invloed velgen op rijgedrag

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
HSR

invloed velgen op rijgedrag

Bericht door HSR » 02 jul 2009, 22:44

L.S.

zoals op onderstaande foto's te zien is heb ik mijn replica E39 M5 velgen ( ET20) gewisseld voor originele E34 M5 (ET20) velgen. Deze velgen zijn wat lichter dan de replicas maar zijn echter wel uitgerust met drie 8 jaar oude Dunlops en 1 oude Fulda Carat.

Nu viel het mij meteen op dat de E34 een stuk fijner stuurde. Wat lichtvoetiger en met name het bochtengedrag is toch nog merkbaar verbeterd. De limiet ligt ongeveer even ver weg maar de wagen voelt veel strakker aan op de limiet, beter te controleren. Ook liepen die oude velgen aan op de limiet, dit blijft nu ook aanzienlijk langer uit.

Nu vraag ik mij af, komt deze verbetering nu puur door de velgen? Aan die 8 jaar oude meukbanden kan het , lijkt mij, toch niet liggen. Helemaal gezien ik op die replica's goede SportMaxx banden hag liggen. Kan dat beetje verschil in gewicht zoveel uitmaken of hebben velgen nog andere eigenschappen die invloed kunnen hebben? ET waarde is van beide velgen gelijk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door HSR op 02 jul 2009, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Xave30

Re: invloed velgen op rijgedrag

Bericht door Xave30 » 02 jul 2009, 22:46

Subscribed.

SteV6

Bericht door SteV6 » 02 jul 2009, 22:56

Hugo,

Wat betreft het verschil in gewicht, dat maakt relatief veel uit, omdat het gaat om onafgeveerde massa en dynamische massa. Doordat je minder massa in je velg+bandcombinatie hebt kunnen de veren en dempers je band beter op de weg houden.

Het sturen voelt veel prettiger omdat je een deel van het gyroscopisch efffect kwijt bent.

Die banden zou ik wel zo snel mogelijk af gooien. Zulk oud rubber is waarschijnlijk ingedroogd en keihard geworden. In droog en warm weer niet zo'n probleem bij normale snelheden, maar bij regen kan je voor onaangename verrassingen komen te staan. En in NL is 2 verschillende banden op 1 as eigenlijk APKafkeur.

Stephan

markk

Bericht door markk » 03 jul 2009, 07:50

SteV6 schreef:Hugo,
En in NL is 2 verschillende banden op 1 as eigenlijk APKafkeur.
Stephan
Is volgens mij niet correct. 2 verschillende TYPEN banden op 1 as is APK afkeur (en verboden). TYPEN als in Radiaal banden vs diagonaal banden.
Knappe vent als je nog diagonaal banden voor een auto kan vinden anno 2009 ;-)

Kortom APK afkeur is het niet. Overigens zou ik het nog steeds niet doen. Op 1 as zet ik altijd dezelfde banden. Voor achter wil ik wel eens laten verschillen.

Mark.

jos_br

Bericht door jos_br » 03 jul 2009, 08:02

Grappig topic. Ik probeer hier de hele steeds uit te leggen dat grote zware wielen het rijgedrag nadelig beinvloeden (maar het staat zo mooi....) en hier merkt daadwerkelijk iemand het verschil. Het gaat niet alleen om het wiel gewicht, de banden ondeling verschillen ook behoorlijk. Als voorbeeld heb ik hier steeds een Bridgestone Potenza ligen om te vergelijken met een Conti Sportcontact 3. Hier zit 2 kilo verschil tussen!

Jos.

Rupie

Bericht door Rupie » 03 jul 2009, 08:29

jos_br schreef:Als voorbeeld heb ik hier steeds een Bridgestone Potenza ligen om te vergelijken met een Conti Sportcontact 3. Hier zit 2 kilo verschil tussen!

Jos.
Ten gunste van?

Remko

Bericht door Remko » 03 jul 2009, 09:28

Een grotere massa resulteert in een grotere massatraagheid. Hoe grotere de massatraagheid van een velg / band combinatie des te nadeliger het veer- demp en stuurgedrag wordt beinvloedt.

Neem maar een voorwiel uit je racefiets of mountainbike en draai het rond. Probeer vervolgens de velg van richting te laten veranderen. Zo krijg je een idee van de krachten die op een wielnaaf, stuurinrichting en veer- / dempercombinatie werken. En dat is niet gering.

