Even ter informatie:
- Standaard weegt een klassieke Mini 1000 625 kg. Het verwijderen van het blok uit de voorkant heeft zo’n 175 kg bespaard. Leeggewicht is nu dus 450 kg.
- De voorwielophanging die achterin moet komen weegt ongeveer 10 kg meer dan het standaard subframe en ophanging.
- De R1 motor weegt zo’n 75 kg, de rolkooi 30 kg.
- De tank komt voorin samen met een radiateur en de accu die eerst achterin zat.
- Dat komt ongeveer neer op 125 kg minder in de neus en 40 kg meer achterin.
Er veranderd dus het een en ander aan de gewichtsverdeling. Voor komen we waarschijnlijk goed weg met voorlopig de standaard wielophanging met een paar Spax geel dempers. De standaard rubberen veerbollen spuiten we vol met een goedje waardoor ze keihard worden.
De problemen:
1. De voorwielophanging is berekend op zo’n 125 meer in de neus. Alleen verlagen zal niet voldoen?
2. De double wishbone voorwielophanging van een donor auto zal als snel berekend zijn op bijvoorbeeld een Civic van 1000 kg met de motor voorin. Ook daar komen wel lang niet aan het gewicht waarop de standaard veren berekend zijn.
Wat te doen om deze onderstel problemen op te lossen, dus eigenlijk te weinig gewicht zowel voor als achter voor de veren en dempers.
(en nee, ga geen lood meeslepen!

Ik hoop dat jullie het probleem een beetje snappen. De bovenstaande waarden zullen niet exact zijn, maar wel aardig overeen komen.