Kim, 25 jaar. Opgevoed met autoliefde door mijn vader die een nooit eindigende passie voor auto's heeft. Hier is het in essentie al ... mis gegaan. Wat de druppel is geweest die de emmer deed overlopen was de verhuizing waar ik een nieuwe buurjongen kreeg. Zo mogelijk nog gekker op auto's. Dus dat wat er al inzat werd alleen maar meer gevoed doordat ik veel met hem omging. Hij beweerde vroeger dat hij overal een auto voor wou. Voor naar het werk, voor de boodschappen, voor de leuk en 1 om de vuilnis buiten te zetten. Toen dacht ik dat het een grapje was, inmiddels vrees ik dat het werkelijkheid aan het worden is

Sinds het behalen van mijn rijbewijs heb ik in alle nieuwe auto's van mijn vader mogen rijden van een oldtimer BMW (type ben ik helaas kwijt, maar het was een heus slagschip) na een fonkel nieuwe BMW (325?) cabrio (ook een slagschip trouwens). Helaas was de Porsche Targa van de hand gedaan voor ik mijn roze papiertje in handen had. Ik vermoed kwade opzet.
Op mijn 19e kreeg ik de kans om mijn eerste auto te kopen, we waren toen al in de wondere wereld van de euro's. Voor 500 euro kon ik de auto van mijn oom overkopen. Het was een zwarte Citroën BX (jeweetwel, zo'n kameel) met een heel foute rode streep opp de zijkant. Bj. 1994 (?). Ongeveer een jaar heb ik hier een hoop plezier en leering in meegemaakt. Maar toen mankeerde er inmiddels te veel aan het ouwe beestje en de reparatie kosten werden hoger dan de aankoop en ik had vanaf het begin al besloten dat hij dan weg moest. Voor de aardigheid nog 100 euro voor dat ding weer gekregen op mp.
inmiddels toch een foto gevonden! :banaan:
Toen, opzoek naar het volgende slachtoffer. Met behulp van mijn vader marktplaats afgestruind. Hij had een aantal 'geschikte' auto's gevonden en op de foto was ik al op slag verliefd op niets minder dan een Hyundai Lantra 1.6 GLS uit 1996. Ja, lach er maar om! Van en in deze auto heb ik een hoop geleerd. Hier heb ik veel kilometers mee gemaakt. Bijvoorbeeld op vakantie naar Polen en Italie (met 4 man!) De eerste keer in de bergen, mijn eerste haarspeldbochten en mijn eerste 14%. Maar we zijn de berg heel op gekomen ondanks dat het beestje er moeite mee had. Tevens heb ik hiermee mijn eerste 360 gemaakt en de beginselen van rijden op zandwegen (toen rechtdoor op een zandpad nog heel spannend was) Inmiddels is de Hyundai van mijn vriend, dus nog steeds staat hij hier voor de deur. Met z'n 233.000km op de teller maar hij heeft nóóit wat *klopt af*

Ondertussen had mijn vader ... de BMW liefhebber in hart en nieren, een Ford Focus gekocht. Mijn oren vielen van mijn hoofd. Wat be-lach-e-lijk. Hoe kwam hij er bij zo'n verschrikkelijk saai, generiek hok te kopen. De teleurstelling, afgrijzen en schok waren enorm. Uiteraard 'mocht' ik hier ook in rijden, maar mijn enthousiasme was laag. Meteen viel me op hoe log en traag hij was. Zelfs ten opzichte van de Lantra. Ik begreep er niets van. Wat bezielde mijn vader...
De Opel Combo van mijn vriend had de geest gegeven, maar geld voor een nieuwe auto, een fatsoenlijke auto die niet over een maand ook al dood zou zijn, hadden we niet. Mijn vader was net op het punt de Focus weer te verkopen en bood hem ons aan voor een heus vriendenprijsje (en als ik zeg vrienden prijsje zeg ik nagenoeg gratis voor een behoorlijk nieuwe auto in supernette staat) Ik kón geen nee zeggen, we hadden een auto nodig. De Lantra heb ik doorgeschoven naar mijn vriend en de Focus werd van mij.
Daar zit je dan met je goeie gedrag en een Ford Focus 1.6 (bj. 1999 FoFo I, fase I). Mag niet klagen hoor, in erg veel opzichten was deze beter dan de Lantra. Nieuwer, meer features (airbags weetjewel en een afstandsbediening. Ja dat vind ik leuk). En ik dacht dat alles daar ook mee gezegd was.
Maar hoe langer en vaker ik in die rare hoge auto reed, hoe meer hij mij begon te bevallen. Van de Lantra wist ik exact hoe gek ik door de bocht kon zonder dat het mis zou gaan. Tot de dag van vandaag weet ik bij de Focus nog steeds niet waar dat punt ligt (op droog wegdek mind you). Wát een wegligging had dat beestje. En toen ik eenmaal door had dat deze pas boven de 4000rpm leuk werd om in te rijden ben ik aardig bijgedraaid na de eerste indruk. Ja hij is wat trager dan de Lantra, heeft ook minder pk's. Maar op de juiste manier gereden kan hij best pittig uit de hoek komen en het weggedrag is leuk. En ook op zand en grind voelt hij erg gecontroleerd aan waar de Lantra een beetje een losse flodder is (hoewel dat natuurlijk ook aan mij zal liggen)
De FoFo:
Sinds vorig jaar ben ik ook geïntroduceerd in de wereld van sleutelen. Hoewel ik de meeste mechaniek/techniek/electiek nog totaal niet begrijp schijn ik toch een milde aanleg te hebben. Doordat ik eigenlijk op mijn werk niet veel anders doe dan de meeste monteurs heb ik wat inzicht. Ik ben echolaborante, en néé, niet bij zwangere vrouwen. Nee, ik onderzoek het menselijk bewegingsapparaat. Enorm mechanisch en verschrikkelijk logisch. Als je maar weet waar alles zit.
Enkele maanden geleden overkwam mij het volgende:
Auwie
1 nette neuscorrectie verder:
Heb ik een nieuwe rechter koplamp gekregen
Das fijn, maar de linker is dus 10 jaar oud en inmiddels mát
En wat doe je dan?
Het zelf fixen 8)
Zo gaat het dus een beetje mijn mijn auto-geschiedenis, now you know what makes me tick. Ik heb geen grote voorkeuren voor een bepaad merk of soort auto. Heeft het 4 wielen en een motor, dan red ik me er wel mee. Of het nu een Volkswagen Transporter is of een Peugeot 106. Ik rijd gewoon graag. Ik rijd gewoon graag een beetje door. Door sommige mensen sportief genoemd, door anderen maniakaal. Offroaden is altijd leuk en die aandrang lijkt, vreemd genoeg, het grootst nét nadat ik de auto heb gewassen. Overigens, uit respect voor mijn auto zal deze NOOIT in een wasstraat belanden. Handmatig wassen en daarna handmatig waxen is mijn beleid.
Met uiterlijke bullshit zul me mij niet gauw betrappen. Het enige en laatste wat ik nog wil zijn LM velgen, wieldoppen vind ik een beetje goedkoop en onaf aandoen. Ik ben helemaal van het rijden, hoe dat ding er aan de buitenkant uitziet boeit me weinig, ik zit toch binnen.
Verder hou ik van paarden, fotograferen (http://verschuur-fotografie.atspace.com" onclick="window.open(this.href);return false;), films, stappen, reizen, spelletjes (en dan het liefst van die burgerlijke! Monopolie enzo) en van mijn vriend (en aanstaande echtgenoot. 24-09-09)
Hoop dat jullie allemaal niet in slaap zijn gevallen, enne. See you around