wo 08 jul 2009, 08:17 De openlijke schreeuw om goede en betaalbare accu’s door EDWIN VAN DER AA
AMSTERDAM - Nederland moet dé internationale proeftuin worden voor elektrisch rijden. Tenminste, dat wil het kabinet. Het bedrijfsleven krijgt daarom gemiddeld €8.000 subsidie en fiscaal voordeel op de aanschaf van elektrische auto’s. Er is één probleempje: goede accu’s zijn slecht leverbaar en inmiddels peperduur. Zelfs een energiegigant als Essent heeft moeite een groot wagenpark bijeen te schrapen.
Essent en het netwerkbedrijf Enexis hebben gezamenlijk een wagenpark met ruim 3000 auto’s. Daarvan zijn er slechts zes elektrisch. Het geplande aantal om eind dit jaar zo’n 200 elektrisch aangedreven auto’s op de weg te hebben, is door het gebrek aan accu’s inmiddels een luchtkasteel geworden.
„We moesten de doelen van het project neerwaarts bijstellen tot 150”, vertelt Henk Winckens, belast met de invoering van elektrische wagens bij de energiereus. „Zelfs dat getal wordt een uitdaging.” Er is volgens Winckens een wedstrijd gaande om goede accu’s. „Dat levert zeer veel schaarste op.”
Sowieso is de opbouw van een ’gewone’ auto tot een elektrische bolide prijzig. De aanschafprijs van een elektrische Volkswagen Golf, waarvan Essent er een handvol heeft rondrijden, ligt momenteel op €90.000, waarbij ruim €70.000 zit in het elektrificeren. Alleen de benodigde accu kost al €40.000.
Winckens: „Nu zal een nieuwe offerte 15% hoger uitpakken dan een half jaar geleden. Gelukkig hebben wij vorig jaar al prijsafspraken gemaakt.” De leveranciers in Duitsland, de Verenigde Staten, Korea en Maleisië kunnen steeds meer vragen, aangezien de nieuwe orders blijven binnenstromen.
Toch wil onze overheid de marktintroductie van elektrische auto’s hier versnellen. Nederland is bij uitstek geschikt voor elektrisch rijden door de korte afstanden, vlakke wegen en een goede stroomvoorziening. Ook zijn veel Nederlandse bedrijven vooraanstaande toeleveranciers van elektrische auto’s.
Er is ook geld beschikbaar voor investeringen van de Nederlandse producenten van auto’s en toeleveranciers. „Schaalvergroting is noodzakelijk”, zegt de fleetmanager van Essent. „Alleen zo kan de accuprijs dalen. Het is dus belangrijk dat iemand met dit verhaal start. Want, iedereen heeft goede accu’s nodig.”
Richard Smokers, strategisch adviseur van TNO, verwacht ook dat de productie zal oplopen, als gevolg van de marktvraag. „De stijgende prijzen zijn het resultaat van de huidige positie van de elektrische auto.” In technisch opzicht zijn de nodige stappen gemaakt, maar de productiecapaciteit blijft achter. „We zijn nog niet in het stadium dat de elektrische auto betaalbaar is voor consumenten.”
Volgens Smokers zijn de komende tijd een aantal goed georganiseerde projecten nodig om de technologie onder alle omstandigheden te testen. „Toch geloof ik in deze methode van transport. Het vervoer moet gewoon duurzamer worden om de CO2-doelstellingen richting 2050 haalbaar te maken. Daar passen elektrische auto’s zeker in.”
Geen accu's, geen electrische auto's
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Geen accu's, geen electrische auto's
Telegraaf:
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Geen accu's, geen electrische auto's
Zo te zien heeft Bolivia de touwtjes een beetje in handen.Straatarm Bolivia heeft Lithium
Felbegeerde en schaarse grondstofdoor Luisa Fernanda López
22-02-2009
De wereld is op zoek naar lithium, een schaarse, maar essentiële grondstof voor milieuvriendelijke auto's. En Bolivia blijkt het te hebben, maar liefst 800 miljoen ton. Buitenlandse investeerders staan te popelen. Maar president Morales stelt zijn voorwaarden, want dit keer wil het eerder leeggeplunderde land er zelf ook iets aan overhouden.
Lithium is onontbeerlijk voor de fabricage van moderne accu's voor elektrische auto's. Dit is een groeiende industrietak nu het einde van de olievoorraden in zicht komt en de auto-industrie, mede door de wereldwijde financiële crisis, steeds meer gedwongen zal worden om duurzame en zuinige producten te maken
- RutgerK
- Berichten: 3239
- Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Re: Geen accu's, geen electrische auto's
Dus goed ondernemerschap was geweest deze ontwikkeling in een eerder stadium te onderkennen en naar te handelen. Klagen over dure accu's in mosterd na de maaltijd. De belangrijke boodschap is dat er goed geld valt te verdienen aan de ontwikkeling van de electrische auto en investeren in technologie lonend is. Ironisch dat het geklaag afkomstig is van een electriciteitsproducent.
Rico schreef:Telegraaf:
wo 08 jul 2009, 08:17 De openlijke schreeuw om goede en betaalbare accu’s door EDWIN VAN DER AA
AMSTERDAM - Nederland moet dé internationale proeftuin worden voor elektrisch rijden. Tenminste, dat wil het kabinet. Het bedrijfsleven krijgt daarom gemiddeld €8.000 subsidie en fiscaal voordeel op de aanschaf van elektrische auto’s. Er is één probleempje: goede accu’s zijn slecht leverbaar en inmiddels peperduur. Zelfs een energiegigant als Essent heeft moeite een groot wagenpark bijeen te schrapen.
Essent en het netwerkbedrijf Enexis hebben gezamenlijk een wagenpark met ruim 3000 auto’s. Daarvan zijn er slechts zes elektrisch. Het geplande aantal om eind dit jaar zo’n 200 elektrisch aangedreven auto’s op de weg te hebben, is door het gebrek aan accu’s inmiddels een luchtkasteel geworden.
„We moesten de doelen van het project neerwaarts bijstellen tot 150”, vertelt Henk Winckens, belast met de invoering van elektrische wagens bij de energiereus. „Zelfs dat getal wordt een uitdaging.” Er is volgens Winckens een wedstrijd gaande om goede accu’s. „Dat levert zeer veel schaarste op.”
Sowieso is de opbouw van een ’gewone’ auto tot een elektrische bolide prijzig. De aanschafprijs van een elektrische Volkswagen Golf, waarvan Essent er een handvol heeft rondrijden, ligt momenteel op €90.000, waarbij ruim €70.000 zit in het elektrificeren. Alleen de benodigde accu kost al €40.000.
Winckens: „Nu zal een nieuwe offerte 15% hoger uitpakken dan een half jaar geleden. Gelukkig hebben wij vorig jaar al prijsafspraken gemaakt.” De leveranciers in Duitsland, de Verenigde Staten, Korea en Maleisië kunnen steeds meer vragen, aangezien de nieuwe orders blijven binnenstromen.
Toch wil onze overheid de marktintroductie van elektrische auto’s hier versnellen. Nederland is bij uitstek geschikt voor elektrisch rijden door de korte afstanden, vlakke wegen en een goede stroomvoorziening. Ook zijn veel Nederlandse bedrijven vooraanstaande toeleveranciers van elektrische auto’s.
Er is ook geld beschikbaar voor investeringen van de Nederlandse producenten van auto’s en toeleveranciers. „Schaalvergroting is noodzakelijk”, zegt de fleetmanager van Essent. „Alleen zo kan de accuprijs dalen. Het is dus belangrijk dat iemand met dit verhaal start. Want, iedereen heeft goede accu’s nodig.”
Richard Smokers, strategisch adviseur van TNO, verwacht ook dat de productie zal oplopen, als gevolg van de marktvraag. „De stijgende prijzen zijn het resultaat van de huidige positie van de elektrische auto.” In technisch opzicht zijn de nodige stappen gemaakt, maar de productiecapaciteit blijft achter. „We zijn nog niet in het stadium dat de elektrische auto betaalbaar is voor consumenten.”
Volgens Smokers zijn de komende tijd een aantal goed georganiseerde projecten nodig om de technologie onder alle omstandigheden te testen. „Toch geloof ik in deze methode van transport. Het vervoer moet gewoon duurzamer worden om de CO2-doelstellingen richting 2050 haalbaar te maken. Daar passen elektrische auto’s zeker in.”
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Geen accu's, geen electrische auto's
goed voor Bolivia
en dat die batterijen zo duur oeten zijn, hoe kan Tesla met z'n S versie dan een complete auto kunnen afleveren en nog mooi ook voor veel minder
dat komt zeker door het belang in dat bedrijf waar van de kooi ook in zit? die bouwen bestaande auto's om, maar nu nog veels te duur...
echter dit jaar schijnen er goedkope modellen te komen vanuit Detroit
dit bedrijf geloof ik
http://www.ececars.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

