Suggesties nieuw project?
- MartijnGizmo
Re: Suggesties nieuw project?
Leuk S2000-project lijkt me toch ook niet verkeerd:

-
AW11 met 4AGE 20v (blacktop) en bijbehorende 6-bak als project! Is erg leuk, of een 4A-GZE erin (1.6 16v supercharger).
Genoeg fun en het blijft nog betaalbaar ook.
Genoeg fun en het blijft nog betaalbaar ook.
- Robert Campbell
Marco R zijn suggestie is wel goed alleen:
1. MR2s zijn roestbakken (wat je nu nog te koop kan vinden).
2. Plaatwerk voor MR2s is moeilijk te vinden en kost een hoop. Aan een MR2 is ook niet zoveel te tunen, het platform is redelijk fixed.
Belangrijke vraag is: Wat wil je ermee doen?
Nog een belangrijke vraag: Wat zijn je skills, kan je lassen?
en nog een: WIl je de openbare weg op met je voiture?
Zo wel: Dan is APK/RDW een vereiste. Dat heeft weer gevolgen:
Niet meer dan 40% meer vermogen dan standaard, anders een 'dure' test bij de RDW (mits je op je verzekering wilt kunnen vertrouwen)
Geen "ingrijpende" veranderingen aan je chassis/carrosserie. "Ingrijpend" is natuurlijk open tot interpretatie, maar ik denk bijvoorbeeld niet dat het mag een mini motor achterin te zetten i.p.v. voorin.
Hoeveel wil je uitgeven? Onder de 5000-10000 blijf je niet, mits je iets exclusiefs wilt hebben.
Ik had ook zo'n vraag aan mijzelf gesteld, ben toen tot het verkeerde antwoord gekomen, een GTM Libra. 25,000€ later heb ik een beetje spijt van mijn beslissing. Mijn advies is dus ook: Koop geen nieuwe auto/kitcar als je goedkoop uit wilt zijn. Koop iets bestaands en pas het aan.
Als je skills hebt, is een mini zeker niet mis:
1. Tuning-onderdelen zijn spot-goekoop. Een compleet instelbaar onderstel is ~800 euro.
2. Een mini is licht te maken, 400kg zonder al teveel moeilijkheden
3. Een mini kan veel vermogen in.. 150Pk, geen probleem. Om het een beetje kosten-efficient te houden, zou ik wel een ander blok pakken, het mini blok is een design uit 1957, en heeft niks te zoeken in een sportieve auto.
4. Rolkooi voor de mini is nog goed te krijgen in Engeland, Nederland wordt wat moeilijker.
Er zijn op het moment meerdere mensen bezig in NL met R1 en Haya blokken in een mini te lepelen. Met de beschikbaarheid van mini's met achtermotoren in Engeland is het nu ook mogelijk om er een te kopen en gewoon te importeren, ook geen slecht idee. Ik heb ooit nog een post gemaakt over wat je allemaal moet doen met een mini om hem 'leuk' te maken:
Om het goedkoop te houden monteer ik de motor zelf in het al bestaande subframe, dus ik koop geen frame van pro-motive of z-cars.
Hoop dat het je helpt!
Rob
1. MR2s zijn roestbakken (wat je nu nog te koop kan vinden).
2. Plaatwerk voor MR2s is moeilijk te vinden en kost een hoop. Aan een MR2 is ook niet zoveel te tunen, het platform is redelijk fixed.
Belangrijke vraag is: Wat wil je ermee doen?
Nog een belangrijke vraag: Wat zijn je skills, kan je lassen?
en nog een: WIl je de openbare weg op met je voiture?
Zo wel: Dan is APK/RDW een vereiste. Dat heeft weer gevolgen:
Niet meer dan 40% meer vermogen dan standaard, anders een 'dure' test bij de RDW (mits je op je verzekering wilt kunnen vertrouwen)
Geen "ingrijpende" veranderingen aan je chassis/carrosserie. "Ingrijpend" is natuurlijk open tot interpretatie, maar ik denk bijvoorbeeld niet dat het mag een mini motor achterin te zetten i.p.v. voorin.
Hoeveel wil je uitgeven? Onder de 5000-10000 blijf je niet, mits je iets exclusiefs wilt hebben.
Ik had ook zo'n vraag aan mijzelf gesteld, ben toen tot het verkeerde antwoord gekomen, een GTM Libra. 25,000€ later heb ik een beetje spijt van mijn beslissing. Mijn advies is dus ook: Koop geen nieuwe auto/kitcar als je goedkoop uit wilt zijn. Koop iets bestaands en pas het aan.
Als je skills hebt, is een mini zeker niet mis:
1. Tuning-onderdelen zijn spot-goekoop. Een compleet instelbaar onderstel is ~800 euro.
2. Een mini is licht te maken, 400kg zonder al teveel moeilijkheden
3. Een mini kan veel vermogen in.. 150Pk, geen probleem. Om het een beetje kosten-efficient te houden, zou ik wel een ander blok pakken, het mini blok is een design uit 1957, en heeft niks te zoeken in een sportieve auto.
