Atmosferisch of geblazen motor

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
David R.

Atmosferisch of geblazen motor

Bericht door David R. » 26 jun 2009, 13:53

Ik heb al veel gedonder gehad met mijn huidige blok. Afgelopen donderdag was het een V-snaar die eraf liep ( kan altijd gebeuren) maar ook met de maping, turbo's, intercoolers etc al te veel gedonder gehad. Het zit niet in het blok zelf maar in alle dingen eromheen.
Ik overweeg nu dus om van blok/auto te veranderen en weer te gaan voor een atmosferische motor. Voor mijn gevoel kan daar minder aan kapot gaan en is het makkelijker op de grens te rijden. Het vermogen bij deze motor komt zo bruusk opzetten dat je in de bochten bijna altijd te voorzichtig bent. Hiervoor had ik eenZ3M en daarmee kon je in de bochten gewoon een beetje spelen met het gas wat bij deze auto en mijn capaciteiten gewoon niet mogelijk is.
De man die deze auto heeft gebouwd (en zelf mee heeft geraced) blijft er echter bij dat ik gek ben als ik dat doe omdat deze motor voor hetgeen ik er mee doe perfect moet zijn. Ik rij geen competitie dus heb geen last van restrictors oid en dat maakt deze motor perfect voor wat ik er mee doe. Omdat je ook veel minder toeren draait als een atmosferische motor heb je ook minder last van slijtage etc. Hij heeft ook nog veel andere klanten en die zweren juist bij dit blok (993 biturbo).
Op 7 juli gaan we naar Spa, waar hij er zelf ook mee gaat rijden en we tevens tijdens het rijden dmv lambasondes nu maar eens even gaan kijken wat het probleem kan zijn. Buiten alle problemen met het blok gaat het mij ook om het bedieningsgemak van de motor.
Wat zijn jullie ervaringen/meningen.

allen

Re: Atmosferisch of geblazen motor

Bericht door allen » 26 jun 2009, 13:57

Ik vind het vooral een kwestie van smaak. Ieder blok is betrouwbaar te maken afhankelijk van het budget. In mijn geval verkies ik een atmo om de door jouw genoemde reden. Ik kan me overigens na je blok wederom gehoord te hebben op de paddock gisteren, niet voorstellen dat je probleemloos op Zolder kunt rondtuffen. :?:

David R.

Bericht door David R. » 26 jun 2009, 14:00

Assen ook niet, maar dat is op te lossen door uitlaten. Ik denk echter wel dat bij een atmosferische motor het geluid wat makkelijker te dempen is. Je hebt sowieso meer plek voor dempers omdat de intercoolers en turbos niet in de weg zitten.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 26 jun 2009, 14:04

Ik denk dat beiden gewoon betrouwbaar kunnen zijn.

Zelf prefereer ik atmo over turbo.

Ik denk alleen dat je voor hobby gebruik weg moet blijven van allerlei tuning, muw van misschien wat add ons voor betrouwbaarheid zoals oliekoelers enz. Die tuning levert vaak een hoop gelazer op, word niet betrouwbaarder etc.

Als je nu aan het racen bent voor de laatste sec dan is die tuning misschien interressant maar meestal bij hobby rijders (incluus mijzelf) is het toch vaak zo dat de kosten niet tegen de baten opwegen.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 26 jun 2009, 14:05

Heb je ook een overzicht wat er concreet gebeurt is qua 'gedonder'? Kan me het gevoel goed voorstellen aangezien onbetrouwbaarheid echt een sloper van vertrouwen is. Maar kan er nu geen goed waardeoordeel over geven.

That said, heb zelf geen ervaring met turbomotoren (behalve als bijrijder). Was zelf altijd wel goed te spreken over de 'adjustabillity' van een NA-motor en kan me voorstellen dat mensen dat waarderen. Anderzijds is een plep meer vermogen ook wel weer zo uitdagend lijkt mij :D !

RVV

Bericht door RVV » 26 jun 2009, 14:07

David je zegt het zelf al, wat er niet op zit kan ook niet kapot gaan.

