e30 voor licentie

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Tristan

e30 voor licentie

Bericht door Tristan » 23 okt 2006, 18:28

Ga waarschijnlijk eind dit jaar of begin volgend jaar mijn licentie halen. Daarvoor zoek ik een e30 die ik of een weekend of een aantal dagen kan huren of lenen oid. Iemand een adresje?

Raimond

Bericht door Raimond » 23 okt 2006, 18:37

Op de site van Rensport school Zandvoort staan een aantal adressen.
Ik heb zelf gehuurd bij Molenaar in Heerhugowaard; prima tent met aardige mensen. Was vorig jaar ook de goedkoopste die ik kon vinden met E30's.
CC Racing uit Wognum had ook een behoorlijk aantal auto's rondrijden. Ik ben daar een tijdje terug geweest om te kijken voor een race E30 die te koop stond; aardige vent ook, kwam positief op me over.

Tristan

Bericht door Tristan » 23 okt 2006, 18:39

325i met sper, rolkooi etc?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 23 okt 2006, 18:39

Idd of kijk eens op www.dnrt.nl daar worden ze nog wel eens goedkoop aangeboden.

Raimond

Bericht door Raimond » 23 okt 2006, 21:33

Tristan schreef:325i met sper, rolkooi etc?
325i's verhuren ze allemaal, compleet race uitgevoerd. De auto die ik op de eerste dag had, had geen sper, maar die werd op de 2e dag 's ochtends tijdens de driftcursus in de prak gereden dus kreeg ik vanaf toen een andere, daar zat wel een sper onder :)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 okt 2006, 15:55

Gewoon bij Peter Molenaar huren: 0620321518.
Of bij zijn ouders, zie hierboven. Maar uiteindelijk kom je dan toch bij hem terecht.

Erg relaxte kerel, auto's zijn goed en veilig. Goede service (je hoeft niet bang te zijn dat je niet rijdt omdat je auto stuk is, want dan krijg je gewoon een andere). Bandjes en benzine zit vaak bij de prijs inbegrepen. Zodoende weet je vooraf wat je hele cursus kost. Wel eigen risico/borg, maar dat is alleen een bedrag waarmee hij zijn uurtjes kan financieren om weer een auto opnieuw op te bouwen. Dus erg schappelijk allemaal!

Heb in zijn auto's vaak gereden tijdens trackdays en heb met een auto van zijn cursist mijn licentie examen gedaan. Dat was helemaal humor! :)

Peter is overigens een erg goede drifter. Lekker old school. Vol een bocht in glijden in 3e en 4e versnelling en dan doordriften. Zie je niet veel meer tegenwoordig met al die handremsjorrers en flickflakkende 2e versnelling drifters.

Kortom, ik zou niet verder zoeken, maar hem bellen (mailen heeft geen zin).

Tristan

Bericht door Tristan » 24 okt 2006, 15:58

Oke, bedankt allemaal. Zal ze binnenkort ff bellen.

Diegene die hun licentie behaald hebben, kunnen die in het kort uitleggen hoe het in z'n werk gaat. Weet in het kort wel wat er verwacht wordt, maar hoor liever ervaringen van mensen zelf.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 okt 2006, 16:05

Ga je alleen voor licentie of hele cursus??

Cursus is theorie + praktijk. Je leert in feite alle regeltjes, vlaggen, startprocedures etc. Alle niet gave dingen zeg maar.
En alle wel gave dingen. Lijnen rijden, wagenbeheersing, stuurtechnieken, remtechnieken, etc.

Maar praktijkexamen gaat erom dat je:
- hard genoeg rijdt
- veilig rijdt
- een beetje de ideale lijn volgt.

Als je echt een kluns bent, dan zak je.
Als je het een beetje snapt, dan krijg je een clublicentie. Ben je wat beter dan dat en rijd je redelijk snel op de ideale lijn, zonder gevaarlijk te zijn (geen Knot acties), dan krijg je een EU licentie.

