F1 2009

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Dutch

Re: Formule 1 2009

Bericht door Dutch » 31 jul 2009, 14:55

Wouter81 schreef:Vind het overigens wel slim bedacht. Schijnt ook vooral de bedoeling te zijn om zijn nekspieren te testen, of die het nog aankunnen.
Mwah, dat kun je ook in de Technogym-simulator doen. Ik ben vooral benieuwd of F1 Clienti er ook nog een setje slicks voor hem heeft opgezet - en natuurlijk een low-downforce-configuratie...

RVV

Bericht door RVV » 31 jul 2009, 15:06

Dutch schreef:'Streken' op de positiefst mogelijke manier natuurlijk. :mrgreen:

Maar het zijn natuurlijk wel streken, want hij omzeilt nu de geest van de test-ban-regel, dat kun je niet ontkennen. Waarmee de sluizen zijn opengezet voor streken op dat vlak die nog veel meer tegen het randje liggen - zie mijn opmerking over die verhuurmaatschappijtjes.
mmwaaohhh.. die test ban regel was vast niet bedoeld om tegen gaan dat uitgerangeerde F1 rijders weer achter het stuur zouden gaan zitten..

Eigenlijk raar dat hij het op deze manier moet omzeilen.

Ik zie het wel als een stimulans voor de gehele F1 dat hij weer mee gaat doen. Alleen het feit dat hij dat doet zet de F1 gewoon weer lekker op scherp.

En ondertussen leid het ook mooi af van al het gerommel in de F1 de laatste tijd.

Zou me niks verbazen dat het achter de schermen gewoon een publiciteitsstunt is van de FIA..

Dutch

Bericht door Dutch » 31 jul 2009, 15:11

Rico schreef:mmwaaohhh.. die test ban regel was vast niet bedoeld om tegen gaan dat uitgerangeerde F1 rijders weer achter het stuur zouden gaan zitten..
En vast ook niet om jonge coureurs zonder enige oefening vooraf aan een raceweekend te laten beginnen. Maar toch was Alguersuari daartoe verplicht.

Je kunt je het nut van de regel afvragen, maar nu die er eenmaal is, zet je 'm weer op een hellend vlak door halve uitzonderingen toe te staan. Schumacher is aangekondigd voor Valencia, dat maakt hem een actieve coureur en geen 'uitgerangeerde'. Dan denk ik: deal with it, net zoals Alguersuari.

Maar goed, Schumi blijft Schumi en slim is 't wel. En wel zo veilig om 't onder de vlag van Ferrari F1 Clienti te doen en niet Ferrari zelf. Dus gewoon een multimiljonair die tegen 'm zegt: ja joh, er is nu toch een trackday gaande, je mag best een paar rondjes in mijn auto doen. Ja, echt? Nou, dank je wel hoor. Kan ik ook eens meemaken hoe dat voelt. :mrgreen: :lol:

O ja, dat laatste, over die publiciteitsstunt: dat is 't zeker ook, zie mijn opmerking hierboven.

RVV

Bericht door RVV » 31 jul 2009, 15:15

Toch blijft het een unieke situatie.. is dit in het verleden wel eens eerder gebeurd ? Dat zo'n grote rijder na toch een relatief lange periode er uit te zijn geweest, weer gaat racen in de hoogste klasse ?

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 31 jul 2009, 15:17

Jawel.... Niki Lauda bijvoorbeeld. Die is er ook een mooi tijdje tussenuit geweest, was echter niet zo oud als Schumacher nu idd.

Dutch

Bericht door Dutch » 31 jul 2009, 15:19

Alan Jones. :mrgreen:

Dutch

Bericht door Dutch » 31 jul 2009, 15:22

Wouter81 schreef:Jawel.... Niki Lauda bijvoorbeeld. Die is er ook een mooi tijdje tussenuit geweest, was echter niet zo oud als Schumacher nu idd.
Lauda is wel de benchmark hierzo. Niet alleen voor Schumacher (na drie jaar terugkeren en je derde race winnen), maar ook voor Massa (zes weken na je bijna-dood weer racen). Allebei even onwaarschijnlijk, toch heeft-ie 't allebei geflikt.

