BMW M alleen turbo's
-
BMW M alleen turbo's
Tijd voor de poll.
En even onderbouwen als het kan.
En even onderbouwen als het kan.
- Michel P
Re: BMW M alleen turbo's
Wellicht dat Motorsport het concept zo kan fijnslijpen dat het wel puur en direkt aan gaat voelen.Jammer, maar het is niet anders. Misschien overtuigen ze mij in de toekomst. Voorlopig haak ik af.
Michel
-
Turbo-lag heeft BMW aardig onder controle, dus dat biedt perspectief. Zeker met de aangekondigde extra lichte versie van de 1 serie met 300PK turbo motor: laat maar komen
(neemt niet weg dat een mooie non-turbo bezine motor voor mij nog altijd te prefereren valt, maar dan zit je met die milieu-terroristen in Brussel....)

(neemt niet weg dat een mooie non-turbo bezine motor voor mij nog altijd te prefereren valt, maar dan zit je met die milieu-terroristen in Brussel....)
-
" Jammer, maar het is niet anders. Misschien overtuigen ze mij in de toekomst. Voorlopig haak ik af."
Zolang er een concurrent is die voldoet en wel een mooie motor heeft zonder turbo, dan gaat mijn voorkeur daar naar uit. Ben geen turbo-man, concept spreekt mij niet aan, hoeveel vermogen ze er ook uit krijgen.
Dan ben ik maar ouderwets
Zolang er een concurrent is die voldoet en wel een mooie motor heeft zonder turbo, dan gaat mijn voorkeur daar naar uit. Ben geen turbo-man, concept spreekt mij niet aan, hoeveel vermogen ze er ook uit krijgen.
Dan ben ik maar ouderwets

- RVV
even mijn on topic reacties uit het 1 serie draadje:
Wat voor een motor dan ? De tijden van de hoogatmosferische motoren door M ontwikkeld is in principe voorbij bij de volgende generaties M's. De X5 M is het voorbeeld, met een biturbo, deze motor gaat straks ook in de nieuwe M5 komen. De opvolger van de huidige M3 zal in 2012/2013 ook een twinturbo achtig iets krijgen.
Nou een M1 voor het gemak met een 3 liter twinturbo ? Die is er nu al in de vorm van de 135i. Een M1 kan eigenlijk al geen kleinere motor krijgen, want dat is niet meer M waardig.
Feitelijk heb je straks gewoon een 135i., technisch aangepast... met 360pk .. Nou die koop je nu al, kijk maar naar Ferdinand zijn Schnitzel paradijs.. enige verschil is dat de M1 als een marketing M in de markt word gezet. En eigenlijk is die daar te lelijk voor, ook de opvolger straks.
Behalve dat ze snel(ler) worden,, hebben M's straks niet meer die motorische emotie waardoor een M nu uitblinkt.
Voor wat betreft het turbo verhaal zeer zeker wel.. Je hebt het over V8 was het niet 6 in lijn.. een punt waarmee je hout snijd. Ware het niet dat alle M motoren tot op heden hoogtoerige atmosferische motoren zijn geweest. Een turbo zal dat karakter gewoon verdoezelen.
Hoe goed BMW M de turbo's ook zal maken, het blijven turbo motoren en ze zullen nooit hetzelfde atmosferische karakter hebben. Dat zal een liefhebber van turbo motoren geen bal kunnen schelen. die gaan voor de duw en het koppel bij lage toeren. Atmo rijders gaan voor de sensatie bij hoge toeren. Dat fundementele verschil zal nooit worden opgevuld.Dan het verhaal of een M1 een hit zou kunnen worden..nogmaals als dat aan de orde zou zijn dan had BMW allang een M 1 uitgebracht. Ik heb eens in een interview gelezen dat het ontwikkelen van een M1 in principe net zo duur zou zijn als het ontwikkelen van een M3. In tegenstelling tot die M3 kan BMW geen 100000 euro of meer voor een M1 vragen. Zou die M1 rond de 70000, 80000 euro moeten worden verkocht dan, zal BMW dik verlies hebben op die auto, afgezien van het feit dat een 1 serie totaal niet sexy is ofzo. (wel goed, maar dat is een ander punt)
Nu is de kans groot dat met de komst van de turbo techniek het niet meer zo'n probleem is om een turbo M in de markt te zetten, want een turbo M is veel goedkoper qua motorenontwikkeling dan een atmosferische hoogtoerige M motor vanaf de basis opnieuw te ontwikkelen.
