Gas/Electra vastzetten of niet?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Re: Gas/Electra vastzetten of niet?

Bericht door Bram » 26 mar 2009, 12:06

Spectaculaire daling energienota

AMSTERDAM - De energiebedrijven Nuon en Eneco gaan hun tarieven op 1 juli fors verlagen. Nuon kondigt in deze krant een daling van 25 procent aan.
Een gemiddeld gezin is daardoor op jaarbasis zeker 300 euro goedkoper uit. De gasprijs van Nuon ondergaat volgens marketingdirecteur Erik Roddenhof zelfs ‘de grootste daling ooit’, te weten: zo’n 35 procent. De stroomprijs daalt ongeveer vijf procent.

De dalingen bij Eneco liggen in dezelfde orde van grootte laat woordvoerder Cor de Ruijter vandaag weten. De gasprijs daalt er 34 procent en de stroomprijs zeven procent. ,,Bij ons is een gemiddeld gezin vanaf 1 juli 320 euro per jaar goedkoper uit.’’ Maar Eneco rekent met een iets ander gemiddeld verbruik.

Variabele prijzen worden doorgaans op 1 januari en 1 juli aangepast. Dat er op 1 juli 2009 een daling zat aan de komen was alom verwacht. De olieprijs is aanzienlijk gedaald. Deze werkt, met een vertraging, door op de gasprijs. Dat de dalingen zó fors is mag evenwel een verrassing heten.

Op 1 januari van dit jaar gingen de tarieven nog flink omhoog omdat de gasprijs in de voorgaande periode was gestegen. De Nuon-tarieven stegen destijds met een jaarlijkse 160 euro voor een gemiddeld gezin. Huishoudens krijgen die stijging nu dus bijna dubbel terug. ,,Wij zullen op eigen initiatief voorschotnota’s verlagen als dat nodig is,’’ kondigt Roddenhof aan.

Hij wijst consumenten erop dat de gedaalde olieprijs reeds nu in de vaste prijzen (prijzen die een jaar of langer vast staan) zijn verwerkt. Consumenten die daarvoor kiezen zullen van een eventuele volgende tariefsdaling echter niet profiteren. De keuze is en blijft: zekerheid óf schommelende prijzen maar de daarbij behorende mee- en tegenvallers. Verder roept de marketingdirecteur mensen op om bij een eventuele overstap ‘appels met appels’ te vergelijken. ,,Dus bijvoorbeeld geen vaste prijzen met variabele tarieven.’’

Ook wijst Roddenhof er met klem op dat energiebesparing nog altijd het meest oplevert. ,,Tien procent energiebesparing levert meer op dan tien procent lagere tarieven,’’ zegt hij. Op de website van Nuon staat een tool waarmee de consument een gratis besparingsadvies op maat kan krijgen.

SteV6

Bericht door SteV6 » 26 mar 2009, 15:04

Toch raar dat het tarief met "maar" 25% omlaag gaat terwijl de prijs van olie en gas bijna gehalveerd is ... Tenminste dat gevoel heb ik. Wie heeft grafiekjes paraat?

Stephan

Fernando

Bericht door Fernando » 05 jul 2009, 11:26

Heb net Stroom&Gas vastgezet bij Nuon. Ga nu €137,- betalen per maand voor de aankomende 5 jaar.... :lol:
(kijken of ik na 5 jaar nog steeds kan lachen...)

Peric

Bericht door Peric » 05 jul 2009, 14:27

Begin van het jaar werd je platgebeld of je niet je tarieven vast wilt zetten. Nu hoor je ze niet. :)
Ik dacht trouwens dat de rekening met zeker 30% omlaag zou gaan? Ik heb nog steeds dezelfde rekening als in maart. Toch maar 's informeren.

Fernando

Bericht door Fernando » 05 jul 2009, 19:51

Peric schreef:Begin van het jaar werd je platgebeld of je niet je tarieven vast wilt zetten. Nu hoor je ze niet. :)
Ik dacht trouwens dat de rekening met zeker 30% omlaag zou gaan? Ik heb nog steeds dezelfde rekening als in maart. Toch maar 's informeren.
Eind deze maand zou je pas iets moeten zien omdat de tarieven 1 juli zijn aangepast. Maar idd je hoort ze nu niet om vast te zetten.... :twisted:

Peric

Bericht door Peric » 05 jul 2009, 23:10

Zat ik me later ook te bedenken.
Maar het zou wel lachen zijn als mensen nu massaal de tarieven vast zouden zetten. :)

ADV

Bericht door ADV » 06 jul 2009, 00:50

Mijn vriendin doet vakantie werk bij essent, wat je het best kan doen is gewoon even bellen en vragen hoe het er voor staat. Ze kunnen uitrekenen wat je energieverbruik is etc etc.

Mijn huidige voorschot stond op 254 per maand (vorig jaar 85 toen ik het huis gekocht had, was volgens hen voldoende :( maar moest ff 600 euro aftikken voor de jaarafrekening). Ik heb vrijdag mijn voorschot naar 200 euro laten aanpassen, volgens essent kon het naar 156, maar ik heb liever een beetje marge..

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 06 jul 2009, 07:48

Tsja zo'n naheffing is nooit leuk, ik had begin dit jaar ook een naheffing van nagenoeg 1000 euro voor puur gas, ook voor electra een naheffing maar die was zo hoog gelukkig niet

Plaats reactie