Geen nieuws, toch leuk dat er iemand onderzoek naar doet.

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
wjn

Geen nieuws, toch leuk dat er iemand onderzoek naar doet.

Bericht door wjn » 06 jul 2009, 20:46

Kosten autorijden flink gestegen
AMSTERDAM - De kosten voor autorijden zijn de afgelopen tien jaar veel harder gestegen dan de inflatie. Sinds januari 1999 is het algemene prijspeil in Nederland met 26 procent gestegen, terwijl autorijden in deze periode liefst 40 procent duurder is geworden.

Dat meldde ING maandag op basis van eigen onderzoek. Per jaar werd autorijden in de afgelopen tien jaar 3,3 procent duurder, terwijl de gemiddelde inflatie uitkwam op 2,3 procent per jaar.

Autoverzekeringen zijn nu 14 procent duurder dan tien jaar geleden, de motorrijtuigenbelasting ging met 18 procent omhoog. De kosten voor onderhoud en reparatie stegen met 50 procent, evenals brandstof. De grootste kostenstijging van de afgelopen tien jaar vormen echter de parkeer- en tolgelden. Deze stegen met 80 procent.

(c) ANP 2009 alle rechten voorbehouden
Mensen blijven toch wel autorijden (geen keuze cq. vrijheid)

Niels
Auto: Prius+

Re: Geen nieuws, toch leuk dat er iemand onderzoek naar doet.

Bericht door Niels » 06 jul 2009, 23:24

Toevallig klikte ik een excell sheetje met kosten aan van een jaartje oud. De wegenbelasting is harder gestegen dan de benzineprijs :bag:

RVV

Bericht door RVV » 06 jul 2009, 23:31

Ik heb nog nooit mijn autokosten bij gehouden.. ik ben er voor mezelf nog niet uit of dit nou verstandig is of juist onverstandig :mrgreen:

WJ

Bericht door WJ » 06 jul 2009, 23:35

Parkeer en tolgelden met 80% omhoog...

Elke andere toko gaat kapot als de prijzen er zo snel zouden stijgen. hehe :mrgreen:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 06 jul 2009, 23:54

Rico schreef:Ik heb nog nooit mijn autokosten bij gehouden.. ik ben er voor mezelf nog niet uit of dit nou verstandig is of juist onverstandig :mrgreen:
Ik heb een sheetje waarmee ik de kosten vergelijk wat een A8 TDI kost t.o.v. een Lupo 3L :mrgreen: Op die manier vergelijk ik gewoon direct bepaalde auto's met elkaar en concludeer ik dat een Saab 9-3 op G3 nagenoeg net zoveel kost als een A4 TDI of 320D met mijn kilometers. Keuze is dan snel gemaakt :wink: Afschrijving en onderhoud neem ik niet mee, zo nauwkeurig (lees: subjectief) ben ik wel :lol:

Een Lupo 3L leek me wel wat voor mijn vriendin maar als je even rekent in zo'n sheetje dan scheelt dat dermate weinig dat ik de financiele risico's van een 3L (bakken gaan stuk a 2K voor de gangsteller, daarnaast komt bakrevisie ook nog wel eens voor) niet voor lief neem. Dan maandelijks maar wat meer :wink:

Plaats reactie