GTRene

Bericht door GTRene » 26 jun 2009, 14:10

op een circuit zou ik liever een atmo motor willen...of je moet wel zo'n mooi opbouwende turbo hebben...of SC.

Je hebt zulke mooie GT3 motoren met veel vermogen, lijkt me dat die ook minder heet worden dan de turbo? en al met al lichter ook nog eens omdat je geen turbo's en intercoolers mee hoeft te slepen/drukken :mrgreen:

David R.

Bericht door David R. » 26 jun 2009, 14:22

Bert ik ben het gelijk met je eens. Het gaat mij vooral om de betrouwbaarheid. Daarom rij ik ook maar met 1 bar druk.
De problemen waar je echter mee te maken krijgt zijn bijvoorbeeld een te hoge inlaattemperatuur waardoor het vermogen wel heel drastisch daalt. Andere problemen zijn slangen die van de intercooler afschieten, sensoren die niet de juiste druk doorkrijgen waardoor DTA van slag raakt etc. Ik ken andere mensen die probleemloos met die turbomotoren rondrijden en buiten het reguliere onderhoud nooit geen problemen hebben. Het kan goed zijn (en dat zegt de reparateur ook telkens) dat als alles goed staat de motor perfect moet zijn. Het vlammen wat de auto erg deed is nu wel opgelost maar ondanks de weinige ronden die ik gisteren heb gereden geloof ik ook nog steeds niet dat de motor nu 750 + nm koppel afgeeft. Dat kan zijn omdat het gisteren vrij warm was maar zo is er altijd wel iets.
Ik heb het idee dat een gewoon GT3 of Cup blok zonder turbo's zoveel simpeler is waardoor de kans op pech veel kleiner wordt, en het bedieningsgemak lijkt mij veel beter .
Als ik kijk naar de M5 die ik had, was die veel sneller dan deze Porsche terwijl hij 500 kg zwaarder was en aanzienlijk minder koppel had.

RVV

Bericht door RVV » 26 jun 2009, 14:26

David, moet ook even zeggen dat je Porsche er erg "bruut" uitziet. Heel stoer ding :thumbup:

David R.

Bericht door David R. » 26 jun 2009, 14:47

Rico schreef:David, moet ook even zeggen dat je Porsche er erg "bruut" uitziet. Heel stoer ding :thumbup:
Had alleen het blok van een M5 in moeten zitten :D

Michel P

Bericht door Michel P » 26 jun 2009, 15:03

Wie heeft dat blok opgebouwd? Lijkt wel of dat niet echt bomproof is gedaan, waardoor constant de zwakste schakel de pret bederft. Ik zou zelf voor trackday use een atmo willen hebben, warmte ontwikkeling van een turbo is fors hoger dan een atmo.

De Alzen Porsche (turbo) was extreem snel op de ring, maar toch niet betrouwbaar genoeg om de 24h probleemloos te volbrengen.

Geluid was alsof de hel open ging, snelheid bizar, maar daar heb je niets aan als je uitvalt.

Afbeelding

David R.

Bericht door David R. » 26 jun 2009, 15:24

Michel P schreef:Wie heeft dat blok opgebouwd? Lijkt wel of dat niet echt bomproof is gedaan, waardoor constant de zwakste schakel de pret bederft. Ik zou zelf voor trackday use een atmo willen hebben, warmte ontwikkeling van een turbo is fors hoger dan een atmo.

De Alzen Porsche (turbo) was extreem snel op de ring, maar toch niet betrouwbaar genoeg om de 24h probleemloos te volbrengen.

Geluid was alsof de hel open ging, snelheid bizar, maar daar heb je niets aan als je uitvalt.
Michel blok is gebouwd door Ham Car en die heeft al tig van zulke blokken gebouwd. Deze heeft hij ooit voor zichzelf gebouwd. Het is mooi te horen in dit filmpje dat vooral in de korte bochten hij ook wat moeite heeft met het doseren van het gas (het is ook nog eens nat) terwijl deze coureur waarschijnlijk veel beter is dan ik ooit zal worden.
Je hoort continue de overdrukventielen blazen. Het is dus ook voor hem moeilijk om na het remmen weer geleidelijk aan het gas onderin te krijgen.

