Atmosferisch of geblazen motor

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Jeroen van Emmerik
Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992

Re: Atmosferisch of geblazen motor

Bericht door Jeroen van Emmerik » 30 jun 2009, 16:52

ik heb zelf een benzine regelapparaatje er in zitten, dus is het nut van een wide-band lambdasensor wel degelijk aanwezig. kun je zelf niets aan de benzine regeling doen, dan is het (net als een knock-sensor) een goede indicator om van het gas af te gaan..
bij een knock sensor heb je reeds detonatie, een wide band zegt alleen iets over rijk of arm.. een soort crisis manager!

Rich

Bericht door Rich » 01 jul 2009, 17:21

Mark schreef:
Peter pwr schreef:Een wideband lamba sensor met meter is een must in een opgevoerde turbo auto. Als je dat niet hebt kan je erge motorschade verkomen. Want als je auto te arm loopt merk je dat niet aan de motor (te arm is zelfs meer power) Te arm mengsel kan voor smeltende zuigers zorgen. Te rijk zorgt voor kool afzetting en daardoor detonatie. Daarom is het zo belangangrijk dat de brandstofluchtvehouding bij vollast 11/7 is
Ben ik het niet echt mee eens. Een wideband is handig met afstellen maar als het MMS goed afgesteld is heb je er niks meer aan imho. Als plotseling er iets gebeurd waardoor je een arm mengsel krijgt ben je al te laat als je het op een Lambdameter ziet. Knockdetetion is waardevoller.
Nee hoor, een goede wideband meter reageert erg snel en geeft je tijd om te reageren als er iets fout gaat, dus weldegelijk een nuttige meter om permanent on-board te hebben. Met blokken waar erg veel pk's per liter uitgetoverd worden gaat het meestal ook goed fout als er iets niet goed gaat (ik spreek uit ruime ervaring) een wideband en EGT meter zijn erg nuttige meters die voor het behoud van je blok kunnen zorgen.

In mijn auto zitten naast de gebruikelijke meters als olietemp/druk, permanent een AEM UEGO wideband, een Apexi EGT meter met warning, peak/hold & playback en een Turbo-XS knock-light om te waarschuwen als er iets fout gaat. Erg nuttige meters allemaal. Verder ook nog de mogelijkheid om met de laptop van alles en nog wat te loggen en analyseren.

@Peter, het brandstofmengsel bij vollast verschilt nog aardig per type blok, je kan niet stellen dat dit altijd 11.7 is.

RonV

Bericht door RonV » 02 jul 2009, 22:27

Rich schreef:
Mark schreef:
Peter pwr schreef:Een wideband lamba sensor met meter is een must in een opgevoerde turbo auto. Als je dat niet hebt kan je erge motorschade verkomen. Want als je auto te arm loopt merk je dat niet aan de motor (te arm is zelfs meer power) Te arm mengsel kan voor smeltende zuigers zorgen. Te rijk zorgt voor kool afzetting en daardoor detonatie. Daarom is het zo belangangrijk dat de brandstofluchtvehouding bij vollast 11/7 is
Ben ik het niet echt mee eens. Een wideband is handig met afstellen maar als het MMS goed afgesteld is heb je er niks meer aan imho. Als plotseling er iets gebeurd waardoor je een arm mengsel krijgt ben je al te laat als je het op een Lambdameter ziet. Knockdetetion is waardevoller.
Nee hoor, een goede wideband meter reageert erg snel en geeft je tijd om te reageren als er iets fout gaat, dus weldegelijk een nuttige meter om permanent on-board te hebben. Met blokken waar erg veel pk's per liter uitgetoverd worden gaat het meestal ook goed fout als er iets niet goed gaat (ik spreek uit ruime ervaring) een wideband en EGT meter zijn erg nuttige meters die voor het behoud van je blok kunnen zorgen.

In mijn auto zitten naast de gebruikelijke meters als olietemp/druk, permanent een AEM UEGO wideband, een Apexi EGT meter met warning, peak/hold & playback en een Turbo-XS knock-light om te waarschuwen als er iets fout gaat. Erg nuttige meters allemaal. Verder ook nog de mogelijkheid om met de laptop van alles en nog wat te loggen en analyseren.

@Peter, het brandstofmengsel bij vollast verschilt nog aardig per type blok, je kan niet stellen dat dit altijd 11.7 is.
@11.7 - ja dat is per motor verschillend. Bij het afstellen hebben we van alles geprobeerd voor vollast, van 11.0 tot 13.0, en bij onze motor gaf 12.2 de meeste pks. Grappig is wel dat ene meneer Corky Bell dit getal ook noemt - toeval.