4. Rolkooi voor de mini is nog goed te krijgen in Engeland, Nederland wordt wat moeilijker.
Er zijn op het moment meerdere mensen bezig in NL met R1 en Haya blokken in een mini te lepelen. Met de beschikbaarheid van mini's met achtermotoren in Engeland is het nu ook mogelijk om er een te kopen en gewoon te importeren, ook geen slecht idee. Ik heb ooit nog een post gemaakt over wat je allemaal moet doen met een mini om hem 'leuk' te maken:
Streefgewicht is dus met glasfiber voorkant, deuren en achterklep gegaan naar 400kg.Robert Campbell schreef:Ok, aangezien er steeds meer mensen interesse vertonen zal ik nog een paar dingen langsgaan voor de verdere infomatievorming wat er allemaal nodig is om een 998cc mini blok te vervangen door een 998cc R1 blok.
Ik maak deze lijst ook een beetje voor mijzelf, zodat ik hier mijn huidige gedachtestatus ook een beetje kan vastleggen.
1. Ik ga zelf toch geen versnellingsbak bouwen. Ik hou het bij deze commerciele oplossing voor het ketting-aandrijven van een mini differentieel:http://www.westgarage.co.uk/services/ch ... rives.html
2. Van achter naar voren zijn de modificaties als volgt:
IPV een echt subframe (wat wel 50kg weegt) komt er het volgende in:
http://www.minispares-online.co.uk/?cat ... rod_id=582
Er komt een Ford XR3i benzine pomp in, de tank wordt aanpast voor een retour-leiding en er komt een 325i benzine filter onder de vloer van de achterbak:
Pomp heb ik al, filters ook, leiding moet nog in de tank aangepast worden.
Er komt een rolkooi in, heb ik al binnen, er moeten wel nog wat doorbars gemaakt worden. Hij ziet er ongeveer zo uit:
Er komt een brake-balancer naast de tunnel in het midden van de auto om de rem-balans te kunnen veranderen (initieel nog trommelremmen achter, eerst even kijken hoe dat werkt). Alle remleidingen worden in de auto gelegd en vervangen door koper met goodridge uiteinden.
Het voor-subframe zal compleet vast gezet worden aan de auto, dus geen rubber-interfaces zoals in het origineel, maar allemaal vast. DIt verminderd de speling, maar ook jammergenoeg het comfort.
De voorwielophaning wordt coil-over met instelbare camber, castor en toe in/out. De achterwielophaning wordt alleen maar instelbaar qua camber. Achterwielophaninging wordt ook coil-over met instelbare dempers en vervangbare veren.
Binnenkant van de auto is al helemaal gestripped, en zal primer-grijs worden. Het achterbankje zal tot helm-bakje omgetoverd worden. Aan de onderkant van de achterbak zal een extra versteviging ingelast worden voor de gordels. Er komen kuipstoelen in de auto.
Dashboard wordt simpel maar functioneel. R1 klokken met apart paneel voor contact en starten. Ook nog een schakelaar om de koeling geforceerd aan te zetten (dit voor langere perioden van stilstand). Grote rooie lamp voor olie-druk gaat ook geregeld worden. Misschien nog een gear-indicator.
Electra zal compleet opnieuw worden aangelegd, zekeringen komen op een plek waar de bestuurder er vanuit zijn zit-positie makkelijk bij kan.
Verwarming (water) zal vervangen worden door electrische verwarming, accu zal zo groot zijn als een motor-fiets akku.
Quick-rack is al binnen, 2.1 turns ipv 2.9
Remmen worden voor 4-pots remklauwen van de Metro-turbo met geventileerde schijven en om mee te beginnen EBC green-stuff pads. Originele master-cylinder wordt nog gebruikt. Geen rem-bekrachtiging (geen vacuum van de motor zomaar beschikbaar). Wielen voor de straat worden 12x6 velgen met A539 banden, voor het circuit gaan we naar 13x6/7 met Formule Ford Avon slicks.
Het blok wordt in een soort kooi gezet waarmee het dan mogelijk wordt het blok (in de kooi) in het standaard mini voorsubframe te plaatsen. De ketting loopt direct naar het diff, wat met een span-voorrichting met de motor is verbonden, het moet mogelijk zijn de ketting op spanning te bengen (en te houden).
Het diff zal een Quife ATB diff worden:
Wat in een speciale bak wordt gezet (zodat de olie binnenblijft) zodat het aangedreven kan worden met een ketting en een tandwiel:
[img:200:177]http://campr2.demon.nl/gallery2/gallery ... ffassy.jpg[/img]
Het is mogelijk dat het blok nog een sump baffle plate krijgt om olietekort te voorkomen. Ook is een voet-vriendelijkere koppeling beschikbaar, eerst even kijken hoe het allemaal loopt.
De Mini MPi radiateur zal voorin geplaatst worden, ik verwacht dat deze genoeg capaciteit heeft om het R1 blok te koelen.
Ik zal nog iets moeten verzinnen om van de hydraulische koppeling een mechanische te maken.
De uitlaat zal gewoon via de middentunnel een verlengd R1 uitlaattraject worden, incl alle EXUP zooi van Yamaha.
Alle zijruiten worden vervangen door plastic, en misschien de voordeuren en de achterklep van glasvezel.
