Stuctips gevraagd

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Remko

Stuctips gevraagd

Bericht door Remko » 08 jul 2009, 13:38

Een vraag voor DF klussers:

Onlangs hebben wij een woning gekocht. Ik ben begonnen met stucwerk en dat gaat boven verwachting. Knauf levert mooie producten die prima verwerkbaar zijn voor iemand met weinig stucervaring. Ik gebruik Knauf Roodband.

Maar goed, zo eenvoudig als het ruwe stucwerk is zo bewerkelijk is het fijne stucwerk en het netjes afwerken van hoeken.

Mijn concrete vragen:
- is het aan te raden om met hoekprofielen te werken
- hoe zijn deze hoekprofielen weer netjes te verwijderen
- is het aan te raden om met stucprofielen te werken om de vlakke wand netjes op dikte te krijgen
- hoe stel en bevestig ik stucprofielen op een niet egale wand

Alvast bedankt voor jullie tips en inzichten.

Remko

Roy

Re: Stuctips gevraagd

Bericht door Roy » 08 jul 2009, 14:38

Elmar!

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 08 jul 2009, 15:04

Ik heb ook afgelopen maand een wandje of 10 gestuct, ook met Knauf. Erg zwaar de eerste keer (hence Elmar) en de 2e en latere keren kostten veel minder kracht en het resultaat werd telkens beter.

Die hoekprofieltjes kun je toch ook gewoon meestucen? Ik heb dat niet gedaan, ik heb de hoekjes zelf gestuct (moest glasweefsel overheen) op 't blote oog. Toch krijg je dat nooit zo strak als met profieltjes. Ik ben dus ook benieuwd hoe de pro dat doet.

frankv

Bericht door frankv » 08 jul 2009, 21:18

van wat ik bij pro stuccers heb gezien stuccen die de hoekprofielen gewoon mee

Jeroen van Emmerik
Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992

Bericht door Jeroen van Emmerik » 08 jul 2009, 21:34

ik ben best handig, maar het stuken laat ik over aan de pro's.. zeker als het een hoge moeilijkheidsgraad heeft (wanden van rond 1900...)
een vlakke beton wand is niet heel moeilijk, maar zij zijn sneller en gebruiken de juiste materialen.. goudband geelband roodband ardex arduplan iets met 75 erin.. het droogt voor mij allemaal wit op!

en zo duur hoeven ze niet te zijn, ze rijden niet allemaal een Dacia!

frankv

Bericht door frankv » 08 jul 2009, 23:39

Jeroen van Emmerik schreef:ik ben best handig, maar het stuken laat ik over aan de pro's.. zeker als het een hoge moeilijkheidsgraad heeft (wanden van rond 1900...)
een vlakke beton wand is niet heel moeilijk, maar zij zijn sneller en gebruiken de juiste materialen.. goudband geelband roodband ardex arduplan iets met 75 erin.. het droogt voor mij allemaal wit op!

en zo duur hoeven ze niet te zijn, ze rijden niet allemaal een Dacia!
ik ben benieuwd naar je werk remko, volgend weekend kan ik misschien even langskomen

maar je weet dat ik iemand ben die een pro inhuurt ipv het zelf te doen!

Remko

Bericht door Remko » 09 jul 2009, 09:09

frankv schreef:ik ben benieuwd naar je werk remko, volgend weekend kan ik misschien even langskomen

maar je weet dat ik iemand ben die een pro inhuurt ipv het zelf te doen!
Ik weet dat jij een pro zou inhuren. Zou ik ook kunnen doen maar ik houd liever extra budget voor sanitair, de keuken en het installatiewerk. Maar ik ben er wel uit wat betreft de stucprofielen. Als het een beetje strak moet dan kun je niet zonder.

Kijk maar wanneer je langskomt. De eerste weken ben ik (en de installateur) bezig om het huis functioneel te maken (wateraanvoer, waterafvoer, toilet, douche, wastafel, keuken, etc), daarna doe ik de rest (vloeren, kozijnen, etc).

Davy MR2DRIFT

Bericht door Davy MR2DRIFT » 10 jul 2009, 07:12

Ik ben geen stucadoor, maar kom op de bouw wel iedere week in woningen waar stucadoors aan het werk zijn. Meestal plaatsen die eerst de hoeksperen m.b.v. moppen. Deze worden dan waterpas gezet en vervolgens worden de vlakke wanden gesmeerd. De hoeksperen blijven gewoon zitten, omdat dat juist de bescherming van de hoeken is.

Strucen is het enige wat ik zou uitbesteden als ik ga verbouwen. Alle andere dingen kan ik goed zelf (en snel), maar stucen is een vak apart en moet ook goed gebeuren.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 jul 2009, 09:27

Het gaat ook veel sneller als je 't een expert laat doen, net als schilderen. Wij hebben wel alles tot nog toe zelf gedaan. Het kost vooral veel tijd. Maar als je weet wat voor materialen en materieel je moet gebruiken, dan lukt 't prima.

