E39 M5 Ron95 of Ron98

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

E39 M5 Ron95 of Ron98

Bericht door Jelmer850i » 08 jul 2009, 07:54

Momenteel tank ik steeds Ron98 in mijn M5, echter zie ik ook wel eens naar de 95, dat is toch althans bij mijn tankstation 15 cent per liter goedkoper, wat op een volle tank bijna 10 euro is.

Echter wat zijn de nadelen van 95 tenopzichte van 98 dit bij normaal rijgedrag.
De prestaties zijn bij 98 misschien iets beter, maar dat zal marginaal zijn, met normaal rijden is 400 pk toch al een enorme luxe.

Daarbij komt in het boekje van de M5 staat dat deze geopitmaliseerd is voor RON98, echter kan je er ook RON95 in smijten.

Gebruikersavatar
Ravin ///M
Berichten: 3002
Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:50
Locatie: Dieselduvel

Re: E39 M5 Ron95 of Ron98

Bericht door Ravin ///M » 08 jul 2009, 09:00

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =8&t=14708" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Re: E39 M5 Ron95 of Ron98

Bericht door Jelmer850i » 08 jul 2009, 09:10

heb ik gelezen, maar is het nu ook bijvoorbeeld slecht om 95 te gaan rijden ?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40180
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E39 M5 Ron95 of Ron98

Bericht door Knot » 08 jul 2009, 09:34

Zou er lekker 98 in blijven gooien, het is geen 1.6-je...

Met de GT ook altijd 98 getankt.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E39 M5 Ron95 of Ron98

Bericht door Niels » 08 jul 2009, 10:01

Er staat geen 95 in het boekje om het vervolgens niet in te kunnen gooien. Verwacht alleen geen 400pk maar let's say 375 o.i.d. :wink:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40180
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E39 M5 Ron95 of Ron98

Bericht door Knot » 08 jul 2009, 10:15

Motormanagement stelt vanzelf bij lijkt me, maar waarom geen 98 erin? Als je 286pk wil hebben had je wel een 540i gekocht toch? :)

M5 rijden kost ook M5 centen!

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: E39 M5 Ron95 of Ron98

Bericht door Erik K. » 08 jul 2009, 10:53

Mijn ervaring met een e39 M5 waar ik enkele lange ritten mee heb gemaakt is dat hij met 95 ook dusdanig meer gaat verbruiken dat het vrijwel niet loont om voor de kosten op 95 te gaan rijden. En dat is nog afgezien van de eventuele prestaties die je mis loopt.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: E39 M5 Ron95 of Ron98

Bericht door RVV » 08 jul 2009, 10:54

Ik las her en der dat zo'n motor wat zuiniger is op 98. Beter rendement ofzo ?!

Bij de V10 met 400pk stand en 507pk vraag ik het me ook af. ik rij altijd 98, maar zeker 70 procent van de tijd ook in de 400pk stand. Wat is dan überhaupt het nut van 98 ?

De e46 M3 reed ik in het begin altijd 98, maar later ben ik 95 gaan rijden omdat ik in de praktijk geen verschil merkte. Met de V10 denk ik dat 98 gewoon beter is, mede omdat ze bekend staan dat ze wel een slokje olie lusten.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E39 M5 Ron95 of Ron98

Bericht door GTRene » 08 jul 2009, 11:05

Soms kun je ook voor de speciale brandstoffen gaan, dus niet de gewone loodvrije Ron 95, maar de speciale brandstoffen ala V-power en Ultimate of wat ook waar wel Ron 95 op staat maar meestal iets hoger is net als Shell dat geloof ik 97 is...en die beter verbrand en ook krachtig is...das best een leuke tussen oplossing en bovendien goedkoper dan 98 en je komt er zekers even ver mee, zo niet verder door de samenstelling.

trouwens er schijnt ook een nieuwe variant te zijn Shell FuelSave Euro 95...vervangt de normale Ron 95 en komt naast de V-power dus 2 goede alternatieven. anyway schijnt volgens hen 2% zuiniger te zijn en minder weerstand blabla dus meer snelheid :df: :wink:


http://www.shell.nl/home/content/nld/ab ... 00309.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Re: E39 M5 Ron95 of Ron98

Bericht door Mark Nauta » 08 jul 2009, 11:17

Dit is dus de vraag waar ik ook al even mee zat Jelmer.

Is het nu echt slecht om op, met in mijn geval de M3, RON95 te rijden i.p.v. 98.

