Column Aptroot: De groene leugen regeert in Den Haag
Verkeersminister Eurlings gebruikt milieu als argument om automobilist te laten bloeden
http://www.businesscompleet.nl/kennisba ... -haag.html" onclick="window.open(this.href);return false;
DEN HAAG - De huidige regering van CDA, PvdA en ChristenUnie is heel creatief in het verhogen van de autobelastingen. De afgelopen twee jaar zijn de lasten van de automobilist met meer dan € 1 miljard per jaar verhoogd.
De twee CDA-politici, minister Eurlings van Verkeer en staatssecretaris De Jager van Financiën, hebben de motorrijtuigenbelasting, BPM, accijnzen en bijtelling voor privégebruik auto van de zaak verhoogd. Deze heren zijn echter nog lang niet tevreden met de opbrengst van hun autobelastingverhogingen.
Met het milieu als excuus wordt de BPM omgebouwd naar een CO2-heffing. Als u en ik dezelfde auto blijven rijden betekent dat weer een extra lastenverhoging van € 650 miljoen per jaar. Dit blijkt uit berekeningen van een onderzoeksbureau in opdracht van de ANWB, RAI, Bovag en Autoleasebranche. Het kabinet beweert dat het rapport niet klopt.
Eurlings en De Jager stellen dat het de automobilist niets extra kost als hij in een klein zuinig autootje gaat rijden. Met andere woorden, als de Nederlanders de gezinsauto vervangen door een Smart hoeft er niets meer betaald te worden. Die redenering is onzinnig. De autovakantie met de kinderen kan niet meer, laat staan de caravan meenemen. De automobilist levert in alle opzichten in, maar de CDA politici hebben wel gelijk: je betaalt straks niet meer voor een Smart dan voor een leuke middenklasser.
De vertegenwoordiger of servicemonteur die per jaar 50.000 kilometer rijdt moet maar in een Citroën C1 op pad gaan, want dit kost zijn baas niks extra. Hardwerkende Nederlanders moeten niet zeuren, arbeidsomstandigheden tellen even niet waar het de auto betreft.
Door de schone nieuwe auto’s daalt de CO2-uitstoot nu al jaarlijks met 1,1 %. Dat is een goede zaak, de steeds strengere Europese eisen aan nieuwe auto’s hebben effect. De VVD wil doorgaan met het stapsgewijs verder verscherpen van deze producteisen: bestrijding van milieubelasting aan de bron is effectief.
Maar wat levert de nieuwe CO2-belasting op voor het milieu? Bijna niets. De belasting heeft als gevolg dat de CO2-uitstoot met 0,1 % per jaar extra daalt. Het stelt dus voor het milieu niets voor, maar als u en ik toch niet in een Smart of C1 gaan rijden betekent het wel weer € 650 miljoen extra belasting per jaar. En dat leuke bedrag willen de ministers natuurlijk niet mislopen!
En de ministers en staatssecretarissen zelf? De ene na de andere bewindspersoon vervangt de Audi A6 voor een Audi A8, omdat volgens hen zelf de A6 niet voldoet aan hun eisen. Minister Eurlings “moet” een A8 vanwege zijn lengte, de veel kleinere minister van der Hoeven “heeft een A8 nodig” vanwege haar rug. Normaal gesproken zou ik geen stampij maken over de auto’s van de bewindslieden, ware het niet dat zij voor zichzelf heel andere maatstaven aanleggen dan wat volgens hen goed is voor het gewone volk.
Rekeningrijden volgende stap autobelastingverhogingen
Het sluitstuk van de autolastenverhogingen wordt het rekeningrijden. De regering wil in alle personenauto’s, bestelauto’s en vrachtauto’s een kastje laten inbouwen, dat bijhoudt waar en wanneer u rijdt. Maandelijks krijgt u vervolgens een factuur van de belasting per kilometer, met naast een basistarief toeslag voor drukke weggedeelten, de spitstijden en de milieucategorie van uw auto.
Alleen al om privacyredenen moeten wij dat niet willen. Daarbij zal ook deze maatregel betekenen dat de automobilist extra gaat betalen. Bovendien is het een belachelijk experiment.
In geen land ter wereld functioneert zo’n systeem; meer dan 8 miljoen voertuigen met een kastje, meer dan 8 miljoen facturen per maand, iedere kilometer belast naar plaats, tijd en milieucategorie, gigantische computersystemen en duizenden ambtenaren werkend voor de nieuwe belastingorganisatie kilometerheffing.
De invoering van het systeem zal meer dan € 4 miljard kosten, daarna zijn de inningskosten meer dan 12 % van de belastingopbrengst, ruim € 1 miljard ieder jaar. En, zo zeggen deskundigen, het project is uiterst risicovol: de kosten kunnen flink verder oplopen. Het zal wel een financiële ramp worden als de Hoge Snelheidslijn en de Betuweroute.
Sommige politici leren het nooit, waaronder minister Eurlings.
De groene leugen regeert in Den Haag
- wjn
De groene leugen regeert in Den Haag
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: De groene leugen regeert in Den Haag
What else is new?
