Speling remschijf?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Sjef

Speling remschijf?

Bericht door Sjef » 27 jul 2009, 12:57

Heb iets vreemd met een wrx my07.
Ik rijd al 2 jaar met de brembo STI kit aan de voorzijde en dit is altijd goedgegaan echter laatste weken kreeg ik bij het accelereren en weer loslaten (rustig) een "metaalachtig tikkend" geluid op de vooras.

*Gas in*, tik
*Gas los* tik

Na onderzoek blijkt dat de schijfgaten speling hebben echter ging ik er vanuit dat dit geborgd zit door de wielmoeren. Alles is uit elkaar geweest, toen leek het ok maar wiel erop, op moment (140nm zelfs) en het geluid is er nog steeds. Het komt maar van 1 wiel vandaan (linksvoor)

Rem je terwijl je gas geeft dan is het geluid ook nog aanwezig.
Ik vind het erg vreemd zeker omdat er toch best veel kracht op de schijf komt. Het zijn originele brembo schijven. Iemand bekend met dit probleem of het ontstaan?

Rich

Re: Speling remschijf?

Bericht door Rich » 27 jul 2009, 15:20

Hmm, da's idd vreemd. Ik heb zelf ook een originele brembo kit op de vooras (Grand Turismo big brake kit). De schijf valt bij mij redelijk soepel over de draadstuds, daar zit echt wel iets speling op, ze zitten daar niet strak omheen. In principe zou je wiel de schijf moeten inklemmen, er vanuit gaande dat je de standaard bevestiging hebt; wielhub > schijf > wiel dat dmv draadstuds en conische moeren wordt gemonteerd.
Kan je de schijf dan ook bewegen met het wiel gemonteerd?
Wellicht ff checken of er geen vuil of braam oid op de contactvlakken zit. Ik heb laatst de boel ook los gehad en toen alle vlakken even een schuurpapiertje over gehaald om er zeker van te zijn dat ik niet door iets dat er tussen zit een lichte slinger in 't wiel krijg.

Joy

Bericht door Joy » 27 jul 2009, 18:00

Ik neem aan dat de speling niet als volgt te zien is ? Dit is een kapot wiellager.

Sjef

Bericht door Sjef » 27 jul 2009, 19:30

Joy, dit is het niet, het is in de rolrichting van het wiel. Het geluid is wel gelijk.

Als de schijf (en dus eerst de klauw) gedemonteerd zijn en terug opgezet is het geluid weg bij handmatig (proberen) bewegen. Zodra het wiel er weer op zit en je gaat rijden begint het weer van voor af aan.

Remko

Bericht door Remko » 28 jul 2009, 12:11

Het zou kunnen dat er speling zit op het remblok in de remklauw. Klinkt wat dubieus want daar zit altijd speling in. Maar ik had een dergelijke tik in een van mijn voorremmen. In het begin was het alleen als ik 's ochtends achteruit reed uit de parkeerplaats; later gebeurde het ook als ik bij het manoeuvreren afwisselend voor- en achteruit reed. Niet vertrouwwekkend. Montage van een set originele BMW blokken heeft het probleem opgelost. De oude blokken waren "ijzer op ijzer" (ik heb de slijtageindicator ooit losgekoppeld).

Of zit er speling op de bevestiging van je remklauw. En kun je je wiel met de hand draaien als de auto b.v. op de krik staat?

Gokwerk natuurlijk van mijn kant maar misschien heb je er iets aan.

aapje

Bericht door aapje » 28 jul 2009, 13:47

Ik heb ook eens zo'n tik gehad, ik hoorde het op een gegeven moment ook bij acceleren. Dus bij lastwisselingen, bleek toen toch het wiellager te zijn.

Jeroen van Emmerik
Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992

Bericht door Jeroen van Emmerik » 28 jul 2009, 22:04

klinkt idd als wiellager... niet zoveel als in het filmpje dan.