Ik tank steevast 98, maar hier in de omgeving is ook een pomp die zo goedkoop is met 95 dat je het bijna gaat overwegen. Zoals eerder wordt
aangegeven, dan moet je niet een M3 of M5 gaan rijden, maar als ik ergens voor RON98 1,509 (BP) betaal en ik rij even later naar huis toe en
zie bij mij thuis om de hoek de RON95 (Shell) voor 1,315 staan, dan ga je je toch wel even achter de oren krabben. Dat is bijna 20 cent per liter
minder!! Ik tank uit gewoonte en vooral voor de auto dus altijd keurig 98, maar als je dat dan ziet ga je toch twijfelen.....

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E39 M5 Ron95 of Ron98

Bericht door GTRene » 08 jul 2009, 11:20

En hier nog steeds de Shell V-power, inderdaad nog Ron 97 :thumbup:

alles en vragen daarover zijn onder de link te vinden, ik weet bv dat het op mijn Z3 M coupe met S54 (E46 M3 motor) zeer goed merkbaar was, die benzine was top voor men auto, hij werd pittiger en zuiniger :banaan:

http://www.shell.nl/home/content/nld/pr ... rview.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ontwikkeld om het reactievermogen te verbeteren

Shell V-Power bevat intelligente reinigingstechnologie die speciaal bedoeld is om de rijprestaties en het reactievermogen te optimaliseren, elke dag weer. Deze bestanddelen voorkomen deels de opeenhoping van krachtrovende afzettingen op de inlaatklep en reinigen afzettingen die zijn ontstaan door andere brandstoffen.

Gemaakt voor meer vermogen

Shell V-Power is een brandstofmet een hoog oktaangetal (97 RON) die de prestaties van vele motoren maximaliseert. Daarnaast zijn aan Shell V-Power innovatief reinigende stoffen toegevoegd. Deze krachtige bestanddelen zijn ontwikkeld om de vuilafzettingen in uw motor te voorkomen en om de afzettingen die al aanwezig zijn voor een groot deel te verwijderen. Hierdoor heeft u de zekerheid dat uw motor met Shell V-Power in goede conditie blijft en de vitale onderdelen van uw motor effectiever beschermd zijn. Schonere motoren zorgen voor betere motorprestaties.

Kom erachter of V-Power de juiste brandstof is voor uw auto.
Shell V-Power is geschikt voor elke auto die kan rijden op ongelode benzine.

Dankzij de speciale formule met krachtige reinigende bestanddelen wordt het beste uit uw auto gehaald. De reinigende bestanddelen zijn dusdanig samengesteld dat zij de vorming van afzettingen in nieuwe auto's deels voorkomen en afzettingen in oudere auto's deels verwijderen. Hierdoor neemt het vermogen van uw auto toe.

Kom erachter of V-Power de juiste brandstof is voor uw motorfiets.
Indien uw motorfiets rijdt op ongelode benzine, kunt u Shell V-Power tanken. De unieke formule beschermt de motor en verbetert het reactievermogen. Probeer Shell V-Power zelf en ervaar het verschil.

Of u nu ongelode benzine tankt of niet, u kunt uw motor langer schoon houden met Shell Advance olie voor de motorfiets.


Zie onze Veelgestelde vragen voor meer informatie over Shell V-Power
Hoe lang duurt het voordat Shell V-Power werkt?

Shell V-Power is ontwikkeld om vanaf de eerste keer dat u het tankt de prestaties van uw auto te verbeteren. Hoe vaker u Shell V-Power tankt, hoe effectiever het is.

Kan ik Shell V-Power mengen met andere soorten brandstof?

Shell V-Power kan met alle ongelode soorten benzine worden gemengd. Maar als u de kracht van Shell V-Power ten volle wilt benutten, dient u het altijd te gebruiken.

Is Shell V-Power geschikt voor motorfietsen?

Shell V-Power is uitermate geschikt voor motorfietsen. Op grond van onze ervaring in de motorsport zijn wij ervan overtuigd dat u met Shell V-Power de rit van uw leven zult hebben.

Hebben oudere auto's ook voordeel bij Shell V-Power of hebben alleen de nieuwste motoren dat?

Bij oudere auto's is het zeer waarschijnlijk dat zich gedurende de levensduur in de motor afzetting heeft gevormd. Shell V-Power is erop gericht bestaande verontreiniging en roet in de motor deels te verwijderen waardoor de levensduur van de motor met jaren wordt verlengd.