-
Wouter81
- Auto: GR86|California|Hilux/CS35+
Ach ja, politici staan bij mij even hoog op de morele ladder als rioolratten. Onbetrouwbaar en leugenachtig uitschot. Zie nu ook Balkenende weer, die liegt en bedriegt bij die Catshuisbrand dat het een lieve lust is. Leuk voor de weduwe van die schilder ook... Uit wiens gristenbek kwam de term 'normen en waarden' ook alweer?
-
Tom
+1Wouter81 schreef:Ach ja, politici staan bij mij even hoog op de morele ladder als rioolratten. Onbetrouwbaar en leugenachtig uitschot. Zie nu ook Balkenende weer, die liegt en bedriegt bij die Catshuisbrand dat het een lieve lust is. Leuk voor de weduwe van die schilder ook... Uit wiens gristenbek kwam de term 'normen en waarden' ook alweer?
- Niels
- Auto: Prius+
Die Camiel (net als diverse andere politici (Hogervorst b.v.) en managers) grijpt gewoon van alles aan om resultaat te boeken. Kan ie dat lekker op z'n CV zetten om straks lekker te cashen in het bedrijfsleven. Of het resultaat ook wat brengt voor de bevolking zoals het zou moeten doet er niet toe.... Niets meer niets minder dan eigen belang om carriere te maken imho
Hij wilde het aantal verkeersdoden ook terug hebben naar 500. Waarom 500, nou gewoon....blijkbaar een mooi getal. En je moet toch wat noemen als streven
Hij wilde het aantal verkeersdoden ook terug hebben naar 500. Waarom 500, nou gewoon....blijkbaar een mooi getal. En je moet toch wat noemen als streven
- GTRene
Het wordt tijd dat Nederland een goed lopend "bedrijf" wordt waar je zolang kan blijven werken zolang je goed blijft/bent en niet na 4 jaar weer weg bent en na 10 jaar als je toch al weg bent je zaken besproken worden en de dan zittende persoon z'n excuus moet aanbieden voor wat die ander heeft veroorzaakt
dus geen CDA en Christen partij of zelfs Moslim partij wat ze willen...nee al die geloven de deur uit en groenen of extremisten? ik bedoel, zet er een goed bestuur neer voor de mensen een Soort supergroot Bedrijf met 1 hoofdbaas zeg maar en elke provincie een baas en voor alle zaken chefs zeg maar dus voor milieu en wegen en wonen enz enz enz....
Veel vergaderingen waar zaken als rekening houden met geloof en of groen natuurlijk ter sprake komen, maar de meerderheid beslist de meerderheid moet het meest mee rekening gehouden worden voor grote zaken, natuurlijk kleine zaken niet vergetende.
Voor het volk dus, en niet eigen hagje of geld of naam, nee met eer en geweten een land regeren voor het volk, en doe je goed je werk mag je zolang blijven als je goed bent, maar doe je fout, krijg je 1 herkansing en anders gaat je baan naar iemand anders....
achja ik droom nog ff,
dus geen CDA en Christen partij of zelfs Moslim partij wat ze willen...nee al die geloven de deur uit en groenen of extremisten? ik bedoel, zet er een goed bestuur neer voor de mensen een Soort supergroot Bedrijf met 1 hoofdbaas zeg maar en elke provincie een baas en voor alle zaken chefs zeg maar dus voor milieu en wegen en wonen enz enz enz....
Veel vergaderingen waar zaken als rekening houden met geloof en of groen natuurlijk ter sprake komen, maar de meerderheid beslist de meerderheid moet het meest mee rekening gehouden worden voor grote zaken, natuurlijk kleine zaken niet vergetende.
Voor het volk dus, en niet eigen hagje of geld of naam, nee met eer en geweten een land regeren voor het volk, en doe je goed je werk mag je zolang blijven als je goed bent, maar doe je fout, krijg je 1 herkansing en anders gaat je baan naar iemand anders....
achja ik droom nog ff,
- Maus335i
Hehe, wat dacht je van deze dan:
De gemiddelde cataloguswaarde van een auto bestaat voor zo'n 45% uit belasting, daarnaast mag je nog even 25% per jaar bijtellen op je inkomen zodat ze over die BPM en BTW nog IB kunnen ontvangen
De gemiddelde cataloguswaarde van een auto bestaat voor zo'n 45% uit belasting, daarnaast mag je nog even 25% per jaar bijtellen op je inkomen zodat ze over die BPM en BTW nog IB kunnen ontvangen
- RutgerK
Rene, heb je ook nagedacht over de doelstelling van dat bedrijf en hoe dat eenduidig geoperationaliseerd kan worden?
Ik ben nu bezig om te kijken naar eenduidige operationalisering van de doelstelling van de opsporing en dat levert al genoeg problemen op.
Maus, dat was ongeveer het eerste belletje wat ik pleegde toen ik mijn eerste leaseauto kreeg. Ik vond het nogal vreemd dat ik inkomstenbelasting moest betalen over BTW en een opgelegde heffing in de vorm van de BPM. Mijn idee was dat het eerlijk zou zijn om de regeling uit te leggen als 42% bijtelling over de nettowaarde van de auto. Dat maakt het inzichtelijker dat je 1,7x de nettowaarde van je leaseauto bij je inkomen moet optellen.