Streefgewicht is 500kg. Begingewicht is 620kilo. Grote gewichtswinsten: Achtersubframe, motorblok, ruiten, interieur, flipfront(glasvezel), voordeuren en achterklep
3. De grootste obstakels waar ik nog tegenaan stoot:
a) plaatwerk (tijd)
b) kooi voor blok (uitzoekwerk, hoeken, sterkte)
c) kosten differentieel en differentieelhuis (~1600 eur) (blok was maar 1000!)
d) spuiten/verven en netjes maken van de carrosserie (zie ook "a")
Rob
Om het goedkoop te houden monteer ik de motor zelf in het al bestaande subframe, dus ik koop geen frame van pro-motive of z-cars.
Hoop dat het je helpt!
Rob
-
bedankt voor alle suggesties mensen, vooral jij robert met je uitgebreide reactie (:
eigenlijk weet ik niet goed wat ik wil en hoeveel ik er voor over heb.. geld heb ik zat maar ik heb al zoveel geld in auto's zitten dat ik het gewoon niet kan maken om weer een duur project te starten.. deze keer moet het dus een budget projectje zijn dus hoe goedkoper hoe beter..
ik heb al een volbloed cabrio sportwagen en een getuned pk monster dus dat moet het zowiezo niet worden.. het moet iets zijn dat karakter heeft, waar ik zelf aan kan knutselen en dat betaalbaar is en blijft.
skills en ervaring heb ik weinig al heb ik wel gemerkt dat ik gewoon moet beginnen en vaak kom ik er dan wel uit.. ik heb 10 jaar geleden als vakantiebaantje bij een metaalbedrijf gewerkt en daar leren mig-, tig- en electrode lassen.. ik kon het toen dus ik zou niet weten waarom ik het nu niet weer op zou kunnen pikken.. daarnaast heb ik een handig broertje die in een machinefabriek werkt en toegang heeft tot alle mogelijke metaalbewerkingsapparaten...
autos die ik tot nu toe serieus overweeg zijn:
pre 1984 mini en daar dan een sportbakkie van maken door een (bike)engineswap etc.
voordelen: super tof, past in me garage, vriendin vindt het ook leuk
nadelen: misschien te hoog gegrepen, waarschijnlijk erg duur
volvo 480 gt turbo met alle opties (airco, abs, leder, cruisecontrol, airbag) verlagen en toffe wieltjes
voordeel: toffe bak, daadwerkelijk toegevoegde waarde als dailydrive en kilometervreter, voor <5000 euro te realiseren
nadelen: me vriendin maakt het uit (;, blijft hij me boeien als ie klaar is?
mr2 aw11
voordelen: leuk toootje met vintage vormgeving, goedkoop
nadelen: qua rijden is me s2000 in elk opzicht beter dus geen toegevoegde waarde, zal altijd een langzaam sportwagentje blijven vergeleken met me andere autos
bmw e30 325i met supercharger..twee weken geleden eentje gezien en gehoord.. wat een tof ding (:
eigenlijk weet ik niet goed wat ik wil en hoeveel ik er voor over heb.. geld heb ik zat maar ik heb al zoveel geld in auto's zitten dat ik het gewoon niet kan maken om weer een duur project te starten.. deze keer moet het dus een budget projectje zijn dus hoe goedkoper hoe beter..
ik heb al een volbloed cabrio sportwagen en een getuned pk monster dus dat moet het zowiezo niet worden.. het moet iets zijn dat karakter heeft, waar ik zelf aan kan knutselen en dat betaalbaar is en blijft.
skills en ervaring heb ik weinig al heb ik wel gemerkt dat ik gewoon moet beginnen en vaak kom ik er dan wel uit.. ik heb 10 jaar geleden als vakantiebaantje bij een metaalbedrijf gewerkt en daar leren mig-, tig- en electrode lassen.. ik kon het toen dus ik zou niet weten waarom ik het nu niet weer op zou kunnen pikken.. daarnaast heb ik een handig broertje die in een machinefabriek werkt en toegang heeft tot alle mogelijke metaalbewerkingsapparaten...
autos die ik tot nu toe serieus overweeg zijn:
pre 1984 mini en daar dan een sportbakkie van maken door een (bike)engineswap etc.
voordelen: super tof, past in me garage, vriendin vindt het ook leuk
nadelen: misschien te hoog gegrepen, waarschijnlijk erg duur
volvo 480 gt turbo met alle opties (airco, abs, leder, cruisecontrol, airbag) verlagen en toffe wieltjes
voordeel: toffe bak, daadwerkelijk toegevoegde waarde als dailydrive en kilometervreter, voor <5000 euro te realiseren
nadelen: me vriendin maakt het uit (;, blijft hij me boeien als ie klaar is?
mr2 aw11
voordelen: leuk toootje met vintage vormgeving, goedkoop
nadelen: qua rijden is me s2000 in elk opzicht beter dus geen toegevoegde waarde, zal altijd een langzaam sportwagentje blijven vergeleken met me andere autos
bmw e30 325i met supercharger..twee weken geleden eentje gezien en gehoord.. wat een tof ding (:
Reinier supercharger op die S2000 en nooit weer terugkijken naar die andere ouwe meuk!