Rich - we hadden ook nog een paar cilinderkoptempmeters in de auto - de cilinder die het dichtst tegen het schutbord zal. werd een graad of wat (:-) heter dan de rest - het was bekend van die motoren dat ze daar ook smeltverschijnselen vertonen. De niet te sterke koppakking heeft me wel eens gered. Wel handig om een niet al te duur breekpunt te hebben....

Paul

Bericht door Paul » 02 jul 2009, 23:21

is bij de E36 reeks motoren ook bekend, 5e 6e cylinder gaan er vaker het eerst aan, doordat ze idd ook dicht bij het schutbord zitten en toch wat minder koeling krijgen dan de rest..

Je had mn ouwe M50 kop eens moeten zien , piece of art hoe ik die verneukt heb :clap:

Rich

Bericht door Rich » 03 jul 2009, 18:19

Ja, bij de jz motoren van toyota zijn het ook meestal de 5e en 6e cilinder die het heetst worden; zitten aan het eind van het koeltraject.
En de koppakking wordt vaker als fail-safe gebruikt, zie je vaak bij de methanol dragsters. Is meestal het goedkoopste onderdeel als er iets moet ploffen :beer:

@ Paul, leek waarschijnlijk op pizza of maanlandschap van binnen? Komt me bekend voor... :bag:

Jeroen van Emmerik
Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992

Bericht door Jeroen van Emmerik » 04 jul 2009, 00:13

@ rich: 1e en 6e doen het goed als het om temperaturen gaat

Rich

Bericht door Rich » 06 jul 2009, 11:21

Jij gaat uit van de iets grotere koelkanalen aan de voorkant en achterkant van 't blok, maar ondanks dat worden toch echt de 5e en 6e het heetst, en ik spreek (helaas) uit ervaring... :bag:

steve smith

Bericht door steve smith » 06 jul 2009, 11:43

David R. schreef:Het valt alleen niet erg mee om een GT3 blok (415pk) of Cupmotor te vinden. Ik weet wel een RSR motor maar dat is te gek en te duur. Een 997 GT3 blok is niet makkelijk te vinden. Ik kan eventueel ruilen tegen deze met Cupmotor maar zo als hij nu is vindt ik hem er niet direct bruut uitzien (ik weet dat telt niet maar dat vindt ik nu eenmaal ook belangrijk). Dit is eventueel wel op te lossen met een pakketje met DP.
Afbeelding
Afbeelding
Dat had ik echt instant gedaan, en dat tupperware pakket waar je het over hebt zouden lijfstraffen op moeten staan. Ziet er 10x strakker uit zo, zonder die midlife meuk! Past ook 100x beter bij het tempo wat er mee gereden gaat worden.

Turbo of Atmo: Als je turbo wilt rijden met weinig kosten zul je het simpel moeten hoeuden. Wil je atmo rijden en veel porrie zul je of een hele grote motor moeten hebben, ofwel heel veel toeren moeten draaien. En toeren kosten geld! Snap het idee van Hamcar wel, maar snap niet waarom hij er dan alsnog DTA enzo op zet. Dan helpt hij toch z'n eigen betrouwbaarheidsformule weer om zeep door het gecompliceerd te maken???

ErikS

Bericht door ErikS » 06 jul 2009, 12:04

steve smith schreef:
David R. schreef:Het valt alleen niet erg mee om een GT3 blok (415pk) of Cupmotor te vinden. Ik weet wel een RSR motor maar dat is te gek en te duur. Een 997 GT3 blok is niet makkelijk te vinden. Ik kan eventueel ruilen tegen deze met Cupmotor maar zo als hij nu is vindt ik hem er niet direct bruut uitzien (ik weet dat telt niet maar dat vindt ik nu eenmaal ook belangrijk). Dit is eventueel wel op te lossen met een pakketje met DP.
Afbeelding
Afbeelding
Dat had ik echt instant gedaan, en dat tupperware pakket waar je het over hebt zouden lijfstraffen op moeten staan. Ziet er 10x strakker uit zo, zonder die midlife meuk! Past ook 100x beter bij het tempo wat er mee gereden gaat worden.

Turbo of Atmo: Als je turbo wilt rijden met weinig kosten zul je het simpel moeten hoeuden. Wil je atmo rijden en veel porrie zul je of een hele grote motor moeten hebben, ofwel heel veel toeren moeten draaien. En toeren kosten geld! Snap het idee van Hamcar wel, maar snap niet waarom hij er dan alsnog DTA enzo op zet. Dan helpt hij toch z'n eigen betrouwbaarheidsformule weer om zeep door het gecompliceerd te maken???

Ik ook,

Snel ruilen die hap! :bag:

Plaats reactie