Onderstel vragen

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tim R
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52

Onderstel vragen

Bericht door Tim R » 11 jul 2009, 16:59

Wij zijn bezig met het opbouwen van een achterwiel aangedreven klassieke mini. Omdat we de achterwiel ophanging zelf willen bouwen ivm het budget zitten we te denken aan het plaatsen van een honda double wishbone voorophanging achter in de auto. Reden dat we dit zo willen doen is dat de auto een Yamaha R1 motor als middenmotor krijgt en dus de aandrijfassen op de achterwielen komen.

Even ter informatie:

- Standaard weegt een klassieke Mini 1000 625 kg. Het verwijderen van het blok uit de voorkant heeft zo’n 175 kg bespaard. Leeggewicht is nu dus 450 kg.
- De voorwielophanging die achterin moet komen weegt ongeveer 10 kg meer dan het standaard subframe en ophanging.
- De R1 motor weegt zo’n 75 kg, de rolkooi 30 kg.
- De tank komt voorin samen met een radiateur en de accu die eerst achterin zat.
- Dat komt ongeveer neer op 125 kg minder in de neus en 40 kg meer achterin.

Er veranderd dus het een en ander aan de gewichtsverdeling. Voor komen we waarschijnlijk goed weg met voorlopig de standaard wielophanging met een paar Spax geel dempers. De standaard rubberen veerbollen spuiten we vol met een goedje waardoor ze keihard worden.

De problemen:

1. De voorwielophanging is berekend op zo’n 125 meer in de neus. Alleen verlagen zal niet voldoen?

2. De double wishbone voorwielophanging van een donor auto zal als snel berekend zijn op bijvoorbeeld een Civic van 1000 kg met de motor voorin. Ook daar komen wel lang niet aan het gewicht waarop de standaard veren berekend zijn.


Wat te doen om deze onderstel problemen op te lossen, dus eigenlijk te weinig gewicht zowel voor als achter voor de veren en dempers.

(en nee, ga geen lood meeslepen! ;-))

Ik hoop dat jullie het probleem een beetje snappen. De bovenstaande waarden zullen niet exact zijn, maar wel aardig overeen komen.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Onderstel vragen

Bericht door Bert ///M3 » 11 jul 2009, 20:37

Je haalt je zo wel een hele hoop problemen op je nek.

Verbouwen naar double wishbone aan de voorkant kan wel maar dan krijg je met een hele andere geometrie op de auto te maken. Je zal daar dus ook je veren en dempers naar aan moeten passen. Zomaar een honda ophanging en demper plus veer onder een mini steken is denk ik niet echt heel bevorderlijk voor de wegligging.

Sowieso zal je kortere veren moeten hebben en dan ook nog van een andere sterkte, afhankelijk van je gebruik. Die honda veer kan qua sterkte wel goed zijn voor een track mini maar dan nog zit je met de lengte,die moet waarschijnlijk veel korter. Je kan dit allemaal wel zelf uitvogelen alleen er zit een hoop meet en rekenwerk aan vast.

Als je een beetje budget hebt zou ik even langs een onderstelfabrikant in NL en een op maat setje laten fabriceren.

Gebruikersavatar
Tim R
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52

Re: Onderstel vragen

Bericht door Tim R » 13 jul 2009, 19:19

Je hebt het niet helemaal goed gelezen. Er wordt aan de voorkant niets gedaan behalve Spax dempers. Het gaat om de achterwielophanging die we zelf moeten fabriceren, dat is waar we met een probleem zitten omdat we de hele ophanging van de wielen en motor moeten fabriceren.

Mvg

Tim

Gebruikersavatar
FrankvW
Berichten: 74
Lid geworden op: 18 jun 2009, 19:43
Locatie: CTC

Re: Onderstel vragen

Bericht door FrankvW » 13 jul 2009, 19:28

Even onder een caterham of iets dergelijks duiken mischien een idee??

Grtz

Frank

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Re: Onderstel vragen

Bericht door Robert Campbell » 27 jul 2009, 00:26

er zijn zat mensen die beginnen met een mini voorsubframe (en dat achterin bouwen) Je hebt dan al: Remmen, ophaning, goedkoop vervangbare veren/dempers. Differentieel voor de kettingaandrijving. Je kan ook een hoop van het subframe afslijpen wat je niet nodig hebt, dus zo zwaar wordt het niet. Stuurarmen kun je gewoon vastzetten.

Probleem is als je zelf ophaning maakt dat je last krijgt van factoren als bump-steer die veroorzaakt worden door slecht-doordachte en berekende ophanging.

Je moet wel uitkijken met de handrem, die zal je ook mogelijk moeten maken. Ook voor de SVA.

Ook zal je de schokdempers/veren aan de body/kooi vast moeten maken.. Ook niet direct makkelijk...

De rubberen bollen zijn niet op te vullen, en eigenlijk, omdat de voorkant lichter wordt, wil je de vering niet _nog_ zwaarder maken, gewoon later als het is. Denk dat je met standaard dempers ook al een heel end komt zonder het blok voorin. Denk trouwens wel dat ie erg hoog op zijn pootjes staat met de bollen. Je kan beter voor een instelbare SPAX set gaan met vervangenbare veren, zodat het e.e.a. nog te tunen is mocht het gewicht anders uitvallen dan verwacht.

Al-met-al een beste uitdaging die je daar op je hals haalt. Misschien is het wel een beter plan om gewoon een z-cars kit te kopen? daar hebben ze alles al doordacht, en je krijgt het niet zoveel goedkoper als je alles zelf koopt/maakt. De lijst van dingen die bij de z-cars kit zitten is indrukwekkend.

Rob

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Rogerb en 4 gasten