-
hehe en waar valt een e36 dan onder paul? (;
-
Voor de AW11 is opzich best wat te vinden, maar dan moet je je vooral richten op de Japanse Yahoo auctions en dergelijke.
Roest is te verlassen, of je moet een reeds opgeknapte vinden.
Ik denk dat je daar best wat uit kan halen, maargoed ik ben redelijk Toyota minded qua dat soort dingen. Ook qua tuning is er best wat voorhanden voor de 20v, via RHDJapan achtige winkels of andere contacten, Fensport (UK) enz..
Roest is te verlassen, of je moet een reeds opgeknapte vinden.
Ik denk dat je daar best wat uit kan halen, maargoed ik ben redelijk Toyota minded qua dat soort dingen. Ook qua tuning is er best wat voorhanden voor de 20v, via RHDJapan achtige winkels of andere contacten, Fensport (UK) enz..
-
thnx marco.. ff op de fensport website gekeken naar motorconversies en zij bieden een complete 3sgte 2.0 turbo conversie kit (motor, bak, ecu, kabelboom, aandrijfas) voor de aw11 voor 1500 pond.. kijk nu wordt die aw11 opeens een stuk interessanter (:
- Rich
Ja, da's wat ik bedoelde. Ik ken inmiddels drie mensen die een motorswap in een AW11 hebben gedaan en eentje is extreem ver gegaan; dat monster heeft zo'n 400pk aan boord, da's wel een leuke uitdaging qua driving fun 8)
Mocht je uiteindelijk voor de AW11 gaan, dan zou ik je in contact kunnen brengen met deze jongens, ik ken ze persoonlijk en weet zeker dat ze info en tips willen geven.
Zo ver zou je kunnen gaan met aanpassen/tunen: 1e start-up na de zoveelste upgrade
(da's die dikke AW11 die ik bedoelde)
gr,
Rich
Mocht je uiteindelijk voor de AW11 gaan, dan zou ik je in contact kunnen brengen met deze jongens, ik ken ze persoonlijk en weet zeker dat ze info en tips willen geven.
Zo ver zou je kunnen gaan met aanpassen/tunen: 1e start-up na de zoveelste upgrade
(da's die dikke AW11 die ik bedoelde)
gr,
Rich
- L@urens
+1 voor een MX5 met daarin een LS1.
+ Komt weinig voor in NL
+ Genoeg over bekend (miata.net)
+ Genoeg zelf te sleutelen
+ Betrouwbaar
+ Klinkt lekker
+ Betaalbaar
Ik kan niet wachten op het 1e filmpje!
+ Komt weinig voor in NL
+ Genoeg over bekend (miata.net)
+ Genoeg zelf te sleutelen
+ Betrouwbaar
+ Klinkt lekker
+ Betaalbaar
Ik kan niet wachten op het 1e filmpje!
- Robert Campbell
ik zie een probleem in alle keuzes die je voorsteld:
Ze zijn allemaal niet 'goedkoop'.
De MR2 optie is eigenlijk alleen goedkoop als je niet voor een motor-swap gaat. De motor-swap verdubbeld zo de kosten van het project (blok kost dus ~ evenveel als de auto). Dan ga je al gouw richting de 4000-5000 euro (blok moet ook gehaald worden in England bij fensport). Aardige gasten trouwens, ben er al geweest voor MR2 onderdelen samen met Cyber (die zilveren MR2).
En als ik dan denk aan je uitgangspunten, is dat niet zo gek:
leuk, snel, goeie pk/kg verhouding, charisma.
Als dat goedkoop zou kunnen dan zou iedereen er wel in rijden
, toch?
Als je een leuke pk/gewichtsverhouding wilt hebben, dan kan je auto maar zo licht mogelijk zijn, des te minder kost het blok (minder pks nodig). Bovendien heb je ook minder slijtage en heb je ook minder dure onderdelen nodig (velgen, banden, remmen enz enz) Daarom ben ik begonnen met de mini als trackday auto.. Banden & remmen gaan eeuwig mee. Ook kost alles minder omdat de krachten die spelen niet zo gigantisch zijn.
Bijkomend voordeel van de mini is nog dat er op redelijk grote schaal in geraced wordt in Engeland. Alles is dus al uitgezocht en gewoon op de open markt te koop.
Blokken tunen kost veel geld, een 4AGE Mr2 doet 124Pk, maar als je veel meer wilt, gaat het strak geld kosten en wordt het minder betrouwbaar. Als dan het blok in de soep draait ben je zuur. In tegenstelling is het motorfiets blok in een mini al standaard, en als ik hem opblaas, dan zet ik er gewoon een nieuw blok in voor 1000-1500 euro. Niks tunen, gewoon gassen! Een SW20 turbo blok past niet echt makkelijk in en AW11, ga het maar eens nalezen!
Dus als je een leuke, goedkope auto wilt character, is er eigenljk maar 1 keus. Een mini. Goedkope auto (mijn 1984 model kosste mij 400 Eypo, en was een oud project van iemand anders). Strippen die handel en op de standaard ophanging een R1 blok plaatsen, eerst rijdend krijgen... Dat kost misschien 2000-3000 en wat werk. Dan de auto verder uitbouwen (remmen eerst!!) en de ophanging 'tunen' naarmate geld beschikbaar is/komt.
