'Wegpiraten: ga je gang!'
-
BrianV
'Wegpiraten: ga je gang!'
Bron Nu.nl
Een Zweedse professor is erachter gekomen dat een file minder snel ontstaat als weggebruikers als een gek slalommen,
bumperkleven en rechts inhalen.
Petter Minnhagen van de universiteit van Umea maakte een computersimulatie waarin voetgangers die in een rij proberen te lopen,
worden geconfronteerd worden door enkelen die zich overal tussen wringen.
Dan blijkt dat de stoet veel minder snel tot stilstand (file) komt.
40% moet roekeloos rijden
Een paar wegpiraten is echter niet genoeg.
Het ideale aantal is veertig procent van het totale aantal weggebruikers.
Als het er minder zijn, loopt het vast. Zijn het er meer, dan botsen ze op elkaar.
"Het is een fysisch proces: regelbrekers leiden ertoe dat de massa uit elkaar wordt geduwd,
waardoor de filevorming wordt uitgesteld of in sommige gevallen zelfs verdwijnt",
aldus Minnhagen.
Kritiek
Davy Janssens van de universiteit van Hasselt is het totaal niet met de Zweed eens.
"De bevindingen van mijn Zweedse collega zouden in de praktijk niet werken.
Het is een laboratorisch experiment, uitgevoerd in steriele, theoretische omstandigheden.
Het houdt geen rekening met remmingsfactoren als de afstand tussen voertuigen en de wisselende snelheid."
"Het fileprobleem is al veelvuldig onderzocht en de beste manier om ze te voorkomen is en blijft: met een constante snelheid rijden.
Daarom is het blokrijden ingevoerd en dat is wél in de praktijk bevestigd als een afdoend middel tegen aanschuiven",
aldus Janssens.
Een Zweedse professor is erachter gekomen dat een file minder snel ontstaat als weggebruikers als een gek slalommen,
bumperkleven en rechts inhalen.
Petter Minnhagen van de universiteit van Umea maakte een computersimulatie waarin voetgangers die in een rij proberen te lopen,
worden geconfronteerd worden door enkelen die zich overal tussen wringen.
Dan blijkt dat de stoet veel minder snel tot stilstand (file) komt.
40% moet roekeloos rijden
Een paar wegpiraten is echter niet genoeg.
Het ideale aantal is veertig procent van het totale aantal weggebruikers.
Als het er minder zijn, loopt het vast. Zijn het er meer, dan botsen ze op elkaar.
"Het is een fysisch proces: regelbrekers leiden ertoe dat de massa uit elkaar wordt geduwd,
waardoor de filevorming wordt uitgesteld of in sommige gevallen zelfs verdwijnt",
aldus Minnhagen.
Kritiek
Davy Janssens van de universiteit van Hasselt is het totaal niet met de Zweed eens.
"De bevindingen van mijn Zweedse collega zouden in de praktijk niet werken.
Het is een laboratorisch experiment, uitgevoerd in steriele, theoretische omstandigheden.
Het houdt geen rekening met remmingsfactoren als de afstand tussen voertuigen en de wisselende snelheid."
"Het fileprobleem is al veelvuldig onderzocht en de beste manier om ze te voorkomen is en blijft: met een constante snelheid rijden.
Daarom is het blokrijden ingevoerd en dat is wél in de praktijk bevestigd als een afdoend middel tegen aanschuiven",
aldus Janssens.
- InjectTheVenom
Re: 'Wegpiraten: ga je gang!'
Met andere woorden iedereen aan de bullbars rondom en gaan met die demolition derby 
-
Rupie
Terreinwagens gaan maar ergens anders spelen, dit moet je zien als close racing 
- Knot
Mooi, ik zal mijn steentje bijdragen 8)
- RVV
Lijkt me een duidelijk gevalletje, Nobelprijs uitdelen 
-
Metchu
In Istanbul/rome/athene [insert ander zuid-eropees land] is dit aan de orde van de dag. Ik heb alleen af en toe een filetje meegemaakt als het weer eens was misgegaan. Je ziet geen files, maar wel veel ongelukken... dat is dan weer een nadeel ... Als je je er niet aan ergert is het wel dikke fun om te zien 
- Jeroen van Emmerik
- Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992
matrassen rondom en gaan!! 
- duifjes.com
Ik was al reeds een paar jaar begonnen 
- Casper
Dat geintje heb ik idd al een tijdje ontdekt 
- Ronno
Nu heb ik door waarom ik nooit in de file sta 
- Kim
wel eens in polen geweest? :')Metchu schreef:In Istanbul/rome/athene [insert ander zuid-eropees land] is dit aan de orde van de dag. Ik heb alleen af en toe een filetje meegemaakt als het weer eens was misgegaan. Je ziet geen files, maar wel veel ongelukken... dat is dan weer een nadeel ... Als je je er niet aan ergert is het wel dikke fun om te zien
-
Rupie
Maar de vraag is, als we met zijn allen gaan slaommen, komen we elkaar onvermijdelijk ergens tegen 
- Kim
iemand tegenkomen op de snelweg houdt in dat er minstens 1 iemand spookrijdtRuben schreef:Maar de vraag is, als we met zijn allen gaan slaommen komen, we elkaar onvermijdelijk ergens tegen
-
Rupie
Van voor, naar achter, van links, naar rechts... BOEM!!! 
- Youp
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Natuurlijke selectie.... Toch...?Metchu schreef:In Istanbul/rome/athene [insert ander zuid-eropees land] is dit aan de orde van de dag. Ik heb alleen af en toe een filetje meegemaakt als het weer eens was misgegaan. Je ziet geen files, maar wel veel ongelukken... dat is dan weer een nadeel ... Als je je er niet aan ergert is het wel dikke fun om te zien
- Youp
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Dat is inderdaad een van de meest gruwelijke crashes die ik gezien heb, maarja, de snelheid waarmee het gebeurt gaat ook nergens meer over...
- Kim
motolive.pl
dat dacht ik al
dat dacht ik al
- InjectTheVenom
Er zitten toch al tig airbags in de auto's van tegenwoordigJeroen van Emmerik schreef:matrassen rondom en gaan!!
- InjectTheVenom
Lekker aardig weer, dan heb ik een terreinwagen *kuch* coupé met 4x4, mag ik niet eens mee doenRuben schreef:Terreinwagens gaan maar ergens anders spelen, dit moet je zien als close racing