Draagt Shell V-Power bij aan een beter milieu?

Shell V-Power voldoet aan de laatste milieueisen. Bovendien produceert Shell V-Power minder uitstoot dan gewone ongelode benzine omdat het de afzetting in de motor terugdringt en zwavelvrij is.
@Mark, voor jou geld ook, tank je loodvrij dan zou ik voor Shell V-power gaan, Ron 97 werkt zeer goed en kost minder :angel:

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Re: E39 M5 Ron95 of Ron98

Bericht door Mark Nauta » 08 jul 2009, 11:29

GTRene schreef:
@Mark, voor jou geld ook, tank je loodvrij dan zou ik voor Shell V-power gaan, Ron 97 werkt zeer goed en kost minder :angel:
Ben ik niet met je eens René. Ik tank nu praktisch altijd BP Ultimate. Die is nog fijner dan de Shell V-power en is wel 98 ook. Daarnaast
zit er in Rotterdam een pomp die dat redelijk goedkoop verkoopt. Shell V-power is 9 van de 10 keer gewoon duurder.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: E39 M5 Ron95 of Ron98

Bericht door Shakes » 08 jul 2009, 11:33

Maakt geen zak uit denk ik tenzij je altijd je voet onderin hebt. Ik tankte altijd 98 en indien noodzakelijk was het 95. In Dtsl 100 gewoon voor tussen de oren en dan ging het gas er ook flink op.
Met een tank per week en 10 verschil zit je op 520 euro per jaar. Het is aan jezelf of je dat ervoor over hebt.

Stond het weekend in Dtsl met de Prius en dan zag 91 er ook wel leuk uit. Ben toch maar bij de 95 gebleven omdat het qua prijs niet veel uitmaakte.

N.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E39 M5 Ron95 of Ron98

Bericht door GTRene » 08 jul 2009, 11:36

Mark Nauta schreef:
GTRene schreef:
@Mark, voor jou geld ook, tank je loodvrij dan zou ik voor Shell V-power gaan, Ron 97 werkt zeer goed en kost minder :angel:
Ben ik niet met je eens René. Ik tank nu praktisch altijd BP Ultimate. Die is nog fijner dan de Shell V-power en is wel 98 ook. Daarnaast
zit er in Rotterdam een pomp die dat redelijk goedkoop verkoopt. Shell V-power is 9 van de 10 keer gewoon duurder.
Ah, hier ist goedkoper :lol: en BP ultimate weer lastiger te krijgen, maar die is inderdaad ook goed :thumbup:

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1949
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 106 Rallye S2
Locatie: Nurnbergring

Re: E39 M5 Ron95 of Ron98

Bericht door StefanW » 08 jul 2009, 12:29

Ik tankte ook altijd 98. Nu de auto gechipt is gooi ik er toch Shell Euro 95 in. De tuner gaf ook aan dat 95 er gewoon in kan. De redenen dat ik er nu 95 in gooi komt doordat de benzine prijs weer flink gestegen is (zal eerdaags wel weer omlaag gaan).

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43066
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: E39 M5 Ron95 of Ron98

Bericht door Arthur » 08 jul 2009, 12:38

Ik heb eerder ook gewoon 95 in m'n getunede auto's gegooid. Later ben ik overgestapt op V-power (97). De 130i liet ik op 95 lopen toen ik hoorde dat meer mensen dat deden, eerst had ik V-power erin.

Denny
Berichten: 61
Lid geworden op: 07 jul 2009, 11:46

Re: E39 M5 Ron95 of Ron98

Bericht door Denny » 08 jul 2009, 13:20

Erik K. schreef:Mijn ervaring met een e39 M5 waar ik enkele lange ritten mee heb gemaakt is dat hij met 95 ook dusdanig meer gaat verbruiken dat het vrijwel niet loont om voor de kosten op 95 te gaan rijden. En dat is nog afgezien van de eventuele prestaties die je mis loopt.

Feit is dat 98 meer kost maar dat je er ook verder met je tank komt dan met 95. De paar keer dat ik het heb geprobeert (in mijn dubbel gecarburateurde 87'er) maakte het kwa kosten niks uit. Op 98 liep hij gewoon lekkerder. 98 tanken voel je dus even in je portomonee maar je krijgt daar een beter lopende motor en meer km voor terug.