Mini onderdelen zijn trouwens ook makkelijk te krijgen op Marktplaats en ebay.co.uk
Maargoed, gelukkig zit niet in de marketing (gemiste roeping?)
Ik denk dat je eerst duidelijk moet krijgen wat je met de bak mot als ie af is! Een project is leuk, maar als je geen doel hebt, dan is het ineens niet zo leuk meer.
Rob.
Ze zijn allemaal niet 'goedkoop'.
De MR2 optie is eigenlijk alleen goedkoop als je niet voor een motor-swap gaat. De motor-swap verdubbeld zo de kosten van het project (blok kost dus ~ evenveel als de auto). Dan ga je al gouw richting de 4000-5000 euro (blok moet ook gehaald worden in England bij fensport). Aardige gasten trouwens, ben er al geweest voor MR2 onderdelen samen met Cyber (die zilveren MR2).
En als ik dan denk aan je uitgangspunten, is dat niet zo gek:
leuk, snel, goeie pk/kg verhouding, charisma.
Als dat goedkoop zou kunnen dan zou iedereen er wel in rijden

Als je een leuke pk/gewichtsverhouding wilt hebben, dan kan je auto maar zo licht mogelijk zijn, des te minder kost het blok (minder pks nodig). Bovendien heb je ook minder slijtage en heb je ook minder dure onderdelen nodig (velgen, banden, remmen enz enz) Daarom ben ik begonnen met de mini als trackday auto.. Banden & remmen gaan eeuwig mee. Ook kost alles minder omdat de krachten die spelen niet zo gigantisch zijn.
Bijkomend voordeel van de mini is nog dat er op redelijk grote schaal in geraced wordt in Engeland. Alles is dus al uitgezocht en gewoon op de open markt te koop.
Blokken tunen kost veel geld, een 4AGE Mr2 doet 124Pk, maar als je veel meer wilt, gaat het strak geld kosten en wordt het minder betrouwbaar. Als dan het blok in de soep draait ben je zuur. In tegenstelling is het motorfiets blok in een mini al standaard, en als ik hem opblaas, dan zet ik er gewoon een nieuw blok in voor 1000-1500 euro. Niks tunen, gewoon gassen! Een SW20 turbo blok past niet echt makkelijk in en AW11, ga het maar eens nalezen!
Dus als je een leuke, goedkope auto wilt character, is er eigenljk maar 1 keus. Een mini. Goedkope auto (mijn 1984 model kosste mij 400 Eypo, en was een oud project van iemand anders). Strippen die handel en op de standaard ophanging een R1 blok plaatsen, eerst rijdend krijgen... Dat kost misschien 2000-3000 en wat werk. Dan de auto verder uitbouwen (remmen eerst!!) en de ophanging 'tunen' naarmate geld beschikbaar is/komt.
Mini onderdelen zijn trouwens ook makkelijk te krijgen op Marktplaats en ebay.co.uk
Maargoed, gelukkig zit niet in de marketing (gemiste roeping?)
Ik denk dat je eerst duidelijk moet krijgen wat je met de bak mot als ie af is! Een project is leuk, maar als je geen doel hebt, dan is het ineens niet zo leuk meer.
Rob.
-
Om toch even terug te komen. Je kan ipv de 16v met 124 pk ook een 20v erin leggen. Dat kost echt geen 4K, alleen de kabelboom aanpassen. Past op de stock versnellingsbak, in de stock motorsteunen. Lang leve 8000+ rpm. 165 pk standaard (oké, in real life 150/155 ofzo). Gooi er ITB's op, frummel met de uitlaat lijn en je bent al vrij ver imo.
:banaan:
Ook bij de ouwe meuk!!!!! :banaan:Reinier schreef:hehe en waar valt een e36 dan onder paul? (;
- Robert Campbell
Standaard MR2 weegt ~ 1000kg. 124 Pk standaard, met Blacktop (20V) 165pk, getunde blacktop +-180pkMarco R. schreef:Om toch even terug te komen. Je kan ipv de 16v met 124 pk ook een 20v erin leggen. Dat kost echt geen 4K, alleen de kabelboom aanpassen. Past op de stock versnellingsbak, in de stock motorsteunen. Lang leve 8000+ rpm. 165 pk standaard (oké, in real life 150/155 ofzo). Gooi er ITB's op, frummel met de uitlaat lijn en je bent al vrij ver imo.