DDX

Bericht door DDX » 31 jul 2009, 15:24

Dutch schreef: Mwah, dat kun je ook in de Technogym-simulator doen. Ik ben vooral benieuwd of F1 Clienti er ook nog een setje slicks voor hem heeft opgezet - en natuurlijk een low-downforce-configuratie...
Afbeelding
Afbeelding

en hij gaat waarschijnlijk zelfs dagje testen in huidige auto :
Schumacher mag van FOTA dag testen in F60

De FOTA-teams hebben Ferrari toestemming gegeven om Michael Schumacher een dag in de F60 te laten testen. Dat bevestigde vice-president John Howett tegenover het Amerikaanse Speed TV. Of de test ook daadwerkelijk plaats zal vinden, hangt af van toestemming van Williams en Force India, die niet meer in de FOTA zitten.

Sinds dit jaar geldt een testverbod in de Formule 1 en mag er tussen de eerste en laatste race niet meer worden getest door de teams. Ferrari zit echter in een uitzonderlijke situatie met de blessure van Felipe Massa. Schumacher is opgeroepen als vervanger van de Braziliaan, maar heeft sinds zijn laatste race in 2006 slechts een handvol tests voor Ferrari gedaan.

Bovendien heeft Schumacher nog helemaal geen ervaring met de technische veranderingen van dit jaar, zoals KERS, de verstelbare voorvleugels en hij heeft sinds 1998 altijd in auto's met gegroefde banden geracet, terwijl dit jaar de slicks zijn teruggekeerd. Ferrari vroeg de overige teams dan ook om toestemming te geven toch een dag te mogen testen en de FOTA-teams hebben die toestemming gegeven. "We zijn er zeker van dat Ferrari dit sportieve gebaar zal respecteren", zei Howett tegen Speed TV.

Williams en Force India zijn echter geen leden meer van de FOTA sinds ze zich onvoorwaardelijk hadden ingeschreven voor het volgende seizoen. Als deze twee teams besluiten geen toestemming te geven, gaat het hele plan van Ferrari niet door. De reglementen stellen namelijk dat er alleen bij unanieme toestemming van alle deelnemers een uitzondering op een regel, in dit geval het testverbod, mag worden gemaakt.

Schumacher heeft vandaag (vrijdag) al in een F2007 op Mugello getest.
http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2009/0 ... en-in-f60/" onclick="window.open(this.href);return false;

Michel P

Bericht door Michel P » 31 jul 2009, 15:28

Ik ben geen Schumi fan, maar heb respect voor zijn race cariere, en kijk uit naar de race en zijn prestaties, na een stop van 3 jaar. Zal veel extra kijkers opleveren.

Persoonlijk heb ik altijd een zwak voor Nigel Mansell, aktie en lef!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zrFKlMpYuD4&hl=nl[/youtube]

Michel

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 31 jul 2009, 15:30

Zie ik daar nou slicks onder die wagen zitten 8)

Denk nou maar niet dat Ferrari een complete 2007 wagen heeft neergezet voor Schumi.........ding zal waarschijnlijk qua techniek héél dicht tegen de F60 aanzitten.

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 31 jul 2009, 15:36

Dutch schreef:'Streken' op de positiefst mogelijke manier natuurlijk. :mrgreen:

Maar het zijn natuurlijk wel streken, want hij omzeilt nu de geest van de test-ban-regel, dat kun je niet ontkennen. Waarmee de sluizen zijn opengezet voor streken op dat vlak die nog veel meer tegen het randje liggen - zie mijn opmerking over die verhuurmaatschappijtjes.
De test-ban regel zal niet zo zeer gericht zijn op rijervaring van de coureurs gok ik, als wel op het continue doorontwikkelen van de auto. F1 auto's kun je onmogelijk meer zien als een collectie onderdelen, ze werken echt als geheel. Qua doorontwikkeling van de F60 schieten ze dus niks op met deze tests. Vind dan ook dat dit prima in de geest van de test-ban regel valt.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 31 jul 2009, 16:03

De FOTA-teams hebben Ferrari toestemming gegeven om Michael Schumacher een dag in de F60 te laten testen. Dat bevestigde vice-president John Howett tegenover het Amerikaanse Speed TV. Of de test ook daadwerkelijk plaats zal vinden, hangt af van toestemming van Williams en Force India, die niet meer in de FOTA zitten.
Nou in dit geval ben ik het er (voor de verandering)helemaal mee eens als Williams weer eens dwars gaat liggen(misschien dat de FOTA daar op gokt). Waarom zou dit wel voor Schumi(en Ferrari, want reken maar dat ze dit ook gebruiken om testdata te verzamelen) wèl kunnen en voor STR/Jaime(die helemaal vers was) niet? Al zit de hand van de FIA natuurlijk in de uitlaat van Williams, dus misschien dat we op dit gebied niet al te veel weerstand hoeven te verwachten...

Dutch

Bericht door Dutch » 31 jul 2009, 16:06

DDX schreef:

Sinds dit jaar geldt een testverbod in de Formule 1 en mag er tussen de eerste en laatste race niet meer worden getest door de teams. Ferrari zit echter in een uitzonderlijke situatie met de blessure van Felipe Massa. Schumacher is opgeroepen als vervanger van de Braziliaan, maar heeft sinds zijn laatste race in 2006 slechts een handvol tests voor Ferrari gedaan.

Bovendien heeft Schumacher nog helemaal geen ervaring met de technische veranderingen van dit jaar, zoals KERS, de verstelbare voorvleugels en hij heeft sinds 1998 altijd in auto's met gegroefde banden geracet, terwijl dit jaar de slicks zijn teruggekeerd. Ferrari vroeg de overige teams dan ook om toestemming te geven toch een dag te mogen testen en de FOTA-teams hebben die toestemming gegeven. "We zijn er zeker van dat Ferrari dit sportieve gebaar zal respecteren", zei Howett tegen Speed TV.

Williams en Force India zijn echter geen leden meer van de FOTA sinds ze zich onvoorwaardelijk hadden ingeschreven voor het volgende seizoen. Als deze twee teams besluiten geen toestemming te geven, gaat het hele plan van Ferrari niet door. De reglementen stellen namelijk dat er alleen bij unanieme toestemming van alle deelnemers een uitzondering op een regel, in dit geval het testverbod, mag worden gemaakt.

Schumacher heeft vandaag (vrijdag) al in een F2007 op Mugello getest.
http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2009/0 ... en-in-f60/" onclick="window.open(this.href);return false;
Goh, wat aardig van ze. Zo'n 'sportief gebaar' hadden ze STR ook wel mogen aanbieden met Alguersuari. Als er iemand 't meer nodig had dan een zevenvoudig wereldkampioen...

Tom V

Bericht door Tom V » 31 jul 2009, 18:56

Mari Oh Oh! schreef:
Nou in dit geval ben ik het er (voor de verandering)helemaal mee eens als Williams weer eens dwars gaat liggen(misschien dat de FOTA daar op gokt). Waarom zou dit wel voor Schumi(en Ferrari, want reken maar dat ze dit ook gebruiken om testdata te verzamelen) wèl kunnen en voor STR/Jaime(die helemaal vers was) niet? Al zit de hand van de FIA natuurlijk in de uitlaat van Williams, dus misschien dat we op dit gebied niet al te veel weerstand hoeven te verwachten...
Dutch schreef: Goh, wat aardig van ze. Zo'n 'sportief gebaar' hadden ze STR ook wel mogen aanbieden met Alguersuari. Als er iemand 't meer nodig had dan een zevenvoudig wereldkampioen...
Wat een onzin, Torro Rosso heeft het nooit aangevraagd. Ferrari legt het verzoek neer en alle FOTA teams inclusief Torro Rosso en Red Bull gaan akkoord. Waarom is dat nou weer iets om moeilijk over te doen.

Tissi RS

Bericht door Tissi RS » 31 jul 2009, 22:52

Volgens mij is het moeilijk doen omdat het kan. En om maar even een verschil aan te duiden, die jongen van STR staat aan het begin van zijn carriere en is dus veel met racen in Formule wagens bezig. Zijn lichaam moet om die reden gewend zijn aan de G-krachten die vrijkomen. MIchael ligt er al een tijdje uit en dan zou ik het eerder vreemd vinden als hij het zomaar aankan.

En dat Ferrari F1 Clienti, dat was eerlijk gezegd iets wat ik zelf ook al bedacht had en ik zou het zelf ook gewoon proberen, en welke multi-miljardair wil nou niet op het volgende feestje pronken dat zijn auto gebruikt is door der Michael om in te trainen voor zijn rentree.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 01 aug 2009, 00:44

Tom V schreef:Waarom is dat nou weer iets om moeilijk over te doen.
Ik zou nog even wachten tot Williams zijn zegen hierover gegeven heeft voordat je dat zegt. :D Zou kunnen hoor, maar gezien hun historie denk ik dat ze dwars gaan liggen, zeker gezien de regel zo´n beetje voor hun geschreven is(was tenslotte om de kosten te drukken). Maar..
Mari Oh Oh! schreef:Al zit de hand van de FIA natuurlijk in de uitlaat van Williams, dus misschien dat we op dit gebied niet al te veel weerstand hoeven te verwachten...

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 01 aug 2009, 11:27

Eric H schreef:Zie ik daar nou slicks onder die wagen zitten 8)

Denk nou maar niet dat Ferrari een complete 2007 wagen heeft neergezet voor Schumi.........ding zal waarschijnlijk qua techniek héél dicht tegen de F60 aanzitten.
Ja, hij reed met GP2 slicks haha. :)

Luco

Bericht door Luco » 02 aug 2009, 09:45

EINDELIJK

Grosjean lost Piquet spoedig af
Renault komt maandag met persverklaring
[01-08-2009] Renault kondigt maandag het ontslag van Nelson Piquet aan. De Braziliaan wordt voor het restant van het seizoen vervangen door testrijder en GP2-coureur Romain Grosjean.

Piquet mag op zoek naar een stoeltje.De Braziliaanse krant O Estado de São Paulo weet te melden dat de renstal van Flavio Briatore het nieuws aanstaande maandag wereldkundig maakt.

Verrassend is dit niet; er wordt al langer gespeculeerd dat Piquet zijn langste tijd heeft gehad bij Renault.

Op dezelfde dag zullen ook Nelsinho en zijn vader met een persbericht komen om hun kant van het verhaal toe te lichten. De Braziliaan heeft al laten doorschemeren niet stil te zitten. Hij is met verschillende teams in onderhandeling over een stoeltje voor 2010.

Voor Grosjean is het ondertussen afwachten wanneer hij in staat is zijn debuut te maken. Renault is geschorst voor de volgende race in Valencia, maar gaat hier tegen in beroep.

Dit beroep vindt plaats op 17 augustus. Een dag later volgt de uitslag.

LV

Roy

Bericht door Roy » 02 aug 2009, 10:07

Mooi, weg met die pannenkoek.

Dennis van der Schoot

Bericht door Dennis van der Schoot » 02 aug 2009, 10:24

Eindelijk ja,

http://www.ing-renaultf1.com/en/_2009/t ... d/cockpit/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hans J.
Auto: X5 M F85

Bericht door Hans J. » 02 aug 2009, 12:17

'Nelsinho is wel in onderhandeling met andere teams' Waarschijnlijk voor in de nieuwe zeepkistenklasse 8)

Tom V

Bericht door Tom V » 03 aug 2009, 15:35

En williams doet inderdaad moeilijk :

http://www.autosport.com/news/report.php/id/77534" onclick="window.open(this.href);return false;

SteV6

Bericht door SteV6 » 03 aug 2009, 15:42

En terecht ...

Metchu

Bericht door Metchu » 03 aug 2009, 20:23

ja wel terecht idd...

in ander nieuws:
Renault ontdoet zich van Piquet
Uitgegeven: 3 augustus 2009 18:56
Laatst gewijzigd: 3 augustus 2009 19:44
RIO DE JANEIRO - Renault heeft formule 1-coureur Nelson Piquet jr de wacht aangezegd. De 24-jarige Braziliaan kreeg maandag te horen dat hij dit seizoen niet meer in actie komt voor de renstal.
© ANP

''Ik ben door Renault ingelicht dat ik dit seizoen niet meer voor hun zal rijden'', berichtte Piquet op zijn website.

De Braziliaan, zoon van een Nederlandse moeder, schrijft verder dat hij opgelucht is dat er nu een einde komt aan ''de slechtste periode uit mijn carrière''.

Piquet begon zijn Formule 1-loopbaan bij Renault in 2008. Dit seizoen heeft hij nog geen enkel punt weten te behalen. Piquet hoopt dat hij nu een nieuwe start kan maken.

''Ik heb nu de mogelijkheid om mijn carrière weer op de rit te zetten en mijn reputatie als snelle, winnende coureur te herstellen.''

Briatore

De Braziliaan haalt op zijn website uit naar zijn baas bij Renault, Flavio Briatore. ''Ik ben een teamspeler en er zijn tientallen mensen waarmee ik heb gewerkt die overtuigd zijn van mijn talent en karakter, behalve helaas de persoon die de meeste invloed op mijn carrière in de Formule 1 heeft gehad.''

Volgens Piquet zette Briatore hem regelmatig onder druk. ''Meerdere keren heeft mijn teambaas, vaak vijftien minuten voor de kwalificaties en de race, gezegd dat hij een andere coureur klaar had staan als ik geen goed resultaat behaalde.

Dreigementen

Ik heb nooit dreigementen nodig gehad om te presteren. In 2008 behaalde ik 19 punten, werd één keer tweede en was de beste debuterende Braziliaanse coureur ooit. Flavio Briatore heeft mij de das omgedaan.''

Piquets vader, drievoudig wereldkampioen Nelson Piquet sr, denkt erover om met renstal BMW-Sauber een doorstart te maken. Mogelijk kan 'Nelsinho' daar aan de slag.
© ANP

Tom V

Bericht door Tom V » 03 aug 2009, 20:31

Red Bull teams block Schumacher test

By Gerhard Kuntschik and Simon Strang Monday, August 3rd 2009, 15:32 GMT

Red Bull Racing and Scuderia Toro Rosso have joined Williams in opposing Ferrari's request to allow Michael Schumacher to test a 2009-specification ahead of his return to Formula 1 at Valencia later in the month.

The Red Bull teams are unwilling to cede to the request after Dietrich Mateschitz claimed that a similar one by Toro Rosso to give 19-year-old rookie Jaime Alguersuari some track time prior to his F1 debut in Hungary was refused.

"We asked for a test permission for Alguersuari before the Hungarian GP and it was turned down," said Mateschitz. "So why should we approve an exemption for a seven-time-champion after this?

"We are happy that Jaime did such an excellent job on his debut."

Red Bull's motorsport coordinator Helmut Marko told the Salzburger Nachrichten newspaper that he believed Michael Schumacher would have little trouble adapting to contemporary Formula 1 machinery and therefore did not need to test.

"Schumacher is experienced enough to be fairly competitive in the new car very soon," said Marko.

"To let him do an extra test is not in the spirit of the regulations. If he indeed did his run last week on GP2 rubber it will make a huge difference".

"We have the same opinion as stated in the rules, therefore we cannot agree with Michael getting a test exemption", added Marko. "And we are not the only ones to have this opinion."
Eerder werd er vermeld dat de FOTA akkoord ging, daar zit Red Bull en Torro Rosso bij. Nu herzie ik mijn mening aangezien blijkt dat het voor Alguersuari ook was aangevraagd en niet werd toegestaan. Consistentie is wel belangrijk, er is geen reden om met twee maten te gaan meten.

Plaats reactie