Ergo: een wiel / band combi met een lagere massa heeft wel degelijk invloed op het stuur- en rijgedrag van een auto. Volgens EVO wordt de kwaliteit van een band al minder als een band langere tijd bij een handelaar in het schap ligt. Ik heb een nieuw type band bij een grote online handelaar (autobandenmarkt.nl) besteld. Zo ben je zeker van fris rubber.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 03 jul 2009, 09:49

Zijn de velgen even breed? Zijn de bandenmaten gelijk? Dat zijn in deze ook factoren die van belang zijn. Voor een optimaal vergelijk zou je de banden van je oude velgen op de nieuwe velgen moeten zetten, dan pas kun je echt een 1 op 1 vergelijk maken (liefst met apparatuur :P ).

Xave30

Bericht door Xave30 » 03 jul 2009, 09:58

jos_br schreef:...Bridgestone Potenza ligen om te vergelijken met een Conti Sportcontact 3. Hier zit 2 kilo verschil tussen!

Jos.
Welke band is nou lichter?

Niels v D

Bericht door Niels v D » 03 jul 2009, 19:46

Ik gok, de bridgestone. Conti's zijn niet zulke fijne banden vind ik..

frankv

Bericht door frankv » 03 jul 2009, 22:47

hugo schreef:Nu viel het mij meteen op dat de E34 een stuk fijner stuurde. Wat lichtvoetiger en met name het bochtengedrag is toch nog merkbaar verbeterd. De limiet ligt ongeveer even ver weg maar de wagen voelt veel strakker aan op de limiet, beter te controleren. Ook liepen die oude velgen aan op de limiet, dit blijft nu ook aanzienlijk langer uit.
dit lijken me wat veel kwaliteiten voor alleen andere velgen

ik had ooit niet originele velgen op mij e30 m3 en heb er later de originele op gezet en ik had het idee dat de niet-originelen wat lichter waren en de demping beter leek, wat best zou kunnen

maar dat het aanlopen zou verminderen van andere velgen (er van uitgaande dat ze verder exact dezelfde bandenmaten en et waarde hebben) lijkt mij nauwelijks mogelijk aangezien aanlopen toch een steady state situatie is en je daar weinig van een eventueel gewichtsverschil merkt, en velgen vervormen echt niet zoveel dat de ene velg onder belasting wel aanloopt en de andere niet, tenzij een set defect is

wat zou kunnen natuurlijk is dat je e39 replica's ook het naafgat van de e39 hebben en dat is groter dan het standaard bmw naafgat waardoor de velg te ruim is voor je naaf en hij alleen op de bouten hangt ipv op het naafgat, maar dat zou wel een beetje dom zijn als je daarmee bent gaan rijden!

alle bmw velgen met 5x120 hebben hetzelfde naafgat, behalve de e39...

frank

The Doctor

Bericht door The Doctor » 03 jul 2009, 22:58

dat naafgat is alleen maar om het wiel te centreren, de kracht wordt toch door frictie tussen wiel en naaf overgebracht, niet via zo'n stom plastic ringetje ofzo.

Ik rij met wielen rond die een naafgat hebben die bijna een cm groter is als de ring op de auto, maar ik heb geen last van trillingen of wat dan ook.

frankv

Bericht door frankv » 03 jul 2009, 23:15

The Doctor schreef:dat naafgat is alleen maar om het wiel te centreren, de kracht wordt toch door frictie tussen wiel en naaf overgebracht, niet via zo'n stom plastic ringetje ofzo.

Ik rij met wielen rond die een naafgat hebben die bijna een cm groter is als de ring op de auto, maar ik heb geen last van trillingen of wat dan ook.
als je het juiste naafgat hebt, heb je ook niet "zo'n stom plastic ringetje", dan heb je gewoon een goede passing

jos_br

Bericht door jos_br » 03 jul 2009, 23:29

Ruben schreef:
jos_br schreef:Als voorbeeld heb ik hier steeds een Bridgestone Potenza ligen om te vergelijken met een Conti Sportcontact 3. Hier zit 2 kilo verschil tussen!

Jos.
Ten gunste van?
Sorry, Conti is in dezefde maat de lichtste.

Jos.

jos_br

Bericht door jos_br » 03 jul 2009, 23:29

.

jos_br

Bericht door jos_br » 03 jul 2009, 23:34

Niels v D schreef:Ik gok, de bridgestone. Conti's zijn niet zulke fijne banden vind ik..
Ik heb ook vanaf '85 lopen roepen dat Conti rotzooi maakt................, moest dit tot mijn schaamte terugnemen door de komst van de Conti sportcontact 3.