Daarna nog ff theorie doen. Dat is kwestie van autosport jaarboek lezen van de KNAF (zie website), vooral vlag regels, code rood, etc. uit je kop leren. Als je veel autosport kijkt op tv, en goed logisch kan nadenken, dan moet je eigenlijk geen fouten maken.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 24 okt 2006, 16:09

Dus wat jij zegt is eigenlijk als je al een beetje bekend bent met de baan dan kan je eigenlijk ook zo examen doen?

Tristan

Bericht door Tristan » 24 okt 2006, 16:11

Ik ga voor cursus + licentie, en dan wel voor de EU licentie. Over het rijden maak ik me niet zoveel druk, Zandvoort ken ik bijna met m'n ogen dicht. Dus alles wat je aangeeft is wel duidelijk. En regels ken ik al (vanwege karting).

Bedankt voor de toelichting.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 okt 2006, 16:48

@Bert: Ja, als jij gewoon je rijden, je lijnen en je theorie op orde hebt, kun je ook alleen examen doen. Kost je wel wat overtuigingskracht om daar toestemming voor te krijgen van de organisator van de cursus. KNAF vindt het ook niet echt tof, maar kunnen het niet weigeren.

Ik heb bij Hans Deen mijn examen gedaan, geen cursus. Had al vaak met Deen samengewerkt, dus die wist al dat ik kon rijden. Had Marnix meegenomen en even goed woordje gedaan dat die ook alleen examen kon doen (was nota bene winnaar van Scuderia).

Examen was wel leuk. Peter Molenaar wachtte even af wie van zijn cursisten in welk groepje zaten. Daarna wees hij de auto aan, die in groep 4 was ingedeeld. Zo kon ik in groep 2 rijden met die auto, en op tijd weer wisselen. Cursist (die al vastgesnoerd zat half uur van tevoren!) uit zijn wagen getrokken. Die huilend naar Peter toe, die hem vervolgens uitlegde dat ik die auto ECHT NIET ging crashen. :lol:

Ik ingestapt. Gordels vast, helm op. Komt die cursist naar me toe: als je straks nog tips hebt met juiste versnellingen etc. dan hoor ik het graag!

Ik als 9e en laatste aangesloten in mijn groepje. Iedereen start met 15 seconden tussentijd. Je moet 5 rondjes rijden tijdens het examen. De rij voor mij werd korter. Nummer 8 rijdt weg. Ik rijd naar de ingang tussen de vangrails aan het einde van de pitstraat.

Even laatste check. Helm, handschoenen, gordels. Alles top.

De man geeft het signaal dat ik mag rijden.

Een half uur ervoor zat ik nog in de gewone auto op weg naar het circuit. Had snel al mijn inschrijvingen geregeld, de auto etc. en nu was ik op weg om een jeugddroom te realiseren, mijn racelicentie. Van collega's had ik al begrepen dat een licentie niet gaaf is, zelfs niet in kroeg. Het is geen bewijs dat je heel goed kan rijden, laat staan racen. Maar goed, je hebt het wel nodig om te racen.

Eindelijk weer eens door de Tarzanbocht, deze keer niet driften. Mijn favoriet, de Hugenholtz nam ik weer eens in de juiste rijrichting, de vierkoppige jury keek me na, op naar de Hunserug en het Scheivlak. Heej twee bekenden in de toren, plus een vriendin van Michiel. Even uitsloven, dus vol op de sliphoek die bocht in. Op naar het saaie stuk van Zandvoort als je alleen rijdt, maar wat leuk wordt als je kunt inhalen. Met goeie racelijnen kun je daar veel plekken winnen. Daar haalde ik nummer 8 in. Eitje. Die ging niet echt hard.