Dat is in het beste geval 180pk/ton! Ik ga met die mini 300pk/ton halen (en wel meer, omdat het gewicht nog zwaar omlaag gaat)
Kosten? 4AGE 20V kost £1250.00 dan heb je ook nog kosten voor ITBs (1000Euro?), uitlaat (500?) een computer, injectoren en tuning (2000Euro) om bij die 180 pk te komen. Dus ja, ruim 4000 euro om bij 180a190pk te komen. En vergeet niet de versnellingsbak, die is voor 124pk gemaakt, niet 180 a 190. Zelfs bij 124pk gaat de synchromesh tussen 2 en 3 al vaak genoeg kapot. Met 180 a 190pk wordt die zeker onbetrouwbaarder. Als je over de 200Pk wilt gaan kan je ook nog een 7AFE ondeblok (1.8L) gebruiken met een 4AGE 20V kop.. Dan nog een turbo/supercharger en lage-compressie zuigers en je zit op 250-300pk.. (http://te51levin.superjamie.net/7agebuild.html" onclick="window.open(this.href);return false;). 500Pk is zelf mogelijk: http://www.cardomain.com/ride/2131056" onclick="window.open(this.href);return false; maar vraag niet hoeveel het gaat kosten, en of je versnellingbak dat overleeft.
Voor 4000 euro kan je een R1 blok in een mini hangen, makkelijk (nog wel inclusief sper, hoewel dat wat krap wordt qua budget). En dan heb je 1.5 keer de pk/gewichts verhouding. No brainer, lijkt me. Plus je hebt de techniek die voor 1000 euro weer te vervangen is als je het in de soep rijdt. Je ook een sequentiele 6-bak ipv een 5-bak. Met nog een beetje meer werk heb je zelfs een flappy-paddle shift op je stuur, electrisch shakelen.
Tenzij je echt iets hebt voor middenmoter ipv voorin, dan is de mini in mijn mening echt een betere keus voor een 'lolwagen'.
Met bijde auto's zal je trouwens officieel langs de RDW moeten omdat je over de 40% vermogenswinst hebt. Maargoed, we wonen in Nederland, het land van gedoogbeleid. Dus dat RDW keuringkje kan je ook gewoon overslaan.
Rob
- Bert ///M3
Alleen wat zijn de kosten over langere tijd.
Een R1 motor zal makkelijker en goedkoper te vervangen zijn idd. Alleen denk ik dat zo'n motor met 180 PK @ 12500 RPM op een circuit ook sneller versleten hebt als zo'n Toyota motor plus die zullen minder onderhoudsintensief zijn gok ik.
Als je iets goedkoop wilt houden dan is het meer zaak om de running cost laag te houden. Dat ligt deels aan je motor maar ook aan de rest van je opbouw, ga je bijvoorbeeld op slicks rijden dat zet de deur open voor nog hogere kosten, remmen, ondersteldelen, kopelingen etc gaan allemaal harder slijten als het tempo van een auto omhoog gaat.
Een R1 motor zal makkelijker en goedkoper te vervangen zijn idd. Alleen denk ik dat zo'n motor met 180 PK @ 12500 RPM op een circuit ook sneller versleten hebt als zo'n Toyota motor plus die zullen minder onderhoudsintensief zijn gok ik.
Als je iets goedkoop wilt houden dan is het meer zaak om de running cost laag te houden. Dat ligt deels aan je motor maar ook aan de rest van je opbouw, ga je bijvoorbeeld op slicks rijden dat zet de deur open voor nog hogere kosten, remmen, ondersteldelen, kopelingen etc gaan allemaal harder slijten als het tempo van een auto omhoog gaat.
-
20v 4AGE kun je in Nederland voor E 1200,- al kopen inclusief kabelboom. Een versnellingsbak (C56) kost E 250,- uit een Corolla AE111, en die is fabrieksaf gekoppeld aan een 20v motor.Robert Campbell schreef:Standaard MR2 weegt ~ 1000kg. 124 Pk standaard, met Blacktop (20V) 165pk, getunde blacktop +-180pkMarco R. schreef:Om toch even terug te komen. Je kan ipv de 16v met 124 pk ook een 20v erin leggen. Dat kost echt geen 4K, alleen de kabelboom aanpassen. Past op de stock versnellingsbak, in de stock motorsteunen. Lang leve 8000+ rpm. 165 pk standaard (oké, in real life 150/155 ofzo). Gooi er ITB's op, frummel met de uitlaat lijn en je bent al vrij ver imo.
Dat is in het beste geval 180pk/ton! Ik ga met die mini 300pk/ton halen (en wel meer, omdat het gewicht nog zwaar omlaag gaat)
Kosten? 4AGE 20V kost £1250.00 dan heb je ook nog kosten voor ITBs (1000Euro?), uitlaat (500?) een computer, injectoren en tuning (2000Euro) om bij die 180 pk te komen. Dus ja, ruim 4000 euro om bij 180a190pk te komen. En vergeet niet de versnellingsbak, die is voor 124pk gemaakt, niet 180 a 190. Zelfs bij 124pk gaat de synchromesh tussen 2 en 3 al vaak genoeg kapot. Met 180 a 190pk wordt die zeker onbetrouwbaarder. Als je over de 200Pk wilt gaan kan je ook nog een 7AFE ondeblok (1.8L) gebruiken met een 4AGE 20V kop.. Dan nog een turbo/supercharger en lage-compressie zuigers en je zit op 250-300pk.. (http://te51levin.superjamie.net/7agebuild.html" onclick="window.open(this.href);return false;). 500Pk is zelf mogelijk: http://www.cardomain.com/ride/2131056" onclick="window.open(this.href);return false; maar vraag niet hoeveel het gaat kosten, en of je versnellingbak dat overleeft.