Jos.

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 03 jul 2009, 23:56

De Conti's vind ik persoonlijk een super sportieve band. Voor mij nooit meer anders.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 04 jul 2009, 00:58

The Doctor schreef:dat naafgat is alleen maar om het wiel te centreren, de kracht wordt toch door frictie tussen wiel en naaf overgebracht, niet via zo'n stom plastic ringetje ofzo.

Levensgevaarlijk IMHO.

De naaf draagt ook een deel van het gewicht.

Een wielbout zou ideaal alleen op spanning belast moeten zijn, niet op afschuifkracht. Doordat het wiel op de naaf zit bereik je dat ook. Ga je dus met een te groot naafgat rijden dan ga je je wielboutenook een afschuifbelasting geven, dan zijn ze opeens veel minder sterk als normaal.

jos_br

Bericht door jos_br » 04 jul 2009, 07:44

Bert ///M3 schreef:

Levensgevaarlijk IMHO.

De naaf draagt ook een deel van het gewicht.

Een wielbout zou ideaal alleen op spanning belast moeten zijn, niet op afschuifkracht. Doordat het wiel op de naaf zit bereik je dat ook. Ga je dus met een te groot naafgat rijden dan ga je je wielboutenook een afschuifbelasting geven, dan zijn ze opeens veel minder sterk als normaal.
Dit klopt precies. Wanneer een spacer goed past en dus goed op de originele naaf past en aan de andere kant het wiel weer goed op de spacer is er niets op aan te merken om langere bouten te gebruiken, de kracht op de bouten verandert dan niet .

Jos.

Tim N

Bericht door Tim N » 11 jul 2009, 16:41

Hier op inhakend, heb vorige week onder mijn E30 andere wielen gemonteerd.
Wat mij opvalt is dat het weggedrag positief is verbeterd wat sturen betreft.
Enige verschil is dat er nu ET12 onder zit in tegenstelling tot de ET25 van de vorige wielen. (en waarschijnlijk waren de OZ's iets zwaarder per stuk maar dat is denk ik verwaarloosbaar)
Kan dit (gevoelsmatig iig) zo'n groot verschil maken? Meer mensen hier ervaring mee?

ErikS

Bericht door ErikS » 11 jul 2009, 16:57

gewicht,
maar staat et 12 ook niet net een 13mm verder naar buiten dan de et 25?

Dat verbeterd de wegligging ook net ff iets.

Tim N

Bericht door Tim N » 11 jul 2009, 17:02

Idd Erik dat is juist de oorzaak in mijn ogen de velgen staan 13mm verder naar buiten.
Het gekke is dat er nu meuk banden omheen zitten en het nu al fijner stuurt.
Ben erg benieuwd hoe het stuurt met de Dunlop Sports eromheen.
Nog ff niet, regen + vredestein sprint = :hosanna: (al kan ik er niks van)

Nu Melber kruisspaak, daarvoor OZ rally racing. Dat maakt toch niet zo heel veel verschil in gewicht als ik dat zo voelde.

frankv

Bericht door frankv » 11 jul 2009, 20:01

door de offset te veranderen, verander je ook de krachten die via de wielen op de stuurinrichting en vice versa worden uitgeoefend, misschien zorgt dat effect voor een gevoel van meer interactie?

Kasteel

Bericht door Kasteel » 11 jul 2009, 20:07

jos_br schreef:
Niels v D schreef:Ik gok, de bridgestone. Conti's zijn niet zulke fijne banden vind ik..
Ik heb ook vanaf '85 lopen roepen dat Conti rotzooi maakt................, moest dit tot mijn schaamte terugnemen door de komst van de Conti sportcontact 3.

Jos.
Lichter dan bijv de RE050A geloof ik wel, maar vind ze persoonlijk toch wel behoorlijk minder fijn rijden.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 11 jul 2009, 20:30

frankv schreef:door de offset te veranderen, verander je ook de krachten die via de wielen op de stuurinrichting en vice versa worden uitgeoefend, misschien zorgt dat effect voor een gevoel van meer interactie?
Klopt. Je sturen word iets zwaarder. Zomaar je offset verhogen kan onstabiliteit geven bij bijvoorbeeld hard remmen.

Plaats reactie