Veranderde import regeling/ auto's invoeren
-
Veranderde import regeling/ auto's invoeren
Ik weet dat de import regeling een tijdje veranderd is, maar het is me er niet duidelijker op geworden.
De BPM calculators zijn nu ook wat minder simpel geworden.
Wat bepaald nu allemaal de hoogte van de invoerrechten? Nieuwwaarde in NL? Uitstoot? Bouwjaar? Energielabel?
Wat bepaald nu allemaal de hoogte van de invoerrechten? Nieuwwaarde in NL? Uitstoot? Bouwjaar? Energielabel?
- Michel P
Re: Veranderde import regeling
En handelswaarde, heb net een auto uit de UK gehaald met de nieuwe regels de BPM berekend en betaald, ik had een getekend koopkontrakt voor de belastingdienst erbij.k33z schreef:Ik weet dat de import regeling een tijdje veranderd is, maar het is me er niet duidelijker op geworden.
Michel
-
Wat is die 'handelswaarde' precies die je in moet vullen?
- Niall
Meende de waarde voor wat je hem gekocht hebt
- Sjef
autos invoeren
Vast wel een topicje al over maar ik kan het even niet vinden.
Stel:
Je wil een auto invoeren die in het buitenland (wel binnen EU) nog niet op kenteken is gezet.
Je koopt de auto (Ex btw). Dan mag je daarna bij invoering dus:
de bpm betalen over de nieuwwaarde van de auto
de btw afdragen (ook over de nieuwwaarde of over het aankoopbedrag in het buitenland?)
Spreekt allemaal voor zich maar als de auto in het buitenland staat met bouwjaar 2008 (stel je neemt em in 2010 over). Reken je dan nog steeds af over de volledige nieuwwaarde? Mijn vraag is eigenlijk, valt hier met datums te spelen omdat het een auto uit het buitenland is.
Stel:
Je wil een auto invoeren die in het buitenland (wel binnen EU) nog niet op kenteken is gezet.
Je koopt de auto (Ex btw). Dan mag je daarna bij invoering dus:
de bpm betalen over de nieuwwaarde van de auto
de btw afdragen (ook over de nieuwwaarde of over het aankoopbedrag in het buitenland?)
Spreekt allemaal voor zich maar als de auto in het buitenland staat met bouwjaar 2008 (stel je neemt em in 2010 over). Reken je dan nog steeds af over de volledige nieuwwaarde? Mijn vraag is eigenlijk, valt hier met datums te spelen omdat het een auto uit het buitenland is.
-
Re: autos invoeren
Is net vernieuwd;
Je betaald BPM over handelswaarde geloof ik!!!

- Sjef
Las idd ook zo iets. maar het gaat als voorbeeld over een auto die ook in het buitenland nog geen kenteken heeft gehad. Maakt dat nog wat uit?
-
Je betaald bpm over de handelswaarde, jij wilt weten of bpm korting telt op een nieuwe auto uit 2008 right?
Overigens moet je eens stoppen met naar die EVO's te kijken.....

Overigens moet je eens stoppen met naar die EVO's te kijken.....

-
Wat moet je nou eigenlijk invullen voor die handelswaarde?
Waarvoor je hem gekocht hebt in Duitsland?
Of gewoon de handelswaarde van die auto in Nederland?
Waarvoor je hem gekocht hebt in Duitsland?
Of gewoon de handelswaarde van die auto in Nederland?
- Sjef
Ja dat wil ik weten, anyoneChristoph schreef:Je betaald bpm over de handelswaarde, jij wilt weten of bpm korting telt op een nieuwe auto uit 2008 right?
Overigens moet je eens stoppen met naar die EVO's te kijken.....![]()

