan het begin van de botsing met 110km/h kunnen rijden en aan het eind 109k.m/h
Maar of dat veel uitgaat maken....

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 aug 2009, 12:44

De ruimte en snelheid die daarna overblijft is anders dan wanneer je inderdaad met constanten had gewerkt. Niet te berekenen, wel te beredeneren.

Iedere cm en sec tellen. Vandaar mijn opmerking naar dutch toe (geelhoed modus in mijn optiek dus gerechtvaardigd). Case closed.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 11 aug 2009, 13:01

Dennis Cavallino schreef:Niet te berekenen, wel te beredeneren.
En dan nog geelhoedmodus claimen? :roll: :P

Luco

Bericht door Luco » 11 aug 2009, 13:43

Was meer GEENHOED modus :mrgreen:

Plaats reactie