Stallone wist het al

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
2000USA

Stallone wist het al

Bericht door 2000USA » 03 aug 2009, 16:59

Afbeelding

Who remembers the movie "Demolition Man"? Don't all raise your hands at once! For those who don't have any memory of the early 1990s sci-fi movie, here is all you need to know for the purposes of this column: Electric cars rule in the year 2032. The only people with cars that have combustion engines are the so-called "Scraps," a group of rat-eating freedom fighters who live underneath the city.

Is that goofy movie an indication of the way we are heading? Many experts believe that the combustion engine will rule the streets until at least 2020. The pangs of loss can already be felt by those who are sensitive to the growing sentiment against big, powerful, gas-sucking beasts.

Don't get me wrong, being good to Mother Earth is important. But what will we do without cars that blow our hair back and bury us in our seats when we hit the accelerator? Where will we turn to get the same thrill provided by models such the Audi R8, Corvette Corvette and Infiniti FX50S -- vehicles that just ooze power and spark a primal need for speed the second the engine fires up?

Will future electric cars do that? And if so, how much will they cost? Right now the only car that comes close to providing the same thrill as the previously mentioned models is the Tesla Roadster, which starts at 89,000 euros in Europe (it's $101,500 in the United States). The cost is comparable to the FX50S, which starts at 80,000 euros in Germany. But for that kind of cash one can get a ski team in the FX50S and take it up a mountain. You couldn't do either with the Telsa.

No, it's not fair to compare the two cars even though their price tags are similar. The point I'm trying to make is that I hope that the premonition from "Demolition Man" does not come true because a future without at least a few V-8s would force me to get used to the taste of rat.

Bron

Naar aanleiding van dit stukje en Clarkson's klaagzang over het einde van het supercartijdperk zat ik mij af te vragen: komt het nu echt zo dichtbij?

En verder: Voor hen die straks niet beter weten (zoals de Internet generatie die geboren is met een muis in de hand) zal het niet zo'n verschil maken.
Echter voor ons verstokte petrolheads: zal de elektromotor (of elk ander equivalent) ooit dezelfde passie weten op te wekken bij hen die zowel de benzine/dieselmotor kennen en de opkomst van de alternatieve aandrijflijnen hebben meegemaakt?

//Philosofic mood off//

Tom

Re: Stallone wist het al

Bericht door Tom » 03 aug 2009, 17:07

Zo zat ik mij laatst af te vragen. De meeste DFers groeide vroeger op met auto's. Elke jongen had een poster van een Ferrari, Lamborghini of Porsche boven z'n bed. De meeste automerken hadden toen ook wat meer eigen identiteit (Saab is nu Opel, Alfa Romeo is puur marketing, Skoda is VW, enz.). Het automerk waarin je vader reed, daar groeide je mee op en kregen veel mensen een band. Ook aparte auto's binnen de familie vond je helemaal geweldig. Nu heb je echt zoveel anonieme auto's op de weg. Leaseauto's waar totaal geen spanning inzit. Hoe zit dat dan met de komende generatie? Zijn die nog autogek? Volgens mij moet je toch in je jeugd aangestoken worden. Sommige dingen uit mijn jeugd die met auto's te maken hadden vergeet ik gewoon niet meer.

Maarten Godschalk

Bericht door Maarten Godschalk » 03 aug 2009, 17:26

Als ik een brug tussen oudere DF'ers en jonge autofanaten ben (ben bijna 20) dan denk ik niet dat de generaties onder mij per definitie minder petrolhead zullen zijn. Als je kijkt op fora en sites als autogespot, dan zit daar nog genoeg jong volk dat gek is van auto's en supercars in het speciaal. De benzine is ooit op dus zullen we grotendeels inderdaad op elektrische motoren overschakelen en dat neemt een deel van de DF weg (geluid, gevoel etc.) maar qua prestaties zullen er ongetwijfeld auto's komen die gewoon net zo sportief zijn als auto's met benzinemotoren. Bovendien zijn er benzinevervangers mogelijk voor auto's die 'nu nog' op benzine rijden, correct me if I'm wrong.. Zodat niet alle benzine-auto's in het aprés-benzinetijdperk zijn afgeschreven.
Ik maak me wel zorgen om auto's die alles voor de bestuurder doen zodat je bijna niet meer hoeft te rijden, maar dat zal denk ik optioneel blijven. Niet iedereen wil zoiets. Misschien dat over 50 jaar driekwart van de auto's zo is, maar dus ook een kwart niet. Niet iedereen heeft een auto puur functioneel.