Voor 4000 euro kan je een R1 blok in een mini hangen, makkelijk (nog wel inclusief sper, hoewel dat wat krap wordt qua budget). En dan heb je 1.5 keer de pk/gewichts verhouding. No brainer, lijkt me. Plus je hebt de techniek die voor 1000 euro weer te vervangen is als je het in de soep rijdt. Je ook een sequentiele 6-bak ipv een 5-bak. Met nog een beetje meer werk heb je zelfs een flappy-paddle shift op je stuur, electrisch shakelen.
Tenzij je echt iets hebt voor middenmoter ipv voorin, dan is de mini in mijn mening echt een betere keus voor een 'lolwagen'.
Met bijde auto's zal je trouwens officieel langs de RDW moeten omdat je over de 40% vermogenswinst hebt. Maargoed, we wonen in Nederland, het land van gedoogbeleid. Dus dat RDW keuringkje kan je ook gewoon overslaan.
Rob
ITB's heeft de 20v standaard al erop zitten (dat kost dus geen E 1.000,-). Kelkjes erop kost je E 130,- van T3 dacht ik.
Uitlaatje kost een spruitstuk wel schrikbarend duur, maar het standaard spruitstuk is geen ramp. Andere nokkenassen ga je wel bloot mee, maargoed met andere dingen is er wel wat mee te halen:)
Of je regelt een laatste generatie 4A-GZE met standaard 165 PK, regelt een andere poulie en die ongein en dan zit je ook op best wat leuk vermogen.
Goed zoeken scheelt een hoop kosten qua geld voor een motor en dergelijke

Koop een goede kant en klare circuitauto waarvan de historie bekend is, goedkoper wordt het niet 

-
voor een mr2 en mini project valt allebei wel wat te zeggen.. het lijkt me alleen zo lastig om zonder duur readymade conversie frame een r1 in een mini te plaatsen...
- GTRene
denk dat ik voor de honda conversie zou gaan zoiets wat ik ff terug poste...betrouwbaar en sterk...en eventueel tot grote hoogten te tunen...maar met standaard 220pk al meer dan genoeg waarschijnlijkReinier schreef:voor een mr2 en mini project valt allebei wel wat te zeggen.. het lijkt me alleen zo lastig om zonder duur readymade conversie frame een r1 in een mini te plaatsen...

-
je bedoelt een rwd conversie?GTRene schreef:denk dat ik voor de honda conversie zou gaan zoiets wat ik ff terug poste...betrouwbaar en sterk...en eventueel tot grote hoogten te tunen...maar met standaard 220pk al meer dan genoeg waarschijnlijkReinier schreef:voor een mr2 en mini project valt allebei wel wat te zeggen.. het lijkt me alleen zo lastig om zonder duur readymade conversie frame een r1 in een mini te plaatsen...
nah als je dan zoveel geld in het project steekt zou ik liever zo'n westfield sigaar bouwen met een honda motor (:
momenteel leun ik nog steeds het meest naar zo'n mr2 aw11 met een of andere motorswap..
- GTRene
valt ook wat over te zeggen...
trouwens in the UK zijn toch leuke bouwpakketten...sommige ook via NL te verkrijgen, zoals van Ginetta of DARE
http://www.dareuk.com/products.php" onclick="window.open(this.href);return false;
of deze
http://www.superlitecars.com/coupe_images.html" onclick="window.open(this.href);return false;
of ook niet duur
http://www.aeonsportscars.com/showroom/gt3coupe.php" onclick="window.open(this.href);return false;
allemaal zelfbouw of turnkey of wat je wil...
of GTM
http://www.gtmcars.com/ballista.php" onclick="window.open(this.href);return false;
zoveel mooie kits daar aan de andere kant 8)
trouwens in the UK zijn toch leuke bouwpakketten...sommige ook via NL te verkrijgen, zoals van Ginetta of DARE
http://www.dareuk.com/products.php" onclick="window.open(this.href);return false;
of deze

http://www.superlitecars.com/coupe_images.html" onclick="window.open(this.href);return false;
of ook niet duur
http://www.aeonsportscars.com/showroom/gt3coupe.php" onclick="window.open(this.href);return false;
allemaal zelfbouw of turnkey of wat je wil...
of GTM
http://www.gtmcars.com/ballista.php" onclick="window.open(this.href);return false;
zoveel mooie kits daar aan de andere kant 8)
- Robert Campbell
GTRene: Dat honda blok gaat achterin, dus niet op de weg te krijgen in NL (tenzij via Engeland, maar dat kost meer duiten). Plus de z-cars frame's zijn niet echt goedkoop, ga er maar van uit dat zo'n frame al duur is. Van de z-cars webpagina: This kit costs £5450 en dan nog zonder blok.
Je moet dan ook grotere remmen op je emmertwee zetten, en dat wordt aftermarket of een big brake conversion: http://www.mr2mk1club.com/Bigbrakes.html" onclick="window.open(this.href);return false;
In een mini zet je gewoon zonder krimp metro turbo 4-pots remklauwen. Prijs? Ongeveer 150 Euro voor een setje.