De rol voor M is niet meer het ontwikkelen en ontwerpen van nieuwe motorconcepten, maar het "tunen" van het standaard BMW aanbod met een M badge er op. En daarmee word een deel van de M filosofie de nek omgedraaid.
-
de M vesie van de 1 wordt echter een 4 cylinder ipv de 6 cylinder uit de 135i: dit ivm beter sturende auto (icm het lichter maken van de auto over-all)
- RVV
Ik heb ook voor optie 3 gekozen, omdat ik bang ben dat er straks geen concurrerende merken meer zijn die een hoogtoerige atmo, motor,of überhaupt nog een atmo motor met fatsoenlijke PK's aan zal bieden.
Het is straks OF hybride, electro karretjes of turbotechniek.
En als het dan toch turbotechniek moet zijn dan is M of BMW in het algemeen voor mij de enige keuze ben ik bang.
Waar ik zelf een beetje bang voor ben is dat straks vanuit de overheid, 2e hands auto's met een hoge C02 uitstoot veel hoger belast zullen worden. Een soort van straf. Dan zit je met een M motor helemaal aan de verkeerde kant. Om nog maarte zwijgen van V8'en en V10'en..
We worden straks gewoon gedwongen om een "schone" (M) turbo te kopen.
Het is straks OF hybride, electro karretjes of turbotechniek.
En als het dan toch turbotechniek moet zijn dan is M of BMW in het algemeen voor mij de enige keuze ben ik bang.
Waar ik zelf een beetje bang voor ben is dat straks vanuit de overheid, 2e hands auto's met een hoge C02 uitstoot veel hoger belast zullen worden. Een soort van straf. Dan zit je met een M motor helemaal aan de verkeerde kant. Om nog maarte zwijgen van V8'en en V10'en..
-
Die kans is groot inderdaad; behalve dat de overheid liever helemaal niet heeft dat er nog M auto's worden verkocht... veel te snel: allemaal aan de Toyota Prius/Honda Insight/... :fy:Rico schreef:...
-
Sta zeker open voor turbo. Ik houd daarbij de Golf V GTI in gedachten waar ik mee gereden heb.
- Knot
Ik vind dat een M een NA moet zijn, hardcore, mooi karakter.
Een 335i turbo is lekker voor woon/werk, de koppelbeul maar het zomeravondje sturen wil je in een M power toerenblokje wat NA is!
Een 335i turbo is lekker voor woon/werk, de koppelbeul maar het zomeravondje sturen wil je in een M power toerenblokje wat NA is!
- Michel P
Dat gaat straks al beginnen met parkeertarieven Rico, dus maak je borst maar nat.
Maar een Model S van Telsa zal als daily straks de norm zijn. Alles wat meer uitstoot zal worden belast!
Michel
Maar een Model S van Telsa zal als daily straks de norm zijn. Alles wat meer uitstoot zal worden belast!
Michel
- Femme
Als BMW een hoogtoerige turbomotor zou maken met een minimale turbolag zou ik het wel ok vinden.
De motor in de X6M en X5M belooft wat dat betreft weinig goeds. Max. vermogen al bij 5800 toeren ofzo dus dat hoogtoerige is er vanaf.
De motor in de X6M en X5M belooft wat dat betreft weinig goeds. Max. vermogen al bij 5800 toeren ofzo dus dat hoogtoerige is er vanaf.
- RVV
- RVV
Chris' column - 11th June 2009
11 June 2009
RATE:
I’m having some M worries. It’s been happening for some time – like the gradual estrangement that creeps up on a couple who just aren’t getting on the way they used to.
Recent developments over at BMW M GmbH have made me wonder if the people running the joint fully understand what it is people like me – and by that I mean M obsessives - want from one of its products. Because so many of my favourite car memories include M products, and because I’m still in awe of most of its current range, I’ve shied away from saying anything until now, but the latest M3 Edition has tipped the balance.
Trouble has been brewing for some time. The first vestiges are hard to pin-point, but the company’s refusal to fit decent brakes to its cars since, well, 2004 is perhaps symbolic of the slight shift in focus. Don’t get me wrong, the current M5 and M3 are exceptional cars, but I don’t think either of them will be remembered as the best examples to have worn the badge. The fastest, yes - but not the best.
I suppose before one deconstructs BMW M and attempts to pinpoint what might be wrong with its current approach, we need to outline what ‘M’ stands for. In its original form it denotes a ‘Motorsport’ connection, but this is not something on which any car company can base an entire range of cars.