betreffende je vraag ernst-jan: lijkt me handelswaarde in NL
-
- Auto: Volkswagen ID4 & Golf MK2
Als een auto op kenteken heeft gestaan rekent de Douane met een bepaalde BPM afschrijving.Sjef schreef:Ja dat wil ik weten, anyoneChristoph schreef:Je betaald bpm over de handelswaarde, jij wilt weten of bpm korting telt op een nieuwe auto uit 2008 right?
Wat de exacte bedragen/percentages van zijn durf ik niet te zeggen.
-
De auto staat nog niet op kenteken, vandaar de vraag.Kgroot.nl schreef:Als een auto op kenteken heeft gestaan rekent de Douane met een bepaalde BPM afschrijving.Sjef schreef:Ja dat wil ik weten, anyoneChristoph schreef:Je betaald bpm over de handelswaarde, jij wilt weten of bpm korting telt op een nieuwe auto uit 2008 right?
Wat de exacte bedragen/percentages van zijn durf ik niet te zeggen.
-
Niet op kenteken = nieuw en ongebruikt....
"Als u een nieuwe personenauto, bestelauto of motor koopt en laat registreren, dan is het bruto bpm-bedrag het definitieve bedrag dat u moet betalen."
http://www.douane.nl/variabel/bpm/bpm-2 ... P336_33453" onclick="window.open(this.href);return false;
"Als u een nieuwe personenauto, bestelauto of motor koopt en laat registreren, dan is het bruto bpm-bedrag het definitieve bedrag dat u moet betalen."
http://www.douane.nl/variabel/bpm/bpm-2 ... P336_33453" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Dan betaal je gewoon de volledige BPM...De auto staat nog niet op kenteken, vandaar de vraag.
Kan je hem beter tenaamstellen in Duitsland en ergens in een loods zetten voor een jaar..
Scheelt weer wat BPM
- RutgerK
En even 6000 km laten bijplussen op je kilometerteller.
Kgroot.nl schreef:Dan betaal je gewoon de volledige BPM...De auto staat nog niet op kenteken, vandaar de vraag.
Kan je hem beter tenaamstellen in Duitsland en ergens in een loods zetten voor een jaar..
Scheelt weer wat BPM
-
Of de auto nou wel of niet op kenteken staat dat maakt geen reet uit.
Het BPM kortingspercentage is altijd van toepassing als de auto ouder is dan 1 maand.
Hier een mooie tabel:
http://www.bpmberekenen.com/bpm-uitgelegd.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat betreft BTW
Zorg ervoor dat de auto meer dan 6000 km gereden heeft voordat je de BTW afdraagt, dan wordt de namelijk BTW berekend over het aankoop bedrag.
Dit kun je het beste doen door 6000 km te rijden op een Duits export kenteken.
In Nederland is het verboden om te rijden met dit kenteken.
Je kan worden aangehouden door de douane die je bij de eerste keer een waarschuwing geeft en bij de 2e keer kun je betalen.
Ik heb geen idee waar je woont. Als dit dicht bij Duitsland is kun je die 6000 km ook gewoon in Duitsland rijden natuurlijk, daar is het gewoon legaal.
Gr,
Ernst Jan
Het BPM kortingspercentage is altijd van toepassing als de auto ouder is dan 1 maand.
Hier een mooie tabel:
http://www.bpmberekenen.com/bpm-uitgelegd.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat betreft BTW
Zorg ervoor dat de auto meer dan 6000 km gereden heeft voordat je de BTW afdraagt, dan wordt de namelijk BTW berekend over het aankoop bedrag.
Dit kun je het beste doen door 6000 km te rijden op een Duits export kenteken.
In Nederland is het verboden om te rijden met dit kenteken.
Je kan worden aangehouden door de douane die je bij de eerste keer een waarschuwing geeft en bij de 2e keer kun je betalen.
Ik heb geen idee waar je woont. Als dit dicht bij Duitsland is kun je die 6000 km ook gewoon in Duitsland rijden natuurlijk, daar is het gewoon legaal.
Gr,
Ernst Jan
-
Je kan hier in NL ook met de befaamde rode Duitse export platen rijden...
Waarom rijden er anders zoveel auto's op die platen..
Ik heb ook klanten rond rijden op die rode platen.
Waarom rijden er anders zoveel auto's op die platen..
Ik heb ook klanten rond rijden op die rode platen.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Dat wist ik niet! En wie gaat die handelswaarde bepalen? Want als je biedingen uit de handel ziet dan kan het wel eens "lachen" worden. En wat komt er op je NL kentekenbewijs te staan? Zie je straks het verschil niet meer tussen een schade import (korting op BPM) en een "echte"? Vaag weer (niet op jou persoonlijk gerichtErik Stoffelsen schreef:Is net vernieuwd;