Audi S, aanremmen, licht overstuur, overgooien naar de andere kant en daar komt het vele driften in die bocht goed van pas. Op naar nummer 7. Aan het eind van het rechte end was ik er al voorbij, die had Bos Uit kennelijk niet volgas genomen.

Toen ik na 5 rondjes terug de pits in kwam had ik op één na iedereen ingehaald. Auto terug gegeven aan die cursist en wat tips gegeven.

Peter bedankt voor de auto. Topding. Reed goed, voelde goed, remde perfect. Niets meer aan doen.

Na afloop van de cursis wat vrienden en collega's gesproken die naast de baan als jury hadden gestaan. Opmerkingen als: 'wanneer doe jij nou examen en wat doe jij hier' kreeg ik om mijn oren geslingerd. Toen ze uiteindelijke de uitslag hoorden, met mijn naam erbij (eu licentie) zeiden ze: Maar jij reed toch helemaal niet mee? Of was jij die gast die iedereen inhaalde buitenom in het Scheivlak? Toen was de toon gezet! Gezellig biertje gedronken en ondanks dat een racelicentie niets voorstelt was ik zelf redelijk blij. Wel vond ik het niveau van de mensen die een cursus hadden gedaan bedroevend laag.

De jongen die in 'mijn' auto had gereden had wat tips opgevolgd zei die, resultaat: EU licentie. Marnix ook, al vonden een paar jury leden dat 'ie opvallend rare lijnen reed. Marnix trok zijn schouders op en zei: 'ik kom toch nooit meer op dit kleine mickey mouse baantje!'

Humor!

Dat is een beetje wat ik heb onthouden van mijn examen. Dus maak er ook wat moois van Tristan, volgens mij heb je genoeg ervaring om ook iedereen in te halen!! :)

Tristan

Bericht door Tristan » 24 okt 2006, 17:09

Laten we het hopen, Dennis.

Leuk verhaal. :D

Raimond

Bericht door Raimond » 24 okt 2006, 18:53

Dennis Cavallino schreef:Gewoon bij Peter Molenaar huren: 0620321518.
Of bij zijn ouders, zie hierboven. Maar uiteindelijk kom je dan toch bij hem terecht.
Peter Molenaar heeft die rode E30's? Want als je naar zijn ouders cq. broer gaat; die hebben gewoon eigen auto's rijden hoor (die blauw/witte).

Ik heb vorig jaar de cursus gedaan, ik heb toen op het forum van simracing.nl na elke dag een verhaaltje gepost, die kun je HIER terugvinden. Dat geeft volgens mij wel een goed beeld van de cursus. Ik heb m trouwens bij RSZ gedaan, misschien dat de cursussen van Bleekemolen etc. iets afwijken.

Tristan

Bericht door Tristan » 24 okt 2006, 19:21

@Raimond: Ik ga ook naar de RSZ. :wink:

Rein

Bericht door Rein » 24 okt 2006, 21:12

Leuk verhaal Dennis!

Ik hoop dat ik later ook voor m'n racelicentie kan gaan

Leen

Bericht door Leen » 24 okt 2006, 21:34

Leuk Raimond om die verslagen te lezen , ik was die jongen met die zwarte E30M3 8)

Raimond

Bericht door Raimond » 25 okt 2006, 18:11

Leen schreef:Leuk Raimond om die verslagen te lezen , ik was die jongen met die zwarte E30M3 8)
Dat weet ik, het was grappig toen ik hier voor het eerst kwam om jouw naam ook te spotten. Uiteraard herkende ik die naam wel omdat die tijdens de 'prijsuitreikingen' aan het einde van elke dag steeds weer voorbij kwam ;)

Leen

Bericht door Leen » 26 okt 2006, 09:16

haha ,ja heb hier nu nog zes glazen 2e en 3e prijs bekers" staan met stickers erop 8)

alleen de eerste prijs ontbreekt , dat kwam omdat die Hans Weijs junior net overal even sneller was :twisted:

Plaats reactie