Dus tenzij je echt voor bodemprijzen 95 kunt rijden zou ik het niet overwegen. Leuk is trouwens dat in duitsland de prijzen vaak gewoon gelijk zijn. Vraag me af waarom dat hier niet kan :S

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E39 M5 Ron95 of Ron98

Bericht door Niels » 08 jul 2009, 13:41

98 is leuk voor een circuit dag of als je de auto alleen pakt om te rammen. Als je ook normaal met zo'n ding rijdt dan kun je prima 95 tanken. Als er in het klepje staat dat er 95 in kan DAN KAN DAT OOK GEWOON :wink: Rendement is iets lager net als de prestaties. Of het loont om op 98 te rijden omdat ie een fractie zuiniger moet zijn in theorie, tja ga het eens meten zou ik zeggen. Ik ben benieuwd :D

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: E39 M5 Ron95 of Ron98

Bericht door RVV » 08 jul 2009, 14:51

Niels, ik wil inderdaad eens gaan meten.. een tank 95 400pk stand leegrijden tank 95 507pk stand leegrijden, tank 98 400pk stand leegrijden en als laatst tank 98 507pk leegrijden..

Moet nog wel even zo constant mogelijk zien te rijden.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40180
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E39 M5 Ron95 of Ron98

Bericht door Knot » 08 jul 2009, 16:36

Gewoon een weekplanning opstellen en niet aan spontane sprintjes doen als je uitgedaagd wordt :)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: E39 M5 Ron95 of Ron98

Bericht door RVV » 08 jul 2009, 16:48

Knot, dit is wel een mooie test voor jou.. krijg je 4 weken de M5 mee.. elke week testen.. kom morgen de M5 maar ophalen..






















































*schrikt wakker, uit barre boze droom,, en denkt,..phfff..* :mrgreen:

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Re: E39 M5 Ron95 of Ron98

Bericht door Jelmer850i » 08 jul 2009, 18:50

Maar zoals Rico ook al oppert, het olieverbruik maakt de brandstof daar iets voor uit? De M5 lust inderdaad wel een slokje olie. Momenteel tank ik voor zo'n 600 euro per maand. Dat zijn 400 litertjes 98, dus ik kan hier zo'n 60 euro winst pakken mits het verbruik gelijk blijft.

Momenteel gebruik ik de wagen voor dagelijks verkeer dus ik hoef niet altijd te knallen...
Als ik dat echt wil tank ik wel 98. Maar het punt is is het slecht voor de auto. Stel zo'n motor is er helemaal op in gelopen, dan moet je het niet doen. Als dat gewoon onzin is dan kan je evengoed 95 tanken.
Een ander punt is dat je je niet dood hoeft lopen te zoeken om een tankstation iedere keer.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: E39 M5 Ron95 of Ron98

Bericht door Joy » 08 jul 2009, 19:02

Zolang het minimaal voorgeschreven RON-getal wordt aangehouden is er niks aan de hand. Het is niet zo dat de klopsensor alleen afregelt bij een te laag getal, de sensor regelt altijd de ontsteking af binnen het bereik. Als de klopsensor niet verder kan afregelen dan bijv. RON95 heeft het geen zin om RON98 te tanken.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E39 M5 Ron95 of Ron98

Bericht door Niels » 08 jul 2009, 19:52

Jelmer850i schreef:Maar zoals Rico ook al oppert, het olieverbruik maakt de brandstof daar iets voor uit?

Nee :wink:

Het RON nummer geeft het octaan GETAL weer. Een cijfer dat aangeeft hoe moeilijk een brandstof uit zichzelf ontbrandt. Een benzine auto met een hoge compressie heeft een benzine nodig met een hoog getal omdat je niet wilt dat het uit zichzelf ontbrandt. Als BMW aangeeft dat er ook 95 in kan dan is de compressie verhouding dus niet super extreem. Ook is die verhouding een vaste waarde, een vast gegeven. Als die niet varieert dan varieert het te tanken octaan getal ook NIET. Zie het maar als de bandbreedte aan brandstof wat je kunt gebruiken.

Tenzij je aan het tunen gaat met compressoren of turbo's :wink:

Gebruikersavatar
///Martijn
Berichten: 319
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:24

Re: E39 M5 Ron95 of Ron98

Bericht door ///Martijn » 08 jul 2009, 20:05

Ik tank altijd 98 met m'n M3. 95 loopt hij minder soepel, zeker stationair.
Handige website om te zien wat je waar allemaal kunt tanken en tegen welke prijs http://www.fftanken.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Majestic-12 [Bot], wjt en 6 gasten