Peric

Bericht door Peric » 26 jun 2009, 16:35

David, kan me goed voorstellen dat je dit topic opent.
Ik heb al een paar topics van je langs zien komen over de Porsche. En wat ik begrijp van jou loopt 'ie nog steeds niet lekker. Wat ik ook niet begrijp is dat er restrictors opzitten. Dat is voor wedstrijdverband, niet voor de hobby. Zitten ze er nog op?
Het is natuurlijk übergaaf om zo'n auto te hebben en er in te rijden, maar voor zover ik het heb kunnen lezen heb je er nog niet echt veel plezier van gehad.
Het is natuurlijk ook érg moeilijk om te besluiten deze maar te verkopen en iets terug te kopen met een atmo-motor.
Maar mischien dat je iets kunt kopen wat erg fijn stuurt met minder vermogen.. Je hoeft toch niet persé de snelste te zijn op de baan? Leuk je rondjes doen (wél op snelheid natuurlijk.. :) ) is ook leuk, en daar gaat het je om volgens mij.

Succes met de beslissing.

Shakes

Bericht door Shakes » 26 jun 2009, 16:57

Michel,

de bak van Alzen was de zwakke schakel. De rest kon het allemaal wel aan.

N.

David R.

Bericht door David R. » 26 jun 2009, 17:01

Restrictors zijn eraf maar nog niet echt kunnen testen of dat scheelt. Ik hoef niet de snelste te zijn maar wil wel een auto met genoeg vermogen. Tevens moet het ding betrouwbaar zijn. Laatst een keer een ochtend super gereden maar als ik dan inloop op een standaard GT3 en die op het rechte stuk weer bij me vandaan zie lopen heb ik daar wel de pest in. Als het in de bochten gebeurt en ik zie dat het komt omdat het een betere coureur is heb ik er geen problemen mee maar puur op vermogen op de rechte stukken kan ik slecht tegen. Ik ben begonnen met een Z3M samen met een vriend van me die ook een Z3M had en nu nog steeds heeft (oranje zwart op foto's). Die van mij was toen zo goed als standaard en die van hem was al wat verder (scherpe nokkenassen etc). Hij is toen verder gegaan met het ontwikkelen van de Z3M (rolkooi/remmen/onderstel/lichtgewicht plaatwerk etc) en ik ben toen overgestapt op een reeds geprepareerde Porsche. Ik ben niet zo handig en dat leek me voor mij beter. In prijs is het verschil nog niet eens zo groot denk ik. Met de vorige Porsche heb ik ook relatief weinig problemen gehad dus het moet wel kunnen.
Misschien was het verstandiger geweest om iets dichter bij een "standaard" auto te blijven maar ik denk dat je dan toch ook steeds weer wilt verbeteren en ook bezig blijft.
Het is (soms) een leuke hobby.

Shakes

Bericht door Shakes » 26 jun 2009, 17:26

Tja,

de Alzen Porsche was wel een verhaal apart. Hoe dat ding wegliep bij de concurrentie :shock: . Vervolgens niet finishen natuurlijk :shithappens:

allen

Bericht door allen » 26 jun 2009, 17:31

David, ik ben 3 jaar bezig geweest met een voor mij leuk, maar kansloos project. Uiteindelijk wil iedereen gewoon kilometers maken ipv steeds maar langs de kant van de baan aanrommelen of trackdays afzeggen. Stéphane kan daar denk ik over meepraten met z'n smart project van destijds.
Als het (in overdreven zin) aanmodderen blijft en je niet aan je kilometers komt voor je hobby, kun je mijns inziens beter een andere weg proberen. Dan maar een ander blok of zelfs een andere auto.

De Sjack

Bericht door De Sjack » 26 jun 2009, 17:42

Ik ben wel een leek, maar lees erg veel de laatste tijd :roll:
Beetje afgaand op het bovenstaande filmpje komt het vermogen pas ergens rond een 4500rpm?
Is het dan niet mogelijk een kleinere turbo te monteren met een lagere spoolup?
Dan krijg je een mindere schok in je rug en verbeterd de drivebility.

