Invloeden voor de vermogenbank?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 335
Lid geworden op: 10 jan 2008, 08:58
Locatie: mol

Invloeden voor de vermogenbank?

Bericht door peer » 22 jun 2009, 13:37

Laatst heb ik de mustang nogmaals op de vermogenbank gezet na een aantal aanpassingen gedaan te hebben en het vermogen viel me een beetje tegen. Nu vroeg ik me af of bijvoorbeeld een differentieel invloed op je pk en nm meeting heeft?
En dan bedoel ik of je nu een korte of een lange overbrenging hebt?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Invloeden voor de vermogenbank?

Bericht door Bert ///M3 » 22 jun 2009, 13:44

Ja. Aangenomen dat je op de bank in dezelfde versnelling staat. Een kortere overbrenging betekend dan dat je motor en driveline sneller op toeren komen en dus heb je meer mechanische verliezen.

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Re: Invloeden voor de vermogenbank?

Bericht door Harrie » 22 jun 2009, 14:10

Je moet altijd proberen om zo dicht mogelijk bij de 1:1 verhouding te rollen.

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Re: Invloeden voor de vermogenbank?

Bericht door Robert Campbell » 22 jun 2009, 15:05

Ik dacht persoonlijk altijd dat ze je toeren meten door de vonk naar de eerste cylinder te meten.. Ze weten hoe snel het blok draait, ze weten hoe snel de wielen draaien, dus kunnen ze de Nm uitrekenen, toch?

Rob

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Invloeden voor de vermogenbank?

Bericht door wjn » 22 jun 2009, 15:15

Klopt, en dan krijg je in de 1e versnelling iets van 2000nm op de rol, in de 2e 1700, etc. Dat moet omgerekend worden naar de waarden aan de krukas en dan heeft de aandrijving dus invloed.

Gebruikersavatar
peer
Berichten: 335
Lid geworden op: 10 jan 2008, 08:58
Locatie: mol

Re: Invloeden voor de vermogenbank?

Bericht door peer » 22 jun 2009, 15:28

nu je het zegt..... de eerste run ging er iets mis met de kickdown en kreeg ik ook een leuke piek :roll:

Binnenkort dan maar eens de andere as eronder en nog eens een poging.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40202
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Invloeden voor de vermogenbank?

Bericht door Knot » 22 jun 2009, 16:31

Nooit over nagedacht zo... ik dacht juist dat bijvoorbeeld mijn auto een hogere meting zou krijgen nu met het 3,15 diff ipv het oude/standaard 2,93 diff omdat hij makkelijker een zieper aan die rollen kon geven.

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Invloeden voor de vermogenbank?

Bericht door wjn » 22 jun 2009, 17:03

Dat zou wel mooi zijn. Zet er een kortere overbrenging in, en je motor heeft meer vermogen (kw/pk's) :mrgreen:

Maar in de praktijk voelt dat dus wel zo, juist omdat je zo meer koppel/vermogen op de weg brengt. Alleen je top wordt lager.

Gebruikersavatar
Hugo Bos
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 apr 2007, 18:04
Locatie: Ioniq EV

Re: Invloeden voor de vermogenbank?

Bericht door Hugo Bos » 23 jun 2009, 12:45

Kleinere wielen monteren werkt ook, kun je leuk sprinten naar de 100 ;)

Gebruikersavatar
Geelhoed
Berichten: 1476
Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51

Re: Invloeden voor de vermogenbank?

Bericht door Geelhoed » 23 jun 2009, 13:14

Afbeelding

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Re: Invloeden voor de vermogenbank?

Bericht door Robert Campbell » 23 jun 2009, 13:55

Het maakt dus voor de rollenbank niks uit wat voor diff je draait of wat voor maat wielen je hebt.. Het wordt allemaal doorgerekend naar Nm/Pk/Kw op de krukas. Toch?

Rob

Gebruikersavatar
peer
Berichten: 335
Lid geworden op: 10 jan 2008, 08:58
Locatie: mol

Re: Invloeden voor de vermogenbank?

Bericht door peer » 23 jun 2009, 14:18

Robert Campbell schreef:Het maakt dus voor de rollenbank niks uit wat voor diff je draait of wat voor maat wielen je hebt.. Het wordt allemaal doorgerekend naar Nm/Pk/Kw op de krukas. Toch?

Rob
Uhh ik trek precies het omgekeerde als conclusie? Even met duidelijke cijfers: een uiteindelijke overbrenging van 1:1 geeft een heel andere NM waarde als een 1:2 toch? Dus als je voorheen een diff hebt 1:1 en dat wordt een 1:2 zit er wel wat verschil in.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten