Advies voor m'n zusje - update: 107 gekocht

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
MartijnGizmo

Advies voor m'n zusje - update: 107 gekocht

Bericht door MartijnGizmo » 26 jul 2009, 18:36

M'n zusje rijdt op dit moment in een VW Polo 6N2 en wil iets jongers/goedkopers, omdat ze voor d'r werk veel kilometers gaat maken. Kan ik d'r geen ongelijk in geven uiteraard. Ze wil graag een Aygo/C1/107 van zeg een jaar oud kopen, maar zit met nog wat open punten:

- Verkoop van de Polo: ze is al wat rond wezen shoppen, maar d'r wordt inruil zo'n E 2000,- geboden, terwijl ze voor rond de 4-5k op Marktplaats staan. Particulier verkopen lijkt me in deze prijsklasse een betere optie? Het betreft een zilveren driedeurs 1.4 60pk Comfortline van september 2000, donker interieur, dealeronderhouden en voorzien van net 15" lichtmetaal. Kilometerstand weet ik zo niet, maar zeg rond de 100.000km. Wat is zoiets nog waard? Willekeurige vergelijkbare auto: http://link.marktplaats.nl/267433949" onclick="window.open(this.href);return false;

- De aanschaf van de nieuwe voiture: C1/Aygo/107 is gewoon een kwestie van smaak en aanbod? Ze heeft zelf geen voorkeur voor 1 van de 3 en ook dealer-technisch maakt het niet zo veel uit, hebben alledrie een grote vestiging hier in Groningen.

- Financiering: naar verwachting zal er toch zo'n 4500 bijbetaald moeten worden, wat ze niet allemaal in 1 keer op kan hoesten. Op aanraden van mijn vader wil ze een doorlopend krediet aanvragen, maar is dat de slimste optie voor zoiets?

- Verzekering: de Polo staat op naam van d'r vader, dus ze heeft nog geen no-claim oid opgebouwd. Een verklaring van FBTO dat ze medebestuurder oid is scheen ook niet mogelijk te zijn. Wat is een aanrader als je 25 bent en je eerste eigen auto koop?
Laatst gewijzigd door MartijnGizmo op 01 aug 2009, 15:32, 2 keer totaal gewijzigd.

Snipe

Re: Advies voor m'n zusje: Polo 6N2 weg doen voor een Aygo/C1/et

Bericht door Snipe » 26 jul 2009, 18:41

Dit topic helpt je misschien al een beetje op weg: http://driving-fun.com/forum/viewtopic. ... 8&p=457022" onclick="window.open(this.href);return false;

Aygo zou ik altijd nieuw kopen trouwens, afschrijving is 1000 euro per jaar of zo en bij een nieuwe heb je natuurlijk minder onderhoud dan bij een gebruikte én kun je zelf (het is voor je zusje) uitkiezen wat voor kleur hij moet worden.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 26 jul 2009, 19:02

ff. heel kort *(door de bocht)

Polo prive verkopen Polo is altijd handel....verkoop hem voor de prijs waar je een goed gevoel bij hebt.

Koop een Aygo niet omdat het een Toyota is maar hij heeft gewoon de beste restwaarde van de 3 en koop hem nieuw niet gebruikt de afschrijving is nihil...

Snap je hem 8)

2000euro is misschien iets te karig...alleen als je zelf heel goed gaat nadenken koop je tegenwoordig een 2009 auto voor....dat bedoel ik....

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 26 jul 2009, 19:03

Deventer was het he? :angel:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 26 jul 2009, 19:31

Heeft ze al proefgereden Martijn?

Veel kilometers en van klein ouder naar klein nagenoeg nieuw blijft klein :wink: Oftewel schiet je er echt wat mee op? Als het Polootje betaald is en je schiet er niet zoveel mee op qua rijden dan moet je maar zin hebben in de extra maandlasten. Nieuwe auto op financiering betekend all risk verzekeren, Polo kan lekker WA. Zonder no-claim wist ik het wel! Just my 2 cents..

Polo gewoon op marktplaats gooien :thumbup:

Calavera

Bericht door Calavera » 26 jul 2009, 19:50

Martijn Koevoets schreef:- Financiering: naar verwachting zal er toch zo'n 4500 bijbetaald moeten worden, wat ze niet allemaal in 1 keer op kan hoesten. Op aanraden van mijn vader wil ze een doorlopend krediet aanvragen, maar is dat de slimste optie voor zoiets?
Een doorlopend krediet van 4500 euro is niet zo'n schokkend hoog bedrag. Maar ik kan niet in de portemonnee kijken wat de vaste lasten/uitgaven en de inkomsten zijn.
Als je zo iets neemt overweeg dan internet banken / reguliere banken. Percentage zal naar alle waarschijnlijkheid niet al te veel schelen. Meer de voorwaardes: wel/niet aflossingsvrije mogelijkheid, wel/niet overlijdensrisico verz. inbegrepen (kan in sommige gevallen tot 1,5-2 % schelen in geval van zonder!). Termijn en maandelijkse aflossing én rente.
Anders ook mogelijk... onderhandse lening bij ouders. Tegen bv 4-5% jaarbasis... Das al stuk minder via banken enzo. starten vanaf 6,5-7% uitgaande van lening incl overlijdens verz.
Martijn Koevoets schreef:- Verzekering: de Polo staat op naam van d'r vader, dus ze heeft nog geen no-claim oid opgebouwd. Een verklaring van FBTO dat ze medebestuurder oid is scheen ook niet mogelijk te zijn. Wat is een aanrader als je 25 bent en je eerste eigen auto koop?
Internet aanbieders... zijn der zat. Ze valt iig niet meer in de risicogroep.
Unive is voor beginnende noclaim opbouwer op zich een voordelige.
Ohra heeft via internet ook goedkope verzekering, en ik meende voor vrouwen afgelopen zomer een speciale premiekorting, vanwege een of andere onderzoek dat vrouwen veiliger rijden.
En anders als ze al verzekeringen heeft lopen. Probeer het onder één noemer te brengen. Kan ook schelen dmv kortingen.
Kijk iig goed naar de dekking.