en dat die batterijen zo duur oeten zijn, hoe kan Tesla met z'n S versie dan een complete auto kunnen afleveren en nog mooi ook voor veel minder

dat komt zeker door het belang in dat bedrijf waar van de kooi ook in zit? die bouwen bestaande auto's om, maar nu nog veels te duur...
echter dit jaar schijnen er goedkope modellen te komen vanuit Detroit

dit bedrijf geloof ik
http://www.ececars.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jeroen R
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 02 sep 2008, 11:44
- Locatie: Emmeloord
Re: Geen accu's, geen electrische auto's
Maar leuk en aardig, maar wat gaan ze doen als de ''accu's'' opzijn? En verwerkt moeten worden, kan dat tegenwoordig ook milieu vriendelijk?
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: Geen accu's, geen electrische auto's
Geldwise misschien wel, maar of het land er nou zoveel aantrekkelijker van wordtGTRene schreef:goed voor Bolivia![]()




Ben zowiezo geen heel erg grote fan van accu's.
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
Re: Geen accu's, geen electrische auto's
Ach dan sligeren we onze wagens binnenkort toch weer aan?
En de accumobiles worden alleen maar duurder, maar wel goedkoop in de bijteling!
Hoewel met een electrische golf van 90.000 euro.....
En de accumobiles worden alleen maar duurder, maar wel goedkoop in de bijteling!
Hoewel met een electrische golf van 90.000 euro.....
- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
Re: Geen accu's, geen electrische auto's
Eerst worden de accu's duurder (naar verwachting dus), dan volgt de energieprijs.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Majestic-12 [Bot], RJK en 4 gasten