Please excuse the pedantry, but the first M-car was the 1978 M1, which was a pukka homologation exercise. This fits nicely with the designated ‘M’ meaning, but the lineage was broken almost immediately by the launch of the E12 M535i (complete with dog-leg ‘box, slippy diff and catastrophic wet-surface behaviour). This was a street car, and it also carried the ‘M’ badge. Homologation purity didn’t return until the 1986 E30 M3. And since then very little of what BMW M has produced has had anything to do with motorsport.
That in itself doesn’t worry me, because I’m not a purist. If brands evolve and change over time, it doesn’t worry me, as long as the products remain engaging. Accordingly, it didn’t bother me when Porsche fitted cupholders to the 911, nor was I especially concerned when Subaru sacrificed some harshness for a supple-riding WRX. But the announcement of the X5M and X6M crimped my colon: it made me exhale and wince - the way a well-executed spear tackle makes me shudder with horror.
I don’t understand these cars, and because of that I’m probably not qualified to comment on them. Obscenely rapid SUVs were an amusing folly 12-months ago, but they are a nonsense right now. If you happen to already produce one, I can understand why you might continue to market it at those people rich and tasteless enough to still want one. But why launch such a vehicle now? With an M badge on it? The Americans don’t want it, neither do we Europeans and Russia is skint which means BMW must be banking on the Emirate states taking several thousand of the things.
The M3 Edition may not, at face value, be in the same league when it comes to crimes-against-M, but sit and consider what it stands for and, if like me you feel strongly about these things, you’ll quickly work yourself into a reasonable froth.
As BMW itself proved, if you’re going to pimp an M car, you need to make it very different from the standard machine. The 2003 CSL was considerably different to the standard E46 M3, but not enough to justify the extra cost, and as a result it depreciated faster than the Zimbabwean Dollar. It also had the now-traditional margarine brakes.
All the M3 Edition offers over the standard car is a 10mm suspension drop and some extra cosmetic wotsits: it is a car in the mould of the late-80s Ford South-West Dealers Special Edition catalogue. For all I know ‘Edition’ means ‘Bonus’ in Bavarian.
Lesson one in the icono-sportscar rule book: never cock-about with brand heroes unless the result will blow peoples minds. Back in the day, us car-bores tore a strip off Porsche when the 996 RS didn’t display enough performance-related-vulgarity. And yet they’d gone to the lengths of fitting a plastic rear screen. What the hell are we supposed to make of a teensy reduction in ride height on an M3?
It’s not an edifying subject this: it’s the gradual erosion of a brand whose machines many of us ache to own. And what of the turbocharged future? Well, it’s not an especially appetising prospect, but needs-must. If the offer is turbo-M-cars, or no M cars: then the choice is simple. What sticks slightly in the throat is the patent U-turn from most of the last decade’s M-rhetoric. I’ve interviewed boss-man Herr Richter several times, and he’s always propounded the ‘high engine speed philosophy’. But in the space of six months, that’s disappeared.
Potential fixes? Well, some tangible motorsport crossover would be nice. A road car that could be linked to a works BMW racer: a return to the halcyon days of the mid '80s. Sounds terribly rose-tinted, but it worked back then. Personally, I think the future lies in having the balls to reduce the M entry-pricepoint. Sadly, the £50k-60k, 400bhp coupe is a dying breed; we need a 300bhp car that weighs 1250kg and looks the goolies. Not a brace of super-SUVs and a tarted-M3.
For now, I’m keeping the faith. But much more of this and I might begin to waver. In the meantime I shall make weekly visits to see my 1986 E28 M5: it will serve as a shrine to the virtues of M, and my hopes for its resurrection in the near future.
- Joop
Ben het eigenlijk wel met Aernoudt zijn reactie eens.Sta zeker open voor turbo. Zien graag waar M mee komt.
BMW is natuurlijk niet alleen het motorblokje, het gaat om het totaalplaatje. Al zal het wel jammer zijn dat de NA motor langzaam zal gaan verdwijnen.
Echter als je de 335i bekijkt heeft BMW het al redelijk voor elkaar en zullen ze er ook alles aan doen om het NA-karakter in de turbomotoren nog verder te verfijnen.
Op dit moment verkies ik een 330i ook nog voor een 335i; maar die keuze zal er bij de volgende modelserie wellicht al niet meer zijn.