Ik ben nu bezig om te kijken naar eenduidige operationalisering van de doelstelling van de opsporing en dat levert al genoeg problemen op.
Maus, dat was ongeveer het eerste belletje wat ik pleegde toen ik mijn eerste leaseauto kreeg. Ik vond het nogal vreemd dat ik inkomstenbelasting moest betalen over BTW en een opgelegde heffing in de vorm van de BPM. Mijn idee was dat het eerlijk zou zijn om de regeling uit te leggen als 42% bijtelling over de nettowaarde van de auto. Dat maakt het inzichtelijker dat je 1,7x de nettowaarde van je leaseauto bij je inkomen moet optellen.
Laatst gewijzigd door RutgerK op 24 jun 2009, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
- Maus335i
Nouja het idee achter die bijtelling is dat ze er van uitgaan dat je gemiddeld 25% van de kostprijs per jaar besteed aan je auto, in de vorm van verzekering/wegenbelasting/brandstof enz. Die 25% is het makkelijkst te administreren, want de BD weet wat de cataloguswaarde van de auto is en hoeft alleen maar die 25% na te heffen. Anders krijg je onbelaste "loon in natura" (oftewel: loon in een andere vorm dan cash geld).
Tot zover snap ik het, maar waarom hebben ze geen rekening gehouden met 2e hands auto's?! Aan een auto met dagwaarde van 10k en nieuwaarde 40k (+/- 3 jaar oud) ben je toch geen 850 euro per maand kwijt aan kosten..
Tot zover snap ik het, maar waarom hebben ze geen rekening gehouden met 2e hands auto's?! Aan een auto met dagwaarde van 10k en nieuwaarde 40k (+/- 3 jaar oud) ben je toch geen 850 euro per maand kwijt aan kosten..
- RVV
Maus335i schreef:Hehe, wat dacht je van deze dan:
Als je het zo verteld, word je wel heel erg verdrietig van het autorijden
- Niels v D
Dat Co2 een belastinggrapje is, was toch allang bekend?
- Peric
Tuurlijk, maar hoeveel mensen weten het?
En dan nog, wie is er mans genoeg om er tegen op te treden?
En dan nog, wie is er mans genoeg om er tegen op te treden?
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Rico schreef:Maus335i schreef:Hehe, wat dacht je van deze dan:
Als je het zo verteld, word je wel heel erg verdrietig van het autorijden![]()
Dat is helemaal waar................................
Kan je 2 dingen doen ( komt ie weer)
1; stik maar als (r)overheid, ik pak de fiets en bekijk het maar......................
2 Go with the flow, veranderen kan toch niet en ergeren levert een haraanval op, heb je dan nog spaarcenten dan kan je er successie rechten over betalen. Das onhandig want;
a je bent zelf dood, das bepaald geen rijplezier en 40 maagden geloof ik helaas niet zo in.
b erftax is duurder dan de fiscale bijteling.........................
Ergo; ik kan met betalen toe, ik leef dus ik rijd..................................
En voor de rest; kiss my ass.......................................
- Snipe
Ik zag eerder deze week een vent die wat verdacht rond liep, foto's maakte, notities maakte, dus ik denk: ik vraag eens wat hij aan het doen is. Hij controleerde de milieuvervuiling van bedrijven. Toen ik hem zag liep hij op een bedrijventerrein, maar hij ging later op de dag nog bij boeren turven hoeveel koeien er in de wei stonden...Niels v D schreef:Dat Co2 een belastinggrapje is, was toch allang bekend?
Overigens stond gisteren of eergisteren een berichtje in de Telegraaf dat nieuwe koelkasten vervuilender zijn dan de oude met cfk's. Koelkasten schijnen verantwoordelijk te zijn voor 10 tot 19% van de totale Co2-uitstoot.
Ik ga nog maar eens een extra rondje in de M5 rijden, denk ik.
- Maus335i
Hij kan nog leuker, want het geld waarmee je de auto hebt betaalt heb je al inkomstenbelasting over afgedragenRico schreef:Maus335i schreef:Hehe, wat dacht je van deze dan:
Edit: en zodra je de auto verkoopt en het geld aan je kinderen geeft betaal je schenkingsrecht hahaha
- Roman
Of 3, emigrerenromo schreef:Rico schreef:Maus335i schreef:Hehe, wat dacht je van deze dan:
Dat is helemaal waar................................
Kan je 2 dingen doen ( komt ie weer)
1; stik maar als (r)overheid, ik pak de fiets en bekijk het maar......................
2 Go with the flow, veranderen kan toch niet en ergeren levert een haraanval op, heb je dan nog spaarcenten dan kan je er successie rechten over betalen. Das onhandig want;
a je bent zelf dood, das bepaald geen rijplezier en 40 maagden geloof ik helaas niet zo in.
b erftax is duurder dan de fiscale bijteling.........................
Ergo; ik kan met betalen toe, ik leef dus ik rijd..................................![]()
En voor de rest; kiss my ass.......................................