S400 HYBRID

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
PeterB

S400 HYBRID

Bericht door PeterB » 05 aug 2009, 13:47

Omdat m'n S wat onderhoud nodig had, en ik een vervangende auto, heb ik voor een dag of wat een S400 HYBRID meegekregen.
Het is een korte wielbasis ( da's nou jammer..)
Tellerstand 2400 bij afgifte, inmiddels 350 km gereden met de auto.
Facelift doet de auto goed, vooral links en rechts de streep dagrijverlichting is opvallend, evenals de anders vormgegeven spiegels.
De kont ziet er ook beter uit, vooral de achterlichten uit één stuk zijn een verbetering.
In het interieur ook wat kleine veranderingen, zoals de schakelaars van de elektrische ramen, Split-View beeldscherm Comand ( passagier video kijken, bestuurder navigatie..), beter kaartweergave ( nog beter..) dag-nachtschakeling met sterrenhemel op de kaart,, comfort-verhogende instellingen van de A/C.
Het rijden op zich is weinig anders dan met de pre-facelift S, het veercomfort is wel verbeterd, het lijkt of het Airmatic wat sneller reageert, wel meer voelbare schakelmomenten in de bak, maar dat hangt ook samen met het start-stopsysteem. Distronic-Plus lijkt ook beter te werken, reageert in ieder geval sneller dan voorheen.
En Keyless-go blijf ik een irritante optie vinden, vooral het starten van de auto is een k*t-procedure..
Het hybride gebeuren stelt niet zoveel voor, start-stop werkt perfect, ben alleen benieuwd hoe het zich houdt in het Nederlandse file-verkeer,
gezien het in een beetje file ontelbare keren starten en uitschakelen van de motor. Grappig is het display met de laadtoestand van de accu, het wordt een beetje sport om die boven de 50% te houden.
Verbruik kan ik nog niet veel over zeggen, behalve dan dat het nu gemiddeld 11,5l/100 km is...
En als ik dat vergelijk met de S 350L W220 vind ik dat niet echt zuinig, ik zat behoorlijk lager.
Dagelijkse ochtendritueel ( qua rijden..)

Geen verandering in rijstijl ( dus normaal, iets sneller dan de rest..) , dezelfde route, wachten, krantje lezen, rijden, baasje ophalen, rijden, afzetten, auto in de garage...
Verbruik 10,2l/100km Euro 95..... ( en da's in HYBRIDmodus)
De 320 CDI verbruikt 7,6l/100km diesel tijdens hetzelfde rondje, en dan blijft de motor draaien.

Nadeel is overigens ook, maar da's dan alleen in het chauffeursgebruik, dat je de auto niet rustig kan afremmen ( langzaam uitrollen, remmen en dan stilstaan, zonder schok). De motor gaat dan aanuitaanuitaanuit, met bijbehorende schokjes door de auto.
Maar ach, de badges met BlueHybrid op de voorschermen, HYBRID op de kofferbak.

Het idee dat de CEO ook iets aan het milieu doet...

Autobild heeft al weken geleden een uitgebreide test gedaan met de S400, de conclusie was dat je 300.000 km moest rijden om een voordeeltje te hebben in vergelijk met de S350...

Tristan

Re: S400 HYBRID

Bericht door Tristan » 05 aug 2009, 14:24

Is het niet ook gedaan om de CO2 uitstoot te verminderen waardoor de S400 Hybrid een groen label krijgt? Had in de AV ook gelezen dat het niet onwijs zuinig is, maar wel een schone auto. Maar zou idd ook voor de S320 CDI gaan.

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 05 aug 2009, 14:40

Leuk verslagje. Start stop is toch ook uit te zetten?

PeterB

Bericht door PeterB » 05 aug 2009, 16:10

Tristan schreef:Is het niet ook gedaan om de CO2 uitstoot te verminderen waardoor de S400 Hybrid een groen label krijgt? Had in de AV ook gelezen dat het niet onwijs zuinig is, maar wel een schone auto. Maar zou idd ook voor de S320 CDI gaan.

Ja, de uitstoot van de S400HYBRID met lange wielbasis is zelfs goed voor een A-label.

Maar alleen met 17 inch wielen.....

En die vind ik nou net niet mooi. :D

Het verschil in basisprijs tussen de S400HYBRID en de S350 CDI BlueEfficiency is slechts 10.000 Euro.
De S350 is goedkoper, zuiniger, maar het milieu mag wat kosten he ( overigens kan ik de badges en letters op de achterklep los bestellen)

Overigens komt een gelijkwaardig aan mijn huidige S320CDI Lang uitgeruste S400HYBRID ( nou ja, bijna, standkachel en wat andere opties zijn NIET leverbaar op de HYBRID) op 154K .....

PeterB

Bericht door PeterB » 05 aug 2009, 16:11

Ravin ///M schreef:Leuk verslagje. Start stop is toch ook uit te zetten?

Ja, maar da's niet goed voor het milieu he.. :wink:

Peric

Bericht door Peric » 05 aug 2009, 20:54

Ja, leg me dat nou 's uit.. Iedereen denkt dat er een superzuinige motor ligt in een Hybrid. Maar is toch een gewone motor? Het verschil in verbruik is dat die motor niet benut wordt tot 50-60 toch?
Dus als je veel snelweg rijdt heeft het eigenlijk geen zin.. Maar wél maar op 14% bijtelling zitten.. :?

PeterB

Bericht door PeterB » 05 aug 2009, 21:38

Peric schreef:Ja, leg me dat nou 's uit.. Iedereen denkt dat er een superzuinige motor ligt in een Hybrid. Maar is toch een gewone motor? Het verschil in verbruik is dat die motor niet benut wordt tot 50-60 toch?
Dus als je veel snelweg rijdt heeft het eigenlijk geen zin.. Maar wél maar op 14% bijtelling zitten.. :?

14% bijtelling ??? ROFLO, nee hoogste categorie.

En deze rijdt in het geheel NIET op elektriciteit, geen centimeter.

Macboy

Bericht door Macboy » 05 aug 2009, 22:36

hahaha 14% inderdaad :)

Maar waarom geen foto's !

Marc

Bericht door Marc » 07 aug 2009, 22:16

Nou, een helemaal normale motor ligt er volgens mij niet in. Deze heeft toch ook aangepaste in- en uitlaatkleptiming. Ze noemen het Atkinson cycle, maar daar heeft het in het echt slechts naast gelegen. Der motor heeft daardoor minder vermogen, minder trekkracht en een minder spontane reactie op het gaspedaal maar door het bijspringen van de electromotor kan dat een beetje weggemoffeld worden. Mijn vader heeft nu zo'n Lexus RX 450h, die heeft dat ook. Maar dan met een grote electromotor en grote accu's. Die kan dus wel stukjes volledig electrisch rijden, best een vreemde gewaarwording. Lekker comfortabele wagen overigens.

Plaats reactie