Sjef

Bericht door Sjef » 28 jul 2009, 22:27

op een nieuwe auto na 40k kms?
Ik ga alles toch nog eens heel goed nakijken waarbij het wiellager toch eigenlijk 1 van de laatste dingen was waaraan ik dacht. Het kan natuurlijk altijd maar ja :S

Alexsti
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Bericht door Alexsti » 28 jul 2009, 22:34

Zit de centrale moer goed vast ?
Deze was bij mijn STI ook eens losgelopen , en toen had ik ook rare tikkende geluiden.

Zie foto:

Afbeelding

Jeroen van Emmerik
Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992

Bericht door Jeroen van Emmerik » 29 jul 2009, 13:36

ja, het borg-kuiltje niet diep genoeg.. is ook een optie, maar in die hoek zou ik het wel zoeken!

Sjef

Bericht door Sjef » 02 aug 2009, 11:39

Morgen heel de boel nog eens uit elkaar halen. Ben benieuwd wat er nog te vinden valt.

Sjef

Bericht door Sjef » 04 aug 2009, 00:03

The story continues:
Uitgebreidde check op de brug, niks vreemd te melden. Afdekplaat eraf gehaald, blijkt dat de bouten van het subframe losjes zaten. De boel aangedraaid, zelfs cardan etc gecheckt, kon ook allemaal wat vaster. plaat er weer op. Weer rijden 20 minuten ofzo, geen geluid meer.

Rij ermee naar huis, ritje van km of 10, geen geluiden.

Rij er vanavond een rondje mee, begint het weer licht bij belasting. Is veel minder dan voorheen, alleen in zn 1 en 2 maar af en toe weer een harde tik. Geluid vooral als je naar zn 2 schakelt voor een bocht en de bocht induikt. Klachten zijn met 75% afgenomen kwa tikken maar ben benieuwd of het weer erger gaat worden komende week. *grmbl*

Robert Campbell

Bericht door Robert Campbell » 04 aug 2009, 08:24

Versnellingsbaklager.

Gebeurt het getik ook als je remt terwijl je ontkoppeld hebt? Je moet uitvinden of het probleem in de aandrijflijn of de ophanging ligt. Krijg je ook getik als ie niet in de versnelling staat en je maakt dezelfde maneuveres?

edit: Sorry, je hebt natuurlijk 4WD.. Zou ook nog het middendifferentieel of het achterdifferentieel kunnen zijn. Motorophangpunten is ook nog een optie (dat de motor wat heen&weer kan tijdens het rijden).

Je remschijf heeft geen speling mits het wiel goed aangedraaid is, hij wordt geklemd tussen het wiel en je wiel-lager/fusee. Of je wiel-lager heeft speling, maar in princiepe kan je schijf nooit speling hebben (mits je de wielen goed aandraaid (80-100Nm). Bij Quickfit e.d. worden ze met lucht vastgedraaid, meestal met iets van 200Nm heb ik het gevoel als ik een van die bouten los moet draaien.

Robert

Sjef

Bericht door Sjef » 04 aug 2009, 10:23

Robert,

het getik is dus idd alleen bij ontkoppelen en weer optrekken. Ga ik de rotonde op dan schakel je terug naar 2, op het moment dat de koppeling op is hoor je de tik. gas er weer op, een tik of soms pas bij het doorgeschakeld hebben (ff ontkoppeld en weer op) de tik. Heb het gister ook geprobeerd met de auto uit de versnelling al bij 80 -> op de rotonde af -> remmen en insturen en weer uit: geen geluidjes.

Het opmerkelijke is dat het echt linksvoor klinkt. Heel af en toe twijfel ik of het geluid ook wat meer van rechts komt maar in 90% van de gevallen echt een tik linksonder.

Rij ik achteruit en weer vooruit dan hoor ik ook altijd 1x een tikje maar dat is lang niet zo hard als dit geluid (maar dat zou ook het remblokje kunnen zijn)

Wielen staan op 140nm dus dat van die schijven sluit ik nu ook uit.

*wordt er getikt van* :)

Jeroen van Emmerik

Bericht door Jeroen van Emmerik » 04 aug 2009, 16:20

Sjef schreef: *wordt er getikt van* :)

en je hebt hier ook al heel wat 'afgetikt'...

Plaats reactie