Aangezien de 335i behoudend is afgeregeld, aangezien er makkelijk 360PK uit te halen is, zal M meer met het V8 blok moeten doen om het verschil weer significant te laten zijn. Wellicht een variant op het Alpina V8 biturbo blok of het blok uit de X5M/X6M; dus met Turbo. Die weg is immers al ingeslagen en zal zeker voortgezet worden.
Laten we voorlopig hopen dat we nog zo lang mogelijk kunnen genieten van het NA M-blokje.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Liefst NA......................maar ik ga met de tijd mee, simpel. BMW zal altijd in staat zijn een kar te maken die "anders" is, die toch een bepaald rij en stuurgevoel geeft in vergelijking met de concurenten, noblesse oblige.
Ik heb het volste vertrouwen in de techniek, in de toekomstige ontwikkelingen. Het is hier eerder genoemd, tegen de tijd dat er weer een nieuwe generatie M1-3-5-6 klaar staat is de oude niet uit het hart, maar is ie wel oud en achterhaald...............niemand zeurt hier toch ook niet over hoe goed je over-over grootvader het had met zijn kar op houten wielen en een 6 span ervoor?? Come on, move on.............................
Kortom; vroeger was niet alles beter en zal het ook nooit zijn, de toekomst begint vandaag en stilstand is achteruitgang.................................kom op jongens, ontwikkelen en vooruit met die hap.
Over 50 jaar rijden we mischien niet eens meer met een verbrandingsmotor, wat kan het schelen, als ie maar hard gaat
Ik heb het volste vertrouwen in de techniek, in de toekomstige ontwikkelingen. Het is hier eerder genoemd, tegen de tijd dat er weer een nieuwe generatie M1-3-5-6 klaar staat is de oude niet uit het hart, maar is ie wel oud en achterhaald...............niemand zeurt hier toch ook niet over hoe goed je over-over grootvader het had met zijn kar op houten wielen en een 6 span ervoor?? Come on, move on.............................
Kortom; vroeger was niet alles beter en zal het ook nooit zijn, de toekomst begint vandaag en stilstand is achteruitgang.................................kom op jongens, ontwikkelen en vooruit met die hap.
Over 50 jaar rijden we mischien niet eens meer met een verbrandingsmotor, wat kan het schelen, als ie maar hard gaat

-
Als Porsche met z'n Boxster straks nog de enige roadster heeft met NA techniek en een softtop, dan heb ik er geen problemen mee om een Boxster op de oprit te zetten. Dan is het dagdag met BMW en hun turbo's. Alleen onderhoud zal wat hoger uitvallenromo schreef:Liefst NA......................maar ik ga met de tijd mee, simpel. BMW zal altijd in staat zijn een kar te maken die "anders" is, die toch een bepaald rij en stuurgevoel geeft in vergelijking met de concurenten, noblesse oblige.

Idem met Mercedes, zijn heel goed bezig met hun Black series.
- RVV
Romo, ooit was FWD ook een technische vooruitgang, nu zie je de trend van de technische veiligheidsystemen, onder de noemer van technische voorruitgang. Technische voorruitgang is geen garantie dat het ook leuker word. Straks gaat BMW komen met een FWD, vandaag de dag kijk ik nergens meer van op bij BMW. Dat zou je volgens je redenering ook accepteren. Als ik niet van boerenkool hou, dan kun je die boerenkool wel opleuken met een zacht smakend groentesausje, ik blijf de boerenkool smaak proeven. Persoonlijke voorkeur en smaak ondervang je niet met technische voorruitgang.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
De vraag is hoelang zware NA motoren ( maakt niet uit wie ze maakt) politiek en maatschappelijk nog geaccepteerd worden.
De PK race zal echt niet stoppen, CO2 emissies die moet dalen, blijft een feit, minder brandstof verbruik idem. Dit kan alleen door nieuwe technieken, en of we het leuk vinden of niet, alles en iedereen zal er aan moeten geloven....................................
Kortom; downsizing is een feit, leer er maar mee leven.............................
De PK race zal echt niet stoppen, CO2 emissies die moet dalen, blijft een feit, minder brandstof verbruik idem. Dit kan alleen door nieuwe technieken, en of we het leuk vinden of niet, alles en iedereen zal er aan moeten geloven....................................
Kortom; downsizing is een feit, leer er maar mee leven.............................
- romo
Hoe het wordt weet ik niet en niemand hier niet.............................dat is het punt; het wordt al bij voorbaat afgeschoten.....................
Ik geef het een kans, ik rijd er mee en kom dan wel met een eindoordeel........................