Voorwielophagning voor de mini? Compleet instelbaar? 250 Euro.. http://link.marktplaats.nl/267225831" onclick="window.open(this.href);return false; probeer dat maar eens te krijgen voor de MR2. Bij de meeste 'tunings' bedrijven kan je geen onderdelen krijgen voor de MR2.
mmmwaa, MR2? hmmm.
Rob
Jammer dat je pk/gewichtsverhouding na al dat werk nog nergens op slaatMarco R. schreef:20v 4AGE kun je in Nederland voor E 1200,- al kopen inclusief kabelboom. Een versnellingsbak (C56) kost E 250,- uit een Corolla AE111, en die is fabrieksaf gekoppeld aan een 20v motor.
ITB's heeft de 20v standaard al erop zitten (dat kost dus geen E 1.000,-). Kelkjes erop kost je E 130,- van T3 dacht ik.
Uitlaatje kost een spruitstuk wel schrikbarend duur, maar het standaard spruitstuk is geen ramp. Andere nokkenassen ga je wel bloot mee, maargoed met andere dingen is er wel wat mee te halen:)
Of je regelt een laatste generatie 4A-GZE met standaard 165 PK, regelt een andere poulie en die ongein en dan zit je ook op best wat leuk vermogen.

In een mini zet je gewoon zonder krimp metro turbo 4-pots remklauwen. Prijs? Ongeveer 150 Euro voor een setje.
Voorwielophagning voor de mini? Compleet instelbaar? 250 Euro.. http://link.marktplaats.nl/267225831" onclick="window.open(this.href);return false; probeer dat maar eens te krijgen voor de MR2. Bij de meeste 'tunings' bedrijven kan je geen onderdelen krijgen voor de MR2.
mmmwaa, MR2? hmmm.
Rob
-
http://driving-fun.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=9278" onclick="window.open(this.href);return false;
Is een topic van iemand die hier al eens een soortgelijke AW 11 - 20v swap heeft gedaan.
Je hebt gelijk, de pk/gewichtsverhouding zal niet zo ideaal zijn als de Mini. Maargoed, zo eigenwijs als ik ben verkies ik vooralsnog toch de AW11.
Mid-engine, ITB;s die geweldig geluid geven, betrouwbare Toyota techniek, Eenvoudige swap die zelf uit te voeren is (m.u.v., kabelboom, maar dat kan ook in Nederland worden gedaan).
De M2 is een achterwielaandrijvertje, iets wat voor best leuke dingen kan zorgen. Oke, de 0-100 tijd zal geen Mini-achtige tijden geven, maar de funfactor in bochten, op circuits en dergelijke zal best hoog liggen. En zoals ik al eerder zei, MR2 is volgens mij best wat aftermarket spul voor verkrijgbaar, je moet het alleen uit Japan halen.
Is een topic van iemand die hier al eens een soortgelijke AW 11 - 20v swap heeft gedaan.
Je hebt gelijk, de pk/gewichtsverhouding zal niet zo ideaal zijn als de Mini. Maargoed, zo eigenwijs als ik ben verkies ik vooralsnog toch de AW11.
Mid-engine, ITB;s die geweldig geluid geven, betrouwbare Toyota techniek, Eenvoudige swap die zelf uit te voeren is (m.u.v., kabelboom, maar dat kan ook in Nederland worden gedaan).
De M2 is een achterwielaandrijvertje, iets wat voor best leuke dingen kan zorgen. Oke, de 0-100 tijd zal geen Mini-achtige tijden geven, maar de funfactor in bochten, op circuits en dergelijke zal best hoog liggen. En zoals ik al eerder zei, MR2 is volgens mij best wat aftermarket spul voor verkrijgbaar, je moet het alleen uit Japan halen.
- Bert ///M3
PK gewichts verhouding van de Mini/R1 zal wel mega zijn alleen of dat zich ook uit in snelle rondetijden is nog wel vraag 2.
Ik denk namelijk dat je van hele goede huize moet komen om 300 PK per ton, met een totaal gewicht van 400 KG, mega korte wielbasis, zonder downforce op de weg te houden.
Dat spul van Gaz is trouwens voor geen enkele auto duur
Ik denk namelijk dat je van hele goede huize moet komen om 300 PK per ton, met een totaal gewicht van 400 KG, mega korte wielbasis, zonder downforce op de weg te houden.
Dat spul van Gaz is trouwens voor geen enkele auto duur

Uhmm als je een hondamannetje bent,, waarom geen B18 of K20 in de een mini droppen...
Kan me nog goed herinneren een mini met B18 hier op de sprints die echt serieuze tijden reedt..
en Bert heeft gelijk, ik heb de filmpjes wel gezien van 300+ pk in een mini... die lui kunnen niet eens rechtuit rijden met het gas erop , hebben de complete weg nodig om er maar op te blijven..
Kan me nog goed herinneren een mini met B18 hier op de sprints die echt serieuze tijden reedt..
en Bert heeft gelijk, ik heb de filmpjes wel gezien van 300+ pk in een mini... die lui kunnen niet eens rechtuit rijden met het gas erop , hebben de complete weg nodig om er maar op te blijven..