Toen ik net m'n rijbewijs haalde zweerde ik ook bij handgeschakelde auto's, automaten zouden voor mietjes, bejaarden etc. zijn.. Nu weet ik wel beter, ik rij zelf regelmatig in automaten (voor m'n werk) en ben er dol op. Heerlijk om een hele dag lekker in zo'n ding te cruisen. Eenmaal achteraf ben ik echter weer blij dat ik in m'n eigen auto stap, lekker met handbak, beetje zelf bepalen wanneer je schakelt etc. Dan is het weer 'leuk'. Wat ik probeer te zeggen, het gros van de mensen zal blij zijn als ze hun 'arbeid' in de auto kunnen uitbesteden, maar men wil ook wel eens lekker een plezierritje maken. Misschien dat je dan de automatische piloot uit kan zetten o.i.d.

Andre

Bericht door Andre » 03 aug 2009, 17:46

Ik zal het je nog sterker vertellen.

De westerse landen vissen achter het net met al die regels.

Alle dikke lambo ferrari s rolls etc etc. worden allemaal naar rusland china etc verkocht. Die economie gaat daar meer en meer opbloeien. De regeltjes wetten in wersterse landen etc zorgt ervoor dat het geld naar landen gaat waar het vroeger arm was en niet allemaal regeltjes heeft.

Als alles aan regels wordt verbonden dan zijn we dus straks gewoon aan het werk voor de belasting onderdak en voedsel. Iets leuks doen of kopen is er niet meer bij. Waarom werken we dan nog. Dat is toch ook deels je drive om geld te verdienen om leuke dingen te doen en te kopen.

Toch ik denk dat de toekomst als je nog wil genieten van auto s dat je moet uitwijken naar dat soort landen. En daar gewoon 4 weken lang op tracks rijden met dikke bakken rammen van hotel naar hotel reizen en dan gewoon als je normaal eens in de zoveel jaar een dikke auto koopt in nederland daar het geld brengen en hier gewoon 1.1 3 cilinder. Loopt de overheid weer inkomsten mis die door hun eigen regelgeving onstaan is.

Als ik geen andere auto meer kan kopen dan 1.1 dan ben ik klaar met auto s kopen in nederland. Dan zoeken we de landen op waar het wel allemaal kan en besteden we daar ons geld wel.

Peric

Bericht door Peric » 03 aug 2009, 18:12

Ik vind tegenwoordig de auto's al te futuristic.
Vroeger( :hmmm: ) had een auto gelukkig nog niet zoveel electronica, was veel leuker. Als er nu iets kapotgaat moet er een printplaat vervangen worden, dan doet je auto het weer.
Tuurlijk, ze zijn veiliger geworden, maar ook 2 keer zo zwaar.

En trouwens, de benzine raakt niet op hoor. Heb ooit 's gelezen dat een opgedroogd olieveld welke was gesloten na jaren weer olie bevatte. Dus blijkbaar maakt de aarde constant nieuw aan.

En het haar achterover laten waaien en in de stoel gedrukt worden kan juist met een electrische auto veel beter dan met een auto met verbrandingsmotor. Electromotor heeft vanaf 1 rpm z'n volle koppel. :playcar:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 03 aug 2009, 21:52

Als het zo kan, hybride en/of volledig electro......................wat ken het skele, kom maar met het ding.....................

Afbeelding

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 03 aug 2009, 22:01

Ach ja, ik zou het ook zonde vinden als de verbrandingsmotor er niet meer is, vooral om het geluid. Hoewel, dat geluid stelt met die turbomotoren van tegenwoordig ook niet veel meer voor. De vooruitgang (hoewel het in onze ogen wellicht achteruitgang is) hou je toch niet tegen.

Ik ben niet gelijk negatief tov. electrische auto's. Heeft ook voordelen: het accelereert als een gek. :) Gelijk maximale koppel beschikbaar. Verder is electriciteit tanken goedkoper dan benzine, hoewel onze roverheid er natuurlijk wel voor gaat zorgen dat autorijden zeker niet goedkoper gaat worden, door middel van remstofheffing en ventieldopjestax oid. :bag: De actieradius is nog wel slecht natuurlijk maar dat zal ook wel beter worden, met modernere accu's.

Waterstof zou ook wel mooi zijn. :hmmm:

Joop

Bericht door Joop » 03 aug 2009, 22:21

Wouter81 schreef:...
Waterstof zou ook wel mooi zijn. :hmmm:
BMW laat ook gewoon waterstof door het V12-blokje stromen...

...waarom Bye-Bye verbrandingsmotor???

Afbeelding

Rupie

Bericht door Rupie » 04 aug 2009, 20:10

Ik geef vrouwen de schuld. Die zijn niet geïnteresseerd in de dingen waar wij mannen in geïnteresseerd zijn, waarbij ze telkens meer invloed buiten en in het huishouden krijgen :o

Plaats reactie