Een aantal weken geleden ging een oranje/geel icoontje van het motorblok branden in het tellerhuis.
Even de dealer opgezocht om te laten uitlezen.
In 1e instantie vond men het niet direct noodzakelijk om uit te lezen omdat er volgens de receptionist een zelferende computer in de M3 zit en de melding mogelijk na een paar dagen weer verdwijnen zou.
Na een week toch maar een afspraak gemaakt en kreeg een uitdraai van de diagnose, voor mij acradabra en de werkplaatschef wist er ook niets mee te doen.
De uitdraai vermeld het volgende ;
170/hoeveelheid secundaire lucht te gering.
In het storingsgeheugen als 1e storing vastgelegd.
Storing bij 1 / doorstroming cilinder 4-6 te klein
(OBD11-code ; PO492 )
De storing bestaat momenteel niet, 1 maal herkend
kilometerstand 73700 km, bij 1e optreden motortoerental 2240/min, motorbelasting 38.4%, koelvloeistoftemp. 63 graden, voedingsspanning -11.8V.
Bovenstaande bevreemd me eigenlijk want het icoontje is gaan branden tijdens een trip naar Duitsland en wel bij ca 5500 t/pm in zes.
Moet wel zeggen dat de weken ervoor eigenlijk alleen stadskilometers gemaakt zijn.
Jullie ideën of sugesties hierover zijn van harte welkom.
Wim.
Storings melding E46 M3
- wim breman
- Niels v D
Re: Storings melding E46 M3
Wat is dat voor gelul van die receptionist? Die storing zit er toch niet voor niks in?
Maar wat ik op dit moment zou zeggen is inderdaad even doorrijden en afwachten of de storing teruchtkomt, omdat hij maar eenmaal voorgekomen is. Als de storing terugkomt zou ik de luchtpomp willen vervangen. als ik die omschrijving zo lees.
Maar wat ik op dit moment zou zeggen is inderdaad even doorrijden en afwachten of de storing teruchtkomt, omdat hij maar eenmaal voorgekomen is. Als de storing terugkomt zou ik de luchtpomp willen vervangen. als ik die omschrijving zo lees.
- Bert ///M3
Re: Storings melding E46 M3
Niet alle storingen laten dat lampje branden of gooien een auto in noodloop, dus het kan een oudere geweest zijn.
Secundaire lucht heeft met je luchtpomp te maken denk ik. Op een M3 zit een luchtpomp die bij koude start even draait en lucht in het uitlaatsysteem pompt, vanwege emissie eisen, en om de kats op temperatuur te krijgen. Kan op zich geen kwaad als die het niet doet, alleen kan het zijn dat je benzine ruikt bij een koude start. Bij mij op de racer is die er af en ook geen kats meer dus die stinkt altijd een beetje naar benzine bij een koude start.
Er zit een soort klep na de luchtpomp op een E46 M3, misschien is die vuil of werkt die niet helemaal lekker.
Secundaire lucht heeft met je luchtpomp te maken denk ik. Op een M3 zit een luchtpomp die bij koude start even draait en lucht in het uitlaatsysteem pompt, vanwege emissie eisen, en om de kats op temperatuur te krijgen. Kan op zich geen kwaad als die het niet doet, alleen kan het zijn dat je benzine ruikt bij een koude start. Bij mij op de racer is die er af en ook geen kats meer dus die stinkt altijd een beetje naar benzine bij een koude start.
Er zit een soort klep na de luchtpomp op een E46 M3, misschien is die vuil of werkt die niet helemaal lekker.