Rico, wijn moet je leren drinken, we doen hier niet aan wat een boer niet kent dat vreet ie niet, zo wordt hier wel gereageerd.
Ik geef het een kans, ik rijd er mee en kom dan wel met een eindoordeel........................
Rico, wijn moet je leren drinken, we doen hier niet aan wat een boer niet kent dat vreet ie niet, zo wordt hier wel gereageerd.
-
Wel of maatschappelijk geaccepteerd boeit mij geen ruk.romo schreef:De vraag is hoelang zware NA motoren ( maakt niet uit wie ze maakt) politiek en maatschappelijk nog geaccepteerd worden.
Dat turbo's een trend is klopt maar hoelang het zal blijven doorzetten weet niemand. Stel dat de economie weer helemaal bijtrekt, mensen hebben weer veel te besteden over een jaar of vijf. Diezelfde mensen hebben ook een flinke economische crisis meegemaakt (als het zo doorzet). Met zo'n instelling kan ik mij voorstellen dat dikke auto's ook weer in trek komen. Je leest het wel vaker dat bepaalde supercars op een verkeerd moment geintroduceerd worden en anderen weer op het juiste moment. Niet ondenkbaar.
En er zijn meer merken als BMW.... AMG is lekker bezig (geloof dat Mercedes bezig is met ontwikkeling van een hele nieuwe V12.. in deze tijd!)... Porsche doet weinig aan turbo's... enz.
Of blijf je krampachtig in een BMW rijden omdat het een BMW is, ook al hebben ze turbo's die je eigenlijk niet echt aanspreken (anders had je wel een 335i ipv M3 gekocht lijkt me?). Ik vind BMW gaaf maar als ze niks meer maken wat mij aanspreekt dan staat er wel iets anders op de oprit hier.
- RVV
Romo, je zegt leer er maar mee leven. Alleen ga je aan 1 ding voorbij, we zijn nog altijd niet verplicht om het te kopen. Netzo goed dat ik geen boerenkool in mijn winkelwagen flikker. Zo zal ik net zo goed geen auto/motorconcept kopen wat me niet aanspreekt. Ik had al 6 keer een 3 liter biturbo kunnen kopen, er zijn mensen geweest, die zeiden die Rico zit straks gewoon in een .35i, ook al lult ie nu anders. Nou er staat na 3 jaar nog steeds geen .35i op de stoep. En waarom niet? Omdat het me gewoon niets maar dan ook niets doet. Ik ga zo een uurtje sturen in de M5, gegarandeerd met smile van oor tot oor. De benzinedampen spuiten me straks de oren uit, gillen zal dat kreng tot 8250 toeren. De zweep, kreunen... En ik stap straks uit met het gevoel alsof ik een lekker wijf heb ............ Snap je, ja dat snap je met een M3.. Dat gevoel kan nooit door een turbo bij mij worden opgewekt. Toen niet, nu niet, nooit niet.
- romo
Als het maatschappelijk niet geaccepteerd wordt dan is het politiek interessant om de regels aan te scherpen, daar heeft niet alleen BMW last van maar de gehele auto industrie for that matter. ( iets wat momenteel al aan de gang is as we speak)
Wat ik maar wil zeggen; straks heb je wellicht helemaal geen keuze meer.....................
Mijn keuze voor de M3 staat overigens geheel los van deze discussie ( ik had wel keus, nog wel)
En als er wel een keuze is, dan wil ik het wel eerst proberen, voordat ik ergens een koopcontract teken........................
Wat ik maar wil zeggen; straks heb je wellicht helemaal geen keuze meer.....................
Mijn keuze voor de M3 staat overigens geheel los van deze discussie ( ik had wel keus, nog wel)
En als er wel een keuze is, dan wil ik het wel eerst proberen, voordat ik ergens een koopcontract teken........................
- romo
Rico;
Ik bedoel daarmee dat de politiek besluitvorming zodanig kan zijn ( let op, ik zeg niet dat het zo is) dat je in de toekomst geen keuze meer hebt.....................( zie ook mijn vorige post)
Als je dan niet koopt is het ook een keuze, prima, in elk geval consequent...................
Ik bedoel daarmee dat de politiek besluitvorming zodanig kan zijn ( let op, ik zeg niet dat het zo is) dat je in de toekomst geen keuze meer hebt.....................( zie ook mijn vorige post)
Als je dan niet koopt is het ook een keuze, prima, in elk geval consequent...................
- RVV
Dat laatste is ook de reden dat M nu voor turbo's kiest. De politiek dwing al