vraagje voor kenner APK-regels
- MarcH
- Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3
vraagje voor kenner APK-regels
Is een viergasmeting verplicht bij een benzineauto (U9) bouwjaar 1989?
Marc
Marc
-
Re: vraagje voor kenner APK-regels
Vanaf 1 januari 1998 moeten auto’s met een benzinemotor of LPG-motor met een ‘geregelde’ katalysator én met een bouwjaar van 1993 of later, een zogenaamde viergasmeting ondergaan. Met behulp van een viergastester wordt gecontroleerd of de uitstoot van de uitlaatgassen de wettelijke percentages niet overschrijdt. Als je auto niet in de genoemde categorie valt, is de viergasmeting dus niet noodzakelijk. Aangezien met het uitvoeren van de viergasmeting extra tijd en kostbare apparatuur gemoeid is, is het logisch dat er extra kosten voor in rekening worden gebracht
Nee dus...
Nee dus...
-
Maar wel denken aan max. 0,5% CO he.. 

- MarcH
Dus een CO-meting mag wel op de factuur staan?
Marc
Marc
-
Bij een beetje APK-station is dat in de prijs inbegrepen....
CO meting is verplicht he, viergasmeting alleen zoals bovenstaand.
Dus je bent genaaid zeker ???
CO meting is verplicht he, viergasmeting alleen zoals bovenstaand.
Dus je bent genaaid zeker ???
-
Bij U9 op het kenteken is enkel de CO meting van toepassing, 4gasmeting dus niet, tenzij E2 op kenteken en datum eerste toelating later dan December '92
- MarcH
Ach . . . genaaid. M'n auto is van de week voor wat onderhoud en een APK geweest en vandaag kreeg ik de factuur. En mijn oog viel op de vermelding van de viergasmeting en ik kreeg ineens bedenkingen of dit voor mijn auto wel verplicht is.
Ik heb zojuist de facturen van de afgelopen jaren er eens bijgepakt en het garagebedrijf blijkt hier nogal wisselend mee omgegaan te zijn. Vanaf '03 staat er geen co-meting of viergasmeting op de factuur, met uitzondering van 2006. Dat jaar hebben ze een CO-meting op de factuur gezet (met bijbehorende tijdsinspanning).
In 1999, 2001 en 2002 blijken ze ook een viergasmeting op de factuur gezet te hebben. Geen idee wat toen de regels waren maar ik denk dat ze dit toen ook onterecht hebben uitgevoerd.
Ik wilde het hier nu alleen even navragen omdat er sinds kort nieuwe APK-regels schijnen te zijn (ik lees onder andere over lekke stuurhuizen die niet meer mogen). Voor hetzelfde geld is de viergasmeting nu wel verplicht.
Ik zal ze morgen eens even bellen om na te vragen hoe of wat. Wat mij betreft wordt het een creditnota voor dit onderdeel.
Marc
Ik heb zojuist de facturen van de afgelopen jaren er eens bijgepakt en het garagebedrijf blijkt hier nogal wisselend mee omgegaan te zijn. Vanaf '03 staat er geen co-meting of viergasmeting op de factuur, met uitzondering van 2006. Dat jaar hebben ze een CO-meting op de factuur gezet (met bijbehorende tijdsinspanning).
In 1999, 2001 en 2002 blijken ze ook een viergasmeting op de factuur gezet te hebben. Geen idee wat toen de regels waren maar ik denk dat ze dit toen ook onterecht hebben uitgevoerd.
Ik wilde het hier nu alleen even navragen omdat er sinds kort nieuwe APK-regels schijnen te zijn (ik lees onder andere over lekke stuurhuizen die niet meer mogen). Voor hetzelfde geld is de viergasmeting nu wel verplicht.
Ik zal ze morgen eens even bellen om na te vragen hoe of wat. Wat mij betreft wordt het een creditnota voor dit onderdeel.
Marc
- Niels v D
Gewoon een foutje waarschijnlijk, per ongeluk viergasmeting geselecteerd bij het maken van de factuur..Kan gebeuren..Gewoon even teruggaan en facuur laten zien..
- Niels
- Auto: Prius+
Of het is gewoon een standaard factuur vermelding
In principe verschilt de prijs van een apk keuring alleen tussen diesel en benzine. Tenminste, bij mijn dealer 

- stefan740
Heb ook een APK vraagje. Kan ik mijn mistlampen eruit slopen zonder met de APK in de clinch te komen. Mistlampen zijn wel standaard uitrusting op de MINI
Ik weet dat er ergens het hele apk regelement (heet dat zo?) op het internet staat maar waar? Vind het zo gauw niet.

Ik weet dat er ergens het hele apk regelement (heet dat zo?) op het internet staat maar waar? Vind het zo gauw niet.
-
Dat kan je gewoon doen.
Wat niet aanwezig is, hoeven ze ook niet te keuren in dit geval
Let echter even op je mistlamp schakelaar. Er staat me iets van bij dat als je een schakelaar hebt, dat je ook werkende lampen moet hebben. Of was het nou andersom..?
Wat niet aanwezig is, hoeven ze ook niet te keuren in dit geval
Let echter even op je mistlamp schakelaar. Er staat me iets van bij dat als je een schakelaar hebt, dat je ook werkende lampen moet hebben. Of was het nou andersom..?
-
Mistlampen aan de voorkant zijn niet verplicht, dus je mag ze er idd uithalen achter moet je wel minimaal 1 mistlamp hebben
-
Of je een schakelaar hebt of niet maakt niet uit, wel moet er een controle lampje branden op je dashboard als de mistachterlamp is ingeschakeld
- stefan740
Bedankt jongens 

- Geelhoed
1/2%? Dat is alleen als hij lambda geregeld is. Zo niet 3.5%.PeterB schreef:Maar wel denken aan max. 0,5% CO he..
EDIT: oh wacht U9!
Laatst gewijzigd door Geelhoed op 13 jul 2009, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
- Geelhoed
Het heet in ieder geval geen regelementstefan740 schreef:Ik weet dat er ergens het hele apk regelement (heet dat zo?) op het internet staat maar waar? Vind het zo gauw niet.

Als PDF Regeling voertuigen Let op 29MB
Als html
-
Boeiend Geeeeeeeeeeeeeuwhoed, heel boeiend....
- MarcH
Daar lijkt het wel op ja. Ook dit jaar weer een viergasmeting op de factuur.Niels schreef:Of het is gewoon een standaard factuur vermelding![]()
Marc