Alleen een gat zagen in een gewapende betonnen muur ga ik uitbesteden, evenals 't aanbrengen van een vrachtwagen vol 'chips' in de kruipruimte. :)

Fernando

Bericht door Fernando » 05 sep 2014, 10:19

*schop*

Kan ik Fix&Finish nou wel of niet in de badkamer gebruiken? De één zegt dat het helemaal niet kan de ander alleen niet in vochtige bedrijfsruimtes. Heb de (groene)gipsplaten al wel met een primer gedaan...

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 05 sep 2014, 10:30

Hoe vochtig word het? Wij hebben het ook in de badkamer, ongeveer 2 meter bij de natte cel vandaan. Je moet je badkamer sowieso goed ventileren. Als het vocht in de hele badkamer van de muren druipt is het sowieso niet goed.

Fernando

Bericht door Fernando » 05 sep 2014, 10:45

Het komt ook boven m'n douchecabine dus het wordt wel vochtig, alleen ventilatie kan een probleem zijn omdat we maar één raam hebben wat open kan dus er is geen goede circulatie. We zetten nu vaak de deur open naar de slaapkamer en daar ook een raam open maar dat is ook niet ideaal.

Knot

Bericht door Knot » 05 sep 2014, 10:48

Ik heb stucwerk laten doen, badkamer met een speciale voorbehandeling en ook rotband en daarna fix & finish erop.

Tijdens en na douchen ventilatie aan en raam staat altijd open 24/7. Na anderhalf jaar ziet het er nog als nieuw uit.

EvdP

Bericht door EvdP » 05 sep 2014, 13:27

Wat ga je er overheen smeren? Er is namelijk verf (latex) wat een soort plastic laagje wordt. Soort muurverf voor buiten.

Wij hebben "speciale" plafond platen boven de douche, makkelijk afneembaar en vochtbestendig.

dvh

Bericht door dvh » 05 sep 2014, 14:00

Toevallig net de badkamer en de wc laten verbouwen. In beide een gestuct platfont in laten zetten. Dat moet nog wel geschilderd worden. Maar zover ik weet. Als je de juiste verf gebruikt en je zet een raampje op een kier is er niks aan de hand.

Nu zijn nieuwbouwhuizen natuurlijk veel beter geïsoleerd dan oudere huizen. Wellicht dat je daarmee mee rekening moet houden.

Luco

Bericht door Luco » 05 sep 2014, 17:23

EVDP, ja vooral je muur/plafond afsluiten in een badkamer.

Maar als je maar een raam hebt kan je er ook over nadenken om mv aan te brengen als je een zolder boven je badkamer hebt.
afzuigunitje, wat slang en een afzuigrooster en klaar ben je.

EvdP

Bericht door EvdP » 05 sep 2014, 20:34

Oh, had ik het plafond af moeten sluiten? Dat hebben we niet gedaan namelijk. We hebben en rooster in één van de platen waar een bandkamerventilator achter hangt...

Luco

Bericht door Luco » 05 sep 2014, 21:08

Nee juist niet, maar je adviseert een latex die een kunststof laagje vormt, dan sluit je het af en dat is in een badkamer niet verstandig.

Je moet goed ventileren en zorgen dat je muren/plafond evt nog wat vocht op kunnen nemen en weer af kunnen staan. ademen noemen ze dat.

EvdP

Bericht door EvdP » 05 sep 2014, 22:08

Dat gaf ik een paar post eerder ook aan. Ik ga er van uit dat je een douche goed ventileert, ongeacht het materiaal wat je op het plafond bevestigd. Waar het mij om ging was dat je een stuc laag prima kunt bedekken met een vochtbestendige substantie. Wij hebben er voor gekozen om geen gips op het plafond te bevestigen maar panelen die waterbestendig zijn en makkelijk zijn schoon te maken. Uiteraard voorzien van een ventilator.

(De vorige post was enigszins sarcastisch bedoeld ;) )

EvdP

Bericht door EvdP » 05 sep 2014, 22:10

Luco schreef:
Je moet goed ventileren en zorgen dat je muren/plafond evt nog wat vocht op kunnen nemen en weer af kunnen staan. ademen noemen ze dat.
Waarom is dat? (Dat is nieuw voor mij)

Luco

Bericht door Luco » 05 sep 2014, 22:31

Een douche is altijd vochtig en je hebt een paar keuzes afhankelijk van met hoeveel mensen je er gebruik van maakt.

Ventileren is zowiezo een eerste vereiste, maar dan nog, met intensiever gebruik blijft er altijd veel vocht achter.

Je kan er voor kiezen om alles waterdicht af te werken, dus tegels tot aan plafond en een kunststof of anderzins een vochtdicht plafond, gevolg is dat je extra moet ventileren/afzuigen om het overtollige vocht weg te krijgen, al is het natuurlijk geen ramp als er dan ergens wat druppels hangen (immers alles is waterdicht)

Je kan ook kiezen om geen tegels tot plafond te doen en een plafond te maken wat dus (ademt) neemt vocht op en staat het later weer af, dan hoef je wat minder te ventileren/af te zuigen omdat de wanden en plafond dat dan gedeeltelijk overnemen. Het slechtste wat je kan doen is gestucte wanden/plafond met een waterdichte latex af te werken, want komt er vocht achter kan het niet meer weg en krijg je dus schimmel of het drukt gewoon de afwerking van de stuclaag.

Plaats reactie