-
Waar te vinden weet ik niet,
heb er wat van gelezen,
Site van de RDW lijkt me?
heb er wat van gelezen,
Site van de RDW lijkt me?
- Arthur
Re: Veranderde import regeling/ auto's invoeren
Niet direkt kunnen vinden...
Heb ff 2 topics samengevoegd
Heb ff 2 topics samengevoegd

- Arthur
Weet iemand al meer van de veranderde BPM regels?
En een kennis heeft een Touareg gekocht in D. Hij is nu bezig een lijst aan het aan/afvinken wat alle opties zijn. Moet je tegenwoordig zelf aangeven wat er in/aan een auto zit aan extra's? Is erg lang geleden voor mij en het betrof toen ook nog eens een 100 maanden oude auto dus geen BPM.
En een kennis heeft een Touareg gekocht in D. Hij is nu bezig een lijst aan het aan/afvinken wat alle opties zijn. Moet je tegenwoordig zelf aangeven wat er in/aan een auto zit aan extra's? Is erg lang geleden voor mij en het betrof toen ook nog eens een 100 maanden oude auto dus geen BPM.
- Stéphane
Kijk. Dat is interessant.Michel P schreef:En handelswaarde, heb net een auto uit de UK gehaald met de nieuwe regels de BPM berekend en betaald, ik had een getekend koopkontrakt voor de belastingdienst erbij.k33z schreef:Ik weet dat de import regeling een tijdje veranderd is, maar het is me er niet duidelijker op geworden.
Michel
- Arthur
Nou, Michel
Vertel eens hoe het nu precies in z'n werk gaat.

- Stéphane
Op zich niet zo moeilijk lijkt me. Als je BPM moet gaan betalen moest je vroeger de originele catalogusprijs invullen op het aangifteformulier.Arthur schreef:Nou, Michel![]()
Nu zal er wel een aankruismogelijkheid zijn voor handelswaarde, die je dan moet aantonen door originele aankoopfactuur.
Als je auto bij een (Lotus

Corrigeer me of vul me aan waar ik het mis heb, Michel?
- Tim N
Gisteren eens http://www.bpmberekenen.com/bpm-calculator.html" onclick="window.open(this.href);return false; ingevuld voor een e36 323i touring met M pakket.
1e registratie was 4-96
vraagprijs 4650,- (gaat om land van oorsprong idg Duitsland)
Handelswaarde 6000,- (waarde voor de handel in NL, dus gegokt)
nieuwprijs 40.000 ingevuld (gaat om nieuwwaarde in NL. vanaf 36K + mpakket etc gok ik 40K)
rest ongemoeid gelaten.
Komt dit eruit:

Betekend dat dat ik hem voor 5287 op kenteken heb staan? Of wat bedoeld men met tegenbewijs? Raar nl dat te betalen BPM veranderlijk is.
Wie weet de verschillen?
1e registratie was 4-96
vraagprijs 4650,- (gaat om land van oorsprong idg Duitsland)
Handelswaarde 6000,- (waarde voor de handel in NL, dus gegokt)
nieuwprijs 40.000 ingevuld (gaat om nieuwwaarde in NL. vanaf 36K + mpakket etc gok ik 40K)
rest ongemoeid gelaten.
Komt dit eruit:
Betekend dat dat ik hem voor 5287 op kenteken heb staan? Of wat bedoeld men met tegenbewijs? Raar nl dat te betalen BPM veranderlijk is.
Wie weet de verschillen?