(Als ik nu iets doms zeg, sorry voor het vervuilen van dit topic :x )

ErikS

Bericht door ErikS » 26 jun 2009, 17:49

Je wil op een circuit toch niet onder de 4K toeren zitten? :mrgreen:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 26 jun 2009, 18:11

In jouw geval zou ik gewoon op zoek gaan naar een GT3 motor (of vergelijkbaar) en die desnoods nog iets laten tunen. Niet teveel, gewoon met bewezen kitjes. Met al die ellende die je al hebt gehad.... die auto heb je om te rijden :df: Ik zou het relatief eenvoudig houden en daarbij klinkt een hoogtoerige boxer gewoon briljant :love:

David R.

Bericht door David R. » 26 jun 2009, 19:07

Niels schreef:In jouw geval zou ik gewoon op zoek gaan naar een GT3 motor (of vergelijkbaar) en die desnoods nog iets laten tunen. Niet teveel, gewoon met bewezen kitjes. Met al die ellende die je al hebt gehad.... die auto heb je om te rijden :df: Ik zou het relatief eenvoudig houden en daarbij klinkt een hoogtoerige boxer gewoon briljant :love:
Het valt alleen niet erg mee om een GT3 blok (415pk) of Cupmotor te vinden. Ik weet wel een RSR motor maar dat is te gek en te duur. Een 997 GT3 blok is niet makkelijk te vinden. Ik kan eventueel ruilen tegen deze met Cupmotor maar zo als hij nu is vindt ik hem er niet direct bruut uitzien (ik weet dat telt niet maar dat vindt ik nu eenmaal ook belangrijk). Dit is eventueel wel op te lossen met een pakketje met DP.
Afbeelding
Afbeelding

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 26 jun 2009, 19:35

Ik had hem direct omgeruild denk ik.

Die 997GT3 Cup auto's lopen bloedhard (onder 1,50 zandvoort met goede bestuurder), zijn super betrouwbaar.

Looks misschien wat minder klopt maar wel de snellere en de betere auto denk ik.

David R.

Bericht door David R. » 26 jun 2009, 19:41

Het is een 996 cup dus dat zal iets langzamer zijn. Ga morgen de auto wegbrengen en zal dan eens even horen wat dat evt allemaal moet gaan kosten. Ham Car had zelf evt mallen voor het DP pakket. Ik heb zelf nog een achterbumper en 2 voorschermen dus dan blijft over een voorbumper en die spatbordverbreders achter. We zullen eens horen.
Laatst gewijzigd door David R. op 26 jun 2009, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.

GTRene

Bericht door GTRene » 26 jun 2009, 19:43

als je van iets ruigs houd (ff niet naar de prijs kijken :wink: )

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Afbeelding

:love: :love:

beetje meer down to earth lijkt me onderstaande ook wel leuk...oke maar 372 pk maar ook maar 980kg :df:

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 911/964 3,8 RSR Rennwagen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

1 Vorbesitzer.Aktueller DMSB Wagenpass.3,8 Liter Motor mit Einzeldrossel.Echte 372 PS und 402 NM die ab 4000 Umdrehungen anliegen. Prüfstandsprotokoll liegt vor.Bosch 4 Kanal Renn ABS.Fahrzeug wiegt 980 KG.

zelfde soort stuk goedkoper kan ook>>

Afbeelding

Of anders gewoon een standaard GT3 cup, altijd goed en modern :df:

zoals bv deze koopje...

Maar jij kan netto kopen zonder kenteken e.d. dus kun je ook bijna het nwe type cup voor weinig krijgen...dan heb je wel wat moois :df:

David R.

Bericht door David R. » 26 jun 2009, 19:50

Rene een RSR is ver buiten budget en ook niet direct een auto om een beetje voor trackdays te gebruiken. De andere zijn luchtgekoeld en daar wil ik juist vanaf. Een 996 cup is het meest voor de hand liggende. Die jij laat zien heeft echter motorschade.

Plaats reactie