Das hoe ik erover denk.

JeroenT

Bericht door JeroenT » 26 jul 2009, 20:26

Ik zocht ook 2 maal een Aygo-kloon.

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =6&t=14771" onclick="window.open(this.href);return false;

Uiteindelijk 2 keer gekozen voor het nieuwe type Twingo.
Beiden 2e hands, 1 jaar oud, Dynamique, airco en std radio.

Toch wat meer auto dan de Aygo, goedkoper in aanschaf. Alleen wel wat meer wegenbelasting.

Timmert

Bericht door Timmert » 27 jul 2009, 21:50

Misschien redeneer ik gek, maar ze gaat meer kilometers rijden en koopt daarom een kleinere auto. Dat volg ik niet.
Als ik een C1 zou hebben (en ja, ik heb veel rijervaring met zo'n ding), en ik ging veel km's rijden dan zou ik internet afstruinen voor een iets grotere auto zoals een Ibiza of een Polo.

Je zit simpelweg beter in een Polo, geluidsniveau is lager en het is comfortabeler. Wil ze toch iets nieuwers/zuinigers kijk dan naar een Panda. Dat rijdt serieus heel erg veel beter dan je zou denken. Fijn stil, comfortabel en de vaste lasten zijn ook niet te gek.

Just my 2 cents..

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 28 jul 2009, 11:02

Met meer kilometers bedoel ik geen 100.000 per jaar oid, eerder 30.000, en het zal grotendeels binnendoor zijn. Het gaat 'r met name om de onderhoudskosten van een 9 jaar oude auto. :)

Timmert

Bericht door Timmert » 29 jul 2009, 10:53

Martijn Koevoets schreef:Met meer kilometers bedoel ik geen 100.000 per jaar oid, eerder 30.000, en het zal grotendeels binnendoor zijn. Het gaat 'r met name om de onderhoudskosten van een 9 jaar oude auto. :)
Op die manier, ok :)

Dan nog: kijk es naar een Panda ;) of een Fox evt.. Das zoveel meer auto dan een C1/107/Aygo :)

Hielke

Bericht door Hielke » 29 jul 2009, 11:48

30.000 km per jaar is nogal wat. Dan had ik liever een Aygo dan een Panda.

Seat komt met een Ibiza aanbieding. De Ibiza Club voor € 9.995,- Dat is in vergelijking met de Aygo een echte auto. Ook met zuinige 3 cylindermotor. Dan wist ik het wel.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 29 jul 2009, 12:12

Ik zou ook geen 30Kkm in de aller kleinste klasse willen rondtuffen moet ik zeggen. Dan liever een ouwe Golf TDI :wink:

Mark

Bericht door Mark » 29 jul 2009, 13:50

Als particulier een auto laten financieren (helemaal als je het geld zelf niet hebt) vindt ik een absoluute no-go. Verder denk ik dat de Polo mits goed onderhouden goedkoper zal zijn dan het rijden en aanschaffen van een "nieuwe" auto.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 29 jul 2009, 17:05

Goedkoper dan een *(nieuwe) Aygo rijden kan niet...ook niet met een 5 jaar oude Polo.....30K per jaar is best te doen met een Aygo...en 1 tip met 30k per jaar rijden elk jaar inruilen. je hebt dan 2 beurtjes nodig *(totaal denk ik 220euro) wegenbelasting is nihil en verbruik is 1op20 goed te halen.....

Geloof me heb het allemaal wel eens berekent goedkoper kan niet...

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 01 aug 2009, 15:14

M'n zusje belde net om te bedanken voor de info in dit topic, het is een 5-deurs 107 geworden. De Peugeot-dealer bood een inruilprijs van 3000 Euro voor de Polo (tegenover E 1500 bij Citroën) en er kon voor de 107 ook nog een set lichtmetaal met korting vanaf. Toen ook nog bleek dat ze het geld in eerste instantie van d'r ouders kan lenen, was de knoop snel doorgehakt. :)

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 01 aug 2009, 15:22

Super keuze en goede deal!!! echt goedkoop rijden gaat nu beginnen.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 01 aug 2009, 15:32

Ik heb 'r uiteraard al wel aangeraden om even een en ander vast te leggen wat betreft die lening, om eventueel belastinggezeur te voorkomen.

Knot

Re: Advies voor m'n zusje - update: 107 gekocht

Bericht door Knot » 01 aug 2009, 16:27

Hmmzzz.. lenen voor een peugeot... dan toch liever met een polo door t leven... ;)

Maar het zijn leuke wagentjes hoor. Zou zelf de Aygo kopen omdat het een niet franse auto is, toch vind ik de achterlichten van de C1 en de 107 mooier dan die van de toyota.

duifjes.com

Re: Advies voor m'n zusje - update: 107 gekocht

Bericht door duifjes.com » 02 aug 2009, 12:01

Idd. de Aygo is de mooiste van de 3 en heeft de hoogste restwaarde !!!!! *(lange termijn kijken) maar technisch is er 0,0 verschil....al willen sommige franse dealers wel eens zeggen dat de franse comfortvering hebben ed....bullshit...

Mooie verhaal de verkoper van Citroen alhier rijdt prive een Aygo.....ja is toch een toyota he *( :